probleempaardje aan het werk..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Re: probleempaardje aan het werk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:18

Mijn zusje heeft een pony gereden die precies het zelfde deed..die mensen wilde dat ze hem aanpakte wat ze ook deed.. Uiteindelijk was hij wel te rijden zonder druk op zn mond. Op advies van ons hebben ze een tandarts laten kijken, diertje had heel zn wangen openliggen van de grote haken op zn tanden. En die reageerde net zo..Draaien, en steigeren

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:20

Ik wil verder geen discussie aan gaan, maar dit is zo geen fijn beeld, en ik vind het heel dom dat of jij of de eigenaar,, zo niet slim is, om er als onervaren persoon op te gaan.
Als je weet dat hij dit doet, om wat voor reden, moet je er vooral niet als onervaren ruiter op gaan zitten.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:21

Tja, en zodra je weet of dat het paardje lichamelijk al dan iets mankeert dan zal het nog een kwestie zijn van correct hertrainen. Want dit gedrag zal ze al lang vertonen en ze zal altijd wat bereikt hebben, dat positief is in haar voordeel. Laat me het zo stellen: het lichamelijke probleem, zal nog het minste zijn van je problemen. Aan haar ferm gespierde onderhals te zien, is ze al een héél lange tijd (zo niet altijd) bereden geweest.

Als ik een paard uittest en die gaat direct in protest bij druk op de teugels (en hulpen in het algemeen), dan ga ik mij al serieus vragen stellen. Ik zou haar nooit gekocht hebben... maar ja ieders z'n keus.

Dus ik raad je aan, zoals iedereen, eerst helemaal te laten controleren of ze iets lichamelijks mankeert. En dan met haar beginnen alsof het groen paard is. Het enige verschil is dat je nu nog eerst vanalles moet afleren en dan terug aanleren. Dat gaat een werk van lange adem zijn en véél geduld. En voor iemand met veel verstand van training probleempaarden. Veel succes.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:21

zou die pony wel ingereden zijn,domme vraag misschien....
reageert ze wel op de overige hulpen?het ziet er naar uit of ze helemaal niet snapt wat de bedoeling is...
kijk inderdaad eens in zijn mond,als het door haken komt kun je dat zien,hoe oud is ze?

dat het geen fijn beeld geeft weet TS ook wel,daarom vraagt ze hier om raad.....

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:22

kellykeuhh schreef:
geerke schreef:
even op de plaats rust...vriendlief er helemaal niet opzetten,een maandje aan de longe werken,met losse bijzet,naar ontspanning werken,want die is hier echt zoek.
Als dat geen verbetering brengt dan maar eens de osteopaat enzo laten komen....hoe lang rij je al eigenlijk?

12 jaar..

en je ben 16 ?? dus je rijd al vanaf je 4de ? vind beejte ongeloofwaardig sorry Bloos

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:24

Mellanii schreef:
weetergeen schreef:
Lijkt mij niet echt een probleempaard, maar meer probleem ruiters.........

dit vind ik nou zoon misselijke reactie he!
Waarschijnlijk is er niks mis mee met het paard maar wil hij er gewoon onderuit komen
Veel jonge paarden doen dit zodra ze last krijgen van de spieren!
Probeer het paard misschien krachtvoer te geven of wat meer voer zodat hij zn spieren ook beter kan opbouwen.
En niet bij elk paard moet een DA komen of een tandarts!
niet elk paard is een braaf paard!

Dat mag jij best vinden hoor! Ik vind het misselijk om er gewoon maar vanuit te gaan dat het paard nergens last van heeft en hem lekker met zijn allen proberen te temmen....... Maar goed, dat is mijn mening.

