Tosca (welsh) @ work.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rissa

Re: Tosca (welsh) @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 00:02

Ik vind het een erg leuk en pittig paardje om te zien.
Qua lengte past ts nog net, maar op kleine pony's liggen kleine zadels en daar is ts echt wel uitgegroeid. Ook vind ik het zadel opzich niet echt heel geweldig liggen en dat draagt niet bij aan de ruiterhouding.
Ik zie erg veel protest bij dit paardje, rug weg drukken, hoofd omhoog gooien enz. Daarnaast zie ik een ruiter die er nog niet zo goed mee om kan gaan. Op zich helemaal niet erg, iedereen moet het leren (anders loopt het land over van de Anky's), maar ik denk niet dat dit de juiste pony is om het op te leren.
Ik wil ts ook als tip meegeven.....wees zuinig op dit leuke ponytje en zoek er desnoods een andere grotere pony naast om het rijden wat meer onder de knie te krijgen. Denk niet alleen aan je eigen plezier, maar ook aan het welzijn van deze pony.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 03:44

Desperado, dat de eigenaar er niets over zegt wil niet zo heel veel zeggen. Ik ken iemand die liet een volwasssen man op z'n Shetlander zitten, dan kun je wel zeggen "hij vindt dat het kan", maar het blijft nog steeds je eigen verantwoordelijkheid.

Kijk als het ponytje nou lekker zou lopen en zo , dan was't misschien weer een iets ander verhaal. Maar jullie laten foto's zien waarop dat duidelijk NIET zo is. En als je pony zo, op deze manier loopt, dan kan er maar 1 conclusie zijn en dat is: het is slecht voor zijn rug om op deze manier, met dit zadel, met dit meisje, op deze manier te rijden.

WAT die eigenaar ook zegt.

Als je het daar niet mee eens bent en je vindt dat de combi wel goed kan, dat hij anders WEL goed loopt, ja sorry, dan moet je DIE foto's laten zien en niet deze!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 04:01

Desperado_ schreef:
Gaat een beetje moeilijk een ander meisje zoeken als het niet jou paard is he Knipoog
eigenaresse zecht er niks over dus kan nog Lachen

Meis meis meis toch!! Super hoor dat je het voor je vriendin op neemt, deed ik ook toen ik je leeftijd had Knipoog Gelukkig heb ik de jaren meer ervaring opgedaan, ook over de antanomie, houding spieren van het paard.

Elk paard, hoord zijn buikspieren aan te kunnen spannen om over zijn rug te kunnen lopen, dit kan dit paardje degelijk niet met de ts erop. Wat ik hier zie, is een paard wat niet lekker loopt, de achterhand er niet onder de massa kan plaatsen omdat het gewoon niet lukt omdat de massa gewoon te zwaar is, ik weet het, het klinkt hard, maa het is de waarheid. En nee, dit is niet aanvallend bedoelt naar de ts toe, wat als ik er op zou gaan zitten met mijn 75 kg, dan loopt de pony net zo.

Je kan mij niet wijs maken dat deze pony ontspannen kan lopen, wat je ook zegt, ik ben zelf ook instuckteur, en wil zon combi eigenlijk niet eens lesgeven, zeker niet met het weerwoord wat er gegeven word.

Deze pony kan niet met haar hoofd naar beneden, omdat ze ten eerste de achterhand er niet op de juiste manier onder kan plaatsen, laat staan der buikspieren aanspannen om haar rug los en ontspannen te laten. Ten tweede is bronchitis zeker niet iets waar je mee mag doorrijden, stap zou net kunnen, lekker een rondje stappen in het bos. (lees: stof in de bak, benauwdheid) Hoe ligt de vorm ook is.

Mijn merrie, heeft al jaren een hele lichte vorm van bronchitis. Toen het aangesteld was en de dierenarts het had geconstateerd heeft die mij ook gezegt dat er beter niet meer op gereden kon worden. (lees: Druk, Stof, Spanning) En de merrie moest in een buiten stal komen te staan. Ook moet ik dagelijks, het droge hooi besproeien (lees: Natmaken) zodat het dunne stof daaruit gaat, en ja dan heeft ze nog maar een lichte vorm. Ik rij der niet meer.. Ze staat lekker op de wei als fokmerrie, en dat leventje bevalt haar prima.

Dit is wat ik hier over te zeggen heb, en dan heb ik nog niet eens over het zadel en de groote van de ts gesproken. En ook niet over het rechtstellen en het op twee teugels laten lopen van je paard.

denk er maar goed over na.. voordat je er nog eens op gaat zitten, er zijn genoeg andere leuke dingen wat je kan doen met dit paardje.

