N_jumping schreef:gewoon door rijden k laat mijn paard steeds overnieuw stijgeren tot hij er moe van word
Dit is gewoon een super domme opmerking
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
N_jumping schreef:gewoon door rijden k laat mijn paard steeds overnieuw stijgeren tot hij er moe van word
Eva_Maria schreef:hey,
ik heb mijn paard het afgeleerd door iedere keer dat hij omhoog kwam met mijn hand tussen zijn oren te slaan.
Hierdoor wist hij dat als hij omhoog kwam hij een klap tussen zijn oren krijgt.
Als ze dat verband eenmaal leggen zullen ze eerst 2x denken voordat ze omhoog komen.
Hetzelfde geld namelijk voor het bokken.
Als hij bokt geef je hem toch ook met de zweep een tik op zijn kont om dat af te straffen?
Hetzelfde geld voor stijgeren.
Alleen geef ik hem dan een klap met mijn hand zodat de zweep niet per ongeluk ergens op zijn hoofd terecht komt zonder dat dat de bedoeling was (zweep buigt namelijk) met je hand kan je het namelijk zelf precies uitmeten.
groetjes en succes
midgie schreef:Eva_Maria schreef:hey,
ik heb mijn paard het afgeleerd door iedere keer dat hij omhoog kwam met mijn hand tussen zijn oren te slaan.
Hierdoor wist hij dat als hij omhoog kwam hij een klap tussen zijn oren krijgt.
Als ze dat verband eenmaal leggen zullen ze eerst 2x denken voordat ze omhoog komen.
Hetzelfde geld namelijk voor het bokken.
Als hij bokt geef je hem toch ook met de zweep een tik op zijn kont om dat af te straffen?
Hetzelfde geld voor stijgeren.
Alleen geef ik hem dan een klap met mijn hand zodat de zweep niet per ongeluk ergens op zijn hoofd terecht komt zonder dat dat de bedoeling was (zweep buigt namelijk) met je hand kan je het namelijk zelf precies uitmeten.
groetjes en succes
Heb je wel eerst uitgezocht waarom je paard steigert?
Want ze doen het namelijk niet zomaar.
Hetzelfde geldt voor bokken, als hij bokt geeft hij iets aan en daar mag je nooit voor straffen, zeker niet met de zweep die daar dus helemaal niet voor bedoelt is.
Je kan beter een stapje terug doen en het bokken en steigeren zien te voorkomen.
Ik heb ook paarden die makkelijlk steigeren maar ik zoek het niet op en ga steeds kleine stapjes verder en ga nooit over de grens.
maar bij sommige wil het kwartje gewoon niet vallen en ja is slaan de enige optie.Elisaburger schreef:Mijn paard komt ook wel eens omhoog, ik weet natuurlijk niet hoe erg die van jou het doet.
maar zoals al iemand eerder hier gezegd heeft, een lopend paard kan niet stijgeren. dus rijd hem voorwaarst
montyjansen schreef:waar kennis stopt begint agressie, aldus Annemarie ben het er helemaal mee eens.
Uithuilen en opnieuw beginnen aan de longeerlijn, stap, draf, galop. Vertrouwen krijgen van ruiter en paard, steeds losser aan de longe.
saskiakefie schreef:gewoon èèn keer een flinke klap tussen de oren, en dan echt een goeie, en dan is het als het goed is, juiste timing snel over
midgie schreef:saskiakefie schreef:gewoon èèn keer een flinke klap tussen de oren, en dan echt een goeie, en dan is het als het goed is, juiste timing snel over
Jammer dat deze adviezen toch steeds maar gegeven worden![]()
Blijkt toch uit dat er nog heel veel mensen zijn die denken dat je met kracht en geweld en vooral de zogenaamde menselijke slimheid een paard de baas kan worden.
Als deze mensen zich nu eens gingen verdiepen in wat een paard nu echt is en hoe je er ook anders mee om kan gaan, zullen er minder paarden met een trauma in de handel komen.

Eva_Maria schreef:midgie sorry hoor maar wat je nu zegt slaat nergens op.
Door een keer een goede tik te geven als je paard niet wil luisteren houd hij echt geen trauma over hoor!
Er is een groot verschil tussen pijn hebben en in de pubertijd zijn!
Sommige paarden stijgeren zo hoog dat ze zelf omvallen hierdoor, nou sorry hoor maar dan een tik tussen de oren is toch een stuk minder pijnlijk dan omvallen met een zadel in je rug!!!!!!
