vanini schreef:Tja het verhaal heeft twee kanten. De ''foute "kant is al meerdere keren genoemd, maar ik zie er toch ook een "goede" kant aan. Stel je bent nog geen topper met springen, dan is de hele tijd op dezelfde manier over dezelfde hindernis springen helmaal niet zo slecht. Als je dezelfde lijn aanhoudt, weet je zelf dat je passend zit en je paard weet ondertussen ook wat de bedoeling is. Zo kan de ruiter aan zijn/haar houding werken ipv aan het passend rijden. De houding is toch het belangrijkste om mee te beginnen. Ik heb het hier dan niet over het snel hoger leggen van de hindernis.
Dan heb je ook nog het feit van een jong paard wat meestal moeite heeft met het passend op de sprong aanrijden.
Zo rijd ik ook wel eens 1 kruisje wel 30 keer linksom en rechtsom. Ik houd dan bewust dezelfde lijn aan en werk dan aan het in 1 tempo houden. Een jong paard wil wel eens uit elkaar vallen of zoals ik er een heb, zelf initiatief nemen, waardoor ze niet meer passend zit.
Wat ik dus bedoel te zeggen is dat niet iedereen die dit doet, meteen fout bezig is.
Om te leren afstanden schatten vindt ik het persoonlijk makkelijker korte lijnen te rijden. Als je 1 enkele hindernis op een recht lijn hebt, vindt ik het, door de grote afstand, moeilijker in te schattten hoeveel galopsprongen ik daarvoor nodig heb. Vanuit een wending, korter voor de hindernis, kan ik zien of ik bijv, 3 of 4 galopsprongen nodig heb.
Wat wij op de les ook wel eens doen is een gebroken lijn rijden met 2 kruisjes. Vanuit de hoek wending naar rechts, 1,2,3 hop (hindernis), linksom stellen, linksom landen, linker wending rijden, en 1,2,3, hop, rechstom stellen, rechtsom landen en rechterwending rijden. Ik vindt dit 10 keer makkelijker, dan een lange lijn, daar zit ik altijd te prutsen
Ik weet niet wat voor springtopic je geopend hebt, maar hier is er nog een (ff promotenn
)
)