Oakland (v. Zuidhorn) voor het eerst op S&T

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oakland1990

Re: Oakland (v. Zuidhorn) voor het eerst op S&T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 22:20

Hier bij VOR rijden ze in de L inderdaad bijna allemaal op S&T. Op een paar na die dan door de rest scheef bekeken wordt. En als je je dat dan aantrekt wordt je idd een beetje "verplicht" om hem er in te hangen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:48

Oakland1990 schreef:
Hier bij VOR rijden ze in de L inderdaad bijna allemaal op S&T. Op een paar na die dan door de rest scheef bekeken wordt. En als je je dat dan aantrekt wordt je idd een beetje "verplicht" om hem er in te hangen.

Das dezelfde denkwijzen als die met hun koudbloeden. Knipoog Die denken ook scheef bekeken te worden terwijl het vaak eerder een blik van verbazing en misschien zelfs bewondering is. Knipoog

Waarom zeg je niet gewoon dat je hem er in hebt voor de ervaring? Is toch niets mis mee om hem er gewoon in te willen hebben hangen met de L omdat je wil weten hoe dat voelt om zo op wedstrijd te staan? Lachen Waarom al die uitvluchten?
Enige waar ik wat moeite mee heb is dat ik niet echt een correcte basis zie op de foto's...En ik wel vind dat die er in moet zitten voor je met S&T gaat werken. Lachen

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 08:39

Vind de foto's heel fijn ogen hoor!
Oak zou idd iets meer in de oprichting mogen, maar hij is wel lekker aan het sjouwen.. Hij ziet er goed uit, lekker vol, precies goed zo!
Je hebt 'm lekker voor elkaar, en wat de S&T betreft, daar ga ik niet te veel woorden aan vuil maken.. Oak kan dat best aan..

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 13:30

Dank je wel Lachen
Hoor net via PB dat mijn beugels net ontwikkeld zijn om de knieen te ontlasten en daardoor de tenen sneller naar buiten duwen. Apart, maar ik heb ze helaas echt nodig, anders kan ik de dag nadien niet eens meer lopen.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:38

Dat wilt nog niet zeggen dat je moet proberen je voet iets minder ver door de beugels te steken, zo komen je tenen vanzelf al minder naar buiten Lachen

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:39

Heb precies dezelfde beugels, en precies het zelfde probleem, zonder kom ik er met flinke pijn vanaf!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:52

Hoi Oakland,

Leuk dat je gaat beginnen met stang en trens, toch weer een hele mijlpaal.
Eerst een correctie op de niveaus die je aangeeft: klasse A ligt tussen L1 en L2 in, klasse L tussen M1 en M2 Lachen Zeker nog geen Z-proef dus! Maar dat geeft niet, dat komt vanzelf.

Je paard zou van mij meer gaan mogen dragen, meer opgericht worden. Op veel foto's loopt hij ook nog scheef. Mogelijk deels door je eigen zit, op de foto's hang je wel eens teveel naar een kant.

Over het gebruik van de stang en trens kan ik niks zeggen aangezien je de stangteugel er bewust niet bij hebt gepakt.

Van mij zou echter de stang en trens nog uit mogen blijven tot de basis meer voor elkaar is, maar goed, ik ben Nederlands geschoold natuurlijk, ik ben ook niet zo heel enthousiast over stang en trens bij de meeste ruiters in het L. Ik vind het nog te vroeg Knipoog

Veel succes verder!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 16:46

Ik rij in training wel degelijk de L9 en ben ook bijna klaar om die stap op wedstrijd te gaan maken als je naar mijn winstpunten kijkt, ik wil het dan ook doen in het nieuwe zomerseizoen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 16:47

BlanCarla schreef:
Dat wilt nog niet zeggen dat je moet proberen je voet iets minder ver door de beugels te steken, zo komen je tenen vanzelf al minder naar buiten Lachen

Dat is waar, mijn beugels moeten meer op de bal van mijn voet liggen, maar ik vrees dat ik altijd wel een beetje met mijn tenen naar buiten zal rijden...

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:50

Aimee schreef:
Oakland1990 schreef:
Waar we aan werken: Oakland mag zichzelf nog wat meer dragen en minder steun zoeken op mijn handen. Soms durft hij hierdoor wel eens zijn hoofd opgooien.

Ik snap eigenlijk helemaal niet waarom je er een S&T in hangt als dit je problemen zijn Verward
Het gebruik van de stangteugel op deze manier snap ik ook niet. De S&T hebben zo geen meerwaarde voor je training, aangezien je er geen hulpen mee kunt geven en dus ook je hulpen niet kunt verfijnen. De stang hangt wel op een voor het paard vervelende manier in de mond. Dan kun je hem er beter uit laten.