Ik ben wel benieuwd wat de tegenargumenten zijn..

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 08:25

TS, probeer dit gewoon eens uit: wat doe je zelf als je in een lollige bui iemand op je rug hebt die te zwaar is en waar je maar moeilijk mee vooruit kunt als ie op je rug zit?

Ga je dan lekker langzaam ontspannen lopen ? Nee hè.. om in evenwicht te blijven ga je sneller lopen, met een holle rug. En als je dan ook nog moet rennen, dan moet je echt sleuren en ziet het er meer uit als snelwandelen.
Dus nu niet meer jezelf voor de gek houden dat de pony er geen last van heeft... hij kan het niet duidelijker laten zien. Hij doet nl. precies hetzelfde: snelwandelen en sleuren.

Ben je in galop trouwens nog nooit uitgegleden op een volte, of dat ie zich regelmatig verstapt ?

Als jij een grotere pony zoekt om op te leren rijden, dan vang je twee vliegen in één klap:
- én je spaart Tosca een hoop ellende;
- én je leert zelf beter veel rijden vanwege houding, ontspanning, zit..

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 08:43

Nog twee puntjes:
- staartriem zit erg strak.. staart is het uiteinde v/d ruggewervel en daar wordt aangetrokken door
de staartriem als die strakker zit, dus je kunt je voorstellen dat de pony hierdoor nóg meer met
een holle rug gaat lopen;
- de bak is zwaar, dus nog extra hard werk voor de pony.

patrice02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:54

ik zou proberen je pony meer naar beneden te rijden door meer te gaan rijden met je zit ipv korte teugels ook zou ik je pony zoveel mogelijk aan het werk te zetten buiten de hoefslag (veel volte 's gebroken lijn slangenvolte's en dergelijke) zodat je pony niet veel kans krijgt om alles eng te vinden..
tip voor jou probeer in je houding rustig te blijven en ontspannen als jij ontspant doet je pony dat ook eerder je lijkt er nog wat stijf op te zitten ...
groetjes succes verder

patrice02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:09

Navidad schreef:
patrice02 schreef:
ik zou proberen je pony meer naar beneden te rijden door meer te gaan rijden met je zit ipv korte teugels ook zou ik je pony zoveel mogelijk aan het werk te zetten buiten de hoefslag (veel volte 's gebroken lijn slangenvolte's en dergelijke) zodat je pony niet veel kans krijgt om alles eng te vinden..
tip voor jou probeer in je houding rustig te blijven en ontspannen als jij ontspant doet je pony dat ook eerder je lijkt er nog wat stijf op te zitten ...
groetjes succes verder

Ik zou juist niks meer doen met de pony.. mischien is het versatndig even het hele topic te lezen... Deze pony heeft bronchites. mag eigenlijk niks anders doen dan licht stapwerk op recreatief niveau.. dus een stukje de bossen in etc.. d epony vind het niet eng maar dit is enkel verzet wat je ziet omdat ze dingen niet kan...

deze heeft een lichte vorm hier van .. ik ga er van uit dat deze eigenaren van het pony zelf weet wat wel en niet kan voor hun pony en ik geef commetaar waar deze dame om vraagt en niet wat ik er zelf van vindt dat ze nog op deze pony rijd... daar wordt niet om gevraagt toch?????

patrice02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:11

HannahFrouk schreef:
Patrice is geregistreerd op 28 augustus en heeft nul berichten.
Hm Rolleyes

drukker met de paarden zelf als met internet.. Vork

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:35

Ik heb het hele topic zowat doorgelezen.
Ts: Respect! wat knap dat je zo rustig blijft door al die overdreven reacties. Kan ik je niet nadoen Tong uitsteken
In het begin was het allemaal goed onderbouwd, en werd het goed uitgeleg, maar daarna werd het steeds erger. Nu vind ik het meer op een relltopic lijken. Over HAW ik vind dat hier ook wel een moderatoropmerking mag komen, commentaar moet immers onderbouwd! Laat ik maar nu even geen commentaar geven. ALs je ondanks dit allemaal toch nog tips of iod wil, dan hoor ik het wel Knipoog

edit: ben trouwens wel benieuwd naar de volgende foto's

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:48

Als je aan je houdong wil werken kan je mischien een keer eerst zonder handen rijden, een keer zonder beugels, en een keer zonder handen en beugels, dat doen we op de manege ook, en dan de ooren proberen aan te raken en de staart enzo, en als je alleen zonder handen rijd ook met bijvoorbeeld je linkerhand je rechter teen aanraken en zo ook andersom. let wel op dat sommige paarden een in paniek raken als je zonder beugels rijd, en doe niet wat je eng vind, want er moeten natuurlijk geen ongelukken gebeuren. Vork

