ten einde raad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Almaz

Re: ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:55

Ja, ook dat kan het heel goed zijn. Mijn paardje loopt beter met een westernhoofdstel, dus geen neus en sperriem. Het schudden met het hoofd was niet zo extreem als bij jouw paard, maar ze was duidelijk geiiriteerd. Ik gebruik wel een kinriempje, dat voorkomt dat het bit door de mond getrokken wordt.

zwerten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:26

sperriem gisteren terug weggelaten en de pony heeft zijn hoofd niet bewogen ...
man man man , had ik daar al mijn hoofd over gebroken .... Knipoog

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:34

Is ze niet gwoon allergische??

zwerten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:31

LoveBaileys schreef:

Hoe bedoel je ?

Shaddy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:36

zwerten schreef:
LoveBaileys schreef:

Hoe bedoel je ?

Dat ze misschien allergiesch is voor een bepaalde stof of iets Knipoog
We hadden een paard die altijd ind e buitenbak onwijs aan het schudden was, dit lag gewoon aan een allergische reactie van het zand... Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:57

Shakira1 schreef:
Ik heb mijn lesgeefster het vandaag verteld, nadat ik erop gereden had is ze er zelf eens opgekropen. Ze kan echt super goed rijden, Shakira liep echt mooi aan de teugel. Ze zakt moeilijk met haar hoofd maar ze liep allesinds al aan de teugel. Ook irriteerde het mij vandaag niet zo zeer als daarvoor, af en toe schudde ze nog eens ( soms een vlieg), vooral bij het in- en uitstappen. Ik moet haar van mijn lesgeefster tussen mij benen nemen en meer inwerken met mij benen. Minder sturen met mijn handen maar wel goed contact houden. Ik stond echt versteld hoe goed ze ermee kon rijden. Ze kon er zelfs een pasje met wijken. Nu is het aan mij om haar ook zo te laten lopen. Morgen gaan we een springwedstrijdje houden ( het hoogste wint), ik heb er alvast veel zin in , en zij ook waarschijnlijk ( ze springt echt graag Haha!). Ik verwacht er niet teveel van, hoger dan 50 cm heb ik nog niet geprobeerd met haar, dus wel zien wel wat ze aan kan .
Verder hebben we alle paarden twee maal laten "stretchen" ( voor en achterbenen & nek buigen naar links en rechts), haar nek ging zo goed als vanzelf, voorbenen was vrij makkelijk, achterbenen ging iets moeilijker. Ze genieten er achteraf echt van Lachen.

Als ik dit zo lees is het puur een rijtechnisch probleem. Paard is wellicht scheef, uit balans en is daarnaar opzoek.

Citaat:
sorry hoor maar dat nsap ik niet; maar 5 keer in een jaar gelongeerd??
ik denk nog steeds dat het een medisch probleem is maar het zou ook gewoon verzet kunnen zijn als je altijd alleen maar met haar rijd en haar nooit eens longeerd of iets dergelijks

wat is er erg aan niet longeren?
Het lijkt wel of je een misdaad begaat als je niet longeert.
Ik longeer zelf ook heel erg weinig omdat mijn rug dat niet altijd trekt maar met rijden(voor de kar) merk ik dat echt niet.
Goed les is belangrijker dan een keer longeren .

Annebla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 12:55

ik ken ook zo'n paard. Hij bleef maar schudden met zijn kop. Hij had niets medisch. De eigenaresse had hem helemaal laten keuren. Nee, de oplossing lag veel simpeler. Het paard heeft nu een neuskapje. Een soort kapje tegen de vliegen over zijn neus. Het is ontzettend raar, maar misschien helpt het. Hij heeft het alleen om met rijden, want in de wei doet hij niets.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 13:08

ja misschien zonder sperriem proberen dan, bij zwerte heeft het ook geholpen.
Ik rijd altijd zonder sperriem, ik vind het ondingen om vast te maken.
ik vind het niet nodig, als ze haar mond open doet dan doe ik blijkbaar iets fout of weet ik dat er iets mis is.

zwerten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 06:59

Shaddy_B schreef:
Hoe bedoel je ?

Dat ze misschien allergiesch is voor een bepaalde stof of iets Knipoog
We hadden een paard die altijd ind e buitenbak onwijs aan het schudden was, dit lag gewoon aan een allergische reactie van het zand... Knipoog[/quote]
INderdaadhij is allergisch.
Gisteren in de les 2-3 maal hoofd in de lucht tijdens de groepsles ....
In elk geval een serieuze verbetering met vroeger .... Ach gut

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 07:06

Annebla schreef:
ik ken ook zo'n paard. Hij bleef maar schudden met zijn kop. Hij had niets medisch. De eigenaresse had hem helemaal laten keuren. Nee, de oplossing lag veel simpeler. Het paard heeft nu een neuskapje. Een soort kapje tegen de vliegen over zijn neus. Het is ontzettend raar, maar misschien helpt het. Hij heeft het alleen om met rijden, want in de wei doet hij niets.

