Fantast voor het eerst op de foto

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley__

Re: Fantast voor het eerst op de foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:18

Misschien heeft hij niet zo zeer pijn, maar wel ergens last van waardoor hij dus zijn rug niet los kan laten ?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:21

Eigenlijk reageer ik nooit op HAW-topics omdat ik zelf vind dat ik daar gewoon niet
goed genoeg voor ben, MAAR.... in dit geval wil ik eigenlijk wel even reageren over de opmerking
dat een paard met pijn in verzet zou moeten komen, dit is dus echt niet zo, sommige paarden zijn zo
hard voor zichzelf, willen zo graag voor ons werken dat ze pas iets laten merken als het te laat is (lees
bijv. kreupelheid).

Meis laat een osteopaat naar je paardje zijn rug kijken want ik denk dat hij wel degelijk last
van zijn rug heeft maar voor jou zo goed zijn best wil doen en dit dus niet laat merken verder...

Verder commentaar wil ik om bovengenoemde reden dus niet geven, maar het beeld vind ik ook
niet fijn, sorry Bloos

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:22

Paarden blijven vluchtdieren, die erg weinig te klagen hebben. Hoevaak hoor je wel niet van paarden die al jaren met een niet passend zadel lopen, terwijl baasjelief er niets van heeft gemerkt. Hiet is aan jou om zijn signalen op te vangen. Een paard met rugpijn hoeft niet gelijk te veranderen in een gevaarlijk monster, helemaal niet tegen de eigenaar waar hij vertrouwen in heeft. Maar het feit dat hij zo tegen je hand inkomt, het moeilijk vind of zelfs weigerd naar beneden te lopen (dan hebben we het dus over nagevelijkheid, en niet aan de teugel) is toch degelijk wel een signaal dat er iets aan de hand is.

En waarom zou je het niet even controleren? Zekerheid voor alles niet waar. En wat je al zegt over eventuele masseurs erbij halen, maar meid waarom wachten op die keurig? Je kan er toch maar beter zo snel mogelijk achterkomen.

En mocht de osteopaat alles 100% goedkeuren, dus nergens pijn of iets dergelijks, en ook je zadel 100% goedkeuren (want je kreeg hem erbij, maar dat hoeft niet te betekenen dat het zadel goed ligt) kijk dan wordt het een heel ander verhaal.

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 11:26

Hij heeft op de overgang van rug naar bil zeg maar, een hobbel zitten. Dit is de probleem plek. Als je op de foto goed kijkt kun je hem zien zitten

Afbeelding

ProudJustify: Fantast is juist heel kleinzerig. Als hij een klein wondje aan zijn been heeft loopt hijal kreupel. Hij zou het dus echt wel laten merken als hij pijn heeft.

xxmiszlizzxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:26

Ik gaat echt met al het commentaar mee! ik schrok echt van die plaatje terwijl het een mooi Paardje is om te zien.
Laat je paardje is onderzoeken of laat hem masseren( heb ik gedaan en hielp er goed!) en neem aub les. Want je houding is niet alleen slecht voor jezelf, maar je zit je eigen paard in de weg.
En ik snap ook niet dat je een galopwisseling gaat doen als je paard nog niet eens rustig over de rug kan lopen. Begin eerst eens met de basis dingen en zorg eerst dat er ontspanning is voor jullie beiden!

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 11:28

Het zadel ligt dus niet op het probleem punt. Ik weet niet of het duidelijk de foto te zien is, maar de 'hobbel' zit een stuk verder naar achteren.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:28

Ik zie idd de bobbel. Heeft hij daar geen last van?

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 11:29

xxmiszlizzxx : Ik heb les

Ashley__: Ja dat is de plek in zijn die niet goed is.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:29

Dat is toch wel iets anders hoor. Mijn merrie heeft namelijk ook last van haar rug en
hier kwamen we dus echt te laat achter (ze werd kreupel) en heeft dit nooit laten merken, maar
als ze een wondje heeft dan reageert ze ineens wel heel overdreven, ik denk toch dat daar verschil
in zit....

Ik wil je echt niks opleggen en probeer alleen maar met je mee te denken, maar stel dat hij wel last
heeft en je komt erachter door middel van een bezoekje van de osteopaat, dan zou ik zeggen, gewoon
doen, dan weet je het zeker Lachen

Verder is de beslissing verder natuurlijk aan jou en ken jij je paardje beter dan wij....

