Zoë @ inrijden, Ik eerste keer op haar :):)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Re: Zoë @ inrijden, Ik eerste keer op haar :):)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:43

Daan_Ordeal schreef:
Als je goed leest, lees je dat ze schrijft dat hij lekker doorzit. Aangezien je alleen in draf kan doorzitten heeft ze vast wel doorgezeten in draf. Tenzij ze niet weet wat doorzitten/lichtrijden is maar dat zal wel niet.

hihi, dat snap ik...Maar ik bedoelde maar te zeggen dat ze bij een foto waar ze aan het stappen is, zegt dat ze draaft en dat je op het paard fijn door kan zitten, en dat klopt niet (nou ja, in de stap kun je ook zeker wel fijn doorzitten ja Vork ). En op de andere foto's is ze wel aan het lichtrijden, dus ik weet niet of ze überhaupt door heeft gezeten in de draf...Snappie?

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:44

snoef schreef:
Ziet er uit als een lief dier! Heerlijk dat er geen getrek te zien is en dat alles rustig gebeurd!
Toch vind ik het niet verstandig dat je geen cap op hebt, een dier blijft een dier en is nooit voor de 100% te vertrouwen!

Verder ziet het er goed uit!

Idem! Cap vind ik eigelijk echt stom, maar daar ga ik verder niet over zeuren, dat is je eigen verantwoordelijkheid. Maar geen getrek is inderdaad een fijn beeld en het ziet er uit alsof jullie beide heel erg op jullie gemak zijn.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:56

ik vind het in elk geval leuk dat je je paard naar daar brengt om hem op te leren.
cap ga ik niet over zeuren (ik rij zelf tenslotte ook zonder...)
wat doorzitten op een boomloos zadel betreft: dat is eigenlijk beter als lichtrijden; tenzij je paard niet draagt. Dan ga je even lichtrijden tot hij weer netjes loopt en dan kan je rustig terug gaan doorzitten. voorwaarde is wel dat je een goede zit hebt natuurlijk en mee bent in de beweging

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:34

Het ziet er super uit ! Mooi ontspannen het paard vertrouwd duidelijk zijn begeleider en jou.
Een paard dat op deze manier word ingereden zal veel minder snel "exploderen"
Ik vind dat je super bezig bent !
Ik vind het jammer dat mensen negatief en soms ronduit onbeleefd reageren als ze niet weten waar het over gaat.
Een bare back pad word tegenwoorden vaak gedaan, het hoofdstel is speciaal zo gemaakt dat er ook rechtricht oefeningen vanop de grond mee gedaan kunnen worden. Een combi tussen een kaptoom en een bitloos hoofdstel.
Cap en schoennen hoor je mij ook niet over klagen dat moet je zelf weten. En zelf dat kan vriendelijker gezegd worden dan hier gedaan wordt.
Ik zou zeggen trek het je niet aan het is bijna onmogelijk dat ze op een foto niet 1 ding vinden wat niet goed is en dan 10 keer opnieuw herhaald word.
Geniet van je paardje en ga vooral zo door;

dieszoemies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 21:35

Quinzy schreef:
Het ziet er super uit ! Mooi ontspannen het paard vertrouwd duidelijk zijn begeleider en jou.
Een paard dat op deze manier word ingereden zal veel minder snel "exploderen"
Ik vind dat je super bezig bent !
Ik vind het jammer dat mensen negatief en soms ronduit onbeleefd reageren als ze niet weten waar het over gaat.
Een bare back pad word tegenwoorden vaak gedaan, het hoofdstel is speciaal zo gemaakt dat er ook rechtricht oefeningen vanop de grond mee gedaan kunnen worden. Een combi tussen een kaptoom en een bitloos hoofdstel.
Cap en schoennen hoor je mij ook niet over klagen dat moet je zelf weten. En zelf dat kan vriendelijker gezegd worden dan hier gedaan wordt.
Ik zou zeggen trek het je niet aan het is bijna onmogelijk dat ze op een foto niet 1 ding vinden wat niet goed is en dan 10 keer opnieuw herhaald word.
Geniet van je paardje en ga vooral zo door;

heel erg bedankt voor je leuke reactie!!! dingen herhalen op een topic daar is bokt heel erg goed in....
gelukkig zijn er wel een paar mensen die wel leuk reageren, en die mijn (modeshow) niet afkraken.

hahahaah modeshow, ben er zelf nog niet opgekomen , maar is wel een goeie.....zo rij ik altijd, dan maak ik toch wel indruk Tong uitsteken Tong uitsteken!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:18

Ik zal niks zeggen over je outfit...
Je hebt een heel braaf paard zo te zien, wees er maar trots op.

