steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myrano

Re: steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:49

N_jumping schreef:
gewoon door rijden k laat mijn paard steeds overnieuw stijgeren tot hij er moe van word

Dit is gewoon een super domme opmerking

Eva_Maria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:48

hey,
ik heb mijn paard het afgeleerd door iedere keer dat hij omhoog kwam met mijn hand tussen zijn oren te slaan.
Hierdoor wist hij dat als hij omhoog kwam hij een klap tussen zijn oren krijgt.
Als ze dat verband eenmaal leggen zullen ze eerst 2x denken voordat ze omhoog komen.

Hetzelfde geld namelijk voor het bokken.
Als hij bokt geef je hem toch ook met de zweep een tik op zijn kont om dat af te straffen?
Hetzelfde geld voor stijgeren.
Alleen geef ik hem dan een klap met mijn hand zodat de zweep niet per ongeluk ergens op zijn hoofd terecht komt zonder dat dat de bedoeling was (zweep buigt namelijk) met je hand kan je het namelijk zelf precies uitmeten.

groetjes en succes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 23:27

Eva_Maria schreef:
hey,
ik heb mijn paard het afgeleerd door iedere keer dat hij omhoog kwam met mijn hand tussen zijn oren te slaan.
Als ze dat verband eenmaal leggen zullen ze eerst 2x denken voordat ze omhoog komen.

Als hij bokt geef je hem toch ook met de zweep een tik op zijn kont om dat af te straffen?
Alleen geef ik hem dan een klap met mijn hand zodat de zweep niet per ongeluk ergens op zijn hoofd terecht komt zonder dat dat de bedoeling was (zweep buigt namelijk) met je hand kan je het namelijk zelf precies uitmeten.

groetjes en succes

Heb je wel eerst uitgezocht waarom je paard steigert?
Want ze doen het namelijk niet zomaar.

Hetzelfde geldt voor bokken, als hij bokt geeft hij iets aan en daar mag je nooit voor straffen, zeker niet met de zweep die daar dus helemaal niet voor bedoelt is.
Je kan beter een stapje terug doen en het bokken en steigeren zien te voorkomen.

Ik heb ook paarden die makkelijlk steigeren maar ik zoek het niet op en ga steeds kleine stapjes verder en ga nooit over de grens.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 07:16

midgie schreef:
Eva_Maria schreef:
hey,

groetjes en succes

Heb je wel eerst uitgezocht waarom je paard steigert?
Want ze doen het namelijk niet zomaar.

Hetzelfde geldt voor bokken, als hij bokt geeft hij iets aan en daar mag je nooit voor straffen, zeker niet met de zweep die daar dus helemaal niet voor bedoelt is.
Je kan beter een stapje terug doen en het bokken en steigeren zien te voorkomen.

Ik heb ook paarden die makkelijlk steigeren maar ik zoek het niet op en ga steeds kleine stapjes verder en ga nooit over de grens.

He he eindelijk iemand met een goed antwoord, een paard is een spiegel, die geeft echt wel aan dat er iets echt fout zit, ga een kijken wat er gebeurd, voor hij raar gaat doen misschien, heeft hij alleen maar buig problemen en spierpijn van in een bepaalde houding lopen, die voor hem erg moeilijk is, ik heb er wel voorbeelden van gezien, hij gaat echt niet zo maar steigeren. Ach gut

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 07:59

Had ik geloof ik al 3 x gezegt Knipoog maar bij sommige wil het kwartje gewoon niet vallen en ja is slaan de enige optie.
Denk dan toch dat het angst en onwetendheid van de ruiters is, slaan met de vuist en slaan met de zweep i stenslotte onmacht en 9 van de 10 keer angst.

Elisaburger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 08:16

Mijn paard komt ook wel eens omhoog, ik weet natuurlijk niet hoe erg die van jou het doet.
maar zoals al iemand eerder hier gezegd heeft, een lopend paard kan niet stijgeren. dus rijd hem voorwaarst

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 09:39

Elisaburger schreef:
Mijn paard komt ook wel eens omhoog, ik weet natuurlijk niet hoe erg die van jou het doet.
maar zoals al iemand eerder hier gezegd heeft, een lopend paard kan niet stijgeren. dus rijd hem voorwaarst

