Problemen met hals - incl. foto's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TygoB

Re: Problemen met hals - incl. foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:53

Ik vraag me af of je doorhebt wat voor impact dit soort indirecte beschuldigingen kunnen hebben op vorige eigenaren.

Je opmerkingen over het rondrijden zijn niet echt onderbouwd, ik vraag me af waar je deze informatie vandaan hebt en of het op wetenschappelijk onderzoek gebaseerd is.

Er zijn in de sport veel paarden die rondgereden worden en geen slijtage hebben.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:56

TygoB schreef:
Ik vraag me af of je doorhebt wat voor impact dit soort indirecte beschuldigingen kunnen hebben op vorige eigenaren.

Je opmerkingen over het rondrijden zijn niet echt onderbouwd, ik vraag me af waar je deze informatie vandaan hebt en of het op wetenschappelijk onderzoek gebaseerd is.

Er zijn in de sport veel paarden die rondgereden worden en geen slijtage hebben
.

idd, maar er zijn ook paarden die dat wel ondervinden.
maar als dat aangetoont kan worden, en dan blijft het nooit 100 % dan krijg je dit.
dan komt het dus neer op logisch en heul realistisch er tegen aan kijken.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 20:59

TygoB schreef:

Er zijn in de sport veel paarden die rondgereden worden en geen slijtage hebben.

Is het nou echt zo moeilijk om te begrijpen?

Zo'n probleem kan voortkomen uit LDR, er zijn genoeg mensen die er nooit over nagedacht hebben wat een probleem het voor hun paard zou kunnen geven, dat zien ze hier iig wat er kán gebeuren.

Dit hoeft niet de oorzaak van trainen te zijn, maar het kán.

Dus nogmaals, ik beschuldig niemand. Al zou hij zijn hele leven op het weiland gestaan hebben en zou het daarvan kunnen komen, dan zou ik ook zeggen dat het een gevolg kan zijn van ijn hele leven gras eten.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 21:04

En jullie kunnen het zien als een beschuldiging, maar je kunt het net zo goed zien als een waarschuwing. Ookal is het niet zeker het is wel mogelijk dat LDR zoiets veroorzaakt.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:07

Waar ben je met hem geweest? Zelf ga ik dinsdag met een paard naar Lienden met mogelijk ook een halsprobleem. Op thermografie waren afwijkingen in de hals te zien. Overigens is dit paard nooit LDR gereden.

TygoB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:16

CleovG schreef:
TygoB schreef:

Is het nou echt zo moeilijk om te begrijpen?

Zo'n probleem kan voortkomen uit LDR, er zijn genoeg mensen die er nooit over nagedacht hebben wat een probleem het voor hun paard zou kunnen geven, dat zien ze hier iig wat er kán gebeuren.

Dit hoeft niet de oorzaak van trainen te zijn, maar het kán.

Dus nogmaals, ik beschuldig niemand. Al zou hij zijn hele leven op het weiland gestaan hebben en zou het daarvan kunnen komen, dan zou ik ook zeggen dat het een gevolg kan zijn van ijn hele leven gras eten.

Ongeacht hoe of wat, de toon die je zet is wel beschuldigend, ik vind het dan ook niet echt netjes om dit dan zo op internet te plaatsen met naam en al.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:16

CleovG schreef:
sarah_m schreef:
maar waar staat LDR nou voor? Schijnheilig

Laag diep rond, gebruik de zoekfunctie maar even

Toen ik de zoekfunctie gebruikte las ik alleen maar dat mensen hun paarden LDR rijden..
Dus daar word je niet wijzer van. Scheve mond Bedankt voor de uitleg.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 21:19

TygoB schreef:
Ongeacht hoe of wat, de toon die je zet is wel beschuldigend, ik vind het dan ook niet echt netjes om dit dan zo op internet te plaatsen met naam en al.

Ik heb nergens een naam genoemd, daar heb ik namelijk helemaal geen behoefte aan. Mensen die het weten die weten het, en mensen die het niet weten zullen het niet via deze weg van mij te weten krijgen.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:39

Door je berichten op bokt en de naam van het paard is het heel makkelijk te achterhalen wie de vorige ruiter is geweest.

