Elk hulpmiddel kan een martelwerktuig worden, in de verkeerde handen,
maar als het op de goede manier gebruikt wordt, is er niks aan de hand
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
xRomanxMir schreef:Hangt ervanaf, of die sporen nodig heeft,
als je het stoer vind staan die sporen, en daarom doe je ze expres om, dan vind ik je geen ruiter.
dan vind ik dat je je paard mishandeld.
Even over de zweep,
hele kleine tikjes elke keer is irritant voor het paard,
als die echt niet luisterd doe je 1 en ook letterlijk 1 harde tik op z'n kont.
dan doet die de hele les niks.
Maar die harde tik moet je wel doen als het nodig is!
EN NIET TEVEEL!
Qimm schreef:Mijn eigen ervaring is dat je een zweep selectiever kunt gebruiken en dat (vooral onnodig) spoorgebruik en soms insluipt omdat 'ie dan net wat lekkerder loopt', totdat het spoortje zijn effect begint te verliezen omdat het paard er doof voor wordt.
Daarom rijd ik niet meer met sporen, ik vind het té moeilijk om die selectief te gebruiken. (ik vind dat dus, ik zeg niet dat dat voor andere mensen ook geldt, ik zeg het er maar vast bij voor het weer verkeerd opgevat gaat worden)
il0nkii schreef:Sporen gebruik je als het goed is ook niet om de hele tijd te prikken. Het is om kleine signalen beter door te geven. Maar ik vind ook dat als je met sporen rijd moet je ook wel je been netjes stil kunnen houden. Anders kun je je paard wel in de weg zitten ja.
Maar bij alle 2 geld, je moet ze netjes gebruiken. En dat doet niet iedereen, dan kan het zielig zijn ja!
Maar ik vind dus dat het er gewoon aan ligt hoe je ze gebruikt.
Lotte1990 schreef:Als je met sporen rijdt en je prikt je paard met elke pas in zijn buik, dan ben je als ruiter niet goed bezig. Dat is niet de bedoeling van sporen.
ik denk dat iemand die daar een beetje verstand van heeft dat wel moet snappen
AnneMaaike17 schreef:Lotte1990 schreef:Als je met sporen rijdt en je prikt je paard met elke pas in zijn buik, dan ben je als ruiter niet goed bezig. Dat is niet de bedoeling van sporen.
ik denk dat iemand die daar een beetje verstand van heeft dat wel moet snappen