Een tip over je handhouding. Je hebt nu een knik in je polsen en zo kun je geen goed contact houden straks wanneer je wat meer gaat vragen aan je paard.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:21

Ik vind het een heel leuk paardje en het is maar goed dat het ding zo mak is Ja Het ziet er wel lekker ongedwongen uit zonder geruk en gepluk. Jammer van je outfit Ja

Leuk hoe jullie het beestje voorbereiden voor de 'grote wereld'! Misschien is het een puntje om wat op te letten hoe het paardje loopt? Dan bedoel ik niet in de krul ofzo, maar het valt me op dat het paard constant op de linkerhand naar buiten kijkt. Natuurlijk is het diertje nog jong, maar het is misschien iets om naar te kijken. Wellicht houd je zelf onbewust teveel je buitenteugel vast?

Lekker op eigen benen laten lopen door veel binnenhoefslagen te rijden Ja

kynshiri schreef:
wat doorzitten op een boomloos zadel betreft: dat is eigenlijk beter als lichtrijden; tenzij je paard niet draagt. Dan ga je even lichtrijden tot hij weer netjes loopt en dan kan je rustig terug gaan doorzitten. voorwaarde is wel dat je een goede zit hebt natuurlijk en mee bent in de beweging

Het gaat hiet niet om het doorzitten op een boomloos zadel, maar het gaat hier om het doorzitten op een jong paard Knipoog. En dát is heel wat anders Lachen
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 05-06-08 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op offtopic quote verwijderd

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:00

Moderatoropmerking:
Reacties die tegen de nieuwe regels zijn verwijderd. Dit waren met name herhalingen van dingen die al gezegd zijn, willen jullie daar op letten? Er is al het een en ander gezegd over de veiligheid, de manier van inrijden, boomloos rijden. Wat al gezegd is hoeft niet herhaald te worden.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:48

Wat een leuk paard! Ziet er heerlijk ontspannen uit. Probeer (over een tijdje) haar wel wat rechter te maken en idd, zoals je zelf al zei, ook wat actiever, zodat ze haar lichaam wat meer gaat gebruiken! (Dan zit ze nog lekkerder als je gaat doorzitten! Knipoog )
Zit er Spaans bloed achter je paardje?

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 14:52

vindt het niet echt stoer om met zo'n zonnebril op je paard te gaan zitten hoor maar goed..

het ziet er wel vertrouwd uit
komt vast wel goed

dieszoemies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 21:13

Jibbel schreef:
Wat een leuk paard! Ziet er heerlijk ontspannen uit. Probeer (over een tijdje) haar wel wat rechter te maken en idd, zoals je zelf al zei, ook wat actiever, zodat ze haar lichaam wat meer gaat gebruiken! (Dan zit ze nog lekkerder als je gaat doorzitten! Knipoog )
Zit er Spaans bloed achter je paardje?

neey het is een kruising fries x oldenburger!

En ja ze gaan haar nu ook wat meer voorwaardser rijden! En over dat recht maken, daar zijn vanuit grond werk ook heel druk mee bezig! over een paard weken zet ik weer foto's er op , met cap, laarzen, zonder bril hahaahah en dan kun je denk ik al heel goed verschil zien!

bedankt voor reactie!

