Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bets schreef:DendroFleur schreef:Dat gebruik ik inderdaad ook soms als ze echt niet los willen laten. Maar dan is het even hand omhoog en daarna weer laag.
Bij mijn merrie begin ik vrijwel zonder teugelcontact omdat zij altijd opgekropt wilde lopen. Na een half rondje begin ze spontaan de teugel op te zoeken en daarna ook nog te zakken. Zij maakte dus teugelcontact, ik bood alleen maar aan.
Wat ik doe als mijn paard op wil kroppen is juist vanachter uit nog actiever maken en contact houden van voren. Doordat je zeg maar wat heter maakt van achteren willen ze naar voren treden maar gaan ze ook nageven waardoor je daarna weer lengte in de hals krijgt. Dus echt vanachter uit naar voren rijden en wachten op reactie van paard dat deze nageeft en loslaat achter de kaak en vervolgens dan vwnw rijden proberen neus nar voren te brengen.
DendroFleur schreef:Vwnw is juist het probleem al gaat het na een aantal massages al veel beter. Ze liep liever in haar eigen houding, zonder rug en met haar hals erop. Juist de lengte naar voren wil ze dan niet pakken terwijl ze achter wel actief is.
Betteke schreef:Dat denk ik niet eerlijk gezegd, dat er een een heel ander paard loopt.
Petra_O schreef:Ik hoor eg wisselende verhalen over de methode. Erg interessant om er iemand echt mee bezig te zien!
Het valt me alleen op dat je keelriem nogal strak lijkt te zitten. Zo zit hij in de weg als je paard nageeft.
Verder lijkt het een beetje of hij over zijn tempo loopt, maar ik ken de methode verder niet, dus wat kan ik er van zeggen?
Ik ben benieuwd naar de vooruitgang!
Tooske schreef:Ik moet zeggen dat ik niks van de methode af weet maar de dingen die jij zegt en wat ik op de foto's zie zeker wel kan begrijpen vind het erg interessant.
Vind je paard idd vrij lang lopen maar super dat je zo bezig bent en dat je ook lekker de tijd neemt.
Vind hem wel lekker onspannen en voorwaarts komt vast goed!
Wij hadden het er toevallig vanmorgen op stal nog over of er een leerling ofzo van hem niet eens een clinic zou kunnen komen geven bij ons.
Betteke schreef:Van voren begrenzen is trouwens iets heel anders dan je paard in de krul trekken. De heer De Bodt stelt het allemaal heel makkelijk voor, maar laat hier en daar een behoorlijke steek vallen.
sjorsie schreef:wij hebben ook een paar ADB aanhangers op stal die nu al een flink aantal jaar bezig zijn en paarden zijn er niet beter van geworden, al roepen ze zelf natuurlijk van wel
aanleuning is overigens niet in de krul trekken en ook niet op de voorhand laten lazeren
_Sigrid_ schreef:De opmerking van Geerke (pag 1) dat ze een jaar wel erg lang vind duren vind ik een rare opmerking. Niet alles wat sneller is, is beter. Een gedegen opleiding kost tijd. Bovendien moet een paard zich fysiek ook kunnen ontwikkelen en dat gaat ook niet met een paar nachtjes! Een academisch geschoold paard is pas rond zijn 15e op zijn hoogtepunt.
Psydoxy schreef:Heel goed meis! Prachting lang, zo zien we 't graag. Gewoon doorgaan waarmee je nu meebezig bent. Komt 't helemaal goed!
Echter 1 puntje (moet toch nog ff wat rijtechnisch commentaar geven) Je rechterbeen leidt een eigen leven, probeer je balans
te vinden op je stijgbeugel. Als je been te ver naar achtergaat is de balans weg. 2x lichtrijden is daar een trukje voor.
Succes ermee.
WinBinChes schreef:Betteke schreef:Van voren begrenzen is trouwens iets heel anders dan je paard in de krul trekken. De heer De Bodt stelt het allemaal heel makkelijk voor, maar laat hier en daar een behoorlijke steek vallen.
Als jij een paard van voren begrenst wat niet goed aan de hulpen staat, doe je de hulp net gegeven helemaal te niet. Ongeacht het op de goede manier gebeurt.