[AC] Acapulco@work Rechtrichten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Romyv

Re: [AC] Acapulco@work Rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:34

ja idd!! Daarbij krijgen ze ook snel genoeg je trukjes door, dus moet je ook wel wat achter de hand hebben Knipoog

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:34

Bets schreef:
DendroFleur schreef:
Dat gebruik ik inderdaad ook soms als ze echt niet los willen laten. Maar dan is het even hand omhoog en daarna weer laag.
Bij mijn merrie begin ik vrijwel zonder teugelcontact omdat zij altijd opgekropt wilde lopen. Na een half rondje begin ze spontaan de teugel op te zoeken en daarna ook nog te zakken. Zij maakte dus teugelcontact, ik bood alleen maar aan.

Wat ik doe als mijn paard op wil kroppen is juist vanachter uit nog actiever maken en contact houden van voren. Doordat je zeg maar wat heter maakt van achteren willen ze naar voren treden maar gaan ze ook nageven waardoor je daarna weer lengte in de hals krijgt. Dus echt vanachter uit naar voren rijden en wachten op reactie van paard dat deze nageeft en loslaat achter de kaak en vervolgens dan vwnw rijden proberen neus nar voren te brengen.

Vwnw is juist het probleem al gaat het na een aantal massages al veel beter. Ze liep liever in haar eigen houding, zonder rug en met haar hals erop. Juist de lengte naar voren wil ze dan niet pakken terwijl ze achter wel actief is.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:53

DendroFleur schreef:
Vwnw is juist het probleem al gaat het na een aantal massages al veel beter. Ze liep liever in haar eigen houding, zonder rug en met haar hals erop. Juist de lengte naar voren wil ze dan niet pakken terwijl ze achter wel actief is.

Maar dat is dus juist wat mijn paard ook niet wilde, gewoon in die eigen houding blijven lopen. Wat ik zelf dan meer doe, nog meer terugrijden zodat paard nog meer moet gaan veren in sprong en daardoor dus meer impuls moet gaan maken en tactmatig drijven zodat paard toch naar voren blijft gaan en dat je druk van voren in aanleuning voelt komen, wacht je tot paard nageeft en daarna als beloning geef je zelf na, paard moet dan toch langzaam aan het vertrouwen gaan krijgen om lengte te maken in de hals, dat kun je eigenlijk alleen maar op deze manier doen want uit zichzelf zal het niet zomaar gebeuren. En uiteindelijk kunnen ze ook grazen in de wei dus het is niet dat ze niet kunnen, maar ze moeten de ruiterhand gaan vertrouwen en de kans krijgen op moment dat ze mogen verlengen in die hals ,dat ze dan ook gaan volgen. Maar dat is niet 1 2 3 gedaan hoor, ik weet er alles van. Ik ben ook tijdje bezig dit jaar en nu pas zoekt ze mijn hand op en komt ze met neusje naar voren. Het is dus de combi van actieve achterhand met een begrenzende hand van voren.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 18:02

Bets, mijn paard moet juist naar voren omdat hij altijd al te veel terug gereden is. Wij zijn nu bezig met hem vlugger te maken zoals ik al eerder vermeld heb. Ik las in je profiel dat je zelf bij Antoine lest dan zou dit begin stadium je mischien toch bekend voor moeten komen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:11

Ik moet zeggen dat ik niks van de methode af weet maar de dingen die jij zegt en wat ik op de foto's zie zeker wel kan begrijpen vind het erg interessant.
Vind je paard idd vrij lang lopen maar super dat je zo bezig bent en dat je ook lekker de tijd neemt.
Vind hem wel lekker onspannen en voorwaarts komt vast goed!
Wij hadden het er toevallig vanmorgen op stal nog over of er een leerling ofzo van hem niet eens een clinic zou kunnen komen geven bij ons.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:28

Ik hoor eg wisselende verhalen over de methode. Erg interessant om er iemand echt mee bezig te zien!
Het valt me alleen op dat je keelriem nogal strak lijkt te zitten. Zo zit hij in de weg als je paard nageeft.
Verder lijkt het een beetje of hij over zijn tempo loopt, maar ik ken de methode verder niet, dus wat kan ik er van zeggen?
Ik ben benieuwd naar de vooruitgang!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:29

OK dan! Eindelijk zie ik eens iemand die eerst het paard aan de hulpen maakt, en dan pas aan nageeflijkheid gaat werken! Zo hoort het! Ook op de engelse, alleen jammer dat iedereen dat niet weet, omdat het niet meer wordt onderwezen!

Pas als het paard goed op de hulpen staat kan je verder. Een hele, voor het paard, logische manier van opleiden.

Ik hoor gelijk iedereen dat hij uit elkaar valt en dat het dier in de krul moet. Nee eerst op de hulp dan pas de rest. De rest komt er dan ook vanzef wel achteraan, zoals je al heel duidelijk op sommige foto's kan zien. Het is heel juist heel onlogisch om je voorwaartse hulp op te vangen. Resultaat is dat veel paarden, langzamer gaan lopen en minder scherp op de hulpen zijn. En dat zijn nogal wat paarden. Je moet eerst vooruit voordat je terug kan rijden. Zonder voorwaartse drang, heb je namelijk niks om in terug te rijden en dus ook niks om te verzamelen. Is helemaal niet zonde van de energie, maar heel logisch.

