Noam @ Work Voor het eerst op bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smeetjoew

Re: Noam @ Work Voor het eerst op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 08:59

Ik vind dat je erg netjes op je paard zit. Het totaalbeeld ziet er behoorlijk vriendelijk uit.
Ik zou alleen nog wat minder ongedwongenheid willen zien. Ik ken het paard natuurlijk niet, maar als dit een paard is dat moeilijk in je halshouding zakt, dan zou ik juist meer naar het vwnw rijden. Als dit juist een paard is dat een echte voetzoeker is en zeeeer gemakkelijk je hand naar beneden volgt, dan zou ik dat alleen met losrijden toestaan en in de loop van het rijden steeds meer ''oppakken'' zodat het iets hoger in de hals komt. Let erop dat dat dan niet té hoog is, ze is tenslotte 3 en is een slimmerd volgens jou, dus in dat opzicht zou ik dat niet teveel doen. Ze gaat dan te hoog en zet zichzelf als het ware "op slot" en gaat dan in een nepkrulletje lopen, met als gevolg ook achter je been en z'n rug op slot zet. Dit wil je niet, ookal geeft dit nog zo'n goed gevoel.

Daarbij zie ik op alle foto's dat het paard áchter je been loopt. Ik zou dus iets meer been toevoegen (niet perse gelijk hard te gaan!) en 'm wat meer ruimte aan de voorkant geven(eventueel iets naar beneden), zodat het los door zn lijf gaat lopen en meer onder/voor je gaat lopen.

Verder vind ik veel reacties erg overdreven. Als je er niet meteen perfect mee wegrijdt, wil dat niet meteen zeggen dat dit paard verpest wordt. Adhv een stel foto's kun je eigenlijk geen commentaar geven, omdat je het karakter niet kent en z'n "gebruiken" niet kent. Sommigen zouden in dit opzicht wel een beeeeetje mogen dimmen...
Wil ook niet gelijk zeggen dat wat ik zeg dat dat goed is, ik uit ook alleen maar mijn mening over dit paard adhv foto's.

En les nemen eens in de week van een goede(!!) instructeur helpt ook erg. Aangezien dat een spiegel is van jou rijkunsten en hij/zij dit dan kan verbeteren. Lachen

Succes.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 11:55

Tja ik ben het met o.a. Nouks eens. Eerst de basis, en aan de foto's te zien schort het daar aan, juist omdat het zo'n jong dier betreft. TS kan dan wel zeggen dat 'het maar foto's ' zijn, maar goed die plaats ze wel hier en vraagt om commentaar. Zie het als goed bedoelde kritiek en doe er wat mee, is mijn advies.

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 12:52

Ja de TS vraagt om rijtechniesch commentaar niet om een stel loslopende kippen die bijna alleenmaal lopen te z**ken over een paard wat nou wel of niet te jong is .. Hoe denk je dat het in de echte hogere springsport aantoe gaat .. geloof me die beestjes worden vanaf strikt 3 jaar ingereden en vanaf 2,8 a9 jaar worden ze al aan het zadel gewend gemaakt.. dit is nou precies een reden waarom ik geen rij foto's op bokt plaats kan het nou niet gewoon een keertje leuk gaan?? en kan er niet nou even ALLEEN maar rijtechnisch commentaar en rijtechnische TIPS gegeven worden? en waarom als er gezegt word door de ts dat dit paard maar 2x per week gereden word waarom word er dan nog commentaar gegeven worden dat jullie het niet geloven en dat het veels te balastend is bla bla enzovoorts... Het is gewoon EIGEN verantwoording dat mensen met een paard of pony of a-b op een jonge leeftijd gaan rijden.. er kunnen hier nu verschillende en eindeloze discussies gevoerd worden maar hier schiet niemand en vooral de ts niets mee op Dus bij deze Geef ik even mijn RIJTECHNISCH commentaar:: Ga met dit paardje veel overgangenrijden zet een paar pylonne in de bak en maak hier slalommentussen door zodat ze het bakrijden leuk gaat vinden en dat ze lekker los in de rug word voor de rest VWNW rijden lekker iets een langere teugeltjes en vooral lekker op het been gaan rijden en veel voltes gebrokenlijntjes enzo.. lekker bezig zijn dus
Succes ermee!!! ben benieuwd naar verdere foto's

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:45

wat vreemd dat het bijna standaard is dat een paard op 3 jarige leeftij wordt ingereden. nooit wordt daar wat over gezegt. dit keer was het paard op 2 weken na 3 jaar en is het blijkbaar veeeeeeeeel te vroeg om erop te stappen. wat een onzin

