Longeer dagje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 00:18

Bij nader inzien vergaat de wereld misschien morgen ook wel

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 00:19

Kan het dan aub al deze nacht? Lachen

Kayla

Dus dat is nog 3 kwartier....

Kayla

Belsje schreef:
Kan het dan aub al deze nacht? Lachen

mwah toch bij voorkeur niet

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 00:22

Maar nu ff over fotootjes (dat veel besproken fotoreeksje).

Ik heb geen kaas gegeten van longeren en zie dat meestal gewoon zoals bij dat andere paardje Lachen.
Maar als je je paard zoals die eerste kan laten lopen aan een longe. Is dat dan niet gewoon een teken dat dat paard:
- genoeg spiertjes heeft
- genoeg op zijn eigen beentjes loopt
- ontspannen en lekker los is (anders zou hij idd wel om kunnen vallen denk ik)
- nog van die dingen die eigenlijk niet slecht zijn?

Zeker als ik lees wat ze met dat beestje allemaal kan Kwijl ...

Of heb ik het nu helemaal fout? Verward

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 00:25

Sjees, wat een discussie. Het zou mijn manier niet zijn van longeren (voor mijn paard dus), maar waarschijnlijk heeft Ozep er wel baat bij.

Simba is echt super bijgekomen Sjuim! Ga je hem ook nog starten?

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 00:26

Struikelen kan altijd Belsje.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 00:34

Tuurlijk kan dat, maar dit paard is inmiddels na ook een goede training onder het zadel sterk genoeg om dit aan te kunnen, anders zou ze het ook niet doen...Er staat ook niet voor niets onder dat je dit nietthuis moet proberen.. Sjuimpje weet denk ik heel goed waar ze mee bezig is, ik zo dit thuis ook niet doen, maar ieder paard is anders en iedereen heeft een andere trainingsmethode.
Ik ben ik helemaal niet tegen deze manier van longeren, het hangt alleen af van je paard..en als je het dierenmishandeling vind??!! Is het tijd dat je nog even verder gaat leren..

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 00:36

Iedereen heeft z'n eigen mening en die kan je anderen niet opdringen.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 00:40

Kayla schreef:
Iedereen heeft z'n eigen mening en die kan je anderen niet opdringen.

Joh laat lekker gaan. Patricia weet waar ze het over heeft. Sjuimpje ken ik niet, maar komt ook zelfzeker over. Je kan hun beide niet van hun standpunt krijgen, lekker laten gaan!

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 00:42

masja schreef:
Is het niet zo dat paarden op de loodlijn moeten lopen? Als je hem dan zo diep traint krijg je dat dan nog wel goed?

Maar kan iemand mij dit vertellen?

Pugi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 00:54

masja"]
[quote="masja schreef:
Is het niet zo dat paarden op de loodlijn moeten lopen? Als je hem dan zo diep traint krijg je dat dan nog wel goed?

Maar kan iemand mij dit vertellen?
[/quote]

Ja, als je een beetje kan rijden zet je hem zo weer bovenin en net zo makkelijk weer diep en rond.
Ik neem aan dat sjuimpje dit ook afwisseld in haar training omdat op de wedstrijd de nek weer het hoogste punt moet zijn.
Als je hem niet meer bovenin kan krijgen klopt er iets niet in de africhting.

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 04:23

Zo hee, wat blijft die Ozep ondertreden, dat wordt een crack! Die Simba is trouwens ook een plaatje zeg Kwijl

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 08:37

Zoals Dione het zegt pas ik het toe...

Ik zet mijn handen wijd en laag en hij volgt mijn hand, op het moment dat ik hem hoog ingesteld wil hebben maak ik de teugels een flink stuk korter, zet mijn hand voor, redelijk wijd nog en thv de schoft en zolang je hem op het achterbeen houdt blijft hij bovenin. Hij zakt nog vaak genoeg maar ik denk dat alle paarden in de basis dat nog hebben, dan is het gewoon net als wanneer je in een ander systeem zou zitten. Dus van achter uit weer naar de hand toe rijden, eventueel een fractie de verbinding helemaal verbreken.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 09:19

Wat is precies de functie van het je handen zo wijd zetten?
Tijdens het LDR rijden kan ik me er iets bij voorstellen, anders kom je in de knoop met lichaamsdelen Haha!, maar waarom ook nog wijd tijdens het hoger instellen? Heb er zelf wel een idee over, maar ben benieuwd naar jouw redenatie.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 09:24

Als je je handen iets wijder zet kan je veel effectiever en subtieler inwerken als wanneer je op een paar vierkante cm zit te rotzooien.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 09:33

Sjuimpje schreef:
Als je je handen iets wijder zet kan je veel effectiever en subtieler inwerken als wanneer je op een paar vierkante cm zit te rotzooien.

