Ik wil de controle weer terug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flutterby

Re: Ik wil de controle weer terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 09:12

@Rivka: ik vind je update wel heel positief klinken, je bent er iig achter waar het niet lekekr zit en dan kun je er verder mee werken..

ik zou ook denken: tandarts laten komen, geen wondjes/kapotte mondhoekjes etc etc.. maar ik zie jouw paard niet, vind het iig wel een stuk positiever klinken al! Ach gut Lachen

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 09:27

punt 1; eerst even je paard eens na laten kijken door een da, tandarts
als daar niks uitkomt is het gewoon verzet wat kan komen door de vele verhuizingen
ik zou als het mijn paard was en het is niks medisch het paard 1 hele maand rust geven
dus niet rijden/longeren/ wandelen enz; alleen masar poetsen/knuffelen en aandacht geven en veel op de wei(wel elke dag minimaal 8 uur)
na 1 maand vakantie dus 2 weken lang alleen maar wat wandelen zonder dat je erop gaat dus aan de hand
dan 1 week longeren aan hoofdstel zonder longeersingel en zonder op te binden en dan 1 week longeren en om de dag afwisselen met ene dag wel bijzetteugel eraan en andere dag niet
longeren maar max 20 min per keer
na dit een week gedaan te hebben dan 2 weken lang 3 x per week rijden met lange teugel dus echt helemaal los en 2 x per week longeren met bijzetteugel en dan na deze 2 weken steeds wat meer rijden tot max 4/5 keer per week
en daarvan minimaal 1 x per week relax dus losse teugel en niet teveel vragen

is hierna het probleem nog niet opgelost dan proffesionele hulp inschakelen die hem wel consequent een eerlijk behandeld dus niet helemaal afslaan zoals ik eerder in deze topic las
ik heb ook een paard wat regelmatig flink in het verzet gaat en ik pak hem dan wel consequent aan maar als ik zoals sommige bokkers adviseren; de zweep hardhandig ga gebruiken; dan maak ik het probleem vele malen erger

succes met je paard; ik hoop dat het snel beter gaat
en niet opgeven; mijn paard heeft ruim 3 maanden in het verzet gezeten en daarna ging het super!!! de aanhouder wint altijd

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 09:29

Trap en sla hem de grond in..?? Volg dat 'advies' maar niet op! Paardrijden is samenwerken, maar blijkbaar moten sommige mensen dat nog leren hier...

Ik zou een paar stappen terug doen en het paard eerst met wat minder contact weer van achter naar voren naar de hand toe rijden, zodat het zelf contact (=aanleuning) maakt met je hand. Ik denk dat je paard toch gespannen is en hierdoor de rug wat strak houdt, waardoor de aanleuning verstoord wordt. Eerst voorwaarts-neerwaarts richting het halsstrekken rijden en daarna iet oppakken en kijken of je paard de hand zelf weer op wil zoeken als je er met je been naartoe rijdt. Tussendoor vaak stukjes naar het halsstrekken rijden om steeds te controleren of je paard de hand naar beneden wil volgen en dus nog nageeflijk is en over de rug van achter naar voren loopt. Ontspanning is hierbij het sleutelwoord net als controle over het tempo. Licht schakelen vanuit het arbeidstempo is goed, maar eerst niet teveel, tot het rijden weer beter gaat. Let tussendoor goed op het rechtgericht zijn. Succes! Lachen

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 09:48

eerste wat ik denk is toch de tandjes nog eens laten checken, of heb je dat al gedaan?

Magnesium is ook een goede Ja

Ik denk dat je echt gewoon een heleboel stapjes terug even moet doen, gewoon echt puur op ontspanning gaan rijden, maak hem maar een beetje lui, sukkeldrafjes en galopjes en veel stappen, maar zoals je zelf al zegt, hou het wel jouw oefening. Maar tis moeilijk hoor.. Je zegt hij heeft al vakantie gehad, hoelang was die vakantie? Want als hij zo sensibel is dan zou 2 weken ofzo gewoon echt te weinig zijn en is het niet gek dat hij weer in de staak gaat. Verder zou je nog wat meer naar het rechtrichten kunnen kijken maar ik ga ervan uit dat dat in je lessen wel aan bod komt en dat je dat ook wel kunt toepassen Lachen .

