[AC] Nero @ klassieke dressuurles!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neroo

Re: [AC] Nero @ klassieke dressuurles!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 18:35

Op die foto's dat de pony netjes liep, liep ie op mijn manier, en niet volgens het huiswerk wat met oude instructrice meegaf Knipoog

En de klassieke manier spreekt me meer aan dan de engelse, en een keer proberen kan geen kwaad lijkt me, en wat ik ervan gezien heb, bevalt me stukken beter dan mijn toenmalige engelse dressuurles Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 18:39

Pasterza schreef:
Leuk om te zien dat steeds meer mensen zich gaan bezig houden met klassieke dressuur Lachen

Bij het longeren zou je wat meer lengtebuiging kunnen vragen zodat het paard met zijn binnenachterbeen meer ondertreed naar het zwaartepunt. Op de foto kijkt ie namelijk erg naar buiten maar dat zou natuurlijk ook kunnen komen doordat ie de fotograaf interessant vond.

Wat de halshouding betreft, gewoon zo laten OK dan! . En als dat met waslijntjes is of niet, is in dit stadium niet zo belangrijk. Het paard bepaald immers hoe hoog of laag hij zijn hals houdt. De halshouding geeft namelijk de graad van sterkte in de achterhand weer. Hoe slapper de achterhand, hoe lager de hals (bv stofzuigen). Hoe sterker de achterhand wordt, hoe meer het paard de hals gaat dragen. Uiteindelijk krijg je vanzelf de juiste oprichting wanneer het paard meer verzameld.
Door een paard met een niet sterke achterhand, die dat aantoont met een erg lage halshouding en/of op de voorhand loopt, de hals wat meer omhoog te brengen verdoezel je dus het eigenlijke probleem, nl de achterhand. De hals is nooit het probleem, maar de achterhand. We rijden immers van achter naar voor.

De houding van de ruiter is ook erg belangrijk. Een paard zal nooit fijn kunnen lopene als de ruiter niet in balans zit. Zoals eerder vermeld kun je proberen of je je benen vanuit je heup naar binnen kunt draaien. Heb zelf dit probleem ook jaren gehad maar het gaat me nu steeds beter af dus er is nog hoop Haha!
Gaat wel goedkomen met jullie!

Misschien leuk om lid te worden van onderstaand forum? Zoek nog een 100e lid Haha!

Vind het overigens een erg leuk aansprekend paardje Lachen

Even een reactie van mij weer, hartelijk bedankt voor de positieve reactie, en de verhelderende uitleg. Dit is een zwak punt van mij, om als ik er niet daadwerkelijk bij sta zeg maar, het op een forum onder woorden te brengen.

Hoop dat het nu voor iedereen wat duidelijker is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 18:40

Moderatoropmerking:
En opnieuw berichten verwijderd die niet aan de nieuwe HAW regels voldoen, wellicht kan men de nieuwe regels even doorlezen alvorens te reageren, en mijn vorige modopmerking op pagina 2 Lachen

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 19:03

Het ziet er al supergoed uit voor je 1e les klassiek rijden.
Paard ziet er heel ontspannen uit. Hij loopt lekker met zijn neusje laag. Ik hoop dit ook met mijn merrie te bereiken met deze manier van rijden(ik heb ook les van robijntjah)

rijtechnische commentaar:
Probeer je handen niet te wijd te zetten. Gewoon mooi rechtop, en zelf goed kijken waar je heen rijd dan volgt je paard je bewegingen goed mee.
Betrefdt voeten: geen commentaar heb nl het topic al doorgelezen.

Ik zou zeggen vooral doorgaan met deze manier van rijden. Het is super relaxed zowel voor paard als ruiter. De rest komt allemaal wel. Voor de 1e keer is het al super..