Niet met 2 dingen tegelijk bezig zijn en teveel op de voorkant focussen, zo hoort te zijn! Over 3 maanden loopt er al een heel ander paard!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:32

Dat denk ik niet eerlijk gezegd, dat er een een heel ander paard loopt. Knipoog

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:33

Betteke schreef:
Dat denk ik niet eerlijk gezegd, dat er een een heel ander paard loopt. Knipoog

Nee oke, hihi, bij wijze van spreken dan Haha!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:35

wij hebben ook een paar ADB aanhangers op stal die nu al een flink aantal jaar bezig zijn en paarden zijn er niet beter van geworden, al roepen ze zelf natuurlijk van wel Knipoog
aanleuning is overigens niet in de krul trekken en ook niet op de voorhand laten lazeren
Laatst bijgewerkt door sjorsie op 28-07-08 18:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:35

Van voren begrenzen is trouwens iets heel anders dan je paard in de krul trekken. De heer De Bodt stelt het allemaal heel makkelijk voor, maar laat hier en daar een behoorlijke steek vallen.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 18:38

Petra_O schreef:
Ik hoor eg wisselende verhalen over de methode. Erg interessant om er iemand echt mee bezig te zien!
Het valt me alleen op dat je keelriem nogal strak lijkt te zitten. Zo zit hij in de weg als je paard nageeft.
Verder lijkt het een beetje of hij over zijn tempo loopt, maar ik ken de methode verder niet, dus wat kan ik er van zeggen?
Ik ben benieuwd naar de vooruitgang!

Haha ja zijn keelriem zit strak maar dat komt omdat hij zo'n enorm groot hoofd heeft, bij geen enkel hoofdstel zit ie ruim Haha!

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 18:40

Tooske schreef:
Ik moet zeggen dat ik niks van de methode af weet maar de dingen die jij zegt en wat ik op de foto's zie zeker wel kan begrijpen vind het erg interessant.
Vind je paard idd vrij lang lopen maar super dat je zo bezig bent en dat je ook lekker de tijd neemt.
Vind hem wel lekker onspannen en voorwaarts komt vast goed!
Wij hadden het er toevallig vanmorgen op stal nog over of er een leerling ofzo van hem niet eens een clinic zou kunnen komen geven bij ons.

Ik zou het je zeker aanraden om een clinic te organiseren. Het is heel leuk om een keer een andere inkijk te hebben erop. Voor sommige zal het deuren openen en voor andere is het niks.
http://www.paardenrecht.org vindt je alle instructeurs.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:41

Ik vind de foto's wel een fijn beeld geven. Flink naar voor, zo rijd ik zelf ook los, en ik prefereer om dat ook echt vw-nw te doen (hoofd lager dan voorknie maar hoger dan de kogel). Mensen zeggen vaak dat ze dan enkel op de voorhand lopen.
Wel, die hebben duidelijk nog nooit gezien of gevoeld hoe het moet denk ik dan.

Volgens mij heb je het tempo er nu flink in zitten, maar jullie waren ook aan het schakelen dus ik vind dit normaal.

Ik krijg de kriebels van die traag dravende paarden, helemaal in een krulletje... En die ruiters maar roepen hoe licht ze zijn... Als je handen op je knieën staan kan dat ook niet anders.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:44

Betteke schreef:
Van voren begrenzen is trouwens iets heel anders dan je paard in de krul trekken. De heer De Bodt stelt het allemaal heel makkelijk voor, maar laat hier en daar een behoorlijke steek vallen.

Als jij een paard van voren begrenst wat niet goed aan de hulpen staat, doe je de hulp net gegeven helemaal te niet. Ongeacht het op de goede manier gebeurt.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:48

sjorsie schreef:
wij hebben ook een paar ADB aanhangers op stal die nu al een flink aantal jaar bezig zijn en paarden zijn er niet beter van geworden, al roepen ze zelf natuurlijk van wel Knipoog
aanleuning is overigens niet in de krul trekken en ook niet op de voorhand laten lazeren

Dit heeft vrij weinig met ADB te maken. Het op de hulpen maken van je paard is iets wat in elke ''methode'' eerst komt, maar wat door 99% wordt overgeslagen. Het is ook heel logisch dat een paard in dit stadium enigsins op de voorhand valt. (al is dat niet bij dit paard) Geen een paard wordt met verzameling geboren. Je dient eerst de voorwaartse drang te waarborgen, dan pas kan je verzamelen.

En dan praat ik puur op de zogenaamde ''engelse'' manier.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:52

Ik vind het een fijn beeld geven hoor. Inderdaad eerst de motor van achteren voor elkaar hebben en dan komt de rest vaak vanzelf wel. Waarom begint iedereen toch meteen over "aan elkaar rijden". Dat is toch gewoon een fase verderop pas aan de beurt?