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:49

wat ik me wel afvraag? als de pony overal van schrikt hoe kan je dan op buitenrit? of heb ik daar over heen gelezen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 20:04

Moderatoropmerking:
Ik heb een heleboel berichten verwijderd, die tegen de regels van HAW zijn. Herhalingen zijn niet toegestaan, en het is de bedoeling positief opbouwend rijtechnisch commentaar te geven.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 21:22

Kamy schreef:
Er is gezegd, dat de TS niet aan het terugtrekken is, maar dat ze de teugels zo blijft houden, omdat ze "anders in het ziekenhuis beland" (quote van de fotograaf). Toch zul je aan deze situatie iets moeten doen! Je moet proberen de pony aan het werk te houden, jij moet in zo'n situatie rust uit kunnen stralen, en los durven laten. Je lost stress niet op met stress, of erop blijven zitten "op de hoop van zegen". Probeer de controle terug te krijgen, door rust en zekerheid uit te stralen. En durf die teugels los te laten! Als je dat niet kan, zet de pony dan aan de longe oid, of zorg dat er begeleiding is! Als je pony in een slechte bui "gevaarlijk"wordt om te rijden (zoals de fotograaf zegt) dan ben je nog heel ver verwijdert van een goede communicatie!

Dat was een reactie op mijn stuk en ben heel erg blij om te lezen dat mensen hetzelfde doen met paarden die even heet worden: even laten lopen en niet vechten...!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:18

Adil18 schreef:
Kamy schreef:
Er is gezegd, dat de TS niet aan het terugtrekken is, maar dat ze de teugels zo blijft houden, omdat ze "anders in het ziekenhuis beland" (quote van de fotograaf). Toch zul je aan deze situatie iets moeten doen! Je moet proberen de pony aan het werk te houden, jij moet in zo'n situatie rust uit kunnen stralen, en los durven laten. Je lost stress niet op met stress, of erop blijven zitten "op de hoop van zegen". Probeer de controle terug te krijgen, door rust en zekerheid uit te stralen. En durf die teugels los te laten! Als je dat niet kan, zet de pony dan aan de longe oid, of zorg dat er begeleiding is! Als je pony in een slechte bui "gevaarlijk"wordt om te rijden (zoals de fotograaf zegt) dan ben je nog heel ver verwijdert van een goede communicatie!

Dat was een reactie op mijn stuk en ben heel erg blij om te lezen dat mensen hetzelfde doen met paarden die even heet worden: even laten lopen en niet vechten...!

Vooral op de laatste foto wekt de TS de indruk van: Vasthouden en overleven. En zo heb ik ook een tijdje op mijn jonge dier rondgestuurd: "op hoop van zegen". En dat werkt dus niet!!!! Want dan weten ze dat ze de baas zijn over de ruiter.Mijn paard ging tekeer alsof het een wild beest was, en ik zat bang vast te houden. Terwijl wanneer ik op dat moment de teugels los gaf en zelf ontspande, was er voor mijn paard geen lol meer aan om wild te doen. En dat straalt Tosca ook een beetje uit op deze foto's. Ze wekt geen "bange"indruk, maar ze kijkt meer van "hmmm, waar zit een kabouter die het op mij gemunt heeft?". En TS kan het niet omzetten naar ontspanning.
En daarvoor zal ze toch echt haar handen lager moeten houden, en ZELF ontspannen! Vaak is het een kwestie van bluffen. Diep zitten, diep uit de buik ademhalen (voor de yoga mensen onder ons Knipoog ) en de teugels ontspannen in een contact houden. Niet de vuisten dichtknijpen en de armpsieren spannen, maar juist ophoudingkjes maken met losse armen.Laat die armen voor je gevoel maar "vallen". Dat lost meer op dan vasthouden. Paard is toch sterker en wint het toch! En zo kijkt Tosca ook een beetje: Ik heb mijn ruiter volledig onder controle! Ipv andersom....

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 17:21

Je kan meteen zien dat je veeeelsté groot bent.
Daarom loopt hij ook zo hoog mijn zijn hoofdje.

Luister naar de eigenaares of naar ons , maar ik geloof dat je wel weet wie er gelijk heeft.
Idd , toppunt van ego , dat ze er nog op rijd terwijl ze duidelijk te zwaar is. Boos!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 18:40

HorsesWoman schreef:
Je kan meteen zien dat je veeeelsté groot bent.
Daarom loopt hij ook zo hoog mijn zijn hoofdje.

