Z dressuur maar ik weet het even niet meer...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ullaatje

Re: Z dressuur maar ik weet het even niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:01

Volgens mij lost vakantie juist niets op maar een andere manier van gymnastiseren wel.
Misschien moet je wat gaan experimenteren met losrijden uitrijden oppakken enz. ( en juist de oefeningen doen als het paard goed los is en zie het als doel voor een goede training en gymnastisering en niet als doel opzich.)
Misschien rijd je hem te rond waardoor je juist de schoft omlaag rijd ipv omhoog. ( weet niet hoe je rijd of zo dus pin me daar niet op vast. )
Ik zou hem zeker nalaten kijken door fysio of osteopaat.
maar een andere manier van trainen of juist met dit paard bij een ander gaan trainen zou het proberen waard zijn denk ik.

Plaats eens een filmpje dan kunnen we eens meekijken.

Succes.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 21:37

Ik begrijp dat je paard een heethoofd is. Ben je die 3 kwartier voordat hij lekker loopt bezig de rust erin te krijgen? Wil hij hard? Kun je wat meer vertellen over het soort paard. Wat is het verschil met je vorige paarden? Waren die flegmatieker?
Vind het moeilijk advies te geven als ik geen duidelijk beeld heb van het paard. Basis is inderdaad alles, maar per paard leg je natuurlijk nadruk op verschillende dingen. Filmpje is inderdaad verhelderend.

ManimeminaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 23:32

Z1 is en blijft een zware klasse en niet elk paard kan het. misschien ligt dit niet aan jou, maar kan het paard het (nu nog) niet aan. knijp even tussen de wedstrijden uit en probeer te werken aan de negatieve punten. zorgt dat het plezier weer terug komt en probeer daarna weer wat wedstrijden te rijden. vaak helpt dit beter dan telkens teleurgesteld te zijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 16:33

Dus eigenlijk: thuis gaat het ok maar op wedstrijd komt het er niet uit???
Is het dan niet een idee eens iemand te zoeken die jullie ook op wedstrijd intensief kan begeleiden?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 09:07

Ben ik de enige die ergens een vermoeden heeft dat het paard misschien aan zn top zit!?

niet ieder paard heeft fysiek de mogelijkheden om goed te verzamelen, geweldig te trekken en lening te zijn.. Dan kan je basis geweldig zijn, je techniek heel goed, de werklust van je paard super en de motivatie voldoende.. Vanaf de Z gaan ze gewoon beter kijken naar de prestaties die je leverd en komen dergelijke gebreken naar voren toe..

Daar in tegen kan je er denk niets over zeggen zonder het paard ooit te hebben zien lopen!

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:00

Tja wat moet ik hiervan zeggen, iedereen heeft het zo'n beetje over het veranderen van instructeur...
Ik rij ook Z1, mn paard is 9, heb hem zelf opgeleid en heb geen les.
Ik rij op mn gevoel, als ik mn paarden train voel ik na de 1e paar passen al hoe mn paard in zn vel zit.
Hier pas ik mn training op aan.
Nu ben ik ook wel een beetje een strever, thuis kan ik een oefening wel een paar keer overdoen voordat ik echt tevreden ben.
Als mn paarden niet lekker in hun vel zitten, train ik alleen de basis, ontspanning,lekker over de rug gaan en lekker voorwaarts.
Bij goede dagen trainen vaak meer proef gericht.
Misschien is dit een tip voor jou, luister naar je gevoel
Luister dus naar je paard, dan zul je vanzelf wel merken of je zijn top hebt bereikt of dat jullie gewoon ff in een dipje zitten

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:17

Romyv schreef:
Ben ik de enige die ergens een vermoeden heeft dat het paard misschien aan zn top zit!?

niet ieder paard heeft fysiek de mogelijkheden om goed te verzamelen, geweldig te trekken en lening te zijn.. Dan kan je basis geweldig zijn, je techniek heel goed, de werklust van je paard super en de motivatie voldoende.. Vanaf de Z gaan ze gewoon beter kijken naar de prestaties die je leverd en komen dergelijke gebreken naar voren toe..

Daar in tegen kan je er denk niets over zeggen zonder het paard ooit te hebben zien lopen!

Maar een wp moet elk paard toch wel kunnen halen. De 8en zullen dan heel moeilijk zijn, of gewoon onhaalbaar. Maar een heleboel 6en met af en toe een 7 moet ook een simpel paard gewoon lukken.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:05

wanneer je paard een kort voorbeen of een te stijle schouder heeft kan die niet strekken, dan zal je daar nooit een 6 voor halen in het Z (wat ze lager nog wel eens door de vingers zien..) Als die dan ook nog een wat stijl achterbeen heeft, kan die ook niet verzamelen, waardoor je veel 5 rijdt en een WP al lastiger wordt..