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:30

Precies ProudJustify

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:30

Fantastico schreef:
Over mijn houding: Ik zeg zelf dat ik weet dat die slecht is.. Dus jammer dat iedereen daar alleen maar commentaar op heeft en maar enkele tips hoe ik het kan veranderen. Daar heb ik meer aan dan dat je zegt: je zit niet goed.
Over het wel/niet aankomen van Fantast: hij is altijd al heel dun geweest, maar door de zware behandeling voor zijn straalkanker is hij nog meer afgevallen, ik ben hem hierdoor extra muesli bij gaan geven en lekker veel hooi en hij was aangekomen. Maar nu we op een nieuwe plek staan waar hij hele dagen op de wei staat is hij toch weer wat afgevallen, ik denk door het wandelen want eten doet hij genoeg!
Over mijn strenge hand: Aller eerst wil ik niks goed praten wat ik doe, maar ik wist zelf eigenlijk al wel dat ik een strenge hand heb. Maar Fantast heeft een erg moeilijke rug waardoor hij zich moeilijk kan ontspannen, gevolg is: lange nek en neus hoog en vooruit. Hierdoor is het lastig om hem naar beneden/rond te krijgen. Daarom rij ik in het begin met langere teugel, simpelweg omdat korter niet lukt bij hem. Dan ga ik ze niet korter nemen.
Met mijn instructrice ben ik bezig om meer met mijn buitenhand te rijden omdat hij idd daar doorheen loopt.
Over de galopwissel: Ik hoop dat ik binnenkort een filmpje heb over de wissel op de goede hand, die hij perfect uitvoert. Dit staat al bovenaan, maar blijkbaar leest iedereen alleen maar dat hij hem op 1 hand doormiddel van een bok doet.. jammer.
Over mijn schoenen: Ik heb geprobeerd met laarzen te rijden, maar ik kan het gewoon niet, dit vind ik zelf ook vervelend maar als het niet gaat, dan gaat het niet. In de winter rij ik met chaps, maar in de zomer vind ik dit te warm. Ik zal op zoek gaan naar betere rijschoenen!

Ik zal proberen vaker foto's te laten maken zodat ik ze hier kan tonen. Ik hoop dan alleen wel dat alles wordt gelezen, en niet alleen de slechte dingen.

Misschien is longeren een optie, puur om het los maken van zijn rug, zijn gehele lijf. Een elastiek eraan, en los wordt hij. En weet je dan zeker dat het zadel 100% goed ligt?
[edit; zo te lezen ligt het volgens jou goed..]

Dan zou ik idd een soory fysio, of osteopaat even laten kijken.. Daar kom je denk ik ook een heel eind mee! Succes.

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 11:36

Citaat:
Misschien is longeren een optie, puur om het los maken van zijn rug, zijn gehele lijf. Een elastiek eraan, en los wordt hij. En weet je dan zeker dat het zadel 100% goed ligt?

Dan zou ik idd een soory fysio, of osteopaat even laten kijken.. Daar kom je denk ik ook een heel eind mee! Succes.

Over dat elastiekje: zo gemakkelijk gaat dat niet hoor.
Over het zadel: dit zadel ligt al jaren op zijn rug. Nooit iemand opgevallen dat het niet goed ligt oid, dus neem dan wel aan dat het goed ligt ja.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:40

Poeh wat een commentaar heb jij gehad en vrijwel allemaal rechtvaardig

Mijn vraag is hoe kun je in godsnaam een gallopwissel maken als je basis niet eens goed is.

harde hand
harde been
paard loopt ook niet eens in een goede houding voor de galopwissels

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:41

Fantastico schreef:
Citaat:

Over dat elastiekje: zo gemakkelijk gaat dat niet hoor.
Over het zadel: dit zadel ligt al jaren op zijn rug. Nooit iemand opgevallen dat het niet goed ligt oid, dus neem dan wel aan dat het goed ligt ja.

Weet je wel hoe je je paard bij moet zetten aan de longe??

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:42

Ik zou ook mijn vraagtekens bij je instructeur zetten; ik ben zelf instructrice en als ik zie dat klanten er zo opzitten dan wordt er de eerste lessen alleen maar gestapt en een stukje gedraaft om weer terug naar de basis te gaan.
Galopwissels; ook al denk je dat je paard het kan...hoe kom je erop?
idem met wijken en andere oefeningen die aanleuning, achterhand gebruik en een goede hoofd/hals houding vragen.
Over je kleding; dit moet je helemaal zelf weten.
Wellicht kun je je paard soepeler en sterker maken door met dubbellonge of bijzet te longeren maar ook hierbij; als je het niet beheerst moet je er niet zelf aan beginnen.
wellicht kun je bij een manege oid zitlessen nemen aan de longe voor je houding, succes verder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:42

En toch Haha! Haha correct me if i'm wrong hoor Tong uitsteken Maar ik zie hier toch een paard lopen wat beter over de rug gaat dan menig ander paard op HAW...

Voor de rest ga ik helemaal mee met het commentaar wat al zo vaak geplaatst is.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:43

Nooit aannemen dat het zadel goed zit, gewoon goed controleren.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:44

Liek_ schreef:
En toch Haha! Haha correct me if i'm wrong hoor Tong uitsteken Maar ik zie hier toch een paard lopen wat beter over de rug gaat dan menig ander paard op HAW...

Voor de rest ga ik helemaal mee met het commentaar wat al zo vaak geplaatst is.

Daar ben ik het dus niet mee eens. Ik zie genoeg topics waar paarden heerlijk los over de rug lopen, meer als deze!

Axel_Clauw schreef:
Nooit aannemen dat het zadel goed zit, gewoon goed controleren.

Precies. Je weet nooit wat een fout liggend zadel aan kan brengen!!
Laatst bijgewerkt door Katja op 04-06-08 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd er zit een edit-knop.