Wel jammer zeg, je blijft een beetje hannesen zo he..

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 11:23

Heb je al gekeken naar eventuele lichamelijke problemen (sorry als je dit al vermeld hebt, ik heb niet het hele topic doorgelezen).
Past het zadel goed, heeft hij geen last van zijn rug, goed passend bit etc.
Pas als je daar zekerheid van hebt, van complete gezondheid en dat alles past, kun je gaan zoeken naar een andere oplossing.
Is het een stal met weidegang, staat hij elke dag in de wei?.
Veel paarden (ook de mijne) zijn erg vervelend als ze niet op het land staan, vandaar dat ik van een pensionstal naar een stadsweide ben verhuisd met Tempo, zodat ze lekker elke dag weidegang heeft en zich lekker kan uitleven met haar vriend.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 13:28

Ik moet nog rijden vandaag dus geen update, maar ik zal wel snel even de openstaande vragen beantwoorden.

@Eefje03: bij mijn weten is hij in orde. Als er iets is, zal het strakke spieren zijn ivm stress. Het is alweer even geleden dat hij gemasseerd is.

@Onley: goed om te horen dat ik niet de enige ben die even zit te hannesen met rijden. Ik moet idd erg waken om zelf niet te gaan denken : O o een wending, nu staakt of rent hij weer. Dan kan ik er donder op zeggen dat hij het doet.

@Jolliegirl: ik denk een beetje van beide: geklier en de weg kwijt zijn. Hij geeft verder niet op, blijft zeg maar elke 5 minuten een keer spoken.

@Amadeo: bedankt voor je bemoedigende antwoord.

@Moretje: Parelli (althans basisoefeningen 1e fase) heeft hij altijd makkelijk gedaan. Ik herhaal het af en toe nog een keer en dan is dat ook geen probleem. Hij vindt het verder niet zo boeiend om te doen.

@Ikowtje: dat doen we al. Op de grond is hij heel lief. Het rijden heeft hij echt wel nodig, anders wordt het een draak puur door teveel energie (hij bedoelt het dan niet stout, maar is voor mij moeilijk te rijden).

@Erleyne: Toen hadden we idd nog gePBt Ja Ik ben niet meer bang van hem, wel geweest bij de 1e keer trouwens. Wel onzeker (geworden) over mijn eigen rijden inderdaad, zoals je zegt: iedereen is lekker aan het rijden, scoort goed op wedstrijd, gaat duidelijk vooruit en ik blijf maar wat hangen. Ik probeer het met rijden jusit zoveel mogelijk voorwaarts op te lossen omdat hij vanuit stap eerder omhoog komt.

@Brainless: dat gedrag van jouw Arabier herken ik inderdaad. Als de mijne zich onder druk gezet voelt laat hij zich ook achterover vallen. Zulke karakters laten zich niet makkelijk dwingen.

@Timilon: goed om te horen dat jouw paard idd zo verbeterd is!

@Unamie: ik heb hem nog geen extra magnesium gegeven.

@Benangelique: de tandarts is bij de vorige keer staken geweest, dus even tellen, rond april of mei ongeveer. De tanden en kiezen zijn toen onder verdoving uitgebreid gevijld.

@_Laura: Tanden zijn dus gedaan. Het bit past hem goed, we hebben ooit uitgebreid bitten getest (hij heeft een gevoelig smoeltje) en dit beviel hem toen het beste. Wondjes kan ik niet terugvinden, ook niet aan de binnenkant van de wang/mondhoek. Het is wel een paard dat uberhaupt erg gevoelig is en snel wondjes en plekken heeft.

@Tamaramt: Hij is destijds uitgebreid nagekeken ook, niks aan te vinden behalve wat haakjes toen, die zijn weggevijld. En dus snel strakke spieren door stress.
Mijn paard kennende gaat vakantie echt niet helpen. Hij heeft al zo vaak en zoveel vrij gehad in de tijd dat hij gereden wordt, hij komt er altijd slechter uit dan hij erin ging en is in die tijd ook niet te genieten qua humeur. Hij wordt ook zo knettergek van zijn eigen energie dat hij niet meer fijn te hanteren is (gaat zich aan de hand omgooien uit pure gekkigheid en dat soort stomme acties).