Ik vind het eerlijk gezegd vreemd dat je na anderhalf jaar nog meent te zeggen dat het kan komen door hoe Maiko in het verleden getraind is. De acuutheid van je problemen duidt m.i. meer op problemen die recenter zijn ontstaan. Ook de scintigrafie (inspuiten met radioactieve stof) duidt daar op: deze geeft namelijk alleen de "werkende" plekken aan. Op een scint zie je bijv. ook geen oude artrose, hoewel een woekering die tot stilstand is gekomen wel nog steeds problemen kan geven.

Ik zou je dus eens goed achter de oren krabben hoe je zelf dit paard belast hebt in de afgelopen anderhalf jaar en gaan bedenken hoe je je training kunt aanpassen. Je fysio kan je daar nu het beste bij helpen.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 21:44

Equimotion schreef:
Door je berichten op bokt en de naam van het paard is het heel makkelijk te achterhalen wie de vorige ruiter is geweest.

Ik vind het eerlijk gezegd vreemd dat je na anderhalf jaar nog meent te zeggen dat het kan komen door hoe Maiko in het verleden getraind is. De acuutheid van je problemen duidt m.i. meer op problemen die recenter zijn ontstaan. Ook de scintigrafie (inspuiten met radioactieve stof) duidt daar op: deze geeft namelijk alleen de "werkende" plekken aan. Op een scint zie je bijv. ook geen oude artrose, hoewel een woekering die tot stilstand is gekomen wel nog steeds problemen kan geven.

Ik zou je dus eens goed achter de oren krabben hoe je zelf dit paard belast hebt in de afgelopen anderhalf jaar en gaan bedenken hoe je je training kunt aanpassen. Je fysio kan je daar nu het beste bij helpen.

Iets Hij krijgt ook fysiotherapie, daar starten we meteen mee.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:49

CleovG schreef:
Equimotion schreef:

Iets Hij krijgt ook fysiotherapie, daar starten we meteen mee.

Cleo heeft in dit topic ook aangegeven dat ze hem zelf ook LDR traint/heeft getraind.
Dat kan de plekken op de scinti verklaren.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 21:53

hooo wacht ff wel met een Clown erachter, dit wordt even verkeerd opgevat!!! sorry!! Bloos Ik rijd hem niet LDR, dan zou me mn schouders al kosten Tong uitsteken

marlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:15

Netje schreef:
Nu volg ik het niet meer: het is slijtage aan de halswervels (verkalking) en hij wordt één keer ingespoten en dan kan het over zijn ??? Slijtage aan wervels gaat nooit meer over. Hooguit kan de pijn wat worden verzacht. De kans is dus groot dat het om een overbelaste spier gaat en dat het nu minder is. Dat er slijtage zit is goed mogelijk, maar kennelijk dan niet de oorzaak van de problemen die hij nu heeft. Een overbelasting van een spier heeft dan naar alle waarschijnlijkheid helemaal niets meer te maken met hoe hij in het verleden is getraind, maar alles met hoe je hem nu zélf traint. Daar zou ik dan maar eens naar gaan kijken....

gezien al jouw reacties kom je over als een afgestudeerde dierenarts. Of hoor je bij de club van alles beter weten en alleen maar kunnen lezen wat je snapt en de rest overslaan. Het lijkt mij duidelijk hoor, een in eerste instantie emotioneel verhaal van cleo over maiko. logisch lijkt me zo, ok, misschien ietwat ongenuanceerd, de leeftijd ook denk ik. Keurig gecorrigeerd verhaal, waarin duidelijk is dat cleo het vooral erg vindt dat dit met maiko aan de hand is. En ze heeft er alles voor over gehad, inclusief alle dierenartskosten om er achter te komen wat er met haar paard mis is. Daarnaast heeft zij zelf geen namen genoemd, maar de mensen die zich er drukker om maken dat een naam van een vorige eigenaresse toevallig over bokt gaat, zonder enig benul te hebben van wat dit voor het paard had kunnen betekenen, nou, sorry hoor, maar echte dierenliefhebbers zouden zich eerder druk maken over het welzijn van het dier dan over een naampje van iemand die dan misschien iets minder positief in het nieuws komt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:18

Ik vind het heel rot voor jou en voor je paard Cleo. Veel sterkte ermee en hopelijk is het snel weer in orde.
Het moet me wel van het hart dat ik je echt van harte aanraad om gezien je huidige sportniveau en je ambities voor de toekomst heel goed na te denken voor je dit soort dingen op het world wide web slingert. Zelfs al heb jij het heel anders bedoeld en heb je het wellicht ook nog in alle emotie getypt: bedenk dat mensen banketstaaf, verdraaien en konkelen om anderen omlaag te halen en als het je voor een ander niet uitmaakt, bedenk dan dat die dingen ook weer bij je terugkomen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:20