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 11:45

@ Ashley: Haha, uhm nee. Ik vind longeren een beetje saai, dus heb me er nooit echt in verdiept.

@ tita: Als ik zo het commentaar hoor vind ik het ook wel raar dat hij ze doet. maar ik meen het, hij doet ze echt! Mijn instrucrice is er zelf over begonnen dat ik ze weleens kon proberen, en het lukte meteen. heel vreemd, maar wel leuk;)

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:46

Dan zou ik als ik jou was iemand erbij halen die WEL van longeren houdt en er verstand van heeft en die ervoor zorgt dat jij het ook goed gaat doen! Longeren is ook een belangrijk onderdeel van de training!!

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 11:52

@ Axel_Clauw: En hoe controleer je dat?

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:53

een zadelpasser of maker Haha!

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:57

Longeren is goed, maar haal er aub eerst een osteopaat bij! Je wilt het wss niet omdat je geen geld zat hebt, maar jouw paard heeft het zeker nodig! Mijn paard had ook "een bobbel op de overgang naar haar bekken" en dat waren dus 3 wervels die helemaal vast zaten! Om haar hoofd naar beneden te krijgen moest ik ook hard vasthouden; bleek dat ze 2 wervels in haar hals vast had zitten! Ze heeft nu nog even vakantie omdat ik in de blok zit, maar alleen op de wei al, kun je zien dat ze véél losser is!

Bovendien vind ik dat de rugspieren van je paard er nogal geatrofieerd uitzien, dat is waarschijnlijk doordat hij zich vastzet door zn wervels ofzo, en dat kan er ook voor zorgen dat je zadel tijdelijk minder goed ligt en dan zit je snel in een neerwaartse spiraal natuurlijk...

Eens dat hij los is, zal jij ook véél beter kunnen zitten en zal je dus meer uit je lessen kunnen halen! Een beter rendement dus, en het geld dat je uitgeeft aan de osteopaat zal dus snel "herwonnen" zijn!
Succes!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:01

*heeft alleen pagina 1 gelezen*

Jammer dat het er op deze manier uit ziet. Je kreeg op pagina 1 trouwens wel degelijk tips over je eigen houding. Inderdaad zouden rijlaarzen al een stuk helpen.

Je hebt een leuk paard die door zijn bouw heel lastig te rijden zal zijn voor je, echter, zal het niet onmogelijk zijn.
Ik denk dat je teveel binnen een te korte tijd van hem wilt en verlangt. Het beessie krijgt het alleen lichamelijk echt nog niet voor elkaar anders zou hij het gerust wel voor je doen hoor!

Laat alsjeblieft die wissels voorlopig nog maar uit je hoofd want wat betreft losgelatenheid en ontspanning zit je op nog niet eens B-niveau. Er zijn zelfs Z-combinaties die de wissels nog niet goed beheersen dus daar zou je wat mij betreft niet eens aan mogen dénken. Het is gewoon een te ver van je bed oefening. Dat hij hem op 1 hand met een bok uitvoert is dan ook niet meer dan logisch want lichamelijk is hij er niet sterk genoeg voor. Ik vind het nog super braaf dat hij signalen aan jou geeft door middel van een bokje; hij kan ook ervoor kiezen om keihard aan de kletter te gaan of te gaan steigeren etc.

Begin eerst eens met die basis. Lekker laag en rond rijden. Goed blijven voeren zodat hij wat vetjes kan krijgen die hij kan gaan gebruiken om in spieren te gaan omzetten. Geen bodymass, houdt in ook geen grote en sterke spieren. Laag en rond op beide handen en veel overgangen en figuren rijden. Hou dit eerst maar eens een tijdje vol totdat hij op twee handen loslaat, jij ook durft los te laten en aan een ontspannen teugel je paard de bak door kunt sturen.

Fantastico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 12:04

Niet iedereen heeft bakken met geld. Op mijn vorige stal heb ik nooit een zadelpasser of maker gezien, terwijl mensen wel een nieuw zadel kochten..
Ik zie zelf geen probleem in het zadel, niemand om mij heen ook, dus dat ga ik niet veranderen, hoeveel commentaar er ook op wordt gegeven *komt misschien bitchy over, maar ik heb nou eenmaal geen geldboom in de tuin*

@ ireika: Welke rugspieren bedoel je? Ik krijg namelijk van iedereen te horen dat hij geen spieren heeft. Naar die hobbel is al weleens gekeken, maar daar is niks uitgekomen. maar als ik jou zo hoor hebben we wel hetzelfde probleem. Misschien door een ander eens naar laten kijken dan ofzo.

@ Imago01: Ik ben druk bezig met hem bij te voeren, al anderhalf jaar. Het is gewoon geen paard wat heel dik wordt. Daar komt nog bij dat hij door de behandeling weer sterk is vermagerd. Hij kreeg 4,5 kilo brok op de kliniek en bergen hooi, toch viel hij af. Nu krijgt hij ook voldoende te eten, maar ik betwijfel of hij echt nog meer zal aankomen. Ik hoop het natuurlijk wel! en blijf het proberen!