Arlon en ik @ dressuurwork een beetje in de knup

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iris__Bennie

Re: Arlon en ik @ dressuurwork een beetje in de knup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:36

Ik weet niet of het al gezegd is, maar laat eens een Fysio komen.. Ik heb zelf ook problemen gehad met mijn paardje.. bleek rugproblemen te zijn..
Een behandeling bij mijn Fysio kost €40,00 en ik heb er echt veel aan gehad! Succes

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:36

Meis, je koopt een paard niet zomaar, je koopt een paard omdat je denkt dat jij en hij een goede combi kunnen worden en je t paard leuk vind.
Even goed nadenken, of je dat nog steeds vind er er voor 100% voor wil gaan, wil je dat, vecht dan voor hem!
Je snapt zelf denk ik wel uit je verhaal dat je veel begeleiding nodig hebt, wat je nu niet krijgt. Zorg dat je dat wel weer krijgt! Op een gegeven moment raak je met zo'n paard in een spiraal (negatief in dit geval) en weet je niet meer wat te doen en zie je de verkeerde dingen boven de goede dingen. Zoek iemand die jou weer met beide benen op de grond zet en die voldoende kennis heeft jou en je paard verder te helpen!

Longeren ben ik ook voor, net als vele anderen in de reacties boven mij. Ook met longeren kun je veel afwisselen voor je paard en hem lekker (onbelast) aan het werk zetten. Longeer dan wel met bijzet oid zodat hij zijn spieren fijn blijft ontwikkelen.

Verder zou ik, reacties te hebben gelezen, toch je zadel eens goed na laten kijken! Door training etc kan het zijn dat de spieren van je paard al zover veranderd zijn dat je zadel niet goed meer past. Rugproblemen kunnen daardoor helaas ontstaan.

Verder vind ik het een onwijs leuk dier, je staat er leuk op! Wees er zuinig op en ga er voor 100% voor!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:44

Ik zie echt geen reden om dit leuke paard te verkopen en ik zie het dus echt niet als een miskoop. Een goede instructeur kan er voor zorgen dat je weer snel plezier krijgt met dit paard.
Ik geloof namelijk niet dat dit paard veelste hoog gegrepen is, dat jij het niet op kunt lossen. Kost misschien wel wat meer geld in begeleiding, maar daardoor leer je ten minste wel rijden!
Dus zoek een instructeur die je eerst (een maand, das te overzien) meerdere keren per week kan helpen, desnoods ook even voor je kan los rijden en dus corrigeren, zodat jij het wat makkelijker heb. Later kun je dan alles zelf oplossen, je mist nu wat techniek.
succes!

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 12:58

Stravero schreef:
Mijn advies zou zijn:

Ten eerste: Die Ó zo vreselijke slof eraf Knipoog
Als hij te hard loopt, ga je gewoon weer stappen, en dan later weer proberen. Het is een eerlijk paard als je hem zo op de foto's ziet. Maar met een slof kun je hem niet eerlijker maken, maar je paard denkt nu dat hij zonder slof mag doen waar hij zin in heeft. Longeer hem anders eerst een kwartiertje en kijk daarna of hij nog steeds zo wilt is, gewoon veel oefenen want; Oefenen baart kunst Knipoog

Stravero
Edit; Als hij gek gaat doen, laat hem even wegrennen, wat maakt jou het uit? Laat hem zijn gang even gaan, dat heeft soms de mijne ook nodig hoor Lachen

ik wil dat wel graag doen , maar hij is altijd zo gefocust op de uitgang, als ik hem laat gaan rent hij als een gek naar de uitgang Knipoog en nja dan breekt hij wel zijn benen , want hij rent er het liefste dwars doorheen

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 13:01

Ladygiroc schreef:
[EDIT] bij nader inzien, je zegt dat je zadel aangemeten is, waarom dan een dikke pad en een bontje, dat versmalt je zadel en kan gaan drukken. Als je zadel echt op maat gemaakt is, is dat zonder dat dikke bontje gedaan is dus die richt meer schade aan op deze manier dan dat ie goed doet.

Ja het zadel is aangemeten , en ik reed eerst ook gewoon zonder bontje , maar hij heeft een lange schoft wie ver weg zit, begrijp je ? dus er blijft een stuk van de kamer onbedekt en er zit dus een soort van gat dan. snappie nog ? Knipoog dus ik rij soms met bontje, soms ook niet.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 13:04

shirleyp schreef:
Ik heb al een heleboel goede tips en adviezen gelezen. Probeer er niet door ontmoedigd te raken, maar raak juist gemotiveerd om met een goede instructeur wekelijks hiermee aan het werk te gaan.