@Lante: het halsstrekken gaat goed, wel strekt hij teveel naar voren, ronder is moeilijk voor hem. Daar had ik gisteren dus wat aan gewerkt en dat ging goed. Rechtrichten is wel echt een heel moeilijk punt, dan krijg ik makkelijk verzet.

@Kjoetie: Ik heb hem toen een week of 3 niet gereden en 2 weken vooral wat met een lang teugeltje gehobbeld. Daarnaast heeft hij echt al heel vaak een paar maanden stilgestaan ivm blessures van of hij of mijzelf (mijn rug) of een losse week als mijn dochtertje ziek was bijv.
Lui maken lukt echt niet, dat paard blijft gaan. Knipoog Op een laag tempo is moeilijk voor hem, dan wordt hij knetterheet maar ik blijf het wel proberen, ook aan de longe. Rechtrichten is voor ons allebei heel moeilijk en zou heel veel schelen als dat in orde was, maar moeilijk om te doen dus.

@Karlijn: Hij heeft een nieuw zadel gekregen rond november vorig jaar. Dat is in mei weer nagekeken en lag toen goed, is ietsje beter in balans gelegd. Maar het staken kwam dus neit van het zadel. Rug is in principe in orde afgezien van mogelijke recente spierproblemen, maar dan zou hij ook niet zo fijn over de rug willen komen tussendoor denk ik. Het bit past goed.
Hij staat regelmatig op de wei, anders is hij net als jouw paard ook heel druk en opgefokt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 13:38

Ik heb een Ferro gehad die min of meer hetzelfde gedrag vertoonde. Kon ook slecht tegen veranderingen en gooide dan op alle manieren de kont tegen de krib. Uiteindelijk bleek dat het paard het best gedijde bij een strakke regelmaat. Dus 's iedere dag dezelfde tijd in de wei, zelfde tijd rijden, iedere dag precies op dezelfde tijdstippen voeren, enz. Dan ging het goed met hem. Ik heb later nog een keer het boek van Laarakker er op nagelezen (Paardentypen), en het bleek precies te kloppen. Ik heb het paard uiteindelijk verkocht. Ik vind het juist leuk om iedere dag wat anders te doen en dit paard werd daar gek van.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 15:57

Klinkt als een mogelijk goede oplossing Kendra! Ieder paard is anders, en bij ieder paard is dus een andere oplossing nodig. Dit zou je best wel 's kunnen proberen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 16:06

wat vervelend urielle! Die van mij heb ik inmiddels weer redelijk op de rit..Maar ik voel met je mee, dat gevoel om met je handen in het haar te zitten met een boos gefrustreerd paard is ergg vervelend. Zoals je zelf eerder aangaf, als hij wegdenderd in galop, dan heb je in ieder geval niet het steigerprobleem. Als hij stuurbaar is zal ik hem inderdaad flink laten galopperen, wil hij niet meer? dan nog maar een paar rondjes...

Het klinkt inderdaad of hij gewoon een beetje van het padje is door alle verhuizingen van afgelopen tijd. Hij weet niet wat hij kan verwachten? En dat lijkt hij op jou af te reageren, omdat jij het dichtst bij hem staat..

Beetje het idee alla kind, dat problemen heeft en waarbij de ouders het moeten ontgelden..

Is het geen idee om hem inderdaad nu even wat bach druppels te geven, en eventueel zelf te pakken? Bij mij heeft het toch wel geholpen toen dat in het topic aan geraden werd. Even tijdelijk ter ondersteuning.

En verder denk ik wat hierboven staat, veeel regelmaat dat dat misschien niet zon heel gek idee is voor hem...

Succes!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 16:18

Veel regelmaat klinkt idd wel heel goed, ik denk dat dat hem ook erg past (hoewel hij niet zo extreem is erin als die Ferro volgens mij). Een reader heeft ook al eens gezegd trouwens dat hij van kleine veranderingen (die ik niet eens opmerk) helemaal van slag gaat (voor het gebeuren van het verhuizen).
Ik heb nog Rescue staan, dus zal het hem een tijdje geven, kijken wat het doet.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:26

