Nero @ 2e klassieke dressuurles!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isabelle877

Re: Nero @ 2e klassieke dressuurles!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:08

Ook ik vind het geen mooie combinatie. Ik vind jou echt te zwaar voor je pony, daar heb je geen osteopaat voor nodig om dat te kunnen zien. Misschien dat er wel een gezondheisreden achter zit, maar neem dan een steviger paard die je goed kan dragen. Ik ga ook niet op een kleine pony rijden die mij niet aan kan.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:19

Hmm... Ik zie eigenlijk heel veel commentaar van 1 groepje die het andere topic ook schijnt te kennen. Waar de mensen zich hier zich zo druk maken over een meisje zie ik jullie zo wat niet terug op andere HAW topics waar nog veeeeuuuuullll beroerder word gereden. Typisch... is dit misschien wat ze bedoelen op bokt met mensen die altijd de l*l zijn bij anderen?

Nou goed, ik ken het andere topic niet, dus kan ik je misschien niet heel goed beoordelen. Je gewicht zit je inderdaad wel wat in de weg, en je paardje loopt nog wat op de voorhand, maar er moet zeker gezegd worden dat je met lessen nemen zeker een goede stap hebt genomen. Het op de voorhand lopen probleem heb je niet in een dag voor elkaar, dat gaat met stapjes en het ene moment zal heel fijn zijn en hat andere wat minder. Probeer die momenten uit te gaan breiden. Hulpen e.d. daarvoor zal je instructie geven, dat gaat vanaf bokt wat lastig.
(kan het toch niet helemaal laten) Misschien is het een tip om vanuit stap te werk te gaan. Veel stappen, laag vragen, en daarin lekker voorwaarts rijden. Als dat vanzelf gaat dan in draf, en dan in galop. Ook in stap kun je spieren enorm rekken en strekken. (spreek uit ervaring, heb ook wel eens een stap les gehad dat m'n paard na afloop zijn voor en achter benen uiteen zette en ging rekken en strekken Huilen van het lachen)

Ik zeg, gebruik het commentaar, maar blijf wel positief, want je bent wel op de goede weg denk ik.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:50

urselin schreef:
Maar als TS al negen jaar op Nero rijdt en altijd 'te zwaar voor hem' is geweest.. Dan zou Nero nu toch onderhand wel moeten vergaan van de rugpijn?

Idd! Ik vind het zo sneu dat jullie Dani weer moeten afkraken. Jullie beweren dus dat het een slechte ostheopaat is. Diegene kan anders een veel betere mening vormen dan jullie het van foto's kunnen zien.
Ik word zelf wat verdietig van jullie berichten. Zijn jullie er nu weer op uit dat ze zometeen niet meer durft te rijden, dat is jullie an 1x eerder gelukt doe het niet nog een keer!

Dani, ik vind dat je super bezig bent, er is duidelijk weer verschil te merken. Ik ben enorm benieuwd naar foto's over een paar maanden Lachen

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:12

nou ik ga mee met het commentaar van Wildgirl en ik zal uitleggen waarom:

Je paard loopt bijna met zijn neus op de grond, doordat je paard zo laag loopt kan zijn achterhand er neit ondertreden en valt hij op de voorhand, dit wordt ook versterkt omdat je naar voren hangt.
Ook ben ik het niet eens met de losse teugel, imo kan je paard zo je hand niet op zoeken of een fijne aanleuning krijgen.
Kijkt zelf maar eens naar de laatste fotos, ik denk dat je daar wel kan zien dat als hij hoger loopt met zijn hoofd zijn achterhand er beter onderkomt (ja ik weet dat jullie daar aan werken, maar ik vraag me af hoe je de hoofdhalshouding omhoog krijgt, als je pony zo laag met zijn hoofd loopt, want hierdoor kan zijn achterhand er niet ondertreden, en die hogere hoofdhalshouding komt volgens mij toch echt vanuit de achterhand.)
Ik zou liever zien dat: je ten eerste je teugels op maat pakt waardoor hij niet zo laag gaat lopen met zn hoofd en vanuit daar voorwaarts gaat rijden, en dan vanuit dat voorwaarts weer neerwaarts gaan rijden (maaaaaaar ook weer niet te laag want dan valt hij weer op zijn voorhand).
ook van mij; ik probeer je niet aan te vallen maar te helpen!
denk in ieder geval eens na over wat ik en de anderen hebben gezecht, bekijk je fotos een goed en pak ons commentaar er bij!