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:00

man bokt is weer bezig (het zou handig zijn als mensen eens de moeite nemen om alle reacties eens te lezen dan trekken ze misschien eens andere conclusies als je de volgende keer zoals je al zei wel met het goede materiaal rijdt dan vind ik dat iedereen maar moet ophouden:P oke bokt doel bereikt Tong uitsteken )
zo te zien is het paardje goed begeleid dus dan zal jij ook wel goed begeleid worden
je moet alleen je hakken naar onder drukken en niet te veel naar voor hangen maar ik kan mij voorstellen dat het nu nog even aanpassen is

dieszoemies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 22:18

craiester schreef:
man bokt is weer bezig (het zou handig zijn als mensen eens de moeite nemen om alle reacties eens te lezen dan trekken ze misschien eens andere conclusies als je de volgende keer zoals je al zei wel met het goede materiaal rijdt dan vind ik dat iedereen maar moet ophouden:P oke bokt doel bereikt Tong uitsteken )
zo te zien is het paardje goed begeleid dus dan zal jij ook wel goed begeleid worden
je moet alleen je hakken naar onder drukken en niet te veel naar voor hangen maar ik kan mij voorstellen dat het nu nog even aanpassen is

je hebt gelijk!

ik merkte zelf al dat ik te veel naar voren hang, het is ook niet echt een super fijn zadel waar ik op rijd, en alles is nieuw ja.... dit was de eerste keer dat ik echt op haar reed. Moet er zelf helemaal aan wennen, ik ben namelijk me andere paard gewent en die rijdt toch weer heel anders! Haha!

maar ik zal daar de volgende keer exstra opletten! Lachen

Casparenbibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:41

het ziet er zo lief en rustig uit geen aan de teugel en trekken en zo dit geeft mij een heel goed beeld !!
kan je niet beeter een capje op doen ! mis veiliger zo jong paard !

GRoetjes brigitte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:57

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:27

wat een commentaar zeg, op haar zadel en hoofdstel. Slapen
Ik rijd mijn paarden de eerste keren altijd in zonder zadel. Wel zo gemakkelijk. Nog nooit problemen mee gehad. Komt er protest, dan spring je er toch gewoon af Clown Zo worden ze het gevoel gewoon van een ruiter op de rug. Verder rijden we jonge paarden altijd met touwhalster of sidepull. Naarmate hun training vordert, "krijgen" ze dan een trensbitje of bosal en nog later een shank. Je hebt echt geen bit nodig om een paard zadelmak te maken. Haha! Het voordeel is dat de mond van je paard maagdelijk blijft op die manier. Je zult er bij een onverwachte beweging van het paard niet gaan aanhangen.
Verder vind ik het veiliger om een jong paard niet vast te houden. Als het paard panikeert, en het slaagt erin de longe uit de handen van de begeleider te trekken, heb je pas een echt probleem.
Een paard dat goed voorbereid is met grondwerk, vindt een zadel en ruiter op zijn rug echt niet meer eng en die zal ook niet zo gauw gaan panikeren. De meeste mensen gaan gewoon veel te "stiekem" te werk en overvallen hun paarden ermee, en dan reageert een paard veel heftiger.

Over dat voorwaarts rijden : daar zou ik zeker nog niet teveel op focussen. Je paard moet eerst je gewicht leren dragen. Dat voorwaartse komt vanzelf wel, als hij beter in balans loopt.

TS : ik vind dat je verantwoord bezig bent ! Veel succes nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:03

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoen verwijderd.

dieszoemies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 20:54

bedankt voor de laatste paar fijne en leuke reacties!

het gaat goed zo op deze manier, en ik voel me de goed en me paardje helemaal en dat vind ik het belangrijkst!

cynhiaaapje: Een bareback pad zit ook gewoon heel lekker! Ik rijdt daar zelf ook haal vaak mee met mijn andere paard, ik vind zelf me andere paard er beter mee lopen dan met zadel! Lachen maar soms is het voor mij in draf niet echt prettig Tong uitsteken

Ik ga ook zeker zo door! Lachen

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 22:32

Zoals al ook door een paar vermeld, het ziet er goed ontspannen uit. Super dat je zo de tijd neemt om je paard in (te laten) rijden en niet als een jekko door alles heenjast.
Ookal ben je inderdaad nog zo met het begin bezig let wel gelijk op dat je der daar waar mogelijk correct stelt.