Dat is dus wel iets medisch Knipoog

Dat heet pollenallergie, oftewel headshakingsyndrome, voor paarden een zeer vervelende aandoening.
Ze hebben er voornamelijk buiten last van.

TS, er is iemand op bokt die kan adhv een pluk manen, de allergieen bepalen.
Je instructrice kan ook flink wat druk op de teugels hebben gezet waardoor ie niet meer kon schudden, als ie met lange teugel wel schud, denk ik toch eerder aan een allergie.
Dit kan zijn voor stof, pollen of zelfs voor zonlicht.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 07:11

Ik weet niet of dit idee al geoperd is (had geen zin om 3 pagina's uit te pluizen)
Maarrr een paard bij ons op stal had dit probleem ook, zij hebben eerst van alles geprobeerd, maar uiteindelijk in Utrecht uitgekomen.

De 1e keer dat ze daar stond had ze een voorhoofdsholteontsteking, een paar weken/maanden later had ze iets vreemds aan de hand met haar oog en een paar weken/maanden daarna is ze nogmaals in Utrecht geopereerd.
Toen hebben ze een verrotte kies en een heel verrot stuk bot/kaak weg moeten halen.

En nu loopt ze, eindelijk weer als een zonnetje! Lachen

Neem anders eens contact op met bimmesz@bokt!
Het is het paard van haar zus Lachen Zij kan je er vast meer over vertellen!

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 13:55

Hoi,

Mijn paard heeft precies hetzelde gehad. Voortdurend schudden waardoor ik steeds uit balans werd getrokken. Tandarts, zadelmaker, Da, osteopaat..de hele riedel gehad maar ze bleef het doen.
Toen ben ik les gaan nemen en wat bleek, mevrouw is gewoon een luie donder. Wanneer ik haar nu goed voorwaarts rijd (ik dacht altijd dat ik dit deed) dan is het schudden over, ik kan haar nu veel beter van achter naar voren rijden, doe mijn handen een beetje naar voren en hop daar gaan we, geen geschud maar gewoon een heerlijk paard dat op twee pinkjes te rijden is. Het kan ook een beetje aangeleerd gedrag worden dat schudden, doordat je techniek niet goed (genoeg) is. Succes!

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 14:09

Ik had ook al eerder gereageerd betr. een goed passend zadel. Ik reed met mijn arabofries ook al een hele rijd met een zadel. Toen zij ook zo heftig begon met het schudden van het hoofd ben ik ook op onderzoek gegaan, Tanden, fysio en noem maar op. maar het bleek wel degelijk aan het zadel te liggen! Ze was toen wat aangekomen en het zadel bleek toen helemaal niet zo goed meer te passen. Ik heb toen een zadel met een bredere boom aangeschaft en eerlijk waar het probleem was opgelost! Misschien zou je een keertje een zadel van een vriendin of stalgenootje kunnen proberen om dit eventueel uit te kunnen sluiten.

ragala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 14:22

veel succes ik blijf even mee lezen weet helaas precies hoe je je voelt

tante_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:18

heb je al eens geprobeerd om iemand naar je zadel te laten kijken?

jeNniferTjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:24

Voor dit probleem is een hele simpele oplossing maar ik kwam er vandaag pas achter door naar een paard uit de les te kijken :

Je hebt te maken met een drijvende zit dit wil zeggen, als de paardenrug naar beneden wordt gedrukt door de drijvende zit komt zijn hoofd omhoog en draagt zijn achterhand geen gewicht meer. Dit komt bijvoorbeeld voor bij doorzitten , je zet je af tegen de schommeling van je paard en daardoor ga je wat achterover leunen om te blijven zitten. Zoals ookwel gezegt op je staartje gaan zitten of het zadel poetsen zo schijf je steeds heen en weer. Hier door kantel je je je bekken naar voren en trekken je knieen zich op en kantel je je bekken naar achter en daardoor zakken je knieen weer dit verschuif met je benen kan irritatie oproepen bij je paard. Wat je dus moet proberen is op het moment dat je paard omhoog komt je rug te krommen en als hij naar beneden gaat je rug te strekken zo hinder je je paard niet in zijn beweging en zou je paard als het goed is zijn hoofd stil houden . Ik hoop dat dit de oplossing is , suc-6

Als je mijn uitleg niet snapt kan je ook het boek Verlichte rijkunst van Heather Moffett lezen.