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:20

Ik ga helemaal mee met wildgirl.
Ook vind ik je er te groot voor, je komt een aardig stuk met je benen onder ze buik vandaan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:26

Eeven kijken Lachen

Foto 1:

Hij mag lager, maar vooral stukken actiever. Goed aan je been zetten dus bij dat losrijden, vanaf de eerste stap dat je erop zit activiteit eisen!
Kijk zelf voor je, en probeer meer achteruit te zitten.

Foto 2:

Binnenteugel moet uiteraard losser (of zelfs helemaal los), let op je zit. Dit is trainingsmatig geen goede foto maar dat zie je zelf wel Knipoog

3:

Ofwel moet hij zijn hals volledig meer laten zakken (vanaf de schoft naar de grond) ofwel volledig meer oprichten (vanaf de schoft omhoog). Nu zakt hij na de schoft en welft dan omhoog: een valse werkhouding dus en dat vertaalt zich in het achterbeen en de rug.

Foto 5: leuk plaatje, daar vind ik al wat terug van wat het moet zijn Ja

Foto6:
Pony loopt leuk, blijf wel voor je kijken, en let erop dat je niet langer dan 1 pas je handen zo wijd zet. Je moet ze ook allebei tegelijk wijder zetten (kan ik vanaf de foto niet zien).

Foto 7 en 8: wees voorbereid, als hij laag loopt mogen je teugels los om hem te tonen dat het goed is, maar zorg ervoor dat je gelijk aanspanning hebt als hij omhoog komt, zich eruit duwt.

De plaatjes zijn leuk maar jullie hebben nog veel werk voor de boeg Lachen Vooral dat dragen moet nog veel beter, ik zie wel dat hij al makkelijker zakt Ja Jullie zijn goed bezig!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:59

smeetjoew schreef:
Niet door te gaan zitten plukken aan de voorkant, maar door ervoor te zorgen dat de energie in je pony blijft; en ja, dat resulteert vaak tot veel gewicht in je handen. Als je geen gewicht in je handen hebt, is het echt foute boel.

Sorry maar zo'n dingen vind ik om bij te huilen. Het is wel je paard zijn mond dat je in je handen hebt hoor!! Ik dacht dat dragen en activiteit net leiden tot lichtheid en zeker geen gewicht! Een paard dat goed loopt rijd je op je pinken, of nog beter, zelfs zonder teugels!

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:00

Echt rijcommentaar ga ik niet geven en ik zie in vorige berichten mijn mening al in terug.

Wat ik wel graag met je wil delen is dat ik het knap vind hoe je je staande weet te houden. Als ik foto's van Nero bekijk zie ik een vrolijke pony, een pony die met plezier naast zn baasje staat en het ook niet erg vind zn baasje te dragen.
Er is helemaal niemand op bokt die jou zo'n vervelend gevoel aan mag praten. Je bent mooi en je kan goed rijden. Ik vind het super van je dat je probeert af te vallen, dat is ook beter voor je pony.

Jij kent je pony het beste, jij bent zn baasje en jij moet kunnen zien wanneer Nero pijn heeft. Laat mensen je helpen maar laat je er niet door van de wijs brengen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:19

DNIEZE schreef:
Ik ga helemaal mee met wildgirl.
Ook vind ik je er te groot voor, je komt een aardig stuk met je benen onder ze buik vandaan.

ik zie vaak HAW foto's en veel mensen komen wat onder de buik uit Huilen van het lachen dat hoeft nog altijd niet te betekenen dat je er te groot voor bent.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:24

moow schreef:
nou ik ga mee met het commentaar van Wildgirl en ik zal uitleggen waarom:

Je paard loopt bijna met zijn neus op de grond, doordat je paard zo laag loopt kan zijn achterhand er neit ondertreden en valt hij op de voorhand, dit wordt ook versterkt omdat je naar voren hangt.
Ook ben ik het niet eens met de losse teugel, imo kan je paard zo je hand niet op zoeken of een fijne aanleuning krijgen.
Kijkt zelf maar eens naar de laatste fotos, ik denk dat je daar wel kan zien dat als hij hoger loopt met zijn hoofd zijn achterhand er beter onderkomt (ja ik weet dat jullie daar aan werken, maar ik vraag me af hoe je de hoofdhalshouding omhoog krijgt, als je pony zo laag met zijn hoofd loopt, want hierdoor kan zijn achterhand er niet ondertreden, en die hogere hoofdhalshouding komt volgens mij toch echt vanuit de achterhand.)
Ik zou liever zien dat: je ten eerste je teugels op maat pakt waardoor hij niet zo laag gaat lopen met zn hoofd en vanuit daar voorwaarts gaat rijden, en dan vanuit dat voorwaarts weer neerwaarts gaan rijden (maaaaaaar ook weer niet te laag want dan valt hij weer op zijn voorhand).
ook van mij; ik probeer je niet aan te vallen maar te helpen!
denk in ieder geval eens na over wat ik en de anderen hebben gezecht, bekijk je fotos een goed en pak ons commentaar er bij!

