Ginger @ Work in priveles [dressuur]

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn__

Re: Ginger @ Work in priveles [dressuur]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 10:36

superwomen: Oke ik snap het & ja ga er zeker wat mee doen, ga er ook echt aan werken ( maar ben net weer klein weekje aan rijden na me ribben en been gekneust enz. en dan moet je alles weeer opbouwen ( is geen excuus & ga er daarom ook echt aan werken )

crosmuller: oke ik zal er eens op letten Knipoog en bedankt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:40

loveginger schreef:
superwomen: Oke ik snap het & ja ga er zeker wat mee doen, ga er ook echt aan werken ( maar ben net weer klein weekje aan rijden na me ribben en been gekneust enz. en dan moet je alles weeer opbouwen ( is geen excuus & ga er daarom ook echt aan werken )

crosmuller: oke ik zal er eens op letten Knipoog en bedankt

Gelukkig!
Zou eerst even goed herstellen. Als je er nog last van heb, dan werk je zeker je pony tegen in z'n bewegingen en dan is de training niet positief.
Als het wel goed gaat -> nogmaals succes!

xx_Naomi_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:41

loveginger schreef:
xx_Naomi_xx : Heel erg bedankt voor al je tips ga er zeker wat mee doen en aan werken Knipoog. en inderdaad wat jij zegt, de fotos geven zijn moment opnamens en kunnen het beeld vertekenen.
en we zijn er nog lang niet, maar je moet ergens beginnen Knipoog
heel erg bedankt en ga er zeker aan werken.

idd je moet toch ergens beginnen. Als je er echt voor wilt gaan en je doet je best, lukt het ook!

en een filmpje is altijd leuk om te zien Haha!

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:44

Het ziet er iig beter uit de je vorrige toppic! En nadat je je ribben en been hebt gekneusd, vind ik het er al wel redelijk uitzien!
Probeer alleen op je zit te letten, iets rechterop zitten, en trek denkbeeldig een lijn van je hakken naar je schouder, om te controleren of je goed zit.
Verder let af en toe op je hakken/ Tenen en je handen..

Veel succes.
Laatst bijgewerkt door _Patriciaa op 11-07-08 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 10:45

superwomen: ja we doen ook echt nog kleine stukjes zodra ik er last van krijgt stoppen we meteeen. nogmaals bedankt Knipoog

xx_Naomi_xx: ja precies en ik heb 1.5 jaar elke keer tegenslagen met haar gehad dus ben al zo trots op hoe het nu gaat. en ga er zeker alles aan doen Knipoog

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 10:46

_Patriciaa: Heel erg bedankt en ga zeker nog meer aan me zit werken Knipoog

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:59

Jeetje, ik krijg al bijna spierpijn als ik naar je foto's kijkt Lachen

Volgens mij heb je veelsteveel druk van voren. Je moet je paardje niet naar beneden 'trekken', maar je moet je paardje naar beneden rijden. Veel overgangen, actief van achter en vandaaruit begrenzen van voor (is iets anders dan trekken). De laatste 2 foto (je pony steekt zijn hoofd naar beneden en valt op de voorhand) wordt je volgens mij heel erg naar voren getrokken (pony hangt zo te zien compleet op je hand). Dat is niet nageeflijk of aan de teugel, maar een pony die zich aan de terugwerkende hand/zit/bijzet wilt onttrekken en dus zijn hoofd naar beneden trekt.

Probeer eens eerst ontspannen rond te kunnen rijden, overgangen en op een ontspannen teugeltje rond kunnen tuffen Ja. Dan pas verder gaan en niet door te trekken, maar door op de juiste momenten en in juiste hoeveelheden te begrenzen.

Als ik heel eerlijk bent dan vind ik dat jullie in je vorige topic een stuk leuker met elkaar omgaan. Lekker ontspannen en relaxed rijden en geen touwtrekwedstrijd waarin je paard nageeflijk en rond moet lopen. En je ziet in je vorige topic dat je ontspannenheid leidt tot datgeen wat je wilt, namelijk nageeflijkheid (laatste foto eerdere topic). Daar zie je ook dat je paardje zijn juiste spiertjes aanspant en jij gewoon kan blijven zitten zonder te hoeven trekken aan de teugels of aan de teugels naar voren te worden getrekt.

