uk en ik in een dipje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

polly2

Re: uk en ik in een dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:12

@ silence: je slaat wat mij betreft de spijker op de kop. Je moet altijd goed naar je dier kijken en je eigen capaciteiten.

Maar wat ik frappant vind, is dat velen in dit topic het bokken gelijk heel ver gaan zoeken...terwijl dit volgens mij gewoon een typisch geval van spierpijn is van een pony die ineens ander werk er bij is gaan doen (lees mijn reactie hier boven maar).
En het beste wat je dan voor je dier kunt doen, is hem met beleid door die spierpijn heen gaan werken. Daar maak je de spieren sterker en soepeler mee...zodat spierproblemen juist voorkomen worden.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:13

hoe groot is je pony?
vind het beetje onzin dat je te groot zou zijn..

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 10:14

BrittKitt schreef:
Waarom? 55 kg is niet zwaar, maar daarmee ga je toch ook niet op een shet zitten om maar even te zeggen?

uh deze snap ik niet? Vergelijk je mijn pony nu met een shet? Ik denk dat daar wel verschil in zit..

Mijn pony is tussen de 1.30 en 1.33

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:14

Je moet ook niet alleen naar je gewicht kijken, maar ook naar je lengte.
Lengte kan je paard veel meer hinderen dan gewicht.
De lange mensen raken veel sneller uit balans (nu niet zeggen dat jij dat niet doet, want iedereen doet dat, al is het onbewust) en een paard heeft met een te lang iemand ook meer moeite om in balans te lopen.
Ze raken vaak wat meer uit balans en worden onstabieler in hun lopen. Dus bijv. naar binnen vallen of iets.

Dus gewicht is echt niet altijd de boosdoener.
Of je moet inderdaad een tientonner zijn.

Ik vind ook in dit geval niet dat het gewicht het doet, maar wel de lengte.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:15

saul: en jij?
sorry was even vergeten te vragen hoe lang jij bent Knipoog

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 10:16

IK vind het jammer, dat je op bokt eerst "respect" moet winnen, voordat je fotos mag plaatsen van jezelf op een kleinere pony.
Er zijn zat mensen die kleinere pony's rijden, en toch zijn er altijd een paar die de volle lading krijgen.

Jammer vind ik dat, maargoed niets aan te doen he Lachen

daphne ik ben 1.55

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:17

Ik vind het er goed uit zien en denk dat je zeker iets hebt aan de tip van polly2.. Doe lekker verder zo joh!!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:18

Je hoeft niet eerst respect te winnen hoor, heb ik ook nooit gemoeten.
Maar het plaatje moet gewoon kloppen en daarin moet je realistisch zijn.

polly2; Bedankt, fijn dat jij het ook zo ziet.

SuzieQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:18

Pff, vind het echt super meevallen.. Foto's geven al snel een vertekend beeld he.. Paarden lijken al sneller kleiner of groter dan ze in werkelijkheid zijn.. Je kunt hier niet over oordelen zolang je de combinatie niet in het echt hebt gezien Knipoog

Verder wil ik je even een hart onder de riem steken ( Sigaar ), aangezien mijn paard precies hetzelfde deed toen hij terugkwam van het beleren voor mennen.. Stijgeren, bokken, tegen het bit inkomen, bokken naar het been, alles eng vinden etc.
Heeft je paardje een liverpoolstang in met het mennen? Mijn paard was namelijk na twee maanden niet meer aan een normale trens gewend en wilde er ook niet meer naar luisteren Bloos Gevolg: Zodra ik iets vroeg.. omhoog komen.
Ik en mijn instructrice hebben dit opgelost door volledige teugelvrijheid te geven en haar eerst goed door te laten lopen. Niets met de teugels doen en zodra je voelt dat ze in verzet komt, meteen been erbij en evt zweepje, zodat ze moet blijven lopen.
Na een tijdje toonde ze geen verzet meer onder het zadel en kon ik de teugels er weer bij pakken, nu loopt ze weer super ontspannen en doet ze het ook super met het mennen!

Echt een leuke pony ook Ja Succes!
Laatst bijgewerkt door SuzieQ op 29-05-08 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

essy72

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:19

Ach gut

ahh...wat zijn de medebokkers hard voor je...

ik vind 'van 'het plaatje' wat je er zelf ook van vind...dus daar kan ik kort over zijn Knipoog

je pony kan je wel dragen zijn spieropbouw ziet er goed uit daarbij is hij jou gewicht gewend...dat zal het probleem niet zijn vermoed ik...
je hebt hem al een tijd zag ik in je profiel...dus je kent hem door & door

ik denk dat hij zich verzet..omdat hij boos is!!!!!!!
arabieren zijn heel gevoelig...en je hebt hem laten zitten ... hij moest een karretje trekken...met andere mensen..

ik heb ook een arabier... een merrie ...die rekent ook met me af als ik haar 'tekort' gedaan heb..

er zit niets anders op dan een charme-offensief starten...lief zijn voor hem...extra verwennen met veel aandacht...hij heeft je aandacht gewoon gemist Haha!