Luister naar de eigenaares of naar ons , maar ik geloof dat je wel weet wie er gelijk heeft.
Idd , toppunt van ego , dat ze er nog op rijd terwijl ze duidelijk te zwaar is. Boos!

ik denk echt dat ze met zo'n reactie niet meer gaat rijden ja..
Kunnen we nog eerst nadenken wat we schrijven, kunnen we het ook nog uitleggen, zodat die ander er wat aan heeft?
verplaats je eens in de TS, wat zou jij doen met zo'n reactie? en als je al 30 van zulke reacties hebt gehad?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 22:18

saskiakefie schreef:
verplaats je eens in de TS, wat zou jij doen met zo'n reactie? en als je al 30 van zulke reacties hebt gehad?

Me eens even ernstig achter de oren krabben en me afvragen of er een kern van waarheid zit in de opmerking die ik al 30 keer naar m'n kop geslingerd heb gekregen... Knipoog

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 10:00

Mischien moet de TS dan ook een reageren , dat er idd iets van waarheid zit in die 30 reactie's.
Mischien kom ik soms wat raar uit de hoek , mischien een beetje bot , maar daar werk ik aan. Knipoog

TS;
rijtechnisch kan ik hier bijna niet op geven , omdat je te groot bent , en daardoor loopt de pony met zij hoofdje in de wolkjes enzo.
Mijn tip : Stop met rijden , en ga anderen leuke dingen met hem doen zoals :
Grondwerk , VD , Mennen , Vrijspringen , enzo.
Dat is net zo leuk als rijden.
En ik denk dat je dan ook een vrolijkeren pony hebt.
Grappig leuk beestje trouwens. Knipoog

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 10:03

Keedie schreef:
even @ Bonita_bon, onzin? wie heeft er ooit gezegt dat dit onzin is, ik in tegendeel heb dat nooit hier gezegt. Knipoog
als 2 iemanden hebben gezegt dat ik te groot ben, weet ik het heus wel hoor..
dan hoef ik niet een heel topic tehebben oh je bent te groot volgende post oh je bent te groot.
Knipoog

De vraag is , of je er dan ook wat mee doet , want zo ja, ben je van dat gezeur af , idd van mijn gezeur.

Iris_Lover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 10:43

Heey.

Ik vind het er ook niet zo best uit zien.
Vooral dat hoofdje van het paard dat omhoog telkens gaat.
Miss. je teugels wat losser laten zodat ie meer ruimte heeft en meer in de galop aan kan springen.

x Koe .

iloverieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 10:50

leeeeuke foto's! Haha!

riviera2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 12:39

TS ik hoop dat je wat met al het (negatieve) commentaar dat hier (terecht) gegeven wordt gaat doen. Doordat je te groot bent voor deze pony komt het je houding absoluut niet ten goede en lijkt het waarschijnlijk dat je slechter rijdt dan je werkelijk doet. Op een wat grotere pony maak je het jezelf denk ik een stuk makkelijker. Heeft deze pony al wel eens gelopen met een kleinere ruiter erop? Zo ja, vertoont ze dan dezelfde 'symptomen'?

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 13:48

Wilawander schreef:
Een pony met wat voor een vorm van bronchitis dan ook hoort niet onder het zadel. het is zo een vorm van dampigheid. Zou met zoiets alleen stappen.

Shannon heeft ook Brochitus, word ook gewoón gereden!
DA heeft als advies gegeven, rijden mag.. maar hou het beperkt
en bouw het op. Zodra ze benauwd word, gaan we stapen tot
het beter gaat en we rijden door. Of althans, de verzorgster nu.

Dus alleen stappen, hoeft niet met een Brochituspaard.

Is toch hetzelfde als een Astmamens. Mag die dan ook nooit meer Paardrijden? Hardlopen?
of iets?

TS:
Leuke pony! commentaar is gegeven, en misschien is les een idee voor jou
en je pony. Lachen

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 18:23

Astma en bronchitus is niet hetzelfde, zucht.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 20:00

Adil18 schreef:
saskiakefie schreef:

Me eens even ernstig achter de oren krabben en me afvragen of er een kern van waarheid zit in de opmerking die ik al 30 keer naar m'n kop geslingerd heb gekregen... Knipoog

ja dat klinkt logisch.. Dat zou perfect zijn als je dat deed, maar ik weet niet of je er op zo'n moment ook zo over nadenkt..