Skywalker 1e keer onder het zadel!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Re: Skywalker 1e keer onder het zadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 08:42

Tieneke schreef:
Je mag het beestje niet toelaten dat hij nu naar beneden loopt. Op den duur wordt dat hangerig en wordt later aan de teugel lopen nog moeilijker. Tempo enorm hoog houden en hoofd gewoon omhoog!

Als een pony voor het eerst onder het zadel loopt moet je dan meteen alles corrigeren?Mag hij niet eerst even wennen aan alles wat er met hem gebeurd.Vooruit laten rennen en hoofd omhoog dwingen lijkt mij een fijne ervaring voor een 1e keer Clown misschien is dit meer een aandachtspunt als hij wat meer gewend is en wat meer balans heeft.

Tieneke schreef:
Over het galopperen: als ie het zelf "aanbiedt", moet je hem terugnemen. Het lijkt me niet de bedoeling dat hij aanspringt wanneer hij er zin in heeft? Ik vind sowieso galop iets voor later in de training.

Gebruik maken van wat hij aanbied is dat slecht?Vind van niet voor een 1e keer...maak gebruik van wat je in je schoot wordt geworpen.Een goede trainer weet wanneer hij daarvan gebruik moet maken en wanneer niet Knipoog
Nogmaals...als een diertje voor het eerst aan het werk is onder het zadel mag hij best wat zoeken,het lijkt mij niet de bedoeling dat hij na 1x alles perfect moet kunnen...toch? Bloos

Ik vind het een leuk ding en ik hoop dat de nieuwe eigenaar enorm veel plezier met hem gaat krijgen Ja

Italia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 12:35

Bedankt allemaal voor de tips en reacties.

Aerdanhout, jij en ik zijn het kennelijk niet met elkaar eens, dat kan. Als jij van mening bent dat bij een goede longeerder een paard zich niet kan omdraaien, moet je dat zelf weten, maar een paard blijft een paard en zelfs een shetlander is nog te sterk voor een mens als ie echt weg wíl. Ik vind dit persoonlijk veiliger en heb daar goede redenen voor.

Tieneke, de pony loopt bijna geen enkel moment met zijn koppie naar beneden (nu al helemaal niet meer, maar dat kun je op de foto's natuurlijk niet zien) en dat is ook helemaal mijn bedoeling niet. En zo'n jong beestje snapt er geen bal van als je hem gigantisch gaat aandrijven om zijn hoofd omhoog te laten komen. Corrigeren van aangalopperen vind ik zelf een enorme fout, dat is alleen maar slecht. Dan denkt de pony dat het verkeerd is en leer hem dan maar weer eens aan om vlot aan te galopperen. Ik vind persoonlijk dat een jonge pony beter iets te voorwaarts kan zijn en goed weg is voor je hulpen, dan dat ie in het begin al lui is; dan zul je er nooit een lekker actief paard van krijgen.

Italia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 12:36

vonneke schreef:
Tieneke schreef:
Je mag het beestje niet toelaten dat hij nu naar beneden loopt. Op den duur wordt dat hangerig en wordt later aan de teugel lopen nog moeilijker. Tempo enorm hoog houden en hoofd gewoon omhoog!

Beugels heb ik geen commentaar op. Ik kan me indenken dat je met korte beugels net meer steun hebt dan als je lang zit. Bij mij was dat toch zo Knipoog

Over het galopperen: als ie het zelf "aanbiedt", moet je hem terugnemen. Het lijkt me niet de bedoeling dat hij aanspringt wanneer hij er zin in heeft? Ik vind sowieso galop iets voor later in de training.

wat dan? omhoog trappen omdat ie braaf naar beneden komt? En waarom met een enorm hoog tempo met de kop omhoog? Dat mag je me even uitleggen.
Want als je in een enorm hoog tempo gaat draven, zal het dier met regelmaat in een galopje vallen. En waarom terugnemen als de pony zelf in galop springt, de hulpen kennen ze niet dus in het begin zal je het vanuit wegdraven moeten doen.

Kun je straks alles weer afleren omdat ie niet te hard mag, niet met de kop in de lucht etc...

Overigens vind ik het een enorm leuke pony! Mooi model en straks mooi aan de maat!

Grappig dat zoveel mensen zo heftig reageren op die korte beugels, als het meiske dat toch fijn vind is het toch prima? Jullie doen net alsof die pony er wat van krijgt!

Waarom zou je perse aan de longe moetne rijden? Ik doe het ook niet. Toen ik mijn Goodtimes merrie zadelmak maakte heb ik een paar rondjes aan de longe gestapt en gedraafd en daarna gewoon los. ook op en afstappen zonder dat iemand der vasthield. Je voelt echt wel aan of een dier het wel of niet accepteerd.

Nee ik vind dat er weer lekker overdreven gereageerd wordt.

Haha, met jou ben ik het helemaal eens, Vonneke Knipoog

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:08

De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van HAW, daarom gaat er een slotje op.
Lees eerst even [HAW] Welkom op HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.