heel veel geluk en succes met je prachtige pony...nooit weg doen hoor...!
trek je niet teveel aan van wat anderen 'beter weten ' hij wil niemand anders ...alleen jou...en dat verteld hij je Pling karakter paardje heerlijk!
Laatst bijgewerkt door essy72 op 29-05-08 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:20

pff dan vind ik het al helemaal kunnen!
mijn pony is 1,41/42 en ik 1,75 en daar zeurt ook niemand over, zelfs niet als ik op een pony van in de 1,30 stap!

dus gewoon doorrijden zolang je pony er geen last van heeft, en dat heeft ie ook vast niet met jou op zijn rug Knipoog

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:21

Pff wat een gezeur weer.
Waarom proberen sommigen saul van alle kanten te pakken?
Kijk naar die pony, hij heeft spanning omdat hij waarschijnlijk spierpijn heeft. Niet omdat saul te groot of te zwaar is (wat ze imo niet is) bekijk ook even haar andere foto's die komen misschien anders over.

Als ze de pony zou hinderen zou ze dat voelen dmv onbalans, in verzet komen, korte gangen e.d. Dan zou het plaatje er heel anders uit zien..

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:22

BrittKitt schreef:
Elma; haflingers zijn nou eenmaal iets steviger en grover dan een ielig welshje, ook al staat deze wel goed in zn spieren. Dat scheelt al een hoop!

Ik lees net dat het een arabier is?
Heb je weleens plaatjes bekeken, van arabiertjes die bepakt en bezakt met een volwassen man door de woestijn moeten racen ??? Knipoog

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:22

..dubbelpost
Laatst bijgewerkt door Siegje op 29-05-08 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Schimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:23

Ga zo door Saul, je hebt een leuke pony en wat mij betreft pas je er goed op.
Dat gezeik hier ook altijd, osteopaat hier, DA daar ja het geld groeit me op de rug ofzo!

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:23

Agh joh, blijf je kop maar in het zand steken. Lachen Vooral doen! Veel succes.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 10:24

SuzieQ ze hebben hem idd met een liverpool beleerd, vreselijk!
Idd enorm tegen de hand ed, ik heb er nu gewoon een watertrensje inhangen tijdens het mennen, werkt prima Lachen

essy72, bedankt voor je reactie, dat heb je heel mooi verwoord!
En denk dat je daar best eens gelijk in kan hebben Ja
Als ik een dagje niet geweest ben, is hij ook vrij gepikeerd Haha!

Daarnaast heeft hij sinds zijn reis een dominantie probleempje, en is hij erg gemeen tegen mijn stalgenootjes tot mijn grote spijt. Echter als ie mij ziet gaan de oortjes naar voren en zelfs een hinnikje kan dr vaak wel vanaf.
Ik denk toch echt wel dat ie weet, dat ik dat zware monster ben dat altijd op zijn rug stapt Clown

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 10:26

Elma_ schreef:
BrittKitt schreef:
Elma; haflingers zijn nou eenmaal iets steviger en grover dan een ielig welshje, ook al staat deze wel goed in zn spieren. Dat scheelt al een hoop!

Ik lees net dat het een arabier is?
Heb je weleens plaatjes bekeken, van arabiertjes die bepakt en bezakt met een volwassen man door de woestijn moeten racen ??? Knipoog

Jullie hebben beide gelijk, het is een welsh x arabiertje Knipoog

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:27

nou, conclusie.. het kan mooi Tong uitsteken

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:27

Saul schreef:
BrittKitt schreef:
Waarom? 55 kg is niet zwaar, maar daarmee ga je toch ook niet op een shet zitten om maar even te zeggen?

uh deze snap ik niet? Vergelijk je mijn pony nu met een shet? Ik denk dat daar wel verschil in zit..

Mijn pony is tussen de 1.30 en 1.33

Nee deze vergelijking was om te zeggen dat je niet zomaar met een mooie gewicht op elke pony kan gaan zitten.
Omdat 55 kilo niet zwaar is, wil dat niet zeggen dat dat in geen enkel geval zwaar is en dus altijd maar goed is.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:32

Saul schreef:
Polly kei bedankt voor je reactie, hier heb ik wat aan Ja

Ik heb er altijd sowieso een dag tussen zitten, tussen het "zware" mennen en het rijden Lachen

Echt lange ritten hebben we ook nog niet gemaakt, we moeten nog veel oefenen, maar dat komt helemaal goed Ja

Graag gedaan...

