Goed paardrijden begint met goede houding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Goed paardrijden begint met goede houding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:28

ben ik het helemaal mee eens Ninx............. als een ruiter ontspannen, onafhankelijk, met een meewerkend lijf....... op een paard zit mag van mij de houding an sich wat minder zijn.....

al blijft mijn streven als instructuer om die lossigheid, onafhankelijkheid en souplesse te behouden en er uiteindelijk toch een ankyzit op te monteren Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:30

op het moment dat je gaat forceren rij je nooit goed...

En daarmee is dus je balans nooit goed omdat dit niet je natuurlijke houding is.
En ja dat kun je verbeteren, maar nooit helemaal goed eigen maken.

Verer vraag ik me af hoe jij erbij komt dat iemand die voorover zit een tuimelpopje is of geen balans heeft...

Heb jij paarden zadelmak gemaakt?
Kijk eens bij mensen die dat veel doen..die zitten nooit rechtop...waarom niet? Dan zitten ze toch beter in balans zeg jij?

Nee juist niet, dan zit je in een nette dressuurhouding, maar niet noodzakelijks steviger in je zadel, niet beter in het door de rug krijgen enz enz.

Zoals jij het stelt is een springruiter ook een tuimelpop...als er juist iemand in balans moet zitten is het een springruiter wel...

Ik heb het idee dat jij een beetje het verkeerde beeld hebt van wanneer een ruiter in balans zit en wanneer in de weg.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:30

KiWiKo schreef:
ben ik het helemaal mee eens Ninx............. als een ruiter ontspannen, onafhankelijk, met een meewerkend lijf....... op een paard zit mag van mij de houding an sich wat minder zijn.....

al blijft mijn streven als instructuer om die lossigheid, onafhankelijkheid en souplesse te behouden en er uiteindelijk toch een ankyzit op te monteren Haha! Haha!

Tuurlijk, het oog wil ook wat! Knipoog Haha!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:36

Iemand die voorover zit en zijn paard in aanleuning zou willen rijden zal altijd zijn schouders/ armen spannen, zit je rechtop en in balans kan je een paard makkelijk begrenzen vanuit je "centrum" zonder dat je daar spanning in je schouders/ armen voor nodig hebt.

Bij het inrijden van jonge paarden zit ik ook wat voorover en tijdens een bosrit ook, maar niet tijdens dressuur.
Balans om netje boven te blijven of om een paard dressuurmatig te scholen zijn nog wel een heel verschil.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:37

runningkawa schreef:

En daarmee is dus je balans nooit goed omdat dit niet je natuurlijke houding is.

Verer vraag ik me af hoe jij erbij komt dat iemand die voorover zit een tuimelpopje is of geen balans heeft...

Kijk eens bij mensen die dat veel doen..die zitten nooit rechtop...waarom niet? Dan zitten ze toch beter in balans zeg jij?

Nee juist niet, dan zit je in een nette dressuurhouding, maar niet noodzakelijks steviger in je zadel, niet beter in het door de rug krijgen enz enz.

Zoals jij het stelt is een springruiter ook een tuimelpop...als er juist iemand in balans moet zitten is het een springruiter wel...

Ik heb het idee dat jij een beetje het verkeerde beeld hebt van wanneer een ruiter in balans zit en wanneer in de weg.

ik zal ook altijd iets voorover zitten........... alhoewel Tyrza er echt een dagtaak aan had om mij rechtop op een paard te hebben Lachen en als het gaat zoals ik wil, zit ik zeker wel heel Anky op een paard......... en hoe moeilijker ik het heb, hoe meer die jonge paarden houding er in komt Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:38

SparklingApp schreef:
Iemand die voorover zit en zijn paard in aanleuning zou willen rijden zal altijd zijn schouders/ armen spannen, zit je rechtop en in balans kan je een paard makkelijk begrenzen vanuit je "centrum" zonder dat je daar spanning in je schouders/ armen voor nodig hebt.