Paarden zijn geen domme dieren hoor, ik zie dat vele dat hier denken.
Ik heb me goed verdiept in hoe paarden zich gedragen en wat pijn is en wat niet.
En als je echt je paard goed aanvoelt weet je precies wanneer het streken zijn en wanneer niet!
Sorry hoor maar met praten en overleggen met je paard kom je niet ver!
Consequent moet je zijn want wat je zegt verstaan ze toch niet...
Doordat mensen vaak niet consequent genoeg zijn krijg je juist die problemen!!!
Paarden proberen je uit en als je over je heen laat lopen dan veroorzaak je juist die trauma's!
Daarom gaat het met onervaren mensen en jonge paarden zo vaak fout dat mensen zoals ik ze weer in het gereel moeten zetten.
Als je gewoon goed de lijnen aangeeft (van hier en niet verder) zullen ze dezelfde fout niet nogmaals maken.
Het gaat hier om respect, paarden moeten respect voor je opbouwen en niet andersom!
Je paard is toch niet zeker de baas?!?!?!

Eva_Maria schreef:midgie sorry hoor maar wat je nu zegt slaat nergens op.
Door een keer een goede tik te geven als je paard niet wil luisteren houd hij echt geen trauma over hoor!
Er is een groot verschil tussen pijn hebben en in de pubertijd zijn!
Sommige paarden stijgeren zo hoog dat ze zelf omvallen hierdoor, nou sorry hoor maar dan een tik tussen de oren is toch een stuk minder pijnlijk dan omvallen met een zadel in je rug!!!!!!
Paarden zijn geen domme dieren hoor, ik zie dat vele dat hier denken.
Ik heb me goed verdiept in hoe paarden zich gedragen en wat pijn is en wat niet.
En als je echt je paard goed aanvoelt weet je precies wanneer het streken zijn en wanneer niet!
Sorry hoor maar met praten en overleggen met je paard kom je niet ver!
Consequent moet je zijn want wat je zegt verstaan ze toch niet...
Doordat mensen vaak niet consequent genoeg zijn krijg je juist die problemen!!!
Paarden proberen je uit en als je over je heen laat lopen dan veroorzaak je juist die trauma's!
Daarom gaat het met onervaren mensen en jonge paarden zo vaak fout dat mensen zoals ik ze weer in het gereel moeten zetten.
Als je gewoon goed de lijnen aangeeft (van hier en niet verder) zullen ze dezelfde fout niet nogmaals maken.
Het gaat hier om respect, paarden moeten respect voor je opbouwen en niet andersom!
Je paard is toch niet zeker de baas?!?!?!
silfie35 schreef:Idd, Je zou een goed team moeten kunnen vormen en het één zijn met je paard.Wat jij nu schrijft ben ik het niet helemaal mee eens. Het komt een beetje zo over van: ik zit op mijn paard en hij heeft te luisteren met zn sodemieter anders dan zal ik m. Je paard is zeker niet de baas (als het goed is) maar jullie zijn wel een team.
En jij moet ook zeker respect voor de paarden hebben! Dat moet wederzijds zijn!
Myrano schreef:N_jumping schreef:gewoon door rijden k laat mijn paard steeds overnieuw stijgeren tot hij er moe van word
Dit is gewoon een super domme opmerking
Hij heeft de laatste tijd helemaal niet meer gesteigert dus het gaat de goede kant op gelukkig
midgie schreef:Ik denk toch zeker als een paard geregelt steigert dat er op de grond ook het een en ander al niet duidleijk is, ik denk zelf dat een tik tussen de oren geen juiste oplossing is, als je je paard door en door kent zal hij volgens mij niet steigeren bij het eerste de beste foute signaal wat hij door krijgt van zijn ruiter.
Dus denk dat er echt iets fout is in de comunicatie als een paard steeds maar steigert en is het dan niet belangrijker om die fout op te zoeken en niet zomaar een beuk tussen de oren geven??
Paarden zijn idd geen domme dieren ik heb er genoeg en ben van s`ochtends tot s`avonds er mee bezig omdat te weten, maar ze zijn zeker niet vals om te bedenken zomaar te gaan staan steigeren, wij mensen krijgen het keer op keer voor elkaar om hetr dier de lucht in te krijgen en dan krijgt hij daar ook nog een beuk voor tussen zijn oren met een stok , ei , vuist , fles , ppff noem maar op wat mensen soms adviseren, respect daar draait het om en dat word vaak vergeten door ons, want een paard weet echt de regels wel.