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:25

Teugels veel losser, ik denk dat je eerst moet werken aan een ontspannen beeld. Dus focus niet op nageefelijkheid. En ga vooral geen gevecht aan, ze winnen altijd simpel weg omdat ze sterker zijn !
Ik zou gewoon met lange teugels rijden en voorwaarts. Als ze staakt laat je de teugels gelijk helemaal los, dan heeft ze geen druk aan de voorkant dus eigelijk ook geen rede daartoe.
Daarnaast zou ik om haar te ontlasten alleen lichten rijden, en er goed op letten dat vriendlief dat ook doet. (+goede been)

Belangrijk als ze steigerd dat je ook de voorkant gelijk los laat, als ze haar evenwicht verliest ben je verder van huis..
Ik kan me niet voorstellen als de pony niets lichamelijk mankeerd dat dit niet zou werken. Je laat je pony dan zo vrij mogelijk, dat hoofdje moet dan na verloop van tijd wel zakken. (mits ze akkoord is)

succes
Laatst bijgewerkt door Zaranka op 04-07-08 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:26

Ik zou zelf professionele hulp gaan zoeken als je het paardje nog een kans geeft. Wat ik zelf een heel goede methode vind, en waarvan ik enkel nog maar positieve ervaringen heb van gezien, is de methode van Antoine De Bodt. Je paard recht richten, eerst met één teugel sturen en daarna naar aanleuning toe werken (twee teugels) Het is een vriendelijke methode, je moet zelf maar beslissen. Je moet ook niet perse bij hem, er zijn nog mensen die hier ervaring mee hebben. Als je interesse hebt ga je maar eens kijken naar zijn site, of je vraagt het eens aan je instructrice. Verder zou ik zoals gezegt de tandarts, dierenarts, zadelmaker etc eens laten komen, maar zo te zien ben je dat al van plan. Ik vind het een leuk paard, dus veel succes Lachen

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:27

Leuke pony!

Ik ben het met de rest eens. Het lijkt alsof de pony ergens pijn heeft en daarom zo reageert.
Als ik jou was zou ik haar helemaal na laten kijken (dierenarts, ostheopaat, past het tuig, heb je het goede voer)

En pas als je heel zeker weet dat er niks aan de hand is zoeken naar een andere oplossing. Probeer haar gewoon met losse teugels voorwaarts te rijden.Ik weet niet of je (onervaren) vriend dan de juiste persoon is om haar aan te pakken. Misschien lukt het met goede lessen nemen, maar ik denk dat de pony heel goed weet waneer er een onervaren iemand op haar probeert te rijden!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:28

jammer dat ik zo verweg zit,je had haar zo mogen brengen!
uitdaging!!!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:33

Vraag 1: jullie hebben het paard nog niet lang?.

Vraag 2: had hij dit al voordat jullie hem kochten?. (waarom breng je hem niet terug enz..)

Vraag 3: Waarom koop je zo "moeilijk" paard denk je echt hiervan te leren?.
Kan me niet voorstellen dat dit pas sinds kort is en anders hebben jullie echt iets fout gedaan.

Ik krijg hier zwaar de kriebels van....sorry. Het ziet er niet uit dan rijdt de eigenaar in een trainingsbroek
en met gewone schoenen echt LEVENSGEVAARLIJK.

"btw andere topics niet gelezen"

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 11:35

dravergekkie schreef:
en je ben 16 ?? dus je rijd al vanaf je 4de ? vind beejte ongeloofwaardig sorry Bloos

ik ben 17 en half en rij van mijn 5 en half

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:38

er zijn mensen die 20 jaar rijden....en die zijn nog niet in staat probleem gevallen op te lossen,om dit soort gevallen op te lossen moet je echt ervaring hebben,anders word het van kwaad tot erger.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:38

Waarom, in 's hemels naam, breng je dat diertje niet terug naar de verkoopster???? Gestoord
Jullie kopen een paard voor je vriend die nog nauwelijks kan rijden; jij noch je instructrice kunnen er iets mee, zelfs niet longeren. Voor je vriend is het dus zeker niets.
Als het dier lichamelijk iets mankeert hebben ze jullie bel....zerd en als het in zijn koppie niet in orde is ook! Die verhaaltjes van geen tijd wegens studie of wat dan ook Sigaar Gaaaap
Wees verstandig en breng hem/haar terug. Dit gaat je veel geld kosten en als het in het koppie zit is het weggegooid geld.
Als je weer eens een paard koopt neem dan geen genoegen met een die bij het proefrijden al vervelend doet, want dat is niet in galop willen gaan. Ik neem aan dat je hem zelf ook gereden hebt toen en niet alleen je vriend.
Ik heb hierbij inderdaad ook nare gedachten zoals doping.
Bovenstaande als het probleem niet in haken op de kiezen oid zit, want dat is zo verholpen. Maar dat zal de verkoopster zelf toch wel bedacht hebben, zeker als ze zelf op gezondheidsgebied werkt met paarden
Koe

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:39

Ik vraag me af waarom je voor een onervaren ruiter dan niet een wat ouder en beter doorgereden paard koopt? maar dat denk ik?