Maar ze geeft toch aan dat ze wel punten heeft gereden.. Omdat ti niet groeid heb ik het idee dat het paard aan zn top zit, is niet raar hoor..

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:42

Dan moet hij wel werkelijk fysiek gehandicapt zijn, ik heb nl meerdere zeer beperkte paarden opgeleid en allemaal gingen ze naarmate de training vorderde beter bewegen. Tuurlijk gingen ze niet voor scores van 75% lopen maar een winstpunt in het Z2 op een normale manier is echt voor elk gezond paard haalbaar.

Het vereist wel een bepaalde aanpak in je training, je zult meer aandacht voor bepaalde punten moeten hebben dan bij eentje die er heel makkelijk overheen draaft.

Ik zou bij dit paard wel een sluimerende onderliggende blessure willen uitsluiten.

Verder blijft het gissen en algemeen denken obv je eigen ervaringen, maar dat is altijd via internet.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:07

ftsiek gehandicapt klinkt wel heel zwaar hoor.. nee heb het over somige tuigers, arabiertjes die vaak een stijl achterbeen hebben of overbouwd zijn enz.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:22

Als je een normaal paard hebt.. zonder extra's zelfs met wat
manco's in de afbouw zullen we maar zeggen.. (maar wel gezond)
kun je nog steeds vrolijk meedoen in het Z....
Zei een eigenwijze eigenaar met een bol overbouwd pony dier,
met een kort dik nekje.. en correct maar niet meer dan dat
gangwerk.. (wel werelds karakter...)
En dan hebben we het nog niet over de manco's van de ruiter Cool

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:38

Als jij je oefeningen correct rijd en je basis in orde is, en je proeven keurig afwerkt, kun je best winstpunten rijden in de Z. Misschien niet elke proef bij elk jurylid, maar er zijn er genoeg die eerlijk en correct rijden waarderen met een winstpunt.

Maar een paard in de Z moet wel fijn nagevelijk en over de rug gereden worden en goed aan de hulpen staan. Als in die basis iets niet goed zit, dan gaan je punten rap naar beneden.
Heb meerderen keren geschreven bij de Z-dressuur en gezien waarvoor welke punten worden gegeven en er rijden ook echt combinaties rond die deze basisvoorwaarden nog niet 100% voorelkaar hebben en toch ook af en toe een puntje mee pikken.
Enkele Haflingers, Fjorden, eenvoudige warmbloedpaarden, Friezen... Zijn ook meerdere paarden met tuigpaardenafstamming die het ook goed doen in de dressuur. Er rijd van alles rond in de Z.

Als een paard pas na 45 minuten los begint te komen en fijn begint te lopen dan is er in mijn ogen of lichamelijk iets mis, of er schort iets aan de basis (gehoorzaamheid/training)

Een paard aan zijn top kan al vanaf het begin fijn lopen, maar heeft misschien moeite met de mate van kracht in het achterbeen (verzamelen/verruimen) of met het begrip van de oefeningen of met de lengtebuiging. In de basis kan dat ok'e zijn, maar misschien net dat stukje extra, voor hogere punten, missen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:26

Ik heb een arabier gehad, was zeker drie ribben te lang, overbouwd, een hele smalle horizontale hals eraan, en toch wp-en kunnen halen in de Z. En ik ben echt geen Anky.
Dus ik blijf erbij, met elk gezond paard kun je in de Z wp-jes halen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:42

Romyv schreef:

Ik ga met je mee maar, ik vind zowiezo 6x in de week 'iets doen' behoorlijk veel.
Komt je paard voldoende buiten, heeft het contact met andere paarden?
Wat voer je?
Je kunt vanaf hier natuurlijk nooit een compleet beeld krijgen maar als ik zo je beginpost lees dan zou ik een wedstrijdstop inlassen; geen echte vakantie(hooguit week of 3)maar wel heel anders gaan trainen.
Maximaal 4 keer per week en hem de andere dagen op het land laten staan; ontspannen dingen doen en dressuurmatig de basis gaan bevestigen

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 19:47

asjemenou schreef:
Romyv schreef:

Maar een wp moet elk paard toch wel kunnen halen. De 8en zullen dan heel moeilijk zijn, of gewoon onhaalbaar. Maar een heleboel 6en met af en toe een 7 moet ook een simpel paard gewoon lukken.

Jawel, maar of ze daar ook de inzet en plezier voor/in hebben is een ander verhaal..
Trouwens, ik zei ook al eerder dat hij het voor hem hoogst mogelijke kan hebben berijkt. Knipoog
Enne, hij kan tijdens wedstrijden meer spanning opbouwen door onbekend terrein en misschien ben jij niet even ontspannen als altijd..? Fisio/osteopaat is een idee

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:15

ik zeg toch nergens dat je er geen punten mee kan rijden!?

ik ga niet meer inherhaling vallen, voor wie het wil weten wat ik wel schrijf mogen terug lezen..