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:47

Probeer ook als je drijft, je benen gewoon lang te laten,(ik heb er ook problemen mee hoor)
Voor een 3 jarige ziet het er netjes uit:)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:49

kijk dat is nou rijtechnisch commentaar!! daar heb je wat aan en kun je wat mee, dat gezever over het te vroeg inrijden en vorige fotoos en filmpjes van de ts slaat echt nergens op

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 22:43

smeetjoew schreef:
Ik vind dat je erg netjes op je paard zit. Het totaalbeeld ziet er behoorlijk vriendelijk uit.
Ik zou alleen nog wat minder ongedwongenheid willen zien. Ik ken het paard natuurlijk niet, maar als dit een paard is dat moeilijk in je halshouding zakt, dan zou ik juist meer naar het vwnw rijden. Als dit juist een paard is dat een echte voetzoeker is en zeeeer gemakkelijk je hand naar beneden volgt, dan zou ik dat alleen met losrijden toestaan en in de loop van het rijden steeds meer ''oppakken'' zodat het iets hoger in de hals komt. Let erop dat dat dan niet té hoog is, ze is tenslotte 3 en is een slimmerd volgens jou, dus in dat opzicht zou ik dat niet teveel doen. Ze gaat dan te hoog en zet zichzelf als het ware "op slot" en gaat dan in een nepkrulletje lopen, met als gevolg ook achter je been en z'n rug op slot zet. Dit wil je niet, ookal geeft dit nog zo'n goed gevoel.

Daarbij zie ik op alle foto's dat het paard áchter je been loopt. Ik zou dus iets meer been toevoegen (niet perse gelijk hard te gaan!) en 'm wat meer ruimte aan de voorkant geven(eventueel iets naar beneden), zodat het los door zn lijf gaat lopen en meer onder/voor je gaat lopen.

Verder vind ik veel reacties erg overdreven. Als je er niet meteen perfect mee wegrijdt, wil dat niet meteen zeggen dat dit paard verpest wordt. Adhv een stel foto's kun je eigenlijk geen commentaar geven, omdat je het karakter niet kent en z'n "gebruiken" niet kent. Sommigen zouden in dit opzicht wel een beeeeetje mogen dimmen...
Wil ook niet gelijk zeggen dat wat ik zeg dat dat goed is, ik uit ook alleen maar mijn mening over dit paard adhv foto's.

En les nemen eens in de week van een goede(!!) instructeur helpt ook erg. Aangezien dat een spiegel is van jou rijkunsten en hij/zij dit dan kan verbeteren. Lachen

Succes.

Dankje! Aan dit commontaar heb ik wat aan..
de foto's zijn ook gemaakt toen ik er al een tijdje op zat, van de hoefsmid moet ik haar meer op de achterhand proberen te laten lopen.
het klopt dat ze zich dan opkrult en "vastzet". Daar ga ik extra op letten en mee oefenen..
thanks!

Wendy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 23:25

je zadel lijkt inderdaad duidelijk te ver naar voren te liggen.
let er op dat het zadel net achter de schoft ligt en net achter de schouderbladen zodat dit niet belemmerd in de bewegingen van het paard.
probeer verder je paard meer voorwaarts te gaan rijden misschien dat je het opproppen van de nek en hoofd dan ook minder heb.

Sankzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:57

BIGmama schreef:
ik ken de TS ;
en zover ik weet zijn ze met het paardje begonnen toen hun vonden dat hij sterk genoeg was, het is uitzigzelf een vrij stevig paardje met een mooie stevige rug die wel wat aan kan...

Ik denk dat je je hier mispakt, het ruggebruik van het paard, is echt niet goed.
Dit is duidelijk te zien op foto 6

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 19:10

Stevige rug en ruggebruik ohz is toch niet helemaal hetzelfde? Knipoog
Daarbij komt dat die foto 6 een beetje een oncharmante foto is ivm het moment.

Sankzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:27

smeetjoew schreef:
Stevige rug en ruggebruik ohz is toch niet helemaal hetzelfde? Knipoog
Daarbij komt dat die foto 6 een beetje een oncharmante foto is ivm het moment.

Als je een stevige rug hebt (spieren), is het het teken dat de rug ook gebruikt wordt hé, bij dit paardje worden de rugspieren op meerdere foto's niet of slecht gebruikt, wat duidelijk wijst op niet of slecht ontwikkelde spieren en dat is voor mij een onstevige (of hoe noemt ge da :p) rug..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 14:34

Moderatoropmerking:
Reacties tegen de regels verwijderd. Ik denk dat over de leeftijd genoeg gezegd is. Laten we het nu maar over het rijtechnische hebben.