En volgens mij zit 'm daar de kneep....je laat er een dag tussen zitten. Dat kun je beter niet doen.
Ik zal het uitleggen. Heb je zelf wel eens iets intensiefs gedaan? En spierpijn gehad? Ja? Wanneer was dat het ergst? De tweede dag na de inspanning.....
Als jij de pony een dag rust geeft na het mennen, komen de spieren tot rust. De tweede dag, gaan de spieren opspelen, omdat ze dan in de herstelfase komen. Als je dan weer aan de slag gaat....dan doet het 't meeste pijn.
Door juist de dag na het mennen licht werk en vooral galop te doen, voorkom je dat de spieren te veel tot rust komen. Je blijft ze als het ware een beetje "plagen". Dat klinkt vervelend....maar dat is juist goed...want zo bouw je bespiering op...door niet te wachten totdat ze in de herstelfase komen.
Het werk wat je doet kan ook aan de longe zijn...maar dan moet je 'm wel correct bijzetten, zodat hij niet de rug wegdrukt en zodat hij zijn rugspieren en lendenspieren juist mooi kan laten "rollen".
Eric van Breda is sportfysioloog en hij weet ook veel van spieropbouw bij paarden. Indien je in de gelegenheid bent om eens een artikel te lezen (wordt nog wel eens wat gepubliceerd in de Hoefslag bijvoorbeeld), dan is dat best interessant.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 10:33

Bedankt! Maar ik laat er een dag tussen qua rijden, verder doe ik wat licht werk, beetje longeren, wat grondwerk hier en daar, beetje stappen.

essy72

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:35

zwaar monster...?
je rijd hem netjes en correct ( op wat schoonheidsfoutjes na.. maar ja ook jij bent 'nog' geen ankie ) Haha!
zolang jij eerlijk bent tegen hem met rijden zal een kilo meer of minder op zijn rug hem niet uit maken hoor..
beter zo dan een onervaren lichtgewicht.

zolang je zelf maar weet dat je hem in conditie houd...zolang die spieropbouw goed is en jij er goed op zit belemmer je hem echt niet...
hij heeft gewoon een 'karaktertje' en voelt zich in de steek gelaten.

komt wel weer goed Tong uitsteken

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:36

Je bent niet veeel te zwaar of veeeel te groot, maar wel een beetje van beide. Voor jezelf en je paardje is het wellicht beter om eens verder te kijken. Je hoeft hem niet gelijk weg te doen, het is geen schande om hem op een gegeven moment door iemand anders te laten rijden... Je kan er zelf nog wel op maar het grenst.
En waarschijnlijk heeft ie inderdaad spierpijn van het trekken van een karretje, aangezien een paard daar totaal andere spieren voor gebruikt. Bovendien zijn in die week zijn 'draagspieren' niet of nauwelijks belast, als jij die dan weer wel gaat belasten krijgt hij ook daar opeens spierpijn.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:36

Silence schreef:
Ik vind het flauw dat een bokker begint over dat andere naar zichzelf moeten kijken.

Inderdaad, ik ben ook niet de dunste, maar hou daarin wel rekening met mijn paard.
Ik doe geen dingen die overduidelijk niet kunnen.
Ik doe veel andere dingen dan rijden, omdat we daar ook veel plezier aan kunnen beleven.
En ik merk ook dat mijn paard gelukkig is zoals we het doen.
Beide zijn we geen dressuurtypes en halen veel meer plezier uit het samen bezig zijn.
Sinds ik me volledig op het grondwerk heb gestort met hem, is hij compleet veranderd.
En nee, niet omdat hij nu van het rijden af is, maar omdat hij de basis miste. Geen vertrouwen in mensen, niks niet.
En ik plaatste vroeger geregeld topics bij HAW (toen ik zijn geschiedenis nog niet zo uitgebreid kende) en ik heb nooit te horen gekregen dat ik te zwaar of te groot ben en dat ik altijd een blij kijkend paardje onder me heb. En waarom kreeg ik dat negatieve niet te horen, omdat het plaatje verder goed was/is. Omdat ik een combinatie vorm met mijn paardje waar toch 99.9% van de mensen over te spreken is. Ondanks dat ik geen meisje van van 50kg.
Ik hou ook rekening met het plaatje en of het lukt bij mijn paardje.
En ik ben niet zo eigenwijs. Als ik echt te groot zou zijn, ging hij of weg of we gingen andere dingen doen.
Ik zou niet keihard roepen dat hij nooit weg zou gaan, puur uit eigen belang, omdat ik hem niet zou kunnen missen en alleen maar naar mijn eigen plezier kijk.
En dat vind ik dingen die je ook mee moet laten spelen. Kijk naar de reactie en lichaamstaal die het paard uitstraalt.
En daarbij komt dat mijn paard standaard 2x per jaar geheel gecontroleerd wordt.
Iets wat imo iedere paardeneigenaar zou moeten doen.
Naast een smid en DA een osteopaat hebben.

ik had het over de bokkers in het algmeen als dit op mij duidt Lachen
ik vind het gewoon niet gepast dat de mensen die zelf op een pony rijden maar dezelfde bouw hebben als de ts zo reageren, en ik moet zeggen dat ik jou niet eens heb zien staan tussen de reacties Nagelbijten / Gniffelen

maar dat is mijn mening Knipoog

saul :goed dat je wat vaker gaat mennen Lachen Zal niet misstaan op een wedstrijdje mennen *LOL*