Rescue kan sowieso weinig kwaad denk ik. Dat gebruikte ik ook bij een stresskip die ik hiervoor reed. Die was een beetje als die Ferro wordt beschreven. Nu nog, als de volgorde van uit de wei halen anders is dan anders, wordt meneer helemaal gek! Sommige paarden hebben duidelijk voorspelbaarheid nodig in hun dagelijkse ritme, meer nog dan afwisseling misschien. Als ik een keer iets anders deed dan anders, kon ik er daarna drie dagen op rekenen dat meneer van slag was.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:14

idd de vierkantjes met je binnenteugel, hij moet méé zijn aan je binnenteugel namelijk. Je buitenteugel gebruik je om m te corrigeren als ie over z n buitenschouder wil weglopen. uiteindelijk is het de bedoeling dat je met je binnenteugel kan aangeven waar je heen wil, maar daar geen druk op staat -> dan is ie echt mee. Je kan om dit te bereiken ook keertwendingen om de voorhand doen (moet ie z n schoft wel meenemen) en wijken voor je buitenbeen, stelling naar buiten -oogbal zien, niet meer) en meenemen met je binnenhand. Dit zijn hulpmiddelen om m zn schoft mee te laten nemen en m aan die binnenhand te krijgen, geen oefeningen op zich. Succes

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:39

last van zijn spieren? Bij mijn paard kwam ik ook protest/moeilijke stukken tijdens vragen van buiging tegen en sinds ik extra vitamine E geef scheelt dat bij ons echt een stuk. Dat gecombineerd met eens in de zoveel tijd een fysio check scheelt toch echt. Van de fysio hoor ik dan ook waar hij eventueel nog licht scheef is of wat moeite mee kan hebben en hoe ik dat in mijn rijden weer toe kan passen. Wie weet heb je er wat aan.... succes verder

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:56

wat doet vitamine e dan precies?

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:40

Ik denk dat het rijden met losse teugel zoals je al gedaan hebt, en wat een redelijk goed resultaat gaf, voor jullie een goed uitgangspunt kan zijn om verder te werken, maar dan in een rustig tempo opbouwen. Je paard zal na verloop van tijd vast wel wennen aan z'n nieuwe stal en zich er thuis gaan voelen. 2 keer kort achter elkaar verhuizen is natuurlijk best wel veel voor een paard.
TS, veel sterkte ermee. Ik hoop dat je paard weer snel opknapt!

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:21

Ik herken bepaalde dingen van wat hij doet onder het zadel van mijn merrie. Zij was volledig goedgekeurd na aankoop, maar was onder het zadel best moeilijk. Alles ging prima als ik lekker ontspannen rondtufte, maar zodra ik wat meer buiging vroeg (sb) of overgangen terug rende ze dwars door mijn hulpen heen naar voren. Kop erop en naar de uitgang. Doordat ze daarnaast, lange tijd na het begin van dit gedrag, ook onregelmatig begon te lopen, heb ik een da erbij gehaald. Die wisten het allemaal niet (er werd geadviseerd het paard op te halen door de verzekering, dit zou niet meer goed komen). Uiteindelijk bleek ze last te hebben van de knie in haar achterbeen. Hierdoor kon ze minder goed gewicht op dat achterbeen nemen, vooral als ik er extra aan trok. Ze is toen ingespoten, een keertje, daarna moest ik een week alleen maar voorwaarts rijden en galopperen. Probleem opgelost, en paard loopt nu al een dik jaar klachtenvrij! Gedragsproblemen zijn volledig over.

Ik zeg niet dat jouw paard ook zo iets heeft, maar wel dat zijn gedrag lijkt op dat van mijn paard, die dit deed uit pijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 08:08

