[AC] Letterlijke betekenis versal en traversal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [AC] Letterlijke betekenis versal en traversal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:44

Misschien ligt er een connectie met half-zijwaarts gaan, dus niet haaks overdwars, maar ertussenin en dan de rijbaan oversteken (zoals Lielle opgooit).

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 16:02

Zou kunnen, maar echt overtuigd ben ik nog niet. Ik zal er nieuw topic voor maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:27

Het maakt mij niet uit, ik ga er niet anders van rijden als ik weet wat het woord half-pass betekent. Bij gebrek aan full-pass doe ik het er maar mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 10:44

Er ging een lichtje op, komt half-pass niet van halve en hele passade? In een ander topic zag ik Goofy dit nog eens toelichten en zodoende ontstond er licht.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 12:19

Lovely schreef:
Het maakt mij niet uit, ik ga er niet anders van rijden als ik weet wat het woord half-pass betekent. Bij gebrek aan full-pass doe ik het er maar mee.

Haha!

Daarom staat er ook [AC] in de tag, het is een academische discussie.
Meer begrip van de oorsprong van de term kan een ander licht op de oefening of de uitvoering leggen.

Ik heb verschillende Z ruiters geholpen met de appuyementen, bij wie de essentie niet door de eigen instructeur is uitgelegd. Ik heb ook eens een discussie gehad met een amzone die lesgeeft en in het verleden zelf grand prix heeft gereden, die ook het appuyement anders begreep dan ik.

Vaak wordt het vanuit het wijken aangeleerd en proberen ze dan de buiging en stelling de andere (goede) kant op te krijgen. Ze denken dan dus eerst aan schuin zijwaarts gaan, en klagen dan dat ze de buiging niet voor elkaar krijgen. Dat komt volgens mij dus omdat ze het niet snappen.

Door dan uit te leggen ga eerst de diagnaal op en vraag daarbij travers, valt ineens het kwartje.

Dus de uitleg een appuyement is gewoon een travers over de diagonaal (zoals in de Duitse term traversalen) kan heel verhelderend zijn.

Nou ben ik dus benieuwd welke andere uitleg mogelijk is of die tot andere inzichten kunnen leiden.

Ik vind jou uitleg een halve passade, waarbij een passade een ziggag is ook wel goed gevonden. Ik weet niet of het klopt, maar wel goed gevonden.. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:22

Academisch zegt mij niet zoveel Don marcello, ik vind het een benaming voor iets dat een hogere waarde aan het rijden zou moeten geven, maar het niet doet. Laat mij nou maar gewoon lekker paardrijden, dan komt het allemaal goed. En nee, ik denk niet dat een appuyement omgekeerd wijken is, allesbehalve.