Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

LADPR schreef:I
Dus tegen de tijd dat ik gemest heb en eventueel wat met ze ga doen hebben ze alles al gekregen. Dus ze weten dat ze niks krijgen.
poes schreef:Ik denk dat een hond mensen meer als een roedel zien dan paarden ons zouden zien als kudde?
Een hond die graag voor je werkt doet dat omdat hij bij je wil horen en je blij wil maken, dat heeft namelijk fijne gevolgen voor hem. Het draait echt wel om belonen.
Er zijn verschillende redenen waarom een dier iets voor je doet:
- het gewenste gedrag wordt positief bekrachtigd (heeft dus een aangenaam gevolg)
- het gedrag wordt negatief bekrachtigd (het stellen van het gedrag neemt iets onaangenaams weg uit de omgeving zoals wijken voor druk dus)
Volgens mij zijn er geen andere redenen waarom dieren iets voor je doen.
Dus deze optie lijkt mij hier niet aannemelijk.
poes schreef:Even een leuke om de discussie op te wakkeren:
Zien wij hier dwang?
http://www.youtube.com/watch?v=vzUUqmiS ... re=related
Op het eerste zicht niet neen, het gaat om pure POSITIEVE bekrachtiging: paard doet iets en krijgt daarvoor beloning (beloning is in dit geval: een aaitje, aandacht en de fun van het spelen zelf!). Hij heeft alle KEUZE om weg te rennen.
Ik denk ook dat pure positieve bekrachtiging maar weinig voorkomt in ons trainen. Je toont je paard dat er maar 1 mogelijke weg is, en dat die ook nog eens beloond wordt.