met sporen rijden niet zielig en met zweep wel...??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wake_up

Re: met sporen rijden niet zielig en met zweep wel...??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:53

Licht eraan hoe het gebruikt word.
Elk hulpmiddel kan een martelwerktuig worden, in de verkeerde handen,
maar als het op de goede manier gebruikt wordt, is er niks aan de hand Lachen

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:57

xRomanxMir schreef:
Hangt ervanaf, of die sporen nodig heeft,
als je het stoer vind staan die sporen, en daarom doe je ze expres om, dan vind ik je geen ruiter.
dan vind ik dat je je paard mishandeld.

Even over de zweep,
hele kleine tikjes elke keer is irritant voor het paard,
als die echt niet luisterd doe je 1 en ook letterlijk 1 harde tik op z'n kont.
dan doet die de hele les niks.
Maar die harde tik moet je wel doen als het nodig is!
EN NIET TEVEEL!

idd. ik ga mee Clown
ik rij zelf ook met sporen, en dat is echt niet zielig hoor Vork

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:00

Het is geen van twee zielig, mits ze goed gebruikt worden! Dat is het hele punt en niet alleen met sporen en zweep maar met alle hulpmiddelen!! Als je geen goede beenligging hebt doe je geen sporen om!

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:50

Ik vind het allebei niet zielig, mits ze goed gebruikt worden!
Maar dat is weer een lekker standaard antwoord. Vork

Sporen stel ik zo lang mogelijk uit!
Een zweepje heb ik meestal wel bij de hand...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:21

Qimm schreef:
Mijn eigen ervaring is dat je een zweep selectiever kunt gebruiken en dat (vooral onnodig) spoorgebruik en soms insluipt omdat 'ie dan net wat lekkerder loopt', totdat het spoortje zijn effect begint te verliezen omdat het paard er doof voor wordt.
Daarom rijd ik niet meer met sporen, ik vind het té moeilijk om die selectief te gebruiken. (ik vind dat dus, ik zeg niet dat dat voor andere mensen ook geldt, ik zeg het er maar vast bij voor het weer verkeerd opgevat gaat worden)

Kom maar eens een rondje op die van mij sturen, dan leer je je spoor wel selectief te gebruiken, anders heb je zo een achterbeen in je nek.
Idd, sporen en zweep zijn geen van beide zielig, zolang ze op de juiste manier gebruikt worden. Maar dat geldt voor alle hulpen! Geen sporen, maar met je hakken tussen de ribben van je paard stampen is ook zielig. Of iemand die zijn paard zo zit te storen met zijn zit, dat het beest niet eens meer rad kan stappen!

Ik rijd overigens met spoor en zweep. Paard draait uit zichzelf het gas helemaal open, dus voor het voorwaartse echt niet nodig. Soms gewoon even handig om aan te geven wat de bedoeling is. Hij is zonder spoor en zweep net zo makkelijk te rijden, alleen als je wat meer gaat vragen, moet je het soms even wat beter uitleggen. Ik ben trouwens van mening dat je je paard best mag aanpakken af en toe, dat kunnen ze gewoon even nodig hebben. Het vervelende is, dat sommige mensen daar in blijven hangen, en het ultieme streven naar de minimale hulpen dan maar achter zich laten blijkbaar.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:22

il0nkii schreef:
Sporen gebruik je als het goed is ook niet om de hele tijd te prikken. Het is om kleine signalen beter door te geven. Maar ik vind ook dat als je met sporen rijd moet je ook wel je been netjes stil kunnen houden. Anders kun je je paard wel in de weg zitten ja.
Maar bij alle 2 geld, je moet ze netjes gebruiken. En dat doet niet iedereen, dan kan het zielig zijn ja!