Mijn eerste gedachte ook...

Daarnaast, ik zou S&T niet als een mijlpaal zien. Veel combinaties zien het als het dressuurhoedje, je mag een klasse hoger en dan moet er ook meteen een S&T in. Helaas wordt er weinig over nagedacht of dit echt wel nodig is en voordelen biedt. In jouw geval zie ik nog zat rijtechnische verbeterpunten, die allemaal gewoon op trens kunnen. Ik vind het dan ook goed dat je hem nog regelmatig op trens rijdt, probeer dit ook vol te houden en je niet op te laten jutten door je omgeving.

Zelf heb ik 1 keer les gehad met S&T, maar ben erachter gekomen dat het echt alleen voor de verfijning is, anders voegt het niets toe (op de juiste manier). Vandaar ook dat ik ervoor gekozen heb om de Z1 helemaal op trens te rijden, helaas heb ik niet meer de tijd gehad om Z2 te starten, maar alle Z2 oefening beheerste mijn paard ook op trens. Als ik haar ooit nog in de Z2 uitbreng zal dat nog steeds op trens zijn.
Mijn ervaring is dat veel juryleden zeer positief reageren op een correct gereden Z-proef op trens, zeker omdat de trens bijna uitgestorven lijkt in de Z-dressuurring.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:59

Oakland1990 schreef:
Ik rij in training wel degelijk de L9 en ben ook bijna klaar om die stap op wedstrijd te gaan maken als je naar mijn winstpunten kijkt, ik wil het dan ook doen in het nieuwe zomerseizoen.

no offence oakland, maar als hij altijd met dit achterhand gebruik loopt in trainingen, zou ik nog even wachten met naar die L te gaan als ik jou was. Lachen en dat is niet afbrekend bedoelt. Absoluut niet zelfs. Maak alleen niet dezelfde fout als mij om je te mispakken in die L omdat het op training wel al goed gaat... Knipoog

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 17:08

Oakland is op wedstrijd ook een heel ander paard, en op wedstrijd loopt hij ook niet altijd zoals het zou moeten, maar dat is dan meer door mijn zenuwen, want hij kàn het wel, hij geeft het je alleen niet cadeau.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 00:48

Oakland1990 schreef:
BlanCarla schreef:

Dat is waar, mijn beugels moeten meer op de bal van mijn voet liggen, maar ik vrees dat ik altijd wel een beetje met mijn tenen naar buiten zal rijden...

Oefening baart kunst Knipoog
Je erbij 'neerleggen' op voorhand, is een makkelijke uitweg, maar erop letten, en erop oefenen, zal altijd resultaat (blijven) geven, hoe miniem deze ook mag zijn Knipoog
Gewoon blijven op letten en proberen Ja Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 00:49

daarom. Dat is met veel paarden zo. Zeker met paarden die niet als automatiekske aangekocht zijn Knipoog Vandaar mijn waarschuwing om je niet te mispakken in de L.... Ondanks dat het niet bijzonder moeilijk lijkt is het vooral een proef waarop de oefeningen dicht op elkaar volgen. Als je een paard hebt dat dan graag rond kijkt of op wedstrijd nogal gespannen is, of dat nu door jou is, of door de wedstrijd. Ga je fouten maken enkel omdat je geen tijd hebt om hem rustig voor te bereiden. Zorg eerst dat je hem 200% voor elkaar hebt in die A Lachen

Kwa oefeningen zal hij het wel aan kunnen, maar misschien kwa snelheid van opeenvolging van die oefeningen nog niet als hij zich op wedstrijd nog niet helemaal aan je wil geven. Lachen begrijp me niet verkeerd, ik wil je rijkunsten of die van Oakland niet beledigen. Ik weet enkel dat ik het onderschatte. Lachen Ik weet óók dat het prima op trens te rijden is btw. Die L Lachen

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 01:11

wat je op een trens kan, kan je zeker op S&T normaal gezien..
S&T dient immers als verfijning van, en is een HULPmiddel, geen standaardgebruiksapparaat Knipoog Dus daar ben ik het helemaal mee eens. En ik denk dat, wanneer je écht goed rijdt, het effectief op een trens ook kan. En dat is en blijft nog altijd dé kunst, vind ik dan.. Lachen

En wat je zegt over de L proef, dat heb ik idd al heel vaak gehoord.. De kunst bestaat er niet in om enkel de oefeningen te beheersen en afzonderlijk te kunnen uitvoeren, maar de kunst bestaat erin, om op dé moment (waarop het gevraagd wordt) te laten zien wat je kan. Maar precies op die moment, in die volgorde, en op dat domein. want thuis is en blijft thuis. Een wedstrijd brengt altijd ietwat stress met zich mee (al dan niet gezond), bij de ruiter, het paard, van andere paarden, ruiters, ouders, vrienden,... uit...