WAT een onzin Haha! Haha! Haha!, de enige reden dat ik sterke schouders en armen heb is omdat ik heel veel al dan niet vuil stro verplaatst heb Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:39

SparklingApp schreef:

Bij het inrijden van jonge paarden zit ik ook wat voorover en tijdens een bosrit ook, maar niet tijdens dressuur.
Balans om netje boven te blijven of om een paard dressuurmatig te scholen zijn nog wel een heel verschil.

niet mee eens
Bij een onafhankelijke zit zijn je armen los...
ook al zit je voorover kan je nog wel met je kont in het zadel zitten en vanuit je "buik" terug rijden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:41

KiWiKo schreef:
runningkawa schreef:

ik zal ook altijd iets voorover zitten........... alhoewel Tyrza er echt een dagtaak aan had om mij rechtop op een paard te hebben Lachen en als het gaat zoals ik wil, zit ik zeker wel heel Anky op een paard......... en hoe moeilijker ik het heb, hoe meer die jonge paarden houding er in komt Lachen

Als een paard verder in training is ga je automatisch rechter zitten, omdat het zwaartepunt van het paard daar dan ook naar toe verplaatst

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:43

Als je een bepaalde druk krijgt, (ook als die druk heel licht is) zal er ergens een bepaalde kracht of spanning vandaan moeten komen... waar komt die vandaan dan?
Ik zeg niet dat dat veel is! maar er ontstaat toch echt een bepaalde spierspanning, of jij het nou onzin vind of niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:45

waarom heb je druk dan?
Wij hebben het niet over druk...os betekend bij jou een pard in de aanleuning rijden druk hebben?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:45

ik heb nooit druk, ja gezonde druk Haha! Haha! spierspanning heb ik in mijn buikspieren Lachen Lachen

ben bang dat je hier de plank iets misslaat Lachen sorrie

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:47

runningkawa schreef:

Weinig mensen lopen/ zitten en rijden in een 'natuurlijke houding'. Door verkeerde spierspanningen ontstaan door overbelasting, stress of gebrek aan voldoende beweging nemen mensen een 'ontlastende' lichaamshouding aan. Dit maken ze zich onbedoeld eigen, en het is dan ook geen wonder dat fysiotherapeuten zoveel werk hebben.

Die verkeerde lichaamshouding en het gebrek aan ontspanning en dus losgelassenheit (ik gebruik het maar even voor de ruiter) werkt door op het paard. Kleine dingen als je adem inhouden, of telkens naar je paard kijken hebben al effect op het paard en de mate waarin het zichzelf moet leren ontspannen of jouw 'verschuivingen' moet corrigeren.

Springen en dressuur zijn dan wel verschillende disciplines met elk hun eigen pakket aan esthetische wensen. Maar bovenstaande blijft altijd toepasbaar.
De manier waarop ik er tegenaan kijk heb ik terug kunnen vinden in Centered Riding en bijv. Klassieke Dressuur. En er lag voor mij nog veel om te verbeteren, en nog steeds.

Een tuimelpoppetje is iemand die danwel teveel naar voren zit en waarbij de benen te ver naar achteren komen te liggen, ofwel iemand die te ver naar achteren zit en de benen te ver naar voren steekt. Alhoewel dit natuurlijk geen harde wet betreft: kijk maar eens naar ijslanderruiters.
Ondanks hun houding zullen zij wel degelijk een juist zwaartepunt hebben, in balans zijn en ontspannen zijn. Anders kun je nooit zo'n grote prestatie neerzetten.

Ja, ik heb wel paarden ingereden. En een verlichte zit aannemen deden wij vooral om het paard in eerste instantie zoveel mogelijk te ontzien. Nu ik meer weet vraag ik me af of dat noodzakelijk is wanneer een ruiter een goede balans heeft en alle bewegingen van het paard kan volgen, als ware hij eraan vastgeplakt. Zullen we nooit weten, want ik vind mezelf te oud daarvoor! Haha!