Ik vind het wel een stoere pony zeg Ja. Bijzet eraf (wat is het eigenlijk... je hebt niet de slof in je handen toch? elastiek misschien?) en weer lekker gaan rijden zonder gefocused te zijn aan de voorkant en het koppie, de achterkant is pas belangrijk Knipoog.

Succes ermee Haha!

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 11:07

Zap: heel erg bedankt voor alle tips Knipoogga er zeker mee bezig, wil alleen wel zeggen dat ik der niet aan trek ( ik ben constant aan rijden, en wat ik erin drijf hou ik van voren tegen precies hoe jij het zegt die laatste twee fotos gingen we halsstrekken, en dan doe ik mijn hand altijd mee naar voren zodat zij mijn hand volgt laat maar zeggen en dan ga ik inderdaad mee na voren zitten
( maar zoals je vorige topic kan zien, zit ik teveel naar voren vandaar dat we bezig zijn met rechtop zitten , wat dus nu soms weer leidt tot te ver na achteren) daar moet ik nog een weg in zoeken.

het is wel een slof ja, maar we zijn ook constant bezig met de achterhand en overgangen enz. maar ik ga er aan werken Knipoog bedankt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:12

Kijk eens naar je bit Lachen en naar het mondje van je paard Lachen. Daar zie ik toch daadwerkelijk een terugwerkende kracht en dat is geen begrenzende kracht. Tussen begrenzen en terugwerken zit maar een franctie, maar je resultaat is zo verschillend Lachen

Rechtop zitten kan je ook in het ontspannende. En ik zie liever een ruiter die wat teveel naar voren zit (zoals in je vorige topic) dan een ruiter die zoveel moeite moet doen ten koste van de ontspannenheid Lachen.

Wil niet gelijk alles goed veranderen, beetje bij beetje kom je er ook en als je daarmee ontspannen kan blijven dan bereik je daar veel meer mee!

Hoe zit je slofje dan vast? Hij zit redelijk strak en helemaal als je hem niet kan reguleren snap ik hier de werking absoluut niet van. Je dwingt zo je paardje naar beneden en uiteindelijk werkt het alleen maar averechts Lachen

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 11:16

we zijn juist bezig met het ontspannen rijden, ik zette eerst alles vast nu heb ik mijn boven lichaam redelijk los zitten, maar zet ik mijn bekken vast waardoor ik dus moeilijk ontspannen kan zitten. we werken er dus erg veel aan.
en wat jij zegt wil niet gelijk alles goed veranderen, dat wil ik ook niet maar we zijn er wel mee bezig , maar daarom gaat het dus ook nog niet allemaal goed en ben overal mee bezig maar lukt niet in 1 keer. maar ga er mee werken op me zit enz.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:24

loveginger schreef:
we zijn juist bezig met het ontspannen rijden, ik zette eerst alles vast nu heb ik mijn boven lichaam redelijk los zitten, maar zet ik mijn bekken vast waardoor ik dus moeilijk ontspannen kan zitten. we werken er dus erg veel aan.

Als ik hier even in mag springen...
Ik heb het idee dat je te hard aan het werken bent.
(kun je o.a ook zien aan het lichtrijden dat je te ver gaat staan)
Alles is té. Imo is je bovenlichaam nog lang niet los.
Lekker met denkbeeldige teugels aan de longe om je echt te laten ontspannen, zonder dat je op je paard hoeft te letten, lijkt mij het beste. Pas als kje met lichtrijden kunt onstspannen, kun je aan doorzitten gaan denken en dat elke x maar 1 of 2 stapjes tot dat dat goed gaat, dan ga je naar 3 stapkjes per x etc.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:52

Je trekt bij het lichtrijden je rug hol en komt veel te ver uit je zadel. Het mag nauwelijks te zien zijn dat je lichtrijdt bij wijze van spreken. Misschien eens oefenen met overdreven bolle rug?

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 13:33

superwoman: ja dat kan kloppen dat ik er inderdaad teveel mee bezig ben en er dus op focus. ik ga dat aan de longeerlijn zeker oefenen.

