Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ontopic !
dus ik vind dat onzin hoor...
Belfor schreef:Ik moet eerlijk gezegt wel even zeggen dat sommige reacties niet heel aardig zijn en ook overbodig. Ze zegt zelf al dat ze een wat strengere hand heeft, dat is dan onzin om dat nog te gaan vertellen. ik merkte het ook al met een eigen geplaatst bericht dat mensen soms wat raar kunnen antwoorden. misschien een tip: gewoon aardig antwoorden. je mag best zeggen dat er iets is, maar je gaat mensen niet vertellen dat ze slecht zijn voor paarden of dat het heel erg zielig en blablabla is. dat is natuurlijk niet leuk om te horen, dat je een Dierenbeul bent en je pony helemaal verpest! het is maar een tip, dus dat betekend: kijk maar wat je er mee doet. maar zo maak je het wel leuker voor andere en ook zinvoller...![]()
jacqueline_ schreef:pinuts: je hebt gelijk maar volgens mij vind geen enkel paard het fijn om een klapperend bit in de mond te hebben, de neusriem zit er niet voor niks aan.... en zo aan de foto's te zien is de TS niet erg zacht voor de mond van dit paard.
Dat doet een sperriem al evemin.
Rijd mijn welsh ook met zo'n hoofdstel, als die neusriem er niet voor niets aan zit, waarom mogen westernruiters dan wel zonder scrupules met een hoofdstel zonder neusriem rijden? 
Ben ik ook al niet zo'n fan van.Joceline schreef:Neusriem
Van Bokt
Ga naar: navigatie, zoeken
De neusriem is een onderdeel van het hoofdstel en heeft een grote invloed op de werking van het bit. Een neusriem voorkomt onder andere dat het paard de mond kan opensperren om zich te onttrekken aan de druk, voorkomt dat het paard de tong over het bit heen legt en zorgt voor een stabielere ligging van het bit. Over het algemeen geldt: hoe smaller de neusriem, hoe scherper de inwerking.
Dit vind ik op zo'n 10 verschillende sites..Op wedstrijden zijn zowel neusriem als sperriem dan ook een vereiste..
paard heeft dus nergens last van zonder. Ruiter daarentegen
en dat jij het ook het heerlijkste vind om zonder zadel te rijden! ik probeer het beste voor mijn paardje te doen alleen helaas dat sommige mensen het dan voor je willen proberen te verpesten waardoor je onzeker wordt en misschien wel helemaal niet meer voor de dag durft te komen
maar gelukkig willen een aantal mensen wel positief zijn en ook echt helpen
Joceline schreef:Zegt de stabiele ligging van het bit dan niks? Dat is toch al genoeg reden dat een neusriem wel voordelen/nut heeft ook voor het paard, zo komt z'n tong er ook niet overheen te liggen. De werking wordt minder, paardlief kan ook met neusriem tegen de hulpen ingaan maar dat is een heel ander probleem van de ruiter en het paard
Zoals ik al zei, enkel een hulpmiddel om het ons makkelijker te maken. De werking word niet minder. Het zorgt enkel dat paard de mond niet kan open doen en voorkomt dat je alle controle verliest.