Hierbij is de waarschuwing "niet zomaar thuis proberen" ook op zijn plaats. Bij veel mensen ontaardt het wijder en breder zetten van de hand in vastzetten en die kop omlaag trekken. Dit moet je alleen thuis doen als je bekend bent met de methode.

Margreet: voor zover ik het goed begrepen heb van Edward Gal, zet je je hand wijd en laag om nóg beter te kunnen toestaan in je hand, zodat je paard de hals nóg verder kan laten zakken.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 09:42

Ok, kom ik weer met dezelfde vragen als in het andere topic. De spier in de hals bij Ozep bolt op vanachter zijn oor tot ongeveer 10 cm voor de schoft. Hoe kun je voor elkaar krijgen dat die spier tot aan de schoft opbolt, of is dat niet mogelijk (of zie ik het niet goed en is het hier ook zo).

Als ik Maddox longeer, dan loopt hij laag maar niet zo rond (lang lang niet zo rond) als Ozep, maar dan bolt het stukje achter zijn oren niet zo op. Komt dat door het ronder longeren?

Ik vind het beveiligingstouwtje trouwens een heel goed idee, dat ga ik er ook even aan fabriceren. Onze longeerbak is de ene dag iets zwaarder dan de andere en soms heeft Maddox dus wat moeite met zijn balans, zeker sinds het hek er om de longeerbak weg is en er dus een rand van de cirkel is waar hij over kan struikelen.

Over het rijden met de handen wijd, ik dacht (met mijn zeer korte rijervaring) dat dat niet zo netjes was en dat je het hoogstens kunt gebruiken om een ophouding te geven en dan je handen weer bij elkaar moet doen. Rijd je een wedstrijd ook met je handen zo wijd? En hoe wijd hebben we het over? Bij de knieën? Het effect op het bit is dan ook anders dan als je handen bij elkaar zitten toch?

Wat een vragen weer!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 09:44

Klopt Pava,
alleen Margreet vroeg specifiek naar het doel bij het hoger instellen.

Overigens zie ik het vasthouden in de hand zelden bij dit systeem, nagenoeg iedereen die het toepast heeft het geleerd onder goede begeleiding, vaak van een directe lesklant van Anky.
Vasthouden zie ik het meest bij ruiters die krampachtig hun handen boven de schoft bij elkaar proberen te houden.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 09:50

Precies Sjuimpje, als je weet waar je mee bezig bent, is er niks aan de hand. Maar de waarschuwing is voor iedereen bedoelt die die begeleiding niet heeft of niet lest bij een instructrice die dit systeem toepast. Dan zou het wel degelijk kunnen ontaarden in de handen laag vastzetten en die kop naar beneden trekken. Dus hetzelfde als met dat longeren: niet zomaar thuis proberen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 09:56

Je moet je niet doodstaren op de foto's Manon,
vergeet niet dat jouw paard anatomisch heel anders in elkaar zit.
Ozep heeft vanzichzelf een korte maar vrij gespierde hals.
Het stukje voor de schoft moet zich langzaam ontwikkelen, het is niet zo dat als je hem goed instelt dat het gelijk opbolt.
Het opbollen achter zijn oren komt mede door het hele ronde maar nogmaals, ook door zijn anatomie, hij heeft bijvoorbeeld erg zware kaken.

Bij het diep instellen heb ik mijn handen inderdaad soms thv de knieën. (dan is het risico dat je je handen zou kunnen vastzetten wel groter)
Tijdens proeven of het hoger instellen houd ik mijn handen wel wijd, maar t.h.v. de schoft.
De meeste mensen hebben hoogstens 10 cm tussen hun handen, ik eerder zo'n 30 cm.
Het is inderdaad een heel andere manier van inwerken persoonlijk vind ik de verbinding veel fijner, je voelt veel sneller wanneer je iets een ophouding moet geven bijvoorbeeld, hierdoor kan je met minimale hulpen reageren.

