Leia@work [verbetering]?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aslo

Re: Leia@work [verbetering]?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:18

Tja, wat zal ik er van zeggen, denk dat het idd belangrijk is als je eerst aan je eigen houding gaat werken en zoals al eerder aangegeven, je zadel ligt tever naar voren. Dit komt de schoudervrijheid niet ten goede. Verder zou ik haar toch liever wat lager ingesteld zien lopen, dus meer VW-NW.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:49

Waarom zou ze geen vragen mogen stellen??
Overal mag het wel en hier zou het niet kunnen in dit topic?
Naa goed,
Goed dat je hem niet alleen rond wil rijden, maar let wel op je stelling, zorg wel dat je binnenstelling houd bijv. op een volte.. Lachen
en ik ben het niet eens met dat je paard eerst goed moet lopen en dan je houding.
Je paard kan niet goed lopen als jij uit balans bent of scheef zit of teveel naar voren hangt.
Probeer toch goed te zitten.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:30

ik vind het maar een wazig topic Verward

en ik vind dat je zadel totaal voor geen meter ligt (dat je dat zelf niet ziet )
de schouders liggen niet vrij en je zit vrijwel op de manen aanzet dat is veel te veel op de schoft
doe hier wat aan laat iemand erna kijken want je pony straalt het uit dat ze pijn heeft en het niet fijn vind
(maja de meesten hebben toch een plank voor hun kop en zeggen ijskoud het zadel past toch Verward )

probeer recht te zitten en je beugels een gat langer maken

June92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:34

Je zadel ligt voor geen meter en het lijkt erop dat je pony daarom haar rug wegdrukt. Als het zadel echt slecht past zal hij nooit lekker gaan lopen. Ik heb er geen moeite mee dat je je niet wilt focussen op het rondrijden, maar je hebt ook totaal geen stelling en buiging en dat is hoe dan ook nodig om bijvoorbeeld fatsoenlijke figuren te rijden. Daarbij zeg je dat wanneer je pony beter gaat lopen je zelf ook wel beter gaat zitten, maar het is andersom: zolang jij niet goed zit, gaat je pony ook niet goed lopen.

Ik vind het erg goed dat je in ieder geval bij de manege weggaat. Ik weet niet of je professionele privéles krijgt met de pony maar daar zou ik, als je die nog niet hebt, zeker naar op zoek gaan. Hij/zij kan je beter zeggen waar je aan moet werken dan wij, omdat op deze foto's commentaar geven vrij moeilijk is, omdat ze nog niet het beeld geven van een "B-waardige combinatie" (vat dit niet verkeerd op).

Rijtechnisch kan ik je alleen meegeven dat je heel veel overgangen en figuren moet gaan rijden, grote voltes, kleine voltes, schijnovergangen, links en rechts stelling en buiging vragen etc.

Ik vind overigens de foto's van de vorige keer een beter beeld geven, het ziet er daar wat jouw houding betreft sowieso beter uit en de pony lijkt er wat meer doorheen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 14:43

oke, ik vind zelf dat ik wel een goede balans heb, (ben zowiezo nog nooit van een paard afgevallen, en ik rijd niet alleen op makkelijke paarden), maar het zit vooral in m'n voeten, en m'n armen. Ik heb hier vandaag aan gewerkt, ben dan ook van plan daar meer aan te gaan doen. Ja
Ik heb juist heel veel stelling en buiging, en rijd constant figuren, maar ben uiteraard ook bezig met rechtrichten. En over het zadel, is het zo slecht? Ik ben niet de eigenaar, dus heb er ook niet zoveel over te zeggen, maar met het bontje (heeft officieel een andere naam) gaat het al wel wat beter, dacht ik zo.. Maar kan het ook helemaal mis hebben. Dus met June ben ik heb helemaal NIET mee eens. Maar jullie zullen binnenkort de nieuwe, en dan ook met wat GOEDE momenten foto's te zien krijgen.

June92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:47

Tja, of je het met mij eens bent moet je zelf weten, maar je paard buigt op de foto's gewoon niet om je binnenbeen, dús heb je geen buiging en/of stelling, hij loopt gewoon recht door de wendingen heen. Als jij tien voltes van 5 meter rijdt, wil nog niet zeggen dat je buiging of stelling hebt. Als je zo in mijn les zou rijden, zou mijn instructeur het je om de twee passen vertellen.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-384BIDG6.jpg

^ Even een voorbeeld, ik neem aan dat je hier een volte rijdt, maar je paard buigt totaal niet.

Over je balans kan ik weinig zeggen, maar of je nou wel of niet vaak van een paard gevallen bent, dat zegt niet zoveel over je rijkunsten.