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:43

ik zou zelf ook eerst zeker medisch zien of alles correct is. verzuring, scheurtjes of scheur in de spieren. je zou er van versteld zijn hoe lang die paarden met pijn blijven lopen. mij maak je niet wijs dat als je alle klasse bijna moeiteloos doorlopen hebt, dat je nu plots met een 'beperkt' paard te maken hebt. uitspraken van een paard dat niet kan strekken met een kort voorbeen etc zijn misplaatst, strekken gebeurt door de beweging van vanachter naar voren, misschien dat deze vlakker blijven en mss minder zwaaien, maar heb nog nooit een paard gezien dat niet kon strekken.
dus eerst laten controleren. verder gewoon eens kijken naar je training. ik las hier eerder al een commentaar: een goed getraind paard moet je niet lang liggen 'loswerken', die zijn los van de moment je er bij wijze van spreken op stapt. dus mss even naar de basis. staat hij aan been, is hij recht, heb ik gelijke druk op beide handen. draagt hijzichzelf of moet jij hem dragen enzo.

ik zou zowieso in je paard blijven geloven, geduld is een mooie deugd en liever de lange weg maar correct dan snel en verkeerd. ik wens je in ieder geval veel succes

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:07

En TS, hoe gaat het nu?

slimshady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:39

even een break, andere dingen doen mt je paard en terugdenken aan succsmomenten en waarom je dit graag wilt. Zelfvertrouwen is ook belanhrijk he.

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:56

Vergelijk het eens met een mens. Bijna! ieder mens kan met een goede begeleiding behoorlijk hoog in een bepaalde sport komen. Dan bedoel ik dus ook de minder sportieve mensen onder ons. Maar op den duur kom je dan toch tegen bepaalde problemen. Je lichaam is er misschien niet voor gebouwd, of je komt met jezelf in de knoop of met je lichaam. Dit kan je wel langzamer hand oplossen natuurlijk. Maar gemakkelijk is het niet, als je er niet voor aangelegt bent kom je op een gegeven ogenblik dat je echt niet meer verder komt. Of 't dan nog zo leuk is als voorheen?

Mensen die er daar in tegen wel voor sport zijn aangelegt en er goed in zijn, kunnen diezelfde problemen makkelijker overbruggen omdat hun mentaliteit misschien beter op de sport is afgelegt, of dat het lichaam het makkelijker aan kan. Er meer op gebouwd of gericht is. De kracht hebben om steeds over elk punt heen te komen en zichzelf steeds te verbeteren. Bij sommige stopt dat op een punt dus.

Dit is misschien helemaal niet het geval bij jou paard, maar het is een mogelijkheid dat je paard zijn lichaam er moeite mee hebt of iets van het bovenstaande. Maar het kan natuurlijk ook een van de andere beschreven redenen zijn. Me eigen paardje kan ook leuk lopen, maar ik zou ook echt niet weten of wij samen gemakkelijk stand zouden houden in de Z2 ofzo Lachen. Niet ieder paard is aangelegt om hoog in de dressuur sport mee te lopen natuurlijk.

In ieder geval veel succes er mee! Lachen

Cuarda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 23:56

Wat zegt je instructrice ervan dan?
Misschien heb je wel gewoon een dipje,
gewoon ff een tijdje dat het niet lukt,
heeft iedereen toch wel eens

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 07:38

Dit paard heeft volgens mij gewoon spier of andere (lichamelijke) problemen
Een overbelaste spier is meestal het gevolg van een trauma (in het verleden) als oorzaak. bv uitglijden in de wei (als veulen)
Er zijn maar weinig mensen die hun paard eerst na laten kijken (oa op spierproblemen) voordat ze voor het eerst op een jong paard stappen.
Er lijkt niets aan de hand, maar het paard gaat (ongemerkt) compenseren (en/of wordt stout)en de (handige) ruiter blijft maar doorrijden...
Tot het paard niet meer kan...zijn eens soepele gangen zijn veranderd in een, vlakke korte stap, een onregelmatige stugge stuiterdraf, en een galop met weinig sprong
Dus er wordt nog harder getraind....en het paard komt steeds meer in de (spier) problemen
Je hoeft maar op wedstrijdterein te kijken om te zien, dat de echt losse paarden op 1 hand te tellen zijn....

Voor de menselijke (top) sporter is het heel normaal om zich regematig te laten masseren
Van paarden wordt vaak verwacht, dat zij prestatie's neer kunnen zetten zonder enige vorm van hulp...
En dan krijgen ze dus spierpijn.. rust geven helpt niet, want spierproblemen gaan nooit vanzelf over..