Maar ik vind dus dat het er gewoon aan ligt hoe je ze gebruikt.

idd mee eens en dit is al het triljoenste topic hierover!!

elizevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:29

ik zie toch hier op bokt, tot mijn spijt veel ruiters die op elke foto met hun spoor in de buik van het paard/pony prikken! ik vind dat sporen bijna niet goed te gebruiken zijn en daarom gebruik ik ze ook (bijna) nooit. een zweep vind een zweep ook zeker niet geweldig maar wel anders. ook al rijd ik eigelijk nooit met zweep en als ik er mee rijd gebruik ik hem niet. Als iemand een paard/pony zonder sporen/zweep op hoog niveau rijd heb ik altijd wel meer respect voor die persoon! misschien stom..

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:10

Het hangt er vanaf hóe je je zweep gebruikt, als je paardje netjes, en vlot genoeg loopt en je gaat hem lopen slaan, vind ik het niet kunnen, als hij gewoon lui is mag hij van mij gewoon een tik krijgen... Bloos

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:44

ik rijd met sporen en zweep
met sporen om de hulp beter door te geven en het paard attenter te maken op mijn beenhulp
met zweep om bij te tikken als paard in staking gaat of niet reageert op beenhulp
ik reed in het begin mijn paard zonder sporen en zweep en dat werkte echt niet

Xsjahmatx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:36

Normaal weg heb je de sporen naar onderwijzend en onder aan je laars hangen.
Als je ze dan echt even nodig hebt, dan doe je je hak omhoog en kun je je paard even bij prikken..
Bijv. met wijken een extra zetje geven, en waar ik ze ook wel eens voor gebruik is als mijn paard omhoog komt (begint te steigeren)

Daarintegen heb ik ook wel eens met zweep gereden, (ook wel makkelijk als je paard steeds verkeerd
aanspringt, dus als je je paard aan laat springen tikje hem bij met de zweep wel goeie kant natuurlijk.
Heb ik hem ook wel voor gebruikt, en nu springt hij altijd goed aan.)

Mijn mening is; Er is niks zieligs aan met sporen of zweep rijden, als je het maar goed gebruikt! &
er niet mee gaat lopen slaan of constant prikken!
Vork

Sissy_Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:43

ik heb wel sporen die ik mag gebruiken van iemand..!
maar ik rij meestal zelf met een zweep want dat luistert het paard wat beter!
ik vin het allebij niet zielig..
ja of je moet met grote stompen ( van sporen) rijden..

Prince_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:06

Ik denk dat het er gewoon aanligt hoe je het gebruikt,
natuurlijk moet je niet slaan en hard prikken in de buik.
Gebruik het alleen als het echt nodig is, denk ik.

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 14:56

Lotte1990 schreef:
Als je met sporen rijdt en je prikt je paard met elke pas in zijn buik, dan ben je als ruiter niet goed bezig. Dat is niet de bedoeling van sporen.

ik vind persoonlijk een klein prikje met een spoor minder zielig dan een klap met de zweep. Als je je been gewoon stil hebt en je hakken uitdrukt en daarbij ook je tenen rechtvooruitwijzen dan prik je je paard niet elke pas Slapen ik denk dat iemand die daar een beetje verstand van heeft dat wel moet snappen Clown

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 14:57

AnneMaaike17 schreef:
Lotte1990 schreef:
Als je met sporen rijdt en je prikt je paard met elke pas in zijn buik, dan ben je als ruiter niet goed bezig. Dat is niet de bedoeling van sporen.

ik vind persoonlijk een klein prikje met een spoor minder zielig dan een klap met de zweep. Als je je been gewoon stil hebt en je hakken uitdrukt en daarbij ook je tenen rechtvooruitwijzen dan prik je je paard niet elke pas Slapen ik denk dat iemand die daar een beetje verstand van heeft dat wel moet snappen Clown

kortom als je een goede zit het kan je bwv met sporen van 9 cm rijden Met een wieltje..

KDE_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:55

Als beide op een goede manier worden gebruikt vind ik het niet zielig.