De manier waarop ik Ozep nu voorelkaar heb is resultaat van ruim een jaar opbouwen,
verwacht dus niet in een paar weken resultaat te zien.
Laatst bijgewerkt door ibikus op 23-01-03 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 09:58

Pava schreef:
Precies Sjuimpje, als je weet waar je mee bezig bent, is er niks aan de hand. Maar de waarschuwing is voor iedereen bedoelt die die begeleiding niet heeft of niet lest bij een instructrice die dit systeem toepast. Dan zou het wel degelijk kunnen ontaarden in de handen laag vastzetten en die kop naar beneden trekken. Dus hetzelfde als met dat longeren: niet zomaar thuis proberen.

Helemaal mee eens!
Hoewel ik denk dat mensen die thuis op eigen houtje dit systeem gaan imiteren toch het type figuren zijn die hun paard zowiezo wel naar de knoppen helpen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 10:06

Sjuimpje schreef:

En waarom is dat wijder dan effectiever? (bij het hoog instellen dus he, bij het LDR kan ik het me voorstellen) Het bit werkt anders in, is het daarom effectiever? Of is het effectiever omdat jij het fijner vindt rijden en dus beter rijdt met je handen wijd? Of...?

Subtieler valt ook over te twisten natuurlijk he, de halen die je sommige ruiters met wijde handen aan de teugels ziet geven (lees: trekken en dan vaak vastzetten, wat Pava ook al zei) kan ik niet bepaald subtiel meer noemen, die kunnen ze beter wat meer bij elkaar houden en "op de vierkante cm rotzooien", maar dan gaat de "discussie" richting de kundigheid van de ruiter en dat is een ander verhaal.

Over dat vaszetten trouwens, touwtjes zou je ook kunnen zien als een vorm van vastzetten, die laten immers ook pas los als het paard loslaat, maar daar is IMO niks mee, terug blijven werken als het paard loslaat is veel erger en dat is IMO de fout die veel ruiters maken, niet op tijd ontspannen in de hand, teveel ineens willen.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 10:09

Die verwachting heb ik zeker niet. Ik wil alleen graag weten hoe je bepaalde spieren traint en of dat nuttig is. Bij Maddox is het belangrijkste dat hij ontspant en dat doet hij nu goed aan de longe. Nu zoek ik naar de volgende stap. Hij moet zijn achterhand beter gaan gebruiken en ik wil dat hij iets ronder gaat lopen. Ik ga morgen uitgebreid uitproberen wat hij het beste oppakt, maar de verschillende foto's zijn wel handig als beeldvorming. Ik vind het wel verbazingwekkend op hoeveel verschillende manieren we onze paarden hebben lopen. Als je het verschil in het andere topic ziet tussen Germie, Super Pepeijn, Sjimmy en mijn foto's, allemaal heel anders en die van jou nu ook weer.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 10:18

Ik ervaar dat de signalen die je paard via de mond afgeeft beter doorkomen als je je handen iets wijder zet.
De teugels lopen dan direct via de (stang en) trens naar de hand en niet via de hals.

Margreet,
het type ruiters die jij aanhaalt houdt je toch wel,
met dit systeem of zonder. Maakt niet uit, het is sneu voor het paard maar de mensen komen zichzelf wel tegen.

Manon,
De foto's die ik heb geplaatst van Ozep, heb ik neergezet om te laten zien dat je het hoger instellen niet nodig hebt om een paard bergopwaarts te laten lopen.
Nu is dit wel extreem kort maar zoals je ziet ben ik het bij Simba ook al rustig aan het opbouwen, daar kan wel iedereen veilig mee aan de slag.

Ik zou inderdaad altijd een beveiligingetje inbouwen,
niet alleen om te voorkomen dat hij zijn nek breekt, maar in minder ernstige gevallen ook ter behoud van je hoofdstel.
Mochten ze er tegenin willen komen hoeven ze maar een goeie ruk te geven en dan moet een hoofdstel wel van heel goede huize komen wil hij daar heel onder blijven. Ik gebruik trouwens altijd oudere hoofdstellen.