Ik wil wel nog even kwijt dat ik de bak waar je in rijdt erg zwaar vind op sommige plekken. Bij de laatste foto bijvoorbeeld, je paard zakt tot de kroonrand in het zand weg. Op de ene foto landt hij op het zand, op de ander er in. Het is dan natuurlijk lastig om taktmatig te blijven lopen, naast de blessures die hij hierdoor op kan lopen.

Ja dat kan wel kloppen dat de bak zwaar lijkt, de bak zat eerst een stukje verder en was iets groter. Maar de grond was van de gemeente en daar zijn ze nu aan het bouwen. Dus de bak moest verplaatst worden. Toen was hij net weer klaar, en was hij ook aardig zwaar. Nou met die regen en door veel slepen is de bak wel weer mooi gelijk en minder zwaar Knipoog

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 13:07

Ik ben nou al druk op zoek naar een instucteur/trice en heb er al een paar gevonden ik bel eerst nog wel de gene wie ik nu heb om te kijken of zij niet vaker kan , ik heb vanochtend hem gelongeerd met bijzet en even balkjes laten lopen en een klein sprongetje, dat vind hij dan weer fantastisch Knipoog

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:08

SuzanLarissa schreef:
Ladygiroc schreef:
[EDIT] bij nader inzien, je zegt dat je zadel aangemeten is, waarom dan een dikke pad en een bontje, dat versmalt je zadel en kan gaan drukken. Als je zadel echt op maat gemaakt is, is dat zonder dat dikke bontje gedaan is dus die richt meer schade aan op deze manier dan dat ie goed doet.

Ja het zadel is aangemeten , en ik reed eerst ook gewoon zonder bontje , maar hij heeft een lange schoft wie ver weg zit, begrijp je ? dus er blijft een stuk van de kamer onbedekt en er zit dus een soort van gat dan. snappie nog ? Knipoog dus ik rij soms met bontje, soms ook niet.

hih nee maar als het zadel toch op- maat gemaakt is maakt dat gat toch niet uit?

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:17

SuzanLarissa schreef:
Ladygiroc schreef:

Als ik de foto's zo bekijk denk ik in eerste instantie ook dat er absoluut geen ruimte meer tussen het zadel en de rug zit wat inhoud dat dit heel erg knelt, wat bij veel paarden voor een vlucht reactie zorgt.
Als je zadel goed zou liggen zou je in principe zonder dekje/bontje moeten kunnen rijden. Daar wordt een zadel op aangemeten niet met zoveel spul ertussen. Dus probeer het eens keer gewoon zonder dekje of een heel dun dekje gewoon om te kijken hoe je paard reageert.
Dat gat waar je het over hebt is de kamer van het zadel?? deze moet wel vrij blijven zodat het paard zijn rug nog kan bewegen.
Voor de rest ga eerst opzoek naar de oorzaak van het gedrag want dan pas kan je er iets aan veranderen. Het gedrag opzich proberen te bestrijden heeft geen nut als je niet hetgeen weghaalt waar het vandaag komt.
Heel veel succes

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 13:22

ja ik bedoel de kamer , maar vind het altijd zo maf dat het zon groot gat is , mja dat zit ook vaak in mijn hoofd ik zal even kijken hoe het met alleen een dekje gaat Knipoog

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:28

Allereerst. je hebt een leuk paardje!! Niet opgeven dus!

Ik zou niet longeren met bijzet, ik zou hem longeren met touwtjes.

Tijdens het longeren kan je wat balkjes neer leggen.

Koop of leen het boek van lammert haanstra. Daar staan heel veel goede tips in over longeren en hoe losser te maken aan de longe.

Ik snap best dat je nu naar de slof grijpt, alleen is dit niet de oplossing. Zo loopt hij alleen maar verkrampter, en in een slechte houding. En jij gaat er ook niet beter om zitten.

Laat die galop voorlopig maar achterwegen. Ik snap sowieso niet waarom er altijd gegalopeerd word in de lessen..

Ik laat mijn lesklanten ook vaak genoeg NIET galoperen. En zo heb ik het ook geleerd... gaat het in stap niet goed, dan ook niet draven. gaat de draf niet goed, dan zeker niet galoperen.

Probeer in stap je paard lang en laag te laten lopen, en van voor naar achter. Gaat dit goed, dan ook in draf proberen. En ondertussen veel overgangen te rijden en veel figuren.