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:36

ik vind met zweep en sporen allebei niet zielig, zolang ze goed worden gebruikt.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:40

Beide zijn, wanneer je ze eerlijk gebruikt, niet zielig. Ik zelf gebruik sporen om mijn hulpen te verfijnen. Wanneer mijn paard doorgaan met een nieuwe oefening of iets oefenen wat hij moeilijk vindt, pak ik er soms een zweepje bij om hem op zijn plaats te zetten wanneer dat nodig is. Maar meestal vind ik een zweep niet fijn werken, het zorgt ervoor dat je handen zo vol zijn en ook het zweepje in je buitenhand houden werkt voor mij niet, waardoor ik meer aan het zweepje wisselen ben dan paard aan het rijden. bovendien raakt mijn paard ook gestressed wanneer ik mijn zweep overpak.

Kimmy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:42

ik vind dat het niet klopt,

bij ons zijden ze altijd oehh jij rijd met sporen dat is zielig , maar in jouw geval dus met zweep.

Ik denk dat het ligt aan de manier waarop je de zweep of sporen gebruikt.

dus niet elke stap de sporen erin prikken, maar alleen wanneer noodzakelijke hetzelfde voor de zweep

M_LiSszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 00:34

je moet sporen eigenlijk meer zien als een hulpmiddel niet als middel om te straffen...
ik vind zoiezo niet dat je een paard mag straffen door middel van sporen of een zweep te gebruiken..

_Femke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 08:16

Ik vind beide niet zielig!
Als je er maar goed mee omgaat, Als mijn pony totaal niet reageerd kan hij wel even een tik verwachten, ook rij ik met sporen, maar echt niet om dan m'n pony even lekker in zijn buik te kunnen gaan prikken.. Nors opkijken

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 08:19

hier zijn al zóveel topics over..

coontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:39

Mijn vorige paard reed ik dressuur altijd met sporen. Voorzichtig als verfijning van mijn hulpen. Zij reageerde hier goed op.

Het paard wat ik nu heb kan ik met mijn benen nog niet eens aanraken, want dan schiet hij al naar voren. Ik doe alles nog met de stem, want hij denkt echt zodra hij met de benen ook maar lichtjes aangeraakt wordt: racen!
Dat moet hij nog leren.
Maar ja, als je verder in de dressuur wilt zijn sporen uiteindelijk wel handig, want dan kan je preciezere hulpen geven.
En ik denk toch echt dat ik over een paar jaar ook weer de sporen onderbind. Want wijken, schouderbinnenwaarts en travers is toch echt wat makkelijker met sporen. ALs je ze goed gebruikt natuurlijk.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:48

Het is vooral belangrijk hoe de ruiter deze extra hulpmiddelen gebruikt.
Sporen dienen dus als verfijning. Mensen die de hele liggen prikken (zowel engels als western) daar krijg ik de kriebels van en snappen dus niet de bedoeling van sporen.
Ik gebruik ook wel eens een zweep, maar ook deze gebruik ik dan enkel en alleen als correctiemiddel. 1 tik op het juiste moment, dan heb je verder je zweep (bijna) nooit meer nodig. Slaan met de zweep als straf is compleet uit den boze, dat is puur onmacht en zwakte van de ruiter.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:54

Mits je sporen en zweep goed en gepast gebruikt, vind ik het niet zielig.
Vroeger heb ik eens iets geleerd over de volgorde van de hulpen, ik weet niet zeker of ik het nog goed weet (want al 15 jaar niet meer meer actief in de sport) maar volgens mij is het: zit, beenhulpen, eens een keer een effectieve 'schop' (met gevoel dus!), en mocht dat niet helpen, dan eens met een spoortje gaan rijden, die je dan mits het gewoon niet helpt een keer kunt 'prikken' en helpt dat ook niet, dan kun je het eens met een zweepje proberen (gepast gebruiken).
Vroeger reed ik altijd zonder zweep en sporen door de week, alleen met les en op de wedstrijd (in M moest je toen verplicht met een spoortje rijden) met sporen (en dan automatisch meer effect omdat de pony er niet zo op afgestompt was).

Evangeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:39

Ik vind het geen van bijden zielig, tenzij je er misbruik van maakt.