Zwarte kwpn @ wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Zwarte kwpn @ wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:47

Het is idd een reactie van de ruiter, op zo'n moment is het erg lastig om na te denken voordat je wat doet, met zo'n gigabok heb je daar geen tijd voor en reageer je gewoon. Vind het wel knap dat ze is blijven zitten maar vind het persoonlijk ook niet prettig om met de teugels op te vangen. Ben het dus ook met robinelma mee dat je het moet proberen te voorkomen!
Zelf rijd ik op de manege regelmatig op een paard die veel bokt en als je deze dan een ruk geeft kan je er nog een rotbok achteraan krijgen! Dus ja, ik laat de teugels losser als een paard in protest gaat! En denk eerst na wat IK fout deed! Ik vind het niet eerlijk voor het paard want zoals ik al eerder zei is er echt wel een reden voor. Iedereen zegt hier "had hij zich maar moeten gedragen" etc en niemand bedenkt zich dat het misschien een reactie op de ruiter is? Waarom geeft iedereen toch altijd het paard op de schuld terwijl het meestal aan de ruiter ligt?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:48

robinelma schreef:
als je bij mij op stal had gereden en ik had gezie ndat je hem dan een ruk in zn mond gaf, had ik je hoogstpersoonlijk van et paard afgetrokken Haha!

Nee lekker zijn gang laten gaan en bokken in je rug krijgen. Ik had hem flink op zijn donder gegeven en idd die ruk maar eens in de mond als je het netjes doet kan het echt geen kwaad. Jullie doen of gelijk zijn hele bek openligt. Hij hoort zich te gedragen als je het niet aanpakt gaat het van kwaad tot erger.

En over haar zit ik ben benieuwd hoe jullie zitten als je onverwachts een bok voor je kiezen krijgt. Denk dat je hetzelfde resultaat hebt. Denk dat er een hoop niet eens blijven zitten.

Is ze altijd zo of was dit net toevallig?. Als het vaker zo is kan ik begrijpen waarom je zo gespannen zit dit verander je niet zomaar. Blijven rijden en blijven aanpakken op een dag win je het wel.

Verder leuk dier wat is het papier naast KWPN?.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:48

Zwerte schreef:
Het is idd een reactie van de ruiter, op zo'n moment is het erg lastig om na te denken voordat je wat doet, met zo'n gigabok heb je daar geen tijd voor en reageer je gewoon. Vind het wel knap dat ze is blijven zitten maar vind het persoonlijk ook niet prettig om met de teugels op te vangen. Ben het dus ook met robinelma mee dat je het moet proberen te voorkomen!
Zelf rijd ik op de manege regelmatig op een paard die veel bokt en als je deze dan een ruk geeft kan je er nog een rotbok achteraan krijgen! Dus ja, ik laat de teugels losser als een paard in protest gaat! En denk eerst na wat IK fout deed! Ik vind het niet eerlijk voor het paard want zoals ik al eerder zei is er echt wel een reden voor. Iedereen zegt hier "had hij zich maar moeten gedragen" etc en niemand bedenkt zich dat het misschien een reactie op de ruiter is? Waarom geeft iedereen toch altijd het paard op de schuld terwijl het meestal aan de ruiter ligt?

DANKU Haha!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:55

Ruk maar eens in zn mond en als je het netjes doet kan het geen kwaad..
*ligt dubbel hier*

Zwak zwak zwak..

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:56

Nounou Robinelma, kan het ook een beetje vriendelijker Knipoog
Misschien bestaan er ook nog paarden die zo raar gaan doen om onder het werk uit te komen... Daar ken ik er 1tje van.

En mocht een paard aan de kletter gaan reken maar dat ik hem liever een ruk geef dan dat ik eraf lig te kijken met gebroken ledematen.
Neemt niet weg dat ik denk dat het zeker nog op andere manieren kan Lachen

Ik vind dat de TS een mooi paard heeft. Nogmaals petje af dat ze blijft zitten Ja

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:59

Ik wil best vriendelijk doen hoor, Maar tegen mensen die vinden dat het okee is hun paard een ruk in de mond te geven kan ik geen vriendelijkheid opbrengen.. Lachen

putzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:01

ik vind het snap dat je blijft zitten, petje af hoor.
maar probeer te ontspannen tijdens het rijden, ik zie op alle foto's een enorm gespannen ruiter waardoor het paard ook gespannen wordt en misschien daardoor wel tot deze uitspattingen komt. hij krijgt het idee dat jij iets eng vind en dat hij het daarom ook eng moet gaan vinden.