Ik moet eerlijk zeggen, ik heb dit mensen ook wel eens aan geraden, misschien deels omdat ik zelf in zo'n fase zat (spreek toch altijd uit eigen ervaring) en deels omdat ik niet beter wist. De manier die jij beschijft is een manier, maar er zijn meerdere wegen naar rome, en er staat duidelijk in de titel dat zij een andere weg kiest. Klassieke dressuur kent vele stromingen, maar zoals ik m ken wijkt het heel erg af van het 'normale sportrijd' (zoals ik het dan maar even noem). Het normale sportrijden is volgens de (ook maar dan anders klassieke) militaire wijze, en dat is voorwaarts neerwaarts. Het klassieke rijden wat o.a. in de mode is bij de recreanten (hoor ik ook bij hoor) onder ons is het barokke klassieke rijden.
De ene weg is de andere niet, en je eigen weg is niet altijd beter of minder, het is gewoon anders. Daar moet je niet iemand op aan kijken. Daarnaast kun je niet met les 2 al een perfect lopend paard verwachten, of is jou dat wel gelukt?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:25

Black_White Afgod

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:26

poes schreef:
smeetjoew schreef:
Niet door te gaan zitten plukken aan de voorkant, maar door ervoor te zorgen dat de energie in je pony blijft; en ja, dat resulteert vaak tot veel gewicht in je handen. Als je geen gewicht in je handen hebt, is het echt foute boel.

Sorry maar zo'n dingen vind ik om bij te huilen. Het is wel je paard zijn mond dat je in je handen hebt hoor!! Ik dacht dat dragen en activiteit net leiden tot lichtheid en zeker geen gewicht! Een paard dat goed loopt rijd je op je pinken, of nog beter, zelfs zonder teugels!

Hmm geen gewicht in je handen.. Dan rijd ik al 20 jaar verkeerd als je met bijna geen gewicht in je handen fout rijd Haha!

Leuke pony heb je ! Doe er voorzichtig mee.. Misschien dat je idd wat te zwaar bent.. Ik vind dat altijd moeilijk te zeggen, omdat het naar mijn idee moeilijk is om te zien op foto's of je je paardje daar mee hindert.
Verder zou ik gewoon lekker door gaan met lessen en goed bezig zijn met het activeren en aan het been rijden.. Succes Lachen

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:33

Nou ik heb je vorige topic ook bekeken en wilde dus graag zien wat de vorderingen zijn. Leuk paardje, erg vrolijk en iig geen druk op de ketel.

Probeer zelf meer te regelen met je houding en het verplaatsen van je gewicht. Dus niet alleen je gewicht naar voren verplaatsen maar ook afwisselen met het in je zadel gaan zitten voor je hulp terug in tempo.

Ik blijf erbij dat dit ook niet de basis is van klassieke dressuur, zelfs niet in les 2. Deze discussie ga ik niet weer aan. Misschien is het dan een oplossing dat ik kan aandragen wat het in mijn ogen wel is. Maar kan me voorstellen dat je daar geen behoefte aan hebt in dit topic.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:50

Op de eerste foto's zie ik inderdaad die achterhand die wat actiever zou mogen.

Maar op de laatste foto komt het achterbeen toch vrij goed onder (het lijkt toch niet alsof de pony extreem loopt te sloffen) en toch valt hij nog heel erg op de voorhand, imo teveel voor het achterbeengebruik dat ik zie. Hoe komt dit dan? Vwnw moet toch kunnen zonder dat een pony op de voorhand komt.

En TS krijgt zoveel commentaar... maar volgens het 'scala van de dressuur' is ze toch in de juiste volgorde bezig en gaat dat achterhandgebruik toch nog verbeteren als ze wat meer aanleuning krijgt en meer aan die impuls gaat werken?
Takt - ontspanning - aanleuning - schwung...

Of heb ik nu domme vragen gesteld...? Bloos

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:24

magda_90 schreef:
Black_White Afgod

Mee eens! Verbazend hoe afwijzend er op bokt vaak gereageerd wordt op een andere weg naar Rome. Terwijl er toch HAW topics genoeg zijn, met ruiters op de gewone weg, die er veel slechter uit zien!