Hou hem bezig, geef hem geen kans om eruit de naaien.

En ga zelf ook wat meer rechtop zitten. Laat maar zien hoe trots je bent op je paard...

En voor de zekerheid even een fyshio langs laten komen. Die kan even naar zijn rug enz. kijken en die kan ook even naar het zadel kijken!

Als een zadel goed ligt, dan ligt hij goed. Dus niet gaan lopen prutsen met een bontje, want dan sluit het zadel niet goed meer aan. Een gat maakt niet uit.

O ja, die sporen lijken mij niet echt nodig....

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:35

Tja dat gat zit er natuurlijk niet voor niks de ruggenwervels moeten toch ruimte hebben om te bewegen. in principe zou je als je je zadel erop legt zonder dekje gewoon onder door moeten kunnen kijken Knipoog

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 14:04

oke nja dan ligt hij gewoon goed Knipoog en ik had als tip van mijn nicht gehad om gewoon met strotouwtjes aan de ringen van het zadel en dan naar de singel te doen , te gaan rijden.
Als hij dan zou gaan hangen zou dat tenminste voor mij geen extra moeite kosten en zo kon hij zelf uitvinden dat anders lopen lekker loopt dan nu .
Zou dit handig zijn of maakt dit het alleen maar erger?

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:11

Met touwtjes van de ringetjes v/h zadel naar de singel? Lijkt mij niet zoveel effect hebben?
Je bedoelt vast met het bit tussen het zadel en de singel in? Ik ben daar totaal geen fan van, je kunt het beter rijtechnisch oplossen Lachen

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 14:15

oeps ja zo bedoelde ik het ook Tong uitsteken bruin Vork

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:22

Maakt niet uit.
Wat mijn mening daarover is, is dat je paard júist gaat hangen op zo'n soort 'hulpmiddel' Overigens wordt dit vaak toegepast in de vorm van een elastiek.
Je kunt beter wat vaker les nemen, maar daar was je al mee bezig zoals ik had gelezen.
Veel succes in ieder geval, en zoals smokey17 zegt; niet gaan draven als het in stap niet goed gaat, en vóóral níet gaan galoperen als het in draf niet goed gaat. Ik heb mijn eerste (weetikveelhoeveel) lessen ook zonder galop gedaan op mijn paard, púúr om de basis er goed in te krijgen!
En veel overgangen/figuren. Houd 'm bezig, dan heeft hij minder tijd om op iets anders te letten. En idd. slof eraf en been eraan. En maar figuren rijden, overgangen rijden (ook naar middenstap ed.)

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:24

ik zie veel verzet, doe een keerje zonder spoortjes en slof en laat een fysio / kraker komen......
hij zit duidelijk niet lekker in zijn vel. Niet opgeven hoor.... komt goed!!

een stapje tegelijk....

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:26

Zo even heb ik alles even gelezen, maar vooral naar de foto's gekeken. Je lijkt inderdaad tever achterover te zitten waardoor je het paard impuls naar voren geeft en dan vervolgens sluit je m met de slof van voren weer op. Dat is wel tegenstrijdig voor het paardje. Probeer wat meer rechtop te zitten en probeer wat spanning via de binnenteugel af te voeren. Je hebt duidelijk daar instructie bij nodig want dat moet je voelen, dat kan ik je niet uitleggen vanachter de computer. Dat dekje trek je goed omhoog in je zadelkamer, dat er dan een gat blijft is juist niet erg. Het zadel ligt dan vrij van de schoft en drukt daar dan niet. Ik heb dat met mijn vorige paard en zadel ook gehad. Mijn zadel is ook door de zadelmaker specifiek op de rug van dat paard gevuld en daar hoort dan zo'n gat wel bij. Niets erg dus. Als je rijdt en je ziet na het rijden toch haartjes verkeerd of drukplekjes, dan is het zadel niet goed op zijn rug gemaakt.
Overgangen zou ik zeker rijden en pas eerst het paard in stap en draf onder controle hebben voordat ik aan galopperen zou gaan denken.