Ik vraag me ook af waarom je hem niet terug brengt en of 't wel verstandig is dit zelf te doen want het ziet er niet echt goed uit moet ik zeggen...

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 11:40

geerke schreef:
jammer dat ik zo verweg zit,je had haar zo mogen brengen!
uitdaging!!!

dit is absoluut geen uitdaging om te rijden , wel om de reden te vinden dat ze zo doet..
Prisca schreef:
Vraag 1: jullie hebben het paard nog niet lang?.
Vraag 2: had hij dit al voordat jullie hem kochten?. (waarom breng je hem niet terug enz..)
Vraag 3: Waarom koop je zo "moeilijk" paard denk je echt hiervan te leren?.
Kan me niet voorstellen dat dit pas sinds kort is en anders hebben jullie echt iets fout gedaan.
Ik krijg hier zwaar de kriebels van....sorry. Het ziet er niet uit dan rijdt de eigenaar in een trainingsbroek
en met gewone schoenen echt LEVENSGEVAARLIJK.
"btw andere topics niet gelezen"

antw 1 : nee, we hebben haar nu 2 weken..
antw 2 : nee, toen liep ze enkel met haar hoofd in de lucht en ging nog niet heel makkelijk in galop.. galop lukt nu al wel..
antw 3 : toen we ze kochten was ze zo moeilijk nog niet..

idd, vriend mag zo niet rijden,heb hem dit ook gezegd..

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:40

En probeer anders eens met rijden alleen op een halster te rijden.
Je zegt zelf dat het paard gaat staken dus dan verwacht ik op zich niet dat ie erg hard zal gaan.
Probeer het eens het zou de moeite waard kunnen zijn.
Als het aan zijn mond ligt dan zou je met een halster minder problemen moeten tegen komen tijdens het rijden.
Verder zou ik je inderdaad aanraden om het paard na te laten kijken door een kliniek oid.
Ik denk namelijk als ik de foto's zie dat het paard toch ergens last van heeft.
Hij draait niet voor niks zn ogen helemaal weg, steigert niet voor niks.
Je paardje schreeuwt: HELP
Dat mag je niet negeren.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:41

geerke schreef:
er zijn mensen die 20 jaar rijden....en die zijn nog niet in staat probleem gevallen op te lossen,om dit soort gevallen op te lossen moet je echt ervaring hebben,anders word het van kwaad tot erger.

Mee eens. De kwantiteit van het rijden zegt nog niks over de kwaliteit. Maar goed, de pony wordt nu eerst nagekeken voor er verder mee gereden wordt. Ik zou er ook naar neigen om te denken dat ze ergens pijn heeft. In ieder geval lijkt het erop dat iets haar echt dwars zit. Mocht dit niet het geval zijn, zou ik haar inderdaad laten doorrijden door iemand die echt weet wat 'ie doet.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-08 11:44

@ merlijn : we gaan haar eerst laten onderzoeken.. als ze niets heeft , gaan we haar proberen terug te brengen..

@ balko : hij ging ervan uit dat ze heel braaf was en dat was ze ook toen ze haar bij de ex-eigenaars zijn gaan rijden.. we hebben er toen ook meermaals mee gereden ( 3 x ) en toen deed ze nog niet zo lastig..

ik wil ook zeggen dat mijn vriend er amper mee rijd.. nu ook niet meer.. tot de problemen zijn opgelost..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 11:50

De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [HAW] Welkom op HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.
Ondanks dat denk ik dat er al een aantal nuttige tips in dit topic zijn langsgekomen.