Wat betreft de opmerking over doorzitten op een jong paard dat is een wat achterhaalde gedachte dat dat slecht zou zijn. Dit hangt er vanaf hoe het paard loopt en reageert. Heb je een paard waar je gelijk lekker op kan doorzitten dan is dat vaak prettiger voor het paard dan een ruiter wat met lichtrijden in het zadel kan vallen omdat vaak bij jonge paarden het draftempo niet regelmatig is.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 08:54

Cynthiaaapje schreef:
Super! Heerlijk om te zien! Keer wat anders dan het tegenwoordige "zadelmak" maken.. Ga zo door.. Bareback als 1e keer lijkt me heerlijk.. voel je mekaar precies aan. Ga zo door!! Haha!

Alsjeblieft niet zeg; het si al zo moeilijk voor je paard om zijn balans te vinden; laat staan met een barebackpad waarbij jouw gewicht veel sneller van positie wisselt.
Daarnaast gebeurt het niet echt veilig maar á la......

Verder vraag ik mij net als crossmonster af waarom je in godsnaam gaat doorzitten; jij zegt dat de mensen daar zeiden dat ze heerlijk zat; wat dus betekent dat zij regelmatig doorzitten?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 09:11

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoen verwijderd.

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 19:38

Het ziet er idd lekke rontspannen uit en super dat je haar zo laat inrijden.(ben sowieso voorstander van bitloos).
Maar toch vind ook ik het erg onverantwoor ddat je zonder cap rijdt. Altijd al,maar de eerste keer Bloos! Je kunt wel zeker van je paard zijn,maar dan moet je toch ook zeker van jezelf zijn,want je weet helemaal niet hoe hij is,hoe hij zit e.d.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 21:27

Zal over schoenen of cap niets verder melden.
Aan je houding valt me op dat je je hakken niet uitdrukt en tenen naar buiten steekt. Het gevolg dat je met je hakken tegen haar buik aan zit.
Paard is nu dus ingereden met boomlooszadel en zonder bit. Las eerder al dat je niet altijd boomloos zal rijden. Kan ik daaruit afleiden dat je wel met een 'normaal' zadel wilt gaan rijden en hoofdstel met bit?? Is het dan niet handiger om een paard daarmee te laten inrijden?

dieszoemies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 13:26

Phynix schreef:
Zal over schoenen of cap niets verder melden.
Aan je houding valt me op dat je je hakken niet uitdrukt en tenen naar buiten steekt. Het gevolg dat je met je hakken tegen haar buik aan zit.
Paard is nu dus ingereden met boomlooszadel en zonder bit. Las eerder al dat je niet altijd boomloos zal rijden. Kan ik daaruit afleiden dat je wel met een 'normaal' zadel wilt gaan rijden en hoofdstel met bit?? Is het dan niet handiger om een paard daarmee te laten inrijden?

neey, ik blijf bitloos en boomloos rijden, het zadel waarmee ze is ingereden die is niet van mij maar van hun, ik heb thuis zelf al een fijn boomloos zadel!

ik denk dat je alleen op de foto's ziet dat ik me hakken niet heb uitgedrukt, is is omdat ze niet zo voorwaarts is, dus moet ik haar er heletijd op wijzen, dat iets door moet lopen, hier gaan ze wel vanadering in brengen. vrijdag ga ik weer naar haar toe en dan ga ik weer rijden, ik zal dan weer foto's maken, zodat je kan zien dat ze vooruit is gegaan!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:43

Wildgirl schreef:
Cynthiaaapje schreef:
Super! Heerlijk om te zien! Keer wat anders dan het tegenwoordige "zadelmak" maken.. Ga zo door.. Bareback als 1e keer lijkt me heerlijk.. voel je mekaar precies aan. Ga zo door!! Haha!

Alsjeblieft niet zeg; het is al zo moeilijk voor je paard om zijn balans te vinden; laat staan met een barebackpad waarbij jouw gewicht veel sneller van positie wisselt.
Daarnaast gebeurt het niet echt veilig maar á la......

Halleluja amen Haha!

TS, heeft de stal een uitleg gegeven waarom ze doorzitten tijdens de draf of heb je hier eens naar gevraagd?