Heel veel succes met Arlon, het is een leuk dier zo te zien. De combinatie moet nog 'groeien'!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:09

heel goed dat je opzoek bent naar les! Zit je bij een RV/PC? Zou je daar dan geen les kunnen krijgen? En is het niet mogelijk om anders zelf naar een ander terrein(manege of iets) toe te rijden te paard of met trailer om lessen te nemen? Ik heb met mijn wijze kop 4 jaar geen les gehad met mijn haflingers Clown en heb nu wel les met mijn KWPN'er, en ik schiet meteen vooruit! Het is gewoon fijn als je er niet alleen voor staat Knipoog

_Jeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:33

Rijd je met hem erg afwisselend? Springen, buitenritten enz.
Hij kan het trainen saai gaan vinden en dan zelf dingen gaan verzinnen.
En andere mogelijkheden zijn volgens mij al ongeveer genoemd.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:42

zoek een goede instructrice en bespreek met haar of er een kans in zit dat jullie een goede combi gaan worden. Het moet wel veilig blijven en vooral leuk. En mocht zij het een kans geven laat haar dan 1 of 2 x in de week in het begin bij rijden totdat jij er ook weer lekker mee kan sturen zonder dat hij aan de haal gaat en dat je hem niet kan houden.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:48

al eens bitloos geprobeerd? Mijn paard is ook lang met een pessoa gereden, anders was hij stuurloos. Toen mijn instructrice het voorstelde bitloos te gaan rijden was ik ook sceptisch maar het is een heel groot verschil. Hij is nu alleen maar op mij gericht en we blijken samen veeeeel meer te kunnen dan dat ik dacht. En als ik er een bit inhang, een gewone gebroken trens, dan is ie weer stuurloos!!
Succes!

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:53

lijkt me niet fijn misschien is voor het rijden longeren een idee zodat hij zijn energie al wat kwijt is en meer kan ontspannen zag er nu aardig gespannen uit. (heeft bij mij heel erg geod gewerkt, misschien is een bijzet (zo noemen wij het altijd weet niet zeker of het ook echt zo heet) eraan hangen een idee, ik vind het zlef niet echt leuk eruit zien maar het heeft ook bij mij heel erg gewerkt, werd niet meer zo sterk en ging goed over de rug lopen.

aphrodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:00

Er wordt meestal gezegd dat paard en ruiter pas na 3 a 4 jaar echt een combinatie is. Dus ik vind het onzin om nu te gaan kijken of het wel een goede combinatie is.

De tip van niet draven of galloperen voordat de stap goed is vind ik een beetje kort door de bocht. Ik vind dat 9 van de 10 paarden in galop het makkelijkste los komen. En van eindeloos werken in stap zal een paard (en ruiter) in dit stadium snel tureluurs worden. In andere gevallen kan het heel effectief zijn. Maar denk nu niet.

Ik blijf bij veel rechtuit rijden en schakelen. Juist aan het been maken, in feite is je paard niet aan het been. Leer hem aan de hand en aan de longe de stemhulpen, dan kan je die toepassen onder het zadel. Al dan niet met touwtjes/bijzet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:35

KiWiKo schreef:
Ineke2 schreef:

Naar mijn idee word hij alleen maar veel sterker zolang de TS er maar aan blijft hangen zoals ze nu doet op de foto's. Als zij niet ontspant, hoe kan dat paard dan lekker gaan lopen?

omdat hij nu veeuls te sterk is voor TS Haha! Haha!

Daarom heb ik er ook bijgezet dat ze goed en intensief les moet halen Lachen

Zoals ik al schreef, hij word dan toch alleen nog maar sterker met die slof. De TS moet hem juist loslaten van voren.
Ze schrijft ook dat ze pijn in haar armen/schouders heeft en dat hij hangt in draf. Dan juist naar voren rijden en weer opvangen. Dit paardje moet op zijn eigen benen lopen niet op je handen hangen.
Hij vind hangen wel prettig, des te meer tijd en mogelijkheden heeft hij om gekke fratsen uit te halen.

Lukt het je wel om hem op een volte te houden wanneer hij gaat rennen? Draai maar voltes, op een beheerst tempo kan dat een normale volte zijn, maar zodra hij ongevraagd in tempo versnelt maak je de volte kleiner.

Loopt hij over de buitenschouder weg, blijf dan recht boven je paard zitten, ga niet zelf naar binnen hangen met je lijf, omdat je je paard op een kleinere volte wil hebben. Je begrenst met je buitenteugel en je buitenbeen en je houd je paard op de volte met je binnenbeen. Daar moet hij ten slotte omheen buigen. Wanneer hij niet goed genoeg luistert naar je begrenzing aan de buitenkant, geef dan eerst binnenbeen en tegelijk doe je heel even allebei je handen naar binnen toe. Daarna gelijk je handen weer op hun normale plek.

Overigens wanneer hij ongevraagd langzamer gaat (ook of eigenlijk juist in de gang waarin je bezig bent) dan rijd je hem weer naar voren. Jij bepaalt het tempo en niet je paard.