Dat is niet altijd waar dat een lopend paard niet steugert, ik heb er een gehad die kon het vanuit alle gangen Haha!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:02

waar kennis stopt begint agressie, aldus Annemarie ben het er helemaal mee eens.
Uithuilen en opnieuw beginnen aan de longeerlijn, stap, draf, galop. Vertrouwen krijgen van ruiter en paard, steeds losser aan de longe. Ach gut

carneau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:39

montyjansen schreef:
waar kennis stopt begint agressie, aldus Annemarie ben het er helemaal mee eens.
Uithuilen en opnieuw beginnen aan de longeerlijn, stap, draf, galop. Vertrouwen krijgen van ruiter en paard, steeds losser aan de longe. Ach gut

idd... gewoon vertrouwen geven...

Eva_Maria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 14:11

hey,
ik weet waarom mijn paard stijgert.
Hij is al een paar keer naar de fisio en veearts geweest omdat wij ook dachten dat er iets was.
En weet je wat ze beide zeiden?

Ik citeer: "Weet je waar deze last van heeft, pubertijd!"

Toen wist ik genoeg.
Ze hebben me toen de tip te geven dit te doen.
Mijn paard is namelijk super slim (en rhodium afstammelingen doen dit vaker).
Ik ben het dus zeker oneens met jullie!
Een jong paard gaat altijd zo ver als hij kan gaan.
Ik vind het dus SLAP als jullie bij het kleinste bokje of stijgeringetje dat je paard geeft gelijk gaan denken dat er iets achter zit!

Een paard is echt niet dom.
Als je je paard goed kent weet je meteen wat aanstellerij is en wat niet.
Mijn paarden zijn zeer gevoelig maar als mijn paarden gaan bokken omdat ze bijv travers of galopwissel niet willen doen (en nog steeds niet na 3 keer vragen terwijl hij het al jaren doet maar nu ff geen zin heeft) krijgen ze van mij toch echt op de kop!
Stijgeren al helemaal want dat moet je gelijk afstraffen.
Bokken en stijgeren is namelijk vrijwel altijd protest.
Ik laat mijn paarden namelijk regelmatig controleren door fisio en veearts wanneer nodig en iedere week door mijn instructrice.
Hierdoor ben ik zelf veel gaan inzien en weet ik vandaag de dag goed wat flauwekul is en wat pijn is.
Jonge paarden die stijgeren zijn vaak aan het uitproberen en door dus tussen de oren een tikje te geven kunnen ze het afleren want dan weten ze als ze omhoog komen dat ze die tik krijgen en blijven ze wel laag.
Bij bokken geld hetzelfde, JE laat je namelijk toch niet van je paard af bokken?
Zo van : "och ja hij heeft vandaag geen zin of een klein beetje pijn van het werken van gister, tis niet erg"
Je denkt toch niet dat topruiters er zo ook over denken he:P?

Ik zie vaak dat het fout gaat met ruiter en paard puur omdat het paard de baas is over de ruiter!
Dit komt bijv doordat als een paard bokt ze hem op stal zetten of het niet afstraffen (zelfde voor stijgeren).
Verschillende jury's hebben dit dus aangezien tussen de proeven door en vertelde mij precies hetzelfde:
"AFSTRAFFEN ALS HIJ DAT DOET, HIJ WORDT STRAKS NOG DE BAAS OVER JOU!"

EN idd mijn paard kan vanuit alle gangen stijgeren zelfs een keer uit de uitgestrekte galop dacht hij eh w8 even dit vind ik eng en ging hij overeind.
Dit is echt geen pretje als hij zulke dingen gaat uitspoken want het zijn echt gewoon fratsen (ohh dit vind ik eng, echt flauwekul)!
En dit moet je leren inzien, wat pijn is en wat fratsen...
Bij mijn paarden zijn het altijd fratsen en na 1 of 2 keer afstraffen met de zweep of een tik op zijn hoofd is het weer voor altijd over.
Ik ben tegen in de mond trekken en paarden afstraffen als het niet nodig is maar ik weet goed wanneer het streken zijn.
IK verwijd dus niemand iets maar zie echt dit verschil want paarden zijn slim.
Voordat je het weet proberen ze de baas over je te zijn (vooral paarden die het zwaardere werk moeten doen).