Een springruiter vind zijn balans in een 'verlichte' zit. Waarbij het dieptepunt nog steeds op de goede plek kan liggen. Het een sluit het ander wat dat betreft dan dus niet uit.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:49

runningkawa schreef:
SparklingApp schreef:

niet mee eens
Bij een onafhankelijke zit zijn je armen los...
ook al zit je voorover kan je nog wel met je kont in het zadel zitten en vanuit je "buik" terug rijden Lachen

Voel je dan ook beide zitbeenknobbels op het zadel?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:51

natuurlijk Haha! Haha! Haha!

ik zal eens kijken of ik wat voorbeeld foto's kan vinden hiervan

Anoniem

Jij blijft maar over de verlichte zit hameren bij de springruiter Lachen
Die drssuurt thuis ook Lachen
Denk je dat die alleen maar in de beugels staat al die tijd?

maar naar voren zitten, dan hoeven de benen dat toch helemaal niet naar achter te liggen?

op je volgende bericht, ja dan voel je 2 zitbeen knobbels Ja

SparklingApp

Het heet toch echt niet voor niks aanleuning... Knipoog
Een paard moet uiteindelijk lengte willen maken in zijn lijf, jouw hand op willen zoeken en in aanleuning lopen met een licht contact...Daarbij ondersteun je hem licht met de hand...
Als je de hand naar voren steekt zou het paard de hand moeten willen volgen, met behoud van het contact, dan heb je toch echt wel "iets" in je hand.

Ik heb het echt niet over kilo's! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:53

dat heet volgens mij gewoon aanleuning......... geen druk Haha! Haha! Haha!

druk geef ik als ik mijn hand een keer dichtknijp

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:56

dat is idd geen druk.
dat is niet meer dan contact, dat is voor mij een groot verschil Lachen

Afbeelding
mijn jonge paard
volgt de hand nog niet echt, is zover nog niet.
Ik zit voorover, maar voel wel mijn zitbeen knobbels.
Niet de juiste houding volgens boekje, toch heb ik niet het idee dat ik zanda stoor

Afbeelding

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:59

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de eerste drie foto's zie je dat ik echt niet zit, dat mijn knieen het scharnierpunt zijn....... bij de laatste foto zie je dat ik wel zit.....

ik liet dit jonkie dus ONDER me door galloperen........ gaf zijn lijf de ruimte waar nodig was, vooral omdat hij er erg veel moeite mee had.......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:59

inderdaad RK das geen druk.......... das normale aanleuning

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:00

Ik heb mogen ervaren dat door mijn "slechte" zit mijn paard slechter ging lopen en haar rug ging vastzetten.
Tevens was ze een stuk kijkeriger.

Mijn zit verbeterd (Centered Riding) = bekken kantelen, heupen openen, buikspieren aanspannen en recht zitten ... paard loopt beter.
En ik zit een stuk zelfverzekerder op mijn ping-pong-bal-paardje. En zij ping-pongt minder.

Mijn persoonlijke ervaring is dus het begint met een correcte zit.
Zonder deze kan je paard nooit goed lopen.

Mijn groene, net ingereden paardje, reageert ook heel sterk op een correcte zit.
Vastzittende rug? Ja, als ik "fout" ga zitten Knipoog
Tuurlijk spelen nog wat rijtechnische zaken mee. Maar indien ik "fout" zit krijg ik alleen maar spanning bij mijn paarden.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:02

@ KiWiko: rijdt je een jong paard met slof-teugel?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:03

Wat moet ik me in hemelsnaam voorstellen bij "heupen openen" Verward

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:03

. even eerdere post bij zoeken Lachen
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 28-07-08 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:04

Knieën wijd = heupen openen (min of meer dan Knipoog ) Komt op hetzelfde neer.
Bekken kantelen en buikspieren aanspannen
Laatst bijgewerkt door SamCo op 28-07-08 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt