debat paardensector, komen we eruit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoesjeVis

Re: debat paardensector, komen we eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 15:43

Maar misschien zou het beter zijn als er een algemeen bewustzijn was van de noodzaak voor bepaalde dingen (weidegang, contact). In dat geval zouden we helemaal geen regels nodig hebben. Sociale controle is dan genoeg.
(even dromen hoor...)

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:44

LoesjeVis schreef:
Je zou bijvoorbeeld ontheffing kunnen krijgen met een medisch attest.

Dit vind ik wel weer erg ver gaan. als ik mijn paard bv drie dagen binnen heb omdat het verschrikkelijk nat weer is, en ik liever mijn gras een beetje heel laat, zou ik eerst via de dierenarts een ontheffing moeten opvragen??

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 15:45

nowornever schreef:
LoesjeVis schreef:
Je zou bijvoorbeeld ontheffing kunnen krijgen met een medisch attest.

Ja dat is nog wel een goeie en wat als een paard niet in de wei wil staan? Ik heb er 1 gehad die niet in de wei wilde staan die bleef de hele dag rennen voor het hek of er andere paarden bij stonden ofniet. Een gedragsdeskundige verklaring?

Hmm, dat lijkt me inderdaad wel voer voor een gedragsdeskundige... Maar het zal dan wel om uitzonderingen gaan, want als jonge paarden van begin af aan gewent zijn de wei op te gaan lijkt me dit geen gedrag wat heel veel gaat voorkomen.
Wel lastig trouwens..

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:46

Neem maar op in ons verlanglijstje: psychische hulp voor het paard indien nodig? Knipoog
Aan de hier gevoerde discussie te zien, gaat het een moeilijke weg worden om tot een gezamelijke lijst met aanbevelingen te komen.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:50

Was geen verleden bekend maar wel lastig maar zo ver gaat het wel als er regels zouden komen. Want wat ik een goed welzijn vind daar kan jij anders over denken en mensen op kantoor helemaal. Even offtopic ze willen van de overheid voedsters (konijnen) in groepshuisvesting laten jongen maar ze hebben geen verstand van konijnen. Beetje jammer dan wisten ze dat het mega veel stress oplevert en het echt kanibalen worden. Maar ik wil hier mee zeggen dat iedereen anders denkt over het welzijn.

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 15:57

Dat het moeilijk zou worden er over eens te worden wisten we al. Lijstje is een leuke test om te kijken hoe moeilijk.
Mijn vraag was gaan we eruit komen. Nou misschien dan toch niet. Erg jammer want dan komt inhoud en regelgeving bij de overheid te liggen, maar dit schijnt ook niemand te willen. Dan krijgen we problemen als met die konijnen.
Dus wat dan??

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 16:00

O en op het verlanglijstje zou ik ook graag iets over training terug zien, maar dat zal wel helemaal een ondoenlijke discussie worden. (Vraag is of deze dan maar niet gevoerd moet worden, wat me ook weer wat kort door de bocht lijkt).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:02

Wat zou jij graag zien dan Haha!

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:06

LoesjeVis schreef:
O en op het verlanglijstje zou ik ook graag iets over training terug zien, maar dat zal wel helemaal een ondoenlijke discussie worden. (Vraag is of deze dan maar niet gevoerd moet worden, wat me ook weer wat kort door de bocht lijkt).

Maar een discussie als deze moet er zijn of we er uit komen of niet dat maakt niet uit. Als een discussie er niet is wordt er dus maar wat gedaan en nu wordt er tenminste over na gedacht kan het beter, kunnen er regels voor komen.

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 16:11

Oei dat kan alleen maar een gevaarlijke discussie uitlokken en daar ging het mij eigenlijk niet om. Wilde voornamelijk weten of er enige kans van slagen voor het debat wordt gezien.

(nou ja voorzichtig dan: minimale leeftijd; ben persoonlijk geen groot fan van sommig gebruik van hulpteugels maar dit zal helemaal wel een lastige discussie worden. Zou wel graag zien dat er een inhoudelijk en open over bepaalde zaken, zoals ook rollkur, gediscussieerd wordt, zonder de standaard argumenten als we presteren er toch mee. Denk dat een echt goede, open, inhoudelijke discussie al een hoop rust kan brengen en kennis verbetering ook een positieve weerslag op welzijn zal hebben).

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:12

Ook een vraagje minimale leeftijd?

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 16:15

nowornever schreef:

Zou ik zelf geen statement over willen maken, vind ik mezelf niet genoeg geinformeerd voor. Maar ik zou wel graag willen dat daar ook over nagedacht wordt. Dat lijkt me zeer wenselijk.

Zou je zelf niks besproken willen zien?

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:18

Ik maak ze graag op 2,5 jarige leeftijd zadelmak (in de winter) tot ze braaf zijn en het normaal vinden. En gaan dan de hele zomer weer op de wei om aan te sterken. Maar dat vind ik een goeie optie maar er zijn natuurlijk vele die hier anders over denken.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:18

nowornever schreef:

Voor wedstrijden end vind ik dat prima, Maar als mijn kind later op zijn/haar shetlandertje wil rondhobbelen prima. lijkt me alleen maar leuk!!

Goed, over een paar dingen zullen we het wel eens zijn, zoals mishandeling end. Maar hoever wil je dingen doortrekken. Wat voor het ene paard mishandeling is, vind het andere paard geweldig. Dit kan al een klein ding zijn bv, een ritje over het strand!

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:21

Ritje over het strand leuk dat je daarover begint. Dat heeft wel wat teweeg gebracht toen ik de paarden voor mijn ouwe baas mee nam naar het strand. Om ze even te laten uitwaaien veel collega waren daar niet zo happig om. Blessures en dergelijke maar ze vonden het volgens mij helemaal het einde.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:23

ohhh je hebt het over minimale leeftijd om in te rijden. Dacht minimale leeftijd voor mensen om te beginnen met paardrijden Bloos

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:26

minkie schreef:
ohhh je hebt het over minimale leeftijd om in te rijden. Dacht minimale leeftijd voor mensen om te beginnen met paardrijden Bloos

Haha! Geeft niet ik snapte hem al niet helemaal. Maar er is volgens mij wel een minimale adviesrichtlijn voor minimale leeftijd kids? 6 jaar dacht ik.

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 16:46

Dan gaat het meer om mensenwelzijn. hihi
Ook niet onbelangrijk...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:02

Ook dat hebben paarden nodig,lekker eens uitrennen,maar goed zoiets is niet door te voeren in regeltjes en ik denk dat we ook niet overal regeltjes voor moeten hebben.Maar een discussie om het bewustzijn wat te vergroten ookal goed is.En sommige hulpteugels mogen ze van mij het liefst vandaag nog uit de schappen halen,helaas zal dit niet gebeuren.Dan maar proberen via betere voorlichting wat ook best lastig is aangezien sommige "voorbeeld" ruiters ze ook gebruiken.

En die sociaal gestoorde paarden,dat begint vaak al in de jeugd als ze niet in kuddeverband op het land opgroeien.

Ilsuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:03

LoesjeVis schreef:
OK, waar kunnen we het eens over worden:

-mishandeling op wedstrijden aanpakken (wordt gedaan maar vraag me nog steeds af wat dan onder mishandeling wordt verstaan en daarbij of controleurs inderdaad iedereen hierop aan durven te spreken).

T word idd gedaan maar hoe,
Ik was gediskwalificeert omdat me paard kreupel was,
dus was afgestapt hek van de ring open (was thuis)
loop de deur uit met paard en die mafkees gaat bijna boven op
me staan omdat ie niet begreep wat we gingen doen,
dus ik gaf m n tikje met de zweep,

kreeg ik een aantekening voor de KNHS dat ik me
paard MISHANDELD heb, heb er later met de jury
nou sorry hoor dat vind ik geen mishandeling
ook nog over proberen te praten,
wat overigens niet echt lukte want die was
er van overtuigd dat je je paard geen tik mog geven
ook al deed ie iets wat niet mocht,
ik gaf een voorbeeld dat ie als ik m een klein tikje geef
tijdens t rijden om m iets verzamelder te laten lopen dat ie daar naar slaat,
ik zelf geef m dan nog n tikje en soms net zolang totdat ie
dr mee kapt, anders kan ik na een aantal x helemaal
niet rijden als ie dat door heeft.
Volgens haar moest iik zijn gedrag negeren :S

Nou sorry maar ten eerste vind ik een tik geven GEEN mishandeling
(daaronder versta ik pers. andere dingen)

en als ik zijn gedrag ga negeren lig ik denk ik over een week of
2 in t ziekenhuis...

denk dat de KNHS duidelijke regels moet gaan opstellen over
wat wel en niet onder mishandeling valt...

bedoel zie zo vaak op wedstrijd:
- mensen die paarden de trailer in slaan, met vanalles, zwepen bezems enzz (en dit gaat niet zachtjes)
- paarden die een rood bebloedde mond hebben, denk dat dit komt of door een verkeerd bit of een te harde hand van de ruiter
- paarden met wonden van ik wil niet weten wat (snap niet dat mensen zich zooo uberhaupt durven te vertonen op een wedstrijd)

Over verplichte weidegang of paddocks in groepen zullen ook veel verschillende meningen zijn,
die van mij bijvoorbeeld kan wel in de wei, alleen met ruinen anders springt ie der op en t ligt er ook aan weleke merrie er naast staan anders springt ie over t hek heen en op de merrie!!
Zelf vind ik t ook hoor dat paarden ook paard moeten kunnen zijn!!!!

Zoo dit moest ik ff kwijt!!
Laatst bijgewerkt door Ilsuuuh op 10-07-08 17:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Ilsuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:05

nowornever schreef:
minkie schreef:

Haha! Geeft niet ik snapte hem al niet helemaal. Maar er is volgens mij wel een minimale adviesrichtlijn voor minimale leeftijd kids? 6 jaar dacht ik.

minimale leeftijd is idd 6 jaar!!

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:39

En dan zeker niet dagelijks, veel te slecht voor de ontwikkeling van de benen en heupen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:12

Elisa2 schreef:
En die sociaal gestoorde paarden,dat begint vaak al in de jeugd als ze niet in kuddeverband op het land opgroeien.

Of juist wel. Die van mij is ten dele zo gestoord, omdat de eigenaar hem op het land zette zonder te kijken of het wel klikte. Als net gespeend veulen hele dagen opgejaagd en in elkaar geramd worden door andere paarden is ook niet goed voor de psyche. Maar goed, ik vrees dat zoiets niet in een regel te vatten is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:13

nowornever schreef:
Ik maak ze graag op 2,5 jarige leeftijd zadelmak (in de winter) tot ze braaf zijn en het normaal vinden. En gaan dan de hele zomer weer op de wei om aan te sterken. Maar dat vind ik een goeie optie maar er zijn natuurlijk vele die hier anders over denken.

Ik denk dat een leeftijdsgrens van 2,5 heel acceptabel is. Ik geloof niet dat er mensen zijn die begaan zijn met paarden die het vroeger doen Clown
Dus bijv. vastleggen: januari in het jaar dat het paard drie jaar wordt, lijkt me acceptabel. Wie later wil kan dat alsnog doen, vroeger niet.

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 18:32

Denk idd dat we het over een absolute minimum leeftijd wel eens moeten kunnen worden. Is altijd nog beter dan niets.