Nou, weer even een update: gisterenochtend heb ik hem kort even gereden voor ik richting wedstrijd vertrok en hij heeft dus gisteren op wedstrijd gelopen.
Het trucje weinig hand, veel been werkte niet meer thuis. Dit keer liep hij het beste opgesloten tussen hand en been (spetterde wel even, maar ging uiteindelijk heel fijn lopen zonder protest). Laat op de middag had ik wedstrijd, met losrijden was hij weer stout. Het stomme is dat hij 's ochtends zat te zeuren om linksom te gaan (ging rechts ineens goed) en op wedstrijd was rechtsom weer een probleem en ging linksom goed. Ik dacht dat er een verband lag met zijn scheefheid maar het is dan wel weer raar dat hij steeds zo van kant wisselt. In de proeven zelf was hij braaf, tussen de proeven in wou hij weer omhoog komen. De tweede proef was hij wel gespannen en loperig (maar ik hield hem ook bewust naar voren om dat steigeren te voorkomen). Het is iig duidelijk dat zolang ik hem bezig hou hij ook niet steigert want dan zou hij het in de proef ook doen.
Ik vond hem overigens niet fit overkomen, in het begin was hij wel wat druk, maar normaal blijft hij maar aan het lopen en nu had ik na de eerste proef ook echt het idee dat hij er geen zin meer in had en vermoeid was. Ik denk dat ik even aankijk hoe dat zich deze week ontwikkelt en dan eventueel bloed af laat nemen. Een magnesiumtekort en vit. E komt daar dan ook wel uit, dus dan kan ik het probleem gericht aanpakken.
Aan een blessure denk ik niet zo snel, omdat hij ook stukken gewoon heel makkelijk en goed loopt, niet alleen de simpele bedoel ik dan.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 08:17

Het blijft wel een bijzondere situatie. Het lijkt wel een beetje op een Zuidhorn, die hebben de neiging heel erg om tussen de 5 en 7 jaar echte 'rotbokken' te zijn, soms bijna onhandelbaar. Daarna, na die periode, zijn het hele fijne beestjes, maar dat is wel 'typisch' voor Zuidhorn nakomelingen..... En bij Wrangler klinkt het ook alsof hij in zo een fase zit. Gewoon niet willen, uitproberen, uitdagen, enz enz. Hopelijk kom je er snel achter of hij inderdaad niet fit is (of dus wel), maar dan kan je er tenminste wat aan doen...

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 08:53

Ik zou veel meer de focus op het rechtrichten zetten, Je schrijft dat hij scheef is, al die dingen die hij doet, het niet naar voren willen, of juist hollen, staken, steigeren etc kan allemaal voorkomen uit scheefheid.

Ik zou hem met dubbele lijnen aan de longe gaan rechtrichten, daarna ohz. Hij mag pas zakken met zn hoofd als hij recht is. Ik weet niet waar je woont, maar ik ken wel een paar goede instructrices voor je die je kunnen helpen

Ook snap ik niet ( echt niet aanvallend bedoeld) waarom je hem mee op wedstrijd neemt. Heb je daar een reden voor?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 09:23

Sorry, ik ben niet zo'n fan van AdB en heb imo een hele goede instructeur waar ik helaas de laatste tijd te weinig kom, maar bedankt voor het aanbod Bloos Lachen

En ja, hij is scheef Lachen Maar hij wisselt de kanten wel af, de ene keer gaat hij niet linksom, dan niet rechtsom. Dan wil hij rechts niet buigen, dan wil hij links niet buigen. Ik zie het toch vooral als een mentaal aspect, omdat het steeds optreedt als hij net verhuisd is van stal. Ik dacht in eerste instantie dat het scheef zijn hem een opening bood om te klieren, omdat ik op dat moment de buitenschouder niet tegen kan houden (als hij dus begint door over de buitenteugel heen te springen) maar het feit dat hij het nu dus doodleuk op twee wisselende kanten doet, doet me ernstig twijfelen of die eerste gedachte wel klopt. Ik moet gewoon handiger en sneller worden Tong uitsteken

Waarom zou ik trouwens niet gewoon op wedstrijd gaan? Lachen Die wedstrijden zijn in mei al opgegeven toen er nog niks aan de hand was, geld ben ik ook al kwijt dus dan kan ik net zo goed gewoon gaan. Als het niet gaat, kan ik altijd weer afmelden, is ook al voorgekomen, dat ik het niet verantwoord vond om binnen te rijden. Of ik nu thuis rondspring of op een wedstrijdterrein, dat is ook om het even. Daarnaast loopt hij ook gewoon winst zolang hij aan het lopen blijft. Uiteraard zal ik niet bij tien wp promoveren naar het M maar ik was toch al van plan het L2 heel ver uit te gaan rijden Knipoog

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:30

Domme vraag, wat is AdB???

En inderdaad, je kan net zo goed wel op wedstrijd gaan, dat zijn oefeningen imo. Maar veel mensen denken/ zien wedstrijden alleen als een mogelijkheid om wp te halen. Jammer. Maar dat is een ander onderwerp.

