Springen, 100x over dezelfde hindernis

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

Re: Springen, 100x over dezelfde hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 17:10

vanini schreef:
Tja het verhaal heeft twee kanten. De ''foute "kant is al meerdere keren genoemd, maar ik zie er toch ook een "goede" kant aan. Stel je bent nog geen topper met springen, dan is de hele tijd op dezelfde manier over dezelfde hindernis springen helmaal niet zo slecht. Als je dezelfde lijn aanhoudt, weet je zelf dat je passend zit en je paard weet ondertussen ook wat de bedoeling is. Zo kan de ruiter aan zijn/haar houding werken ipv aan het passend rijden. De houding is toch het belangrijkste om mee te beginnen. Ik heb het hier dan niet over het snel hoger leggen van de hindernis.
Dan heb je ook nog het feit van een jong paard wat meestal moeite heeft met het passend op de sprong aanrijden.
Zo rijd ik ook wel eens 1 kruisje wel 30 keer linksom en rechtsom. Ik houd dan bewust dezelfde lijn aan en werk dan aan het in 1 tempo houden. Een jong paard wil wel eens uit elkaar vallen of zoals ik er een heb, zelf initiatief nemen, waardoor ze niet meer passend zit.
Wat ik dus bedoel te zeggen is dat niet iedereen die dit doet, meteen fout bezig is.

Om te leren afstanden schatten vindt ik het persoonlijk makkelijker korte lijnen te rijden. Als je 1 enkele hindernis op een recht lijn hebt, vindt ik het, door de grote afstand, moeilijker in te schattten hoeveel galopsprongen ik daarvoor nodig heb. Vanuit een wending, korter voor de hindernis, kan ik zien of ik bijv, 3 of 4 galopsprongen nodig heb.
Wat wij op de les ook wel eens doen is een gebroken lijn rijden met 2 kruisjes. Vanuit de hoek wending naar rechts, 1,2,3 hop (hindernis), linksom stellen, linksom landen, linker wending rijden, en 1,2,3, hop, rechstom stellen, rechtsom landen en rechterwending rijden. Ik vindt dit 10 keer makkelijker, dan een lange lijn, daar zit ik altijd te prutsen Slapen

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:15

Daarom spring ik tijdens de springles een parcours. we oefen we eerst alle sprongen appart an bijde kanten en aan het eide van de las word het gehele parcours gesprongen. En al je dat wil mar je het parcours ook nog een keer hoger springen zodat je voor jezelf aan je zit boven de sprong kan werken. Wat dus wel handig is... Want een sprongetje van 50 cm of 80 s een werdel van verschil

D_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:16

Wij hebben met de springles ook altijd een ander parcours en dan hebben we meestal een stuk of 5 hindernissen waarvan verschillende oxers.

Lovelucky, er is al een springtopic Haha! Ik weet niet wat voor springtopic je geopend hebt, maar hier is er nog een (ff promotenn Knipoog )
Het echte 2e springtopic:
[HK] het echte 2e springtopic : geen hindernis is ons te hoog!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:22

Maar ben je als niet fanatiek springer wel welkom in dat topic?

D_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:55

Ja, zijn er meerdere bij hoor Lachen

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:32

Ik ga helemaal mee met de TSer.
Maar; de meiden die ik lesgeef, die hebben niet zo heel veel vertrouwen in het springen. We gaan dan altijd eerst dressuuren, pony moet lekker ontspannen lopen, beetje wijken, meisje moet niet te snel naar voren gaan zitten en ook nog op de pony blijven letten, niet alleen op de sprong. Als ik vind dat ze er klaar voor is beginnen we. Ja, 100 keer over dezelfde sprong heen, maar dat ze de pony goed onder controle houden. Ze hoeven niet rond te lopen ofzo, nee, gewoon lekker ontspannen. En iedere keer als hun teveel op de sprong gaan letten, veel te snel naar voren, gaan trekken enzovoort, gaat die sprong lager. Uiteindelijk maakt de hoogte niks meer uit en gaan we de volgende les een moeilijkere lijntje springen. (Je snapt wat ik bedoel, zin is niet helemaal ABN. Clown)
Bij mij in de springles, oefenen we ook op moeilijkere lijntjes enzo, maar we gaan net zolang door totdat het gaat.

Edit; De hoogte word wel erg onderschat. 1; Ze denken veeel sneller dat iets 1.50 is, terwijl ze over de 1.20 heen vliegen, en 2; één sprong, tja, dat is lang geen parcour.