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 09:51

Hi, ziet er lekker ontspannen uit. Ik heb helemaal geen verstand van wat klassiek rijden nu wel of niet is maar zo rijdt ik mijn merrie in het begin ook lekker los, daarna pak ik haar wel weer rustig op en merk ik verschil. Ik zou niet de hele les zo los willen rijden omdat er dan te weinig contact is. Ik ben ook een tijd bezig geweest met haar eigen hoofd te laten dragen. Ik begin dan aan de lange teugel en steeds korte ophoudingen aan de buitenteugel, geeft ze toe geef ik weer mee. Uiteindelijk kan ik na lekker losrijden haar aan de kortere teugel heerlijk ontspannen laten lopen, hoe hard en hoe laag ik wil. Dit ga jij natuurlijk ook nog bereiken..komt vanzelf ga alleen wel rustig aan beginnen met de teugels oppakken en weer wat oppakken. Die ene strakke/foute foto is inderdaad niet zo'n fijn beeld maar als je daar iets meer je handen ontspant en iets meer meegeeft en rustig ophoudingen aan de buitenhand geeft leert ze ook haar hoofd dragen op een ontspannen manier. Komt vanzelf..Veel rijplezier!

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 11:33

http://img337.imageshack.us/img337/8394 ... 163th9.jpg
en zo liep je pony ook bij je vorige instructrice, naar mijn mening toch niet zo slecht, achterhand er netjes bij, neusje zo te zien op de LL maargoed,
ik vind het heel sneu van je hoe je haar nu opeens de grond in duwt terwijl je een tijd geleden nog zo gigantisch enthousiast was en dit en dat.
"Vandaag onze eerste priveles gehad, en ik moet zeggen; het is me onwijs goed bevallen!" als het je zo goed is bevallen waarom deed je je huiswerk dan niet?
omdat je nu opeens zegt dat het je niet beviel, beetje raar allemaal.

nu ontopic,
als je je paard zo laag met zijn hoofd laat lopen valt hij gigantisch op de voorhand (wat weer erg slecht is voor je paard omdat een paard er niet voor is gemaakt gewicht op zijn voorhand te dragen) en zal zijn achterhand er nooit voldoende onder kunnen treden. hierdoor krijgt je nog niet vwnw, dit is namelijk niet voorwaarts!
als je naar foto 2 kijtk zie dat hij daar niet op de voorhand loopt maar daar loopt hij ook niet met zijn hoofd zo laag.
verder je voeten,handen en contact maar daar is genoeg over gezegd.
Laatst bijgewerkt door moow op 19-08-08 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:22

jij zegt dat het de schuld is van jou vorige instructriese dat hij : gespannen, kin op borst enzo liep, maar jij laat hem toch echt zo lopen, de fotos zijn van jou , dus als je er niet mee eens was had je het niet moeten doen, jij kent nero het beste. Vind niet dat je de schuld moet geven aan jou instructriese. Ik vond hem nooit gespannen, soms iets te strak in zijn boven lijn maar dat heb je nu mooi opgelost.
vind dit wel een leuk beeld geven verder , ziet er heel ontspannen uit, ben benieuwd naar meer fotos als je wat verder bent en hem gaat oppakken. Hij ziet er ook heel goed uit. Je mag wat meer voor je uit kijken en trotser kijken Haha!

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 12:27

Ik had idd ook moeten zeggen van dit wil ik niet, toen niet gedaan, stom inderdaad, maar dat is achteraf gepraat Ja

Ik was in het begin erg enthiousast over haar, maar naar mate de lessen vorderde bleek het niet mijn ding te zijn Lachen

jefreyginny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:02

De reden dat ik mijn nikes aan heb is dat mijn rijschoenen vanochtend overleden is Huilen van het lachen
Caps vind ik niet fijn Vork

Heb wel is vaker topics hier gezien met je nikes aan.
Waren je rijlaarsen schoenen toen ook elke keer overleden?

Vindt het wel een beetje raar ,want toen je les had van je vorige instructiese was zij het helemaal.
Je was zo trots dat het zo goed ging. En nu als ik het begrijp was je instructiese waardeloos ze gaf je werk en je deed het niet.
denk dat de rede is dat het niet lukte omdat je je "huiswerk" niet deed.
Dat je daarom ben gestopt!? je geeft ook als rede op : Ik had idd moeten zeggen dit wil ik niet,toen niet gedaan,stom inderdaad, maar dat is achteraf gepraat. VINDT IK ERG ZWAK. EN JE TRAPT HIERMEE JE OUDE INSTRUCTIESE MEE IN DE GROND ERG LAAG MAAR GOED.
commentaar is allemaal al gegeven dus zal het niet weer herhalen.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 20:04

Heb nergens gezegd dat ze waardeloos is Lachen

Maar na een aantal lessen bleek het toch niet mijn ding te zijn. En waarom doorgaan bij iets waar je je niet fijn bij voelt, heb rustig gezocht naar iets anders, en heb nu iets gevonden waar het op het eerste gezicht goed mee klikt, en ben benieuwd hoe het gaat verlopen Lachen

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:08

Waarom doorgaan bij een instructrice als de lessen je toch niet helemaal bevallen?