Codewoord is dus : consequent zijn en niet over je heen laten lopen met fratsen.Lachen

Ik vind het dus raar als jury's, mijn veearts, mijn fisio en instructrice zeggen dat je dit gelijk moet afstraffen en jullie eigenlijk dit zielig vinden...
Ik heb wat dat betreft ook allemaal paarden met karakter en die echt gewezen moeten worden op hoever ze kunnen gaan.
Als je een van mijn paarden namelijk niet zegt wat wel en niet mag zal hij je de volgende keer met stijgeren en bokken eraf gooien totdat je hem op stal zet want dan zetten mijn paarden ook door in hun gedrag.

Niet alle paarden zijn dus te rijden met "liefde" en zachtaardigheid.
Ga maar eens een dagje meekijken op deurne, of bij in hoog geclasseerde ruiters/amazones.
Vrijwel allemaal rijden ze op deze manier.
Consequent en met liefde maar wel ook op de foute wijzen.

Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.
Het is maar een voorbeeld.
Maar AUB ben niet zo soft voor je paard maar duidelijk!

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:45

Als er geen medische reden is..
Dan klinkt dit misschien wel heel dom hoor.
Maar dan moet je gewoon een ei op zijn/haar kop kapot slaan. Voor het paard lijkt het dan of er bloed over zijn hoofd loopt. Of in iedergeval iets in die geest. Heb het een keer gezien van een paard die op springwedstrijd alsmaar steigerde. Zij hadden een ei op zn hoofd kapot geslagen midden in het parcours. Het had wel gewerkt.

Maar ja niet alle paarden zijn hetzelfde! Clown

Succes met dit probleem.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 15:50

gewoon èèn keer een flinke klap tussen de oren, en dan echt een goeie, en dan is het als het goed is, juiste timing snel over

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:02

saskiakefie schreef:
gewoon èèn keer een flinke klap tussen de oren, en dan echt een goeie, en dan is het als het goed is, juiste timing snel over

Jammer dat deze adviezen toch steeds maar gegeven worden Verdrietig
Blijkt toch uit dat er nog heel veel mensen zijn die denken dat je met kracht en geweld en vooral de zogenaamde menselijke slimheid een paard de baas kan worden.
Als deze mensen zich nu eens gingen verdiepen in wat een paard nu echt is en hoe je er ook anders mee om kan gaan, zullen er minder paarden met een trauma in de handel komen.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 22:38

midgie schreef:
saskiakefie schreef:

Jammer dat deze adviezen toch steeds maar gegeven worden Verdrietig
Blijkt toch uit dat er nog heel veel mensen zijn die denken dat je met kracht en geweld en vooral de zogenaamde menselijke slimheid een paard de baas kan worden.
Als deze mensen zich nu eens gingen verdiepen in wat een paard nu echt is en hoe je er ook anders mee om kan gaan, zullen er minder paarden met een trauma in de handel komen.

Ik kan me best voorstellen wat jij hier nu mee bedoelt, maar als je genoeg ervaring en kennis hebt weet je verdomd goed wanneer een paard zich verzet tegen het 'niet willen luisteren' of iets 'niet willen aannemen' en je willen uittesten en daardoor in protest te gaan.
Dan vind ik deze maatregel meer dan terecht.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 22:45

Als je zeker weet dat het paard geen last heeft van zijn rug enz. zou ik zodra je ook maar voelt dat hij wil gaan steigeren gelijk vooruit rijden. Als je in draf zit dus bijv. een middendraf of aangalloperen enz. maar zorg in ieder geval dat ie aan het lopen blijft dan kan hij niet de lucht in.

Eva_Maria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 22:50

midgie sorry hoor maar wat je nu zegt slaat nergens op.
Door een keer een goede tik te geven als je paard niet wil luisteren houd hij echt geen trauma over hoor!
Er is een groot verschil tussen pijn hebben en in de pubertijd zijn!

Sommige paarden stijgeren zo hoog dat ze zelf omvallen hierdoor, nou sorry hoor maar dan een tik tussen de oren is toch een stuk minder pijnlijk dan omvallen met een zadel in je rug!!!!!!

Paarden zijn geen domme dieren hoor, ik zie dat vele dat hier denken.
Ik heb me goed verdiept in hoe paarden zich gedragen en wat pijn is en wat niet.
En als je echt je paard goed aanvoelt weet je precies wanneer het streken zijn en wanneer niet!

Sorry hoor maar met praten en overleggen met je paard kom je niet ver!
Consequent moet je zijn want wat je zegt verstaan ze toch niet...