Senzafine: jaa dat klopt inderdaad dat ik mijn rug hol maak, das ook mijn probleem. okee ga er mee oefenen

( ik heb net gereden en heb heel erg geoefent op mijn handen ontspannen en stil te houden ( zodat ik er neit aan trek) en niet tever naar achtere te hangen. en dus geprobeert zo ontspannen mogelijk te zijn en overal soepel Knipoog met een losser teugeltjee. & inderdaad ze ging meteen veel meer ontspannen, al heel erg bedankt voor alle tips ! )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:36

hoe bedoel je stil houden? vaak met stil houden, krijg je een vaste hand. Je moet juist goed mee gaan met de beweging

fijn dat het al beter aan voelt

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 13:37

nee zo bedoel ik het niet, ik bedoel dat ik ze niet mee naar achtere trek zeg maar, ik bedoel hmm even goede word soepel in me handen fzo noujaa weet niet hoe ik het uitleg Knipoog
edit: losjes in je handen .

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:48

De teugels losjes in je handen? Maar dat helpt niet om meer mee te gaan met de beweging...
Wat goed kan werken om iets af te leren is om het tegenovergestelde te doen. Wanneer je als je gaat staan de neiging heb om je handen naar je toe te halen, kun je ze beter van je af duwen. Daarna, als je het afgeleerd heb, kun je het perfectioneren.... Knipoog

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 16:06

Oke Knipoog bedankt ga dat morgen meteen proberen. dus als ik ga staan me handen van me af zodat ik dus ook zelf moet gaan staan enz? Knipoog

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 16:13

Ik vind je houding op sommige foto's erg netjes, behalve het lichtrijden! Waarom neem je niet wat zitlessen aan de longe, zodat je echt puur op je eigen evenwicht omhoog moet komen met lichtrijden? Daar krijg je namelijk een onafhankelijkere zit van, wat denk ik het gehele plaatje ten goede zal komen.
Vraagje over de slof: waarom, als je toch die slof wilt, hang je er geen "dynamischere" slof aan waardoor je zelf kunt bepalen hoe strak hij staat, in plaats van dat hij constant op dezelfde plaats hangt?

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 16:20

Heino: ja het lichtrijden heb ik nu inderdaad ook gezien dat, dat niet goed is! ja dat aan de longe ga ik zeker oefenen.
over de slof snap ik niet echt eignelijk .? want deze kan ik namelijk ook zelf bepalen hoe strak die staat

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 16:25

Ik weet ook niet hoe ik het duidelijk uit moet leggen, ben niet zo thuis in slof-termen Tong uitsteken
Anyway, zo'n klassieke slof heb je in je handen, door de bitringen heen, snap je? Dan kan je zelf bepalen óf je de slof gebruikt en hoe sterk je hem dan in laat werken.
Deze staat de hele tijd in dezelfde stand, zelfde sterkte. Nu kan je wel per keer rijden besluiten hoe sterk je hem in laat werken, maar je kan lastig tijdens het rijden er iets aan veranderen.
Zo beetje duidelijker? (hoop het, ben een ramp in uitleggen af en toe Tong uitsteken)

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 16:35

haha ja ik kan het ook altijd moeilijk verwoorden, maar wat jij zegt heb ik ik kan hem zelf bepalen hoe ik hem laat inwerken en hij gaat door de bitringen heen Knipoog dus volgens mij degene die jij bedoelt heb ik. Knipoog

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 16:44

loveginger schreef:
haha ja ik kan het ook altijd moeilijk verwoorden, maar wat jij zegt heb ik ik kan hem zelf bepalen hoe ik hem laat inwerken en hij gaat door de bitringen heen Knipoog dus volgens mij degene die jij bedoelt heb ik. Knipoog

Nee dat wordt niet bedoeld Knipoog. Je hebt hem wel door de bitringen heen, maar waar gaat de slof dan heen? Je hebt de slof toch niet in je handen...? Dus je kan hem onder het rijden niet afstellen, je paard staat er alleen maar mee vastgebonden Knipoog

[edit] kijkt eens goed Haha! en zie dat je de slof toch ook in je handen hebt Tong uitsteken. Sorry Lachen

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 16:47

Ik kijk scheel geloof ik Bloos
Ik zag maar 1 paar teugels, snapte niet waar die slof dan heen ging (dacht dat je die aan dr bitringen vastgemaakt had) maar als ik heel goed kijk zie ik wel 2 paar teugels. Sorry, mijn fout Tong uitsteken

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 21:25

haha maakt niet uit hoor , maar inderdaad het zijn 2 teugels die ik in mijn handen heb Knipoog. maar toch bedankt hoor

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 10:20

ziet er leuk uit Haha!
gaat steeds beter
alleen niet te ver achter over hangen
omdat ik toch commentaar moet geven van de bokt regels