De meeste in dit topic vinden de laatste foto, de beste. En daar wordt doorgaans positief op gereageerd. Op de andere foto's is het meestal negatief commentaar.
Maar zien die mensen niet, dat de laatste foto voortgekomen is uit de voorgaande foto's???? Dus de eerste foto's zijn de basis voor de laatste! Dat is wat men wil bereiken! En met 2 lessen ben je er inderdaad nog niet, bij geen enkele weg naar Rome.
Ik vind het op de voorhand lopen nog wel meevallen. Hij lijkt alleen wel een diepe rug te hebben, of overbouwd te zijn. Zijn kont staat in ieder geval wat hoog.... Misschien dat daardoor de indruk gewekt wordt dat hij erg op de voorhand is? Paarden die de rug wegdrukken, lopen ook zo. Maar ik krijg niet de indruk dat Nero op deze foto's erg zijn rug wegdrukt!

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:28

@Black_White,
ik weet dat er meerdere wegen zijn naar rome,
maar 1 heel simpel ding, als haar paard zo stofzuigt en TS zo naar voren hangt kan het paard er van achter niet onder treden!
en volgens mij is het toch echt de bedoeling dat het achterbeen van het paard erondertreed?

en ik moet heel eerlijk zeggen dat ik bij mijn 1ste les mijn pony al 100x beter liep, zijn achterhand trad er stukken beter onder en hij ontspande meteen de 1ste les door zijn hele lijf.
dusja:)

en dan nog 1 ding; ik geef advies op wat ik zie, en dat is mijn mening, en het mooie vindt ik dat je commentaar mag geven maar als dat niet in het straatje licht het wordt afgezeken.
behalve door de instructrise, zij legt tenminste uit van hoe of wat.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 11:36

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:55

Heel verstandig Dani Lachen

Ik ben blij dat sommige mensen wel het klassiek er in herkennen!

Verder wil ik nog even wat kwijt over het wel of niet gewicht hebben in je hand Lachen

Als je geen contact hebt met de paardenmond, zit het NIET goed idd!

Dan neemt je paard je hand niet mee naar voren, en loopt ie meestal dus in een valse knik!

Dit probleem heb ik ook gehad met mijn vz paardje!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:09

mooi paardje Clown
misschien een idee om rijles te nemen bij een instructeur?
die kan beslist vertellen wat fout of goed is Haha!

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 12:12

Lees de titel is Huilen van het lachen

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:20

Neroo schreef:
Lees de titel is Huilen van het lachen

ik heb de titel gelezen, maar ik bedoel iemand met papieren die les geeft.
die hebben er toch voor geleerd?

of zie ik dat verkeerd Haha!

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:21

Hey Dani,

Ik ben blij dit tweede topic te zien! Moet zeggen; IK zie wél vooruitgang.
Je hebt op sommige foto's al wat meer teugelcontact (iets wat bij het vorige topic er totaal niet was) en Nero heeft blijkbaar ook al stukjes waarin hij zijn achterhand goed gaat gebruiken.

Ik vind dit trouwens de juiste volgorde om een paard te rijden?
Eerst ontspannen, een paard uitrekken en daarna kan je toch pas gaan opspannen?

@ mieske: Het is toch de bedoeling een licht paard in de hand te hebben? Ik bedoel; als je zoveel gewicht in je handen zou hebben, wat doet dat dan wel niet met de mond van je paard?

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 12:22

Ik ga niet af op papieren, ik kijk of de klik er is, en of de manier van lesgeven bij mij past.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:25

Het eerste dat ik dacht toen ik het topic las was wat vele hier hebben opgemerkt. Je betn naar mijn mening ook te zwaar voor deze pony. Over 20 lessen loopt het dier nog niet zoals deze zou moeten lopen omdat het simpelweg niet kan.

Het enige dat je hieraan zou kunnen doen is zelf flink afvallen en je paard aardige bespiering laten krijgen.

Doordat de ostheopaat aangeeft dat hij het wel dragen kan is het natuurlijk geen vrijbrief dat je niet meer af moet vallen.

Het is voor jouzelf en je paardje beter om af te gaan vallen.

Ikzelf ben ook echt geen lichtgewicht! Ik wens je veel succes met afvallen en natuurlijk een goede samenwerking met je pony. Het ziet eruit als een leuke pony!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:26

Neroo schreef:
Ik ga niet af op papieren, ik kijk of de klik er is, en of de manier van lesgeven bij mij past.

het was maar een idee, ik denk dat die mensen een hoop voor je kunnen betekenen, toch?
die weten vaak hoe je dingen anders kan doen
of zeg ik iets geks.
probeer je alleen maar te helpen.