Dat een aantal mensen geen goede ervaring hebben met Antoine de Bodt methode komt denk ik omdat ze dan toch ergens iets verkeerd doen. Of in ieder geval niet consequent zijn lijn volgen of gewoon erg weinig geduld hebben.

De opmerking van Geerke (pag 1) dat ze een jaar wel erg lang vind duren vind ik een rare opmerking. Niet alles wat sneller is, is beter. Een gedegen opleiding kost tijd. Bovendien moet een paard zich fysiek ook kunnen ontwikkelen en dat gaat ook niet met een paar nachtjes! Een academisch geschoold paard is pas rond zijn 15e op zijn hoogtepunt.

Ik heb veel over De Bodt gelezen en ik vind zeker dat hij goede dingen doet! Als je alleen al kijkt naar paarden met hoefkatrol die door zijn methode gewoon weer lekker kunnen lopen, dan vind ik dat het bewijs geleverd is.

TS, ik vind dat je heel goed bezig bent ben je paard. Fijn dat je over dingen nadenkt en ik hoop zeker dat dit voor jou vruchten af gaat werpen. Jullie hebben in ieder geval al veel plezier samen.

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 19:15

_Sigrid_ schreef:
De opmerking van Geerke (pag 1) dat ze een jaar wel erg lang vind duren vind ik een rare opmerking. Niet alles wat sneller is, is beter. Een gedegen opleiding kost tijd. Bovendien moet een paard zich fysiek ook kunnen ontwikkelen en dat gaat ook niet met een paar nachtjes! Een academisch geschoold paard is pas rond zijn 15e op zijn hoogtepunt.

Precies. Zelf les ik al vanaf het begin met Sieb bij iemand die de opleiding rechtgericht paardrijden heeft gevolgd bij AdB. Wij hebben ook zeker het eerste half jaar geen "krul" Knipoog gehad in ons rijden en zijn alleen maar bezig geweest met rechtrichten, soepel maken en proberen de ontspanning te behouden. Pas later, toen ze rechter werd en sterker in haar lichaam begon ze het zelf aan te bieden en nu verzameld ze telkens meer en makkelijker. Het is net als met elk lichaam, het moet voorbereid worden en sterker worden, wil je er ook zwaardere/specifiekere lichamelijke oefeningen van vragen.

De foto's vind ik er erg goed uit zien! Je hebt mooi contact en de balans is er ook al volgens mij Haha! . Veel succes nog!

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 19:28

Heel goed meis! Prachting lang, zo zien we 't graag. Gewoon doorgaan waarmee je nu meebezig bent. Komt 't helemaal goed!
Echter 1 puntje (moet toch nog ff wat rijtechnisch commentaar geven) Je rechterbeen leidt een eigen leven, probeer je balans
te vinden op je stijgbeugel. Als je been te ver naar achtergaat is de balans weg. 2x lichtrijden is daar een trukje voor.
Succes ermee.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 19:31

Duhhh... lezen is ook een kunst Vork

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 20:38

Psydoxy schreef:
Heel goed meis! Prachting lang, zo zien we 't graag. Gewoon doorgaan waarmee je nu meebezig bent. Komt 't helemaal goed!
Echter 1 puntje (moet toch nog ff wat rijtechnisch commentaar geven) Je rechterbeen leidt een eigen leven, probeer je balans
te vinden op je stijgbeugel. Als je been te ver naar achtergaat is de balans weg. 2x lichtrijden is daar een trukje voor.
Succes ermee.

Dank je wel ,echt een motiverend bericht. Ja alle twee me benen lijden een ander leven Haha!
Ik ben zelf nog heel erg zoekend naar me balans, maar oefen oefenen en oefenen dan gaat het vast lukken. Acapulco gooit heel er hoog op, maakt hele ruime passen zo ruim en groot dat ik het dan bijna niet eens kan uit zitten.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:28

Heb je al eens een filmpje gezien van vadertje Alabaster? Dan weet je direct waar bvb Alabastro zijn drafmosterd gehaald heeft. Als de jouwe ook zo beweegt... Kwijl

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 21:32

Hee Teigetje ja ik heb ooit een filmpje gezien maar of dat de zelfde is .... doorsturen ?????

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:33

WinBinChes schreef:
Betteke schreef:

Als jij een paard van voren begrenst wat niet goed aan de hulpen staat, doe je de hulp net gegeven helemaal te niet. Ongeacht het op de goede manier gebeurt.

Nee hehe, lijkt me logisch. Eerst aan de hulpen dat is bij iedere methode zo. Maar noem mij 1 amazone/ruiter die het ver geschopt heeft in de sport volgens AdB zijn methode. Ik ken ze niet en heb behoorlijk lange tijd in die sekte meegedraaid. Knipoog

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:34

Je paard valt erg op de voorhand vanwege je houding, Ik zie hem liever iets meer bij elkaar gereden en opgericht