Het zadel is trouwens verder moeilijk te beoordelen want ik kan het niet 'voelen'. Het beste kun je het zadel even op de pony leggen zonder iets eronder, en dan zorgen dat het zweetblad niet op het bewegende deel van de schouder ligt. Dan duw je omstebeurten op de voor en achterkant en kijk je of het wiebelt. Als het wiebelt past ie sowieso niet. Ik ben benieuwd naar nieuwe foto's.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 14:58

haha, june, nu ben ik het al helemaal niet met je eens, ookal snap ik wel wat je bedoeld Knipoog
Het zadel zat eerst niks onder, zie het eerste topic, maar toen zat hij nog verder naar voren. Ik zal even een foto voor je zoeken, waar leia wèl buigt. .. Want niet alle foto's van die dag staan erop.. wacht even. Lachen

June92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 15:02

Prima hoor Lachen Het is ook niet dat ik je niet gelóóf, maar als je redelijk bent geef je toe dat de stelling en buiging op de foto's in dit topic totaal ontbreken.

Heb even naar het zadel in het eerste topic gekeken en ik zie wat je bedoelt. Maar als een zadel niet past is een bontje niet echt een oplossing, ook al wordt het er wel iets beter van. Probeer in ieder geval eens met opzadelen het zadel een handbreedte meer naar achter te leggen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 15:03

ja, nu ik terug kijk, zie ik het.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 15:19

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 15:50

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:09

Ik vond de vorige foto's beter en die stelling en buiging foto's vind ik geen goede buiging!
Zadel vind ik niet correct liggen! maar dat heb je allemaal al gehoord!

June92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:14

Op allevier de foto's die je nu plaatst is de achterhand er niet bij. Op de eerste foto, dat is geen nageeflijkheid, daar hangt ze gewoon. Verder zie ik nog steeds geen buiging. Ik denk echt de je gewoon goede instructie moet nemen zodat je nog veel kunt leren met je pony.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:24

Het is een beetje moeilijk te zien op deze foto's, dus ik kan niet al te veel commentaar geven. Maar wat mij wel opvalt is dat je je handen zo breed zet, misschien is het wat beter om ze dichter bij elkaar te houden ( mijn instructie heeft mij vandaag haarfijn uitgelegd dat omdat ik ook mijn handen te ver ervanaf had, dat mijn paard daardoor heel makkelijk over de buitenschouder weg loopt en zo onder al het werk uit komt ).
Verder ligt je zadel inderdaad wat te ver naar voren, probeer hem meer naar achter te schuiven bij het opzadelen, als je paard normaal staat, dan moet er een hand tussen de schouder en de singel kunnen. En je beugels mogen ook wel een gaatje langer, kan me niet voorstellen dat dit lekker rijd Tong uitsteken .
Verder moet je gewoon lekker doorrijden, je hebt een leuke pony onder je kont, weer er zuinig op.

Sharay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:58

ik vond je andere topic er zeker beter uit zien!

ook loopt die onwijs op de voorhand en lijkt wel dat die overbouwd is?

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:19

Aller eerst, heel dapper dat je dit weer op HAW plaatst, we zijn hier om jou tips te geven, maar het commentaar valt niet altijd mee.

Dan naar waar dit topic om gaat. Eerlijk, toen ik je foto's eerst zag twijfelde ik bijna om een reactie te plaatsen, waarom? Er is zoveel mis dat ik niet weet waar ik moet beginnen.

Je doet duidelijk heel goed je best, maar zonder goede instructeur kom je er niet. En wat je hier op de foto's laat zien is niet al te best. Heel goed dat je stopt met deze 'lessen'. Onthou dat een instructrice die zegt dat eerst het paard en dan pas jou houding aan bod komt sowieso niet geschikt is. Neem dat wat anderen hier ook al zeggen mee. Je moet ECHT aan je houding werken, op deze manier zit jij je paard onbewust in de weg. Bovendien zit je erg gespannen, iets wat ook effect heeft op je paard. Er nog nooit van af gevallen zijn zegt helemaal niets, hooguit dat je je goed kan vasthouden Knipoog

Dan je paard. Ze buigt niet, de loopt niet nagevelijk, en op de foto's lijkt het alsof ze haar rug wegdrukt. Dat is sowieso aan je zadel te wijten, hij ligt gewoon echt niet goed. En geen bondje die dit gaat oplossen, er moet echt iemand naar gaan kijken, en anders moet je er maar zonder zadel op! Verder ligt het natuurlijk aan het trainen, aan hoe ze vroeger gereden werd ect. Longeer je haar wel eens? Zeker aan te raden, vooral omdat jou houding nog niet helemaal is wat het moet zijn. Zij moet ook aan haar houding werken, leren ontspannen!

Nou kan ik nog wel een heleboel tips gaan geven, over schakelen en dergelijke om meer buiging en een actieve achterhand te bereiken, maar dit kan je niet alleen. Een nieuwe goede instructrice is dus de beste tip die ik je kan geven.

Betreft de een dunner bit opmerking. Ik kan het vanaf hier niet heel goed beoordelen, maar je paard ziet eruit als een paard met een klein mondje. Ik weet niet hoe dik je bit is, maar soms is juist een dik bit vervelend, omdat hij te dik is. In zo'n geval is een dunner rubber bitje of een dunner dubbelgebroken bitje een goede optie.

Met een goede les, een goede houding en een boel geduld valt er echt wel wat van je paardje te maken. Dan gaat dat koppie zo omlaag en kun je ervaren hoe heerlijk het is om een ontspannen meewerkend paard onder je kont te hebben!