Wat een vreemd topic.
Enerzijds beschrijf je nogal accute problemen, anderzijds wordt de oorzaak in het verleden gezocht Verward

Als je accute problemen aan het rijden wilt wijten, moet je volgens mij eerst de meest recente trainingen nagaan. Aangezien dat trainingen van jezelf zullen betreffen, zul je over jezelf heen moeten stappen en kritisch naar jezelf moeten kijken. Dat is inderdaad veel moeilijker dan met een kritische vinger naar anderen wijzen, maar uiteindelijk wordt je er wel wijzer van.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:29

hoi! wat een drama voor jullie 2, dit hals probleem,wel fijn dat hij vandaag goed liep! hopelijk knapt hij verder op en kunnen jullie weer op hetzelfde niveau uitkomen straks.succes er mee hoor,spannend.ik ga maar niet over het hoe en waarom beginnen,wens je gewoon het beste Haha! groetjes deess

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:30

Vaak wordt een probleem uit het verleden ook wel een plot en dus accuut probleem. je zou er van versteld staan hoelang een paard door blijft lopen.
Ik ben er zeker van dat Cleo niet LDR rijd en dat dit eerder bij zijn vorige eigenaar ligt. heb tijdens mijn stage in nederland (ken ik cleo trouwens van) paar mensen gekend die ook daar gekocht en getraind hebben. eentje moeten laten afmaken voor ataxie ander kreupel. maar allemaal met slof in de krul getrokken. LDR kan dit probleem veroorzaken bij verkeerde toepassing (te jong paard, te onervaren ruiter) Maar laat ons wel wezen, verkalking is niet iets dat zich op twee jaar laat escaleren.

Cleo, ik hoop dat hij hersteld en dat je nog plezier aan hem kan beleven. Ik kan helaas niet op Msn, daar mijn pc stuk is en dit de pc van het bedrijf is en geen msn op gezet mag worden. ik hoop dat we elkaar nog eens zien.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:30

Pfoe erg rot voor je zeg Ach gut
hopelijk komt het allemaal wel goed Lachen ik hoop dat je erachter kan komen wàt net de oorzaak is van dit probleem? is het aangeboren en komt het nu pas naar boven omwille van training op hoog niveau? of heb je hem zelf onbewist niet volledig goed getraind? (of iets anders Knipoog)

@Netje: volgens mij kan het niet beter zijn dankzij wat er ingespoten is, is dat niet contrastvloeistof ofzo? geloof dat dat verder niet veel doet Clown

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:39

bulck schreef:
Vaak wordt een probleem uit het verleden ook wel een plot en dus accuut probleem. je zou er van versteld staan hoelang een paard door blijft lopen.
Ik ben er zeker van dat Cleo niet LDR rijd en dat dit eerder bij zijn vorige eigenaar ligt. heb tijdens mijn stage in nederland (ken ik cleo trouwens van) paar mensen gekend die ook daar gekocht en getraind hebben. eentje moeten laten afmaken voor ataxie ander kreupel. maar allemaal met slof in de krul getrokken. LDR kan dit probleem veroorzaken bij verkeerde toepassing (te jong paard, te onervaren ruiter) Maar laat ons wel wezen, verkalking is niet iets dat zich op twee jaar laat escaleren.

Fout rijden kan in elk systeem. Dat Cleo geen LDR heeft gereden, wil niet zeggen dat de slijtage niet van haar eigen rijden komt.

Heel vervelend allemaal, hopelijk werken de behandelingen Lachen

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:49

Slijtage op een doorwinterd leerpaard, veroorzaakt op twee jaar door een amazone die niets forceerd?! Ik ga niet met de vinger wijzen, maar laat ons wel realistisch blijven. botwoekering komt niet op een jaar of twee voor de dag.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:50

Leentje_ schreef:
@Netje: volgens mij kan het niet beter zijn dankzij wat er ingespoten is, is dat niet contrastvloeistof ofzo? geloof dat dat verder niet veel doet Clown

In het openingsbericht staat dit:

De grote vraag was natuurlijk waarom hij zo kreupel liep, dit was te verklaren door een beknelde zenuw in zijn hals. Maiko is nu ingespoten met iets wat het kan verminderen. Als dit goed aanslaat kan Maiko weer op topniveau presteren. Als de behandeling niet aanslaat zal hij als recreatiepaard door het leven gaan, dat is natuurlijk ook geen probleem.