Probeer eerst je zenuwen ook iets meer onder controle te krijgen. en dat gaat enkel lukken door veel wedstrijdervaring op te doen. Hoe hoger je start, hoe meer er van jou en je paard verlangt en verwacht wordt, dus des te meer stress zal het met zich meebrengen. Probeer daar ook wel aan te denken. Want elke teleurstelling, brengt meestal weer meer stress mee naar de volgende wedstrijd Lachen Maar dat komt wel goed!
Wel een voordeel is, dat in de L alles sneller opvolgt, dus je veel concentreerder moet zijn, en minder kans hebt om na te denken of te stressen. ook je paard moet constant ontzettend alert zijn, want anders heeft hij het gemist.. Lachen

Probeer eerst nog wat meer aan je eigen houding te werken, dan wordt die van je paard ook vanzelf beter. Meer ruimte geven vanvoor af en toe, zodat hij lekker los door zijn lijf kan lopen en iets meer opgericht gaat lopen. Want ik vrees een beetje dat het anders nogal moeilijk gaat worden, met, zoals je zelf al aangeeft, die 'hoop' teugels in je hand.. en wat je niet vergeet, aan een 'hoop teugels', hangt altijd een 'hoop metaal',.. en dat kan wel eens heel onaangenaam worden voor allebei, maar in het bijzonder voor je paard, en de gevolgen kunnen ook wel eens terugwerkend zijn voor de combinatie.. Lachen
maar alleszins: veel succes! en ik hoop één ding, dat is dat je hand zachter is dan voorheen.. want je zegt wel 'wordt aan gewerkt', maar eigenlijk zou je moeten zeggen: 'wordt aan gewerkt, en eens ik dat voor elkaar heb, hang ik S&T erin.. ' Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 01:13

BlanCarla het probleem met die L proef is dat het te snel komt om een paard dat nerveus is degelijk voor te bereiden op de oefening, maar niet snel genoeg om je niet druk te kunnen maken om wat er fout kan gaan. Knipoog

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 01:20

Ben ik het helemaal mee eens, maar ik bedoelde het naar ruiter toe Knipoog Ik ken haar, en mss dat het voor haar wél helpt, dat alles zo snel op elkaar volgt Lachen Want de E proefjes is ze naar eigen zeggen 'beu' gereden (wat ik héél goed kan begrijpen Knipoog ) dus mss, doordat de L meer uitdaging vormt, en de A ook al behoorlijk begint te lukken, is de overstap naar L stilaan mss geen slecht plan Lachen Omdat ze dan zelf veel geconcentreerder moet zijn, en het paard ook geconcentreerd houden, denk dat het voor haarzelf mss wel beter zal zijn, en daaruit komt dan weer voort, dat het paard er hoogstwaarschijnlijk ook beter mee zal zijn, als je begrijpt wat ik bedoel Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 01:24

Jep snap ik. Maar aan de L is geen beginnen aan met een paard met een minimum aan achterhand en ruggebruik. Dat lukt in de A nog maar niet meer in de L.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 01:28

Daar is maar één oplossing voor.. laten doen, ze zullen het zelf wel ontdekken dan.. Lachen
Doen ze enkel meer kwaad mee dan goed, jammer voor hen.
(dit is wel niet op TS bedoeld, want weet dat ze voorlopig nog geen L gaat starten, ze geeft zelf aan dat ze eerst nog gaat oefenen e.d. dus niet op TS, maar int algemeen Lachen )

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 07:45

L wil ik officieel starten in April 2009, tijd zat dus. Onderling zal ik deze winter mss een enkele x de L rijden in december. Op wedstrijd rijd ik nu ook geen E meer, Oakland vindt die proeven ontzettend saai (zit ook niet veel in) en gaat dan liggen klooien, daarom rij ik enkel nog A, 3min volledige concentratie lukt hem wel. Straks heb ik weer les (op de trens) en dan zie ik wel weer een tijdje hoe het gaat op de trens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:53

Moderatoropmerking:
Let er svp op dat off-topic geklets niet teveel de bedoeling is. Een zijstapje maken ter verduidelijking van het een of ander mag. Het uitgebreid bespreken van bijvoorbeeld wedstrijdlocaties is niet echt heel relevant voor het geven van rijtechnisch commentaar.

Ook kan her en der de toon wel wat vriendelijker. Als je vindt dat iemand het bij het verkeerde eind heeft, dan kan dat ook op een fijne en uitleggende manier verduidelijkt worden Lachen