En ik krijg een beetje het idee dat er gezocht wordt naar dingen om de TS de grond in te trappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:10

Moderatoropmerking:
Off-topic kinderachtig geneuzel gesplit.

Houden we het daarnaast wel gezellig en respectvol? Je mening uiten mag gerust, maar denk even over de wijze waarop je dat doet Lachen

jefreyginny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:22

Neroo schreef:
Heb nergens gezegd dat ze waardeloos is Lachen

Maar na een aantal lessen bleek het toch niet mijn ding te zijn. En waarom doorgaan bij iets waar je je niet fijn bij voelt, heb rustig gezocht naar iets anders, en heb nu iets gevonden waar het op het eerste gezicht goed mee klikt, en ben benieuwd hoe het gaat verlopen Lachen

Ben benieuwd hoe het zal lopen. klikte het niet dan op het eerste gezicht met je oude instrutiese?

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 20:24

Het klikte in het begin wel, maar naar mate de lessen vorderde vond ik het minder bij Nero en mij passen, en deed ik mijn huiswerk ook niet. Ben daarom ook gestopt, voelde me er na een paar lessen niet meer fijn bij Lachen

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:26

Vind dat er nu een beetje flauw gedaan word..

Wat is het probleem van overstappen naar een andere instructeur?

Net zoals ieder paard is elke ruiter en zo ook elke instructeur anders. Dat zijn drie verschillende karakters die maar net moeten klikken.

En soms denk je dat die klik er is en soms valt dat later toch tegen, dat kan.
Je moet iemand eerst leren kennen voordat je erachter komt
of het klikt en of iets bij je past.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:50

Ik vind het ook een onnodige discussie.
Dani het ziet er goed uit, Nero ziet er goed uit, prima toch!
Als jij je hier beter bij voelt, zie ik het probleem absoluut niet.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 20:57

Ja ach, ben het wel gewend van hem Lachen

Snap zijn probleem ook totaal niet, ik noem mijn oude instructrice nergens waardeloos, enkel dat haar manier niet bij ons paste!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:29

Ik hoop voor jullie dat dit de manier is waar je mee verder wil en waar je je ook goed bij voelt ook niet geheel onbelangrijk. Jammer dat een aantal mensen zo kinderachtig moeten reageren als jij je er niet goed bij voelt moet je overstappen naar een instructrice die wel bij jou past. Daar hebben de betweters van bokt niets mee te maken. Heb je inmiddels alweer les gehad of nog niet?

Overigens ben ik het wel eens met dat stukje over vwnw dat Nero op de voorhand loopt maar daar werken jullie neem ik aan naar toe om Nero straks van achter uit te kunnen laten lopen.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:18

UtWo schreef:
Dat dit dressuur genoemd mag worden! sorry hoor, maar hier berijk je helemaal niks mee! wat heeft het voor nut om je paard zo te laten lopen? alsof die nu wat leert.. Denk je dat je zo op een "Dressuur" wedstrijd moet aankomen? Ze lachen je gwn uit!

Ook niet iedereen heeft ambities om op wedstrijd te gaan Nors opkijken
En euh bereiken schrijf je met EI Knipoog
Welkom op Bokt, wanneer open jij een topic? Haha!

Zolang jij en Nero je er goed bij voelen, lekker doorgaan!
Hij duikelt nu nogal op de voorhand maar ik zie een relaxed paardje, dat écht aan het ontspannen is.
Probeer met de tijd toch wel wat meer aan die aanleuning te werken, hij ontspant wel maar er is weinig tot geen contact.
Vanaf dat je terug contact hebt, zal je hem ook makketlijker kunnen activeren en opvangen.