Ja, juist omdat hij het 2 kanten op doet, en na een verhuizing, denk ik ook, net als jij, dat het tussen de oren zit. En elk paard is scheef, dat kost jaren om min of meer recht te krijgen.

Blijven proberen, veel rust, consequent zijn, maar ook veel uitproberen is mijn advies. Niet teveel hooi op je vork nemen als je opstapt. Steeds de lat erg laag houden, tijdens het rijden, als het kan, kun je de lat weer iets omhoog schroeven. Maar rustig aan beginnen iedere keer weer!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:39

Ik doelde niet gelijk op AdeB hoor, ik heb daar ook geen les van ( wel gehad dat wel)
Maar het feit dat hij wisseld kan ook betekenen dat je denkt dat hij bv linksgebogen is, maar dat dat dus niet zo is. Dan probeer je het dus op te lossen maar precies andersom ( snap je) waardoor het dus verergert

betreft de wedstrijden was gewoon een vraag hoor Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 09:59

Oh, ik dacht dat jij bij AdB zat, sorry Lachen
Wat ik doe aan rechtrichten is momenteel vrij minimaal, omdat bij ons (mijn instructeurs methode dus) stap 1 is dat hij aan de hulpen is. En dat schort er momenteel dus soms een beetje aan. Eigenlijk is mijn ervaring als ik in de les rij en ik heb hem goed aan het been en los in het lijf, dat ik hem dan ook recht heb lopen (althans: hij spoort goed en is aan twee kanten goed te bewerken, er zal vast wel scheefheid zijn zoals Amadeo ook zegt). Helaas krijg ik dat stukje thuis nog niet zo voor elkaar, aan de hulpen lukt nog wel, maar die optimale losheid is nog teveel toevalstreffer. Dus ondertussen voel ik eigenlijk vooral of hij ergens tegen mijn been plakt en of ik de schouders kan plaatsen, en dat corrigeer ik dan. Het echte structurele rechtrichten in de functie van, pak ik liever aan met mijn instructeur erbij en thuis als ik spiegels heb weten te bemachtigen, zodat ik niks verkeerds kan doen door verkeerd voelen.
Ik heb nog wel steeds een afpsraak staan met een instructeur in de academische rijkunst voor een proefles, maar die mailt niet terug voor de definitieve afspraak (de hele groep in mijn regio niet, dus ik denk dat die naar het buitenland is). Die persoon werkt ook met lange lijnen en ik dacht dat wat bijkomende lessen naast mijn eigen vaste instructeur wellicht een mooie aanvulling zouden zijn, met name op het gebied van rechtrichten. Ik snoep overal wat me past wat mee als aanvulling op mijn eigen systeem Knipoog

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 10:54

Dat lijkt mij ook een goede volgorde, staat ook in mijn onderschrift en is niet voor niets 'de' volgorde van de Spaanse rijschool, en dus toch ook min of meer behorende bij de grondbeginselen van het rijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 11:55

Urielle schreef:
Ik snoep overal wat me past wat mee als aanvulling op mijn eigen systeem Knipoog

... en het resultaat is?

Jouw paard gedraagt zich in diens perceptie in normale reactie op de omstandigheden. Al doende leert het en raakt het gedrag in meer/mindere mate door succeservaringen verankert.
Jouw paard vertoont gedrag als product van zoals jij het hanteert, een resultaat van jouw ´systeem´.

Jij probeert ondertussen te bouwen op een scheef fundament. Jouw paard geeft helder en onomwonden aan dat er aan de básis iets niet goed gaat. Wáár wil jij dan iets ´gevorderds´ op baseren?

Wát er scheef zit is niet via de buis te beoordelen dus ook niet wat je eraan kan doen.
Je geeft echter een líjst aan verstoringen en stressfactoren van verhuizingen tot relatieverstoringen.
Ik heb vanmorgen een vertaling van de vijf vrijheden naar de nieuwsredactie gestuurd. Daar zit voor jou en jouw paard een handleiding naar een stabiele basis in. Dat is stap één.

Blijft dat jouw paard inmiddels een reeks aan ongewenste succeservaringen heeft en dat is ook voor een ervaren gedragsbegeleider een uitdaging.

Jouw situatie is tweeledig:
- de omstandigheden van het paard welke tot de huidige frictie leiden/geleid hebben
- aangeleerd ongewenst gedrag

Succes.

hc