Doordat mensen vaak niet consequent genoeg zijn krijg je juist die problemen!!!
Paarden proberen je uit en als je over je heen laat lopen dan veroorzaak je juist die trauma's!
Daarom gaat het met onervaren mensen en jonge paarden zo vaak fout dat mensen zoals ik ze weer in het gereel moeten zetten.
Als je gewoon goed de lijnen aangeeft (van hier en niet verder) zullen ze dezelfde fout niet nogmaals maken.
Het gaat hier om respect, paarden moeten respect voor je opbouwen en niet andersom!

Je paard is toch niet zeker de baas?!?!?!

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 22:54

Eva_Maria schreef:
Door een keer een goede tik te geven als je paard niet wil luisteren houd hij echt geen trauma over hoor!

Sommige paarden stijgeren zo hoog dat ze zelf omvallen hierdoor, nou sorry hoor maar dan een tik tussen de oren is toch een stuk minder pijnlijk dan omvallen met een zadel in je rug!!!!!!

Ik heb me goed verdiept in hoe paarden zich gedragen en wat pijn is en wat niet.
En als je echt je paard goed aanvoelt weet je precies wanneer het streken zijn en wanneer niet!

Paarden proberen je uit en als je over je heen laat lopen dan veroorzaak je juist die trauma's!
Daarom gaat het met onervaren mensen en jonge paarden zo vaak fout dat mensen zoals ik ze weer in het gereel moeten zetten.
Als je gewoon goed de lijnen aangeeft (van hier en niet verder) zullen ze dezelfde fout niet nogmaals maken.
Het gaat hier om respect, paarden moeten respect voor je opbouwen en niet andersom!

Volledig mee eens Eva_Maria Knipoog

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 22:54

Eva_Maria schreef:

Wat jij nu schrijft ben ik het niet helemaal mee eens. Het komt een beetje zo over van: ik zit op mijn paard en hij heeft te luisteren met zn sodemieter anders dan zal ik m. Je paard is zeker niet de baas (als het goed is) maar jullie zijn wel een team.

En jij moet ook zeker respect voor de paarden hebben! Dat moet wederzijds zijn!

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 23:06

silfie35 schreef:
Wat jij nu schrijft ben ik het niet helemaal mee eens. Het komt een beetje zo over van: ik zit op mijn paard en hij heeft te luisteren met zn sodemieter anders dan zal ik m. Je paard is zeker niet de baas (als het goed is) maar jullie zijn wel een team.

En jij moet ook zeker respect voor de paarden hebben! Dat moet wederzijds zijn!
Idd, Je zou een goed team moeten kunnen vormen en het één zijn met je paard.
Maar daarvoor moet je paard wel respect voor jou hebben, en ik zie steigeren niet echt als respect voor de ruiter maar eerder als protest.
Er is natuurlijk een verschil tussen steigeren omdat hij pijn heeft ed, of verzet omdat hij niet wil.
Denk toch dat Eva_Maria het vooral over dat laatste heeft.
In dit geval dat het paard de overmacht neemt moet je ingrijpen.

FELIENTJEEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 23:18

Is het je eigen paard?
Want dan zou ik hulp vragen van een deskundige op dat gebied.
Ik denk dat je wel weet dat als een paard steigerd, je naar voren moet gaan zitten.
En been geven.
Handen naar voren, niet trekken; zo heb je kans dat je straks met paard en al op de grond ligt, dat kan ook gebeuren als je niet naar voren gaat zitten.
En waarom zou het paard om elk dingetje gaan steigeren?
Dan zit er toch iets niet goed hoor.

FELIENTJEEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 23:19

Myrano schreef:
N_jumping schreef:
gewoon door rijden k laat mijn paard steeds overnieuw stijgeren tot hij er moe van word

Dit is gewoon een super domme opmerking

Idd, een super domme opmerking.
Je zal wel merken. Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 08:01

Ik denk toch zeker als een paard geregelt steigert dat er op de grond ook het een en ander al niet duidleijk is, ik denk zelf dat een tik tussen de oren geen juiste oplossing is, als je je paard door en door kent zal hij volgens mij niet steigeren bij het eerste de beste foute signaal wat hij door krijgt van zijn ruiter.
Dus denk dat er echt iets fout is in de comunicatie als een paard steeds maar steigert en is het dan niet belangrijker om die fout op te zoeken en niet zomaar een beuk tussen de oren geven??