En euh Dani; je bent echt wel vermagerd meid!
Trek je overigens niet veel aan van die comments op instructrice of schoenen.
Sommige mensen zoeken gewoon iets om je af te kraken.
Laatst bijgewerkt door whisperramse op 20-08-08 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:31

jeetje heb jij toevallig aandelen in de plaatselijke ruitershop ofzo? wat heb jij een hoeveelheid dekjes/halsters/bandages/ etc! leuk joh!

Verder wil ik even zeggen dat je een onwijs leuk dier onder je hebt. omdat ik niet al te veel weet van de klassieke rijkunst laat ik me daar verder niet concreet over uit. maar wat ik wel wil zeggen is dat de foto's die op je profiel staan en volgens de engelse stijl bereden is helemaal niet slecht zijn....stiekem zie ik die foto's ook liever dan die je nu plaatst. Vind het wel goed van je dat je je niet blindstaart op 1 techniek, maar ik hoop wel dat er aan die waslijnen techniek nog wel wat verbetering komt. Ja ik heb alle posts gelezen, je bent pas net begonnen en dit is het allereerste begin etc, maar toch hoop ik dat er verbetering in komt....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:40

daar ben ik het mee eens,die andere foto's vond ik er helemaal niet slecht uitzien.....dit ziet er zeker ontspannen uit,maar ik heb het idee dat het paard vakantie heeft....ik houd toch meer van iets opsluiten en er wat meer druk oprijden,dan loopt hij mooi bij elkaar....maar iedereen z'n eigen methode toch?

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:44

pcies! al vind ik wel dat de engelse stijl niet per definitie met meer druk erop rijden is hoor......Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:45

monsterina schreef:
pcies! al vind ik wel dat de engelse stijl niet per definitie met meer druk erop rijden is hoor......Knipoog

Maar helaas hebben de meeste mensen dat beeld wel dat engelse ruiters altijd op veel druk rijden.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 14:48

UtWo schreef:
Dat dit dressuur genoemd mag worden! sorry hoor, maar hier berijk je helemaal niks mee! wat heeft het voor nut om je paard zo te laten lopen? alsof die nu wat leert.. Denk je dat je zo op een "Dressuur" wedstrijd moet aankomen? Ze lachen je gwn uit!

Huilen van het lachen

Mijn ambities liggen zowiezo al niet bij wedstrijden, ik wil gewoon ontspannen recreatief kunnen rijden Lachen
En al zouden ze me uitlachen, denk je dat ik daar ook maar echt IETS om geef Huilen van het lachen?

Foto's in mijn profiel zien er inderdaad niet slecht uit, maar ik zat op zo'n punt en er zat niet echt meer verbetering in zeg maar. Heb me wat ingelezen over klassieke dressuur, en het leek me heel leuk en leerzaam Ja
We beginnen nu gewoon bij de basis, en hopelijk loopt Nero over een paar weekjes weer zo, en blijven niet op een bepaald punt hangen, maar blijft er vooruitgang in zitten!

En over mijn dekjes collectie, ja je moet maar een hobby hebben he, lang leve de H&M *LOL*

Whisperramse; ik moet weer heel erg wennen aan teugelcontact, omdat Nero en ik op zo'n punt zaten dat er geen vooruitgang meer in zat, en dat ook weer frustratie opleverde van mijn kant en van zijn kant ben, en vergeet niet die break van 5 maanden niet rijden vanwege een enorme bokt aanval dat ik niet meer op durfde te stappen Bloos. De meeste foto's uit mijn profiel zijn van voor die 5 maanden. En na de ostheopaat zijn we gewoon weer overnieuw begonnen. Laag en ontspannen en rustig opzoek naar nieuwe instructie.
Ik werk eraan om weer naar een fijn teugelcontact te gaan, en met behulp van Jolijn proberen we Nero steeds wat meer op de achterhand te krijgen, en dan komt dat koppie daarna wel wat hoger Ja
Laatst bijgewerkt door Neroo op 20-08-08 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 14:50

wat meer druk erop is nog niet veel druk,zoals het paard nu loopt kun je er net zo goed niet op gaan zitten....het doet hem geen kwaad,maar beter word hij er ook niet van....je schiet niets op dus...(behalve dat je lol hebt...trouwens ook heel belangrijk)
maar dat is mijn mening,en dat wil nog niet zeggen dat ik het bij het goede eind heb natuurlijk!