al blijft mijn streven als instructuer om die lossigheid, onafhankelijkheid en souplesse te behouden en er uiteindelijk toch een ankyzit op te monteren
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
KiWiKo schreef:ben ik het helemaal mee eens Ninx............. als een ruiter ontspannen, onafhankelijk, met een meewerkend lijf....... op een paard zit mag van mij de houding an sich wat minder zijn.....
al blijft mijn streven als instructuer om die lossigheid, onafhankelijkheid en souplesse te behouden en er uiteindelijk toch een ankyzit op te monteren![]()
runningkawa schreef:op het moment dat je gaat forceren rij je nooit goed...
En daarmee is dus je balans nooit goed omdat dit niet je natuurlijke houding is.
En ja dat kun je verbeteren, maar nooit helemaal goed eigen maken.
Verer vraag ik me af hoe jij erbij komt dat iemand die voorover zit een tuimelpopje is of geen balans heeft...
Heb jij paarden zadelmak gemaakt?
Kijk eens bij mensen die dat veel doen..die zitten nooit rechtop...waarom niet? Dan zitten ze toch beter in balans zeg jij?
Nee juist niet, dan zit je in een nette dressuurhouding, maar niet noodzakelijks steviger in je zadel, niet beter in het door de rug krijgen enz enz.
Zoals jij het stelt is een springruiter ook een tuimelpop...als er juist iemand in balans moet zitten is het een springruiter wel...
Ik heb het idee dat jij een beetje het verkeerde beeld hebt van wanneer een ruiter in balans zit en wanneer in de weg.
en als het gaat zoals ik wil, zit ik zeker wel heel Anky op een paard......... en hoe moeilijker ik het heb, hoe meer die jonge paarden houding er in komt
SparklingApp schreef:Iemand die voorover zit en zijn paard in aanleuning zou willen rijden zal altijd zijn schouders/ armen spannen, zit je rechtop en in balans kan je een paard makkelijk begrenzen vanuit je "centrum" zonder dat je daar spanning in je schouders/ armen voor nodig hebt.
, de enige reden dat ik sterke schouders en armen heb is omdat ik heel veel al dan niet vuil stro verplaatst heb
SparklingApp schreef:Iemand die voorover zit en zijn paard in aanleuning zou willen rijden zal altijd zijn schouders/ armen spannen, zit je rechtop en in balans kan je een paard makkelijk begrenzen vanuit je "centrum" zonder dat je daar spanning in je schouders/ armen voor nodig hebt.
Bij het inrijden van jonge paarden zit ik ook wat voorover en tijdens een bosrit ook, maar niet tijdens dressuur.
Balans om netje boven te blijven of om een paard dressuurmatig te scholen zijn nog wel een heel verschil.
KiWiKo schreef:runningkawa schreef:op het moment dat je gaat forceren rij je nooit goed...
En daarmee is dus je balans nooit goed omdat dit niet je natuurlijke houding is.
Verer vraag ik me af hoe jij erbij komt dat iemand die voorover zit een tuimelpopje is of geen balans heeft...
Kijk eens bij mensen die dat veel doen..die zitten nooit rechtop...waarom niet? Dan zitten ze toch beter in balans zeg jij?
Nee juist niet, dan zit je in een nette dressuurhouding, maar niet noodzakelijks steviger in je zadel, niet beter in het door de rug krijgen enz enz.
Zoals jij het stelt is een springruiter ook een tuimelpop...als er juist iemand in balans moet zitten is het een springruiter wel...
Ik heb het idee dat jij een beetje het verkeerde beeld hebt van wanneer een ruiter in balans zit en wanneer in de weg.
ik zal ook altijd iets voorover zitten........... alhoewel Tyrza er echt een dagtaak aan had om mij rechtop op een paard te hebbenen als het gaat zoals ik wil, zit ik zeker wel heel Anky op een paard......... en hoe moeilijker ik het heb, hoe meer die jonge paarden houding er in komt
spierspanning heb ik in mijn buikspieren
sorrie runningkawa schreef:op het moment dat je gaat forceren rij je nooit goed...
runningkawa schreef:SparklingApp schreef:Iemand die voorover zit en zijn paard in aanleuning zou willen rijden zal altijd zijn schouders/ armen spannen, zit je rechtop en in balans kan je een paard makkelijk begrenzen vanuit je "centrum" zonder dat je daar spanning in je schouders/ armen voor nodig hebt.
Bij het inrijden van jonge paarden zit ik ook wat voorover en tijdens een bosrit ook, maar niet tijdens dressuur.
Balans om netje boven te blijven of om een paard dressuurmatig te scholen zijn nog wel een heel verschil.
niet mee eens
Bij een onafhankelijke zit zijn je armen los...
ook al zit je voorover kan je nog wel met je kont in het zadel zitten en vanuit je "buik" terug rijden

) Komt op hetzelfde neer.