Dus volgens mij is het wel de bedoeling dat het minder wordt

Trouwens Marlina: ik heb het nergens over namen gehad, dus ik weet niet waar je post op slaat Haha!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 23:00

Netje schreef:
Nu volg ik het niet meer: het is slijtage aan de halswervels (verkalking) en hij wordt één keer ingespoten en dan kan het over zijn ??? Slijtage aan wervels gaat nooit meer over. Hooguit kan de pijn wat worden verzacht. De kans is dus groot dat het om een overbelaste spier gaat en dat het nu minder is. Dat er slijtage zit is goed mogelijk, maar kennelijk dan niet de oorzaak van de problemen die hij nu heeft. Een overbelasting van een spier heeft dan naar alle waarschijnlijkheid helemaal niets meer te maken met hoe hij in het verleden is getraind, maar alles met hoe je hem nu zélf traint. Daar zou ik dan maar eens naar gaan kijken....

Natuurlijk heeft training er ook zeker mee te maken
Maar een overbelaste spier is meestal het gevolg van een trauma (in het verleden) als oorzaak. bv uitglijden in de wei (als veulen)
Er zijn maar weinig mensen die hun paard eerst na laten kijken (oa op spierproblemen) voordat ze voor het eerst op een jong paard stappen.
Er lijkt niets aan de hand, maar het paard gaat (ongemerkt) compenseren (en/of wordt stout)en de (handige) ruiter blijft maar doorrijden...
tot het paard niet meer kan...zijn eens soepele gang is veranderd in een vlakke korte stap, een onregelmatige stugge stuiterdraf en een galop met weinig sprong
Dus er wordt nog harder getraind.. en het paard komt steeds meer in de (spier) problemen
Je hoeft maar op wedstrijdterein te kijken om te zien, dat de echt losse paarden op 1 hand te tellen zijn....

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 00:19

unamie schreef:
Netje schreef:

Natuurlijk heeft training er ook zeker mee te maken
Maar een overbelaste spier is meestal het gevolg van een trauma (in het verleden) als oorzaak. bv uitglijden in de wei (als veulen)
Er zijn maar weinig mensen die hun paard eerst na laten kijken (oa op spierproblemen) voordat ze voor het eerst op een jong paard stappen.
Er lijkt niets aan de hand, maar het paard gaat (ongemerkt) compenseren (en/of wordt stout)en de (handige) ruiter blijft maar doorrijden...
tot het paard niet meer kan...zijn eens soepele gang is veranderd in een vlakke korte stap, een onregelmatige stugge stuiterdraf en een galop met weinig sprong
Dus er wordt nog harder getraind.. en het paard komt steeds meer in de (spier) problemen
Je hoeft maar op wedstrijdterein te kijken om te zien, dat de echt losse paarden op 1 hand te tellen zijn....

Het onderstreepte is, mijns inziens, wat Maiko liet zien de laatste keer dat ik hem zag.
Niets ten nadelen van Cleo, het paard of weet ik het wie nog meer, maar het verband kan er zeker zijn.
Nuttige post Unamie!

Cuarda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 00:29

wat een verhaal, hopen dat hij weer op zijn oude niveau komt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 06:52

Ik ben het met Urielle eens. Vergeet niet dat er heel veel mensen meelezen hier op Bokt. Dit soort berichten komen uiteindelijk altijd aan bij de mensen die er indirect mee te maken hebben. In dit geval dus de oude eigenaresse van Maiko. Ik denk dat je daar wel zeker van kunt zijn.

Als het ei nu al minder aan het worden is, dan denk ik niet dat je de oorzaak bij rollkur hoeft te zoeken.
Veel sterkte, en hopelijk valt het mee. Maar als ik jou was zou ik iets zorgvuldiger zijn met wat ik op het internet zet Lachen

Verder vind ik het raar dat mensen gelijk als "voorstanders" worden uitgemaakt, wanneer zij betwijfelen of rollkur de oorzaak zou kunnen zijn. Misschien wordt er gewoon realistisch nagedacht?