Paarden zijn idd geen domme dieren ik heb er genoeg en ben van s`ochtends tot s`avonds er mee bezig omdat te weten, maar ze zijn zeker niet vals om te bedenken zomaar te gaan staan steigeren, wij mensen krijgen het keer op keer voor elkaar om hetr dier de lucht in te krijgen en dan krijgt hij daar ook nog een beuk voor tussen zijn oren met een stok , ei , vuist , fles , ppff noem maar op wat mensen soms adviseren, respect daar draait het om en dat word vaak vergeten door ons, want een paard weet echt de regels wel.

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 10:48

Je moet inderdaad respect hebben voor je paard! Maar aan de andere kant is steigeren wel heel gevaarlijk (en ik snap ook niet waarom sommige hun paarden gaan aanleren om het op commando te doen..) als je achter over klapt ben je wel flink de L*L en daar zit ik ook niet op te wachten dus, hoe lief ik hem ook vind, geef ik hem liever een klap tussen zijn oren dan dat ik dadelijk in het ziekenhuis lig!

En natuurlijk moet je weten of het pijn, verzet of pubertijd is. Ik denk dat het bij de mijne gewoon om de pubertijd gaat maar dat durf ik ook niet met zekerheid te zeggen Knipoog Hij heeft de laatste tijd helemaal niet meer gesteigert dus het gaat de goede kant op gelukkig Lachen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 18:30

midgie schreef:
Ik denk toch zeker als een paard geregelt steigert dat er op de grond ook het een en ander al niet duidleijk is, ik denk zelf dat een tik tussen de oren geen juiste oplossing is, als je je paard door en door kent zal hij volgens mij niet steigeren bij het eerste de beste foute signaal wat hij door krijgt van zijn ruiter.
Dus denk dat er echt iets fout is in de comunicatie als een paard steeds maar steigert en is het dan niet belangrijker om die fout op te zoeken en niet zomaar een beuk tussen de oren geven??

Paarden zijn idd geen domme dieren ik heb er genoeg en ben van s`ochtends tot s`avonds er mee bezig omdat te weten, maar ze zijn zeker niet vals om te bedenken zomaar te gaan staan steigeren, wij mensen krijgen het keer op keer voor elkaar om hetr dier de lucht in te krijgen en dan krijgt hij daar ook nog een beuk voor tussen zijn oren met een stok , ei , vuist , fles , ppff noem maar op wat mensen soms adviseren, respect daar draait het om en dat word vaak vergeten door ons, want een paard weet echt de regels wel.

ik heb ook een tijd zo gedacht, en geprobeert om alles met geduld op te lossen. En tuurlijk je moet weten waarom een paard iets doet, eerst naar het paard luisteren, zeker weten wat het is en dan een beslissing nemen. Je hebt pony's/paarden die altijd heel goed zijn best doen, maar als een paard het echt niet snapt, een klap krijgen. Nee, daar ben ik absoluut op tegen. Dan moet je eerst naar jezelf kijken. Of je verkeerder hulpen hebt gegeven, niet duidelijk bent, of dat je teveel als een mens denkt, naar je paard toe. Maar je hebt ook paarden/pony's, die een jaar of 1 zijn of jonger en die echt uitproberen, en de baas willen zijn. Ik heb een verzorg pony, mini appaloosa hengstje. Een veulen en die is vanaf de eerste dag heel veel vertroeteld. Maar nu wordt hij echt eigenwijs, en als hij dan aan de hand moet loepen, kan hij erg eigenwijs worden, gaat hij steigeren en probeert je echt te raken. Nou, die moet leren respect voor je te hebben. Het moet van allebij de kanten komen en je kan helaas niet altijd aardig blijven. Dat dier geef ik dan ook zonder pardon een flinke tik, al staat er een heel publiek bij. Ik weet (meestal) wel waar ik mee bezig ben, en tuurlijk ik raak ook wel eens mijn geduld kwijt en heb spijt als ik toch te snel heb afgestraft. Maar in zo'n situatie als het veulen weet ik wel waar ik mee bezig ben. Knipoog

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 21:39

dat van die ei zou ik ook alleen maar doen als je er echt echt niet meer uit komt geen medische verklaring geen andere verklaring.. Maar ik zou een paard nooit met geweld behandelen.. En dat ei kun je van te voren barsten Clown