ik zat eerder ook altijd heel gespannen op mijn huidige bijrijdtpaard, maar heb ademhalingsoefeningen meegekregen van mn instructrice zodat ik mijn adem niet bovenin mijn lichaam vasthoudt. als ik deze oefeningen doe als ik merk dat hij gespannen wordt dan ontspant hij ook meteen.

over het trekken aan de teugel, dit vind ik niet terecht tegenover je paard, hij weet niet waar hij bang voor moet zijn en wat hij fout doet als hij wegspringt. probeer anders eens met een bokriempje te gaan rijden zoals eerder in het topic ook al werd voorgesteld, dan kan je je daaraan vasthouden als hij wegspringt en heb je voor jezelf meer zekerheid.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:03

ik vind het oke om een paard een ruk in de mond te geven als hij ervandoor gaat, misschien wel 2 of 3 of ik trek hem zo hard om dat hij nergens heen kan gaan!
kom nou, ga het paard een beetje laten bepalen wanneer hij mag bokken en wegrennen en dergelijk?
Nou dan kom je dus echt nergens als je het paard maar laat uitzoeken waar hij zin in heeft!
Dus ja van mij een ruk in z'n mond geven als hij ervandoor rent! tuurlijk waarom niet!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:06

Mellanii schreef:
ik vind het oke om een paard een ruk in de mond te geven als hij ervandoor gaat, misschien wel 2 of 3 of ik trek hem zo hard om dat hij nergens heen kan gaan!
kom nou, ga het paard een beetje laten bepalen wanneer hij mag bokken en wegrennen en dergelijk?
Nou dan kom je dus echt nergens als je het paard maar laat uitzoeken waar hij zin in heeft!
Dus ja van mij een ruk in z'n mond geven als hij ervandoor rent! tuurlijk waarom niet!

Tegen jou hetzelfde, ga eens een ijzeren ding in je mond houden en er lekker hard aan rukken, lekker soms?
Nee, en ook niet eerlijk als je in paniek bent!
Het is toch niet normaal, om de schud maar op je paard af te schuiven, terwijl ik bijna zeker weet, dat als je al zulke taal uitslaat het helemaal bij jezelf ligt!!

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:08

JAa heerlijk doe er maar meteen in!!!
kom op zeg, leef je in je penny wereld?
tuurlijk is het zielig als ze bang zijn en wegrennen.
Maar jij kent dat paard helemaal niet, en die van mij ook al HELEMAAL niet dus ga nergens over oordelen ja!
Laat jij hem lekker rennen en bokken dan?
Nou ik heb vaak genoeg in het ziekenhuis gelegen dus heb het wel aangeleerd om strenger te zijn ja!
Jij nog veel plezier met je paarden

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:11

Mellanii schreef:
JAa heerlijk doe er maar meteen in!!!
kom op zeg, leef je in je penny wereld?
tuurlijk is het zielig als ze bang zijn en wegrennen.
Maar jij kent dat paard helemaal niet, en die van mij ook al HELEMAAL niet dus ga nergens over oordelen ja!
Laat jij hem lekker rennen en bokken dan?
Nou ik heb vaak genoeg in het ziekenhuis gelegen dus heb het wel aangeleerd om strenger te zijn ja!
Jij nog veel plezier met je paarden

Oehh word je boos?
Geweldig, dat toont toch aan dat je weet dat ik gelijk heb, anders zou je niet zulke (over penny gesproken) taal uitslaan!
Dat je zo vaak in het ziekenhuis heb gelegen is wschijnlijk je eigen schuld, want je weet duidelijk totaal niet hoe je met paarden om moet gaan Haha!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:13

Mellanii schreef:

geen ruk geven wil nog niet zeggen dat je het paard alles laat bepalen! Ik wil alleen graag weten waarom een paard zo reageert en probeer gewoon zelf rustig te ademen en te blijven zitten meestal wordt het paard zelf dan ook rustiger. Ik zoek de oorzaak bij mezelf of omgeving en zelden bij het paard! Ik wil nogmaals benadrukken dat het van de TS waarschijnlijk gewoon een reflex was (gezien de giga bok, dan kan niemand normaal blijven zitten!) en geen bewust geruk (hoop ik tenminste). Dat neemt nog niet weg dat ik het niet terecht vind een paard in zn mond te rukken, ook niet als hij er vandoor gaat o.i.d.! Ik vind het werkelijk nooit gerechtvaardigd maar onder mishandeling vallen (voordat dit verkeerd wordt opgevat: dit is echt alleen als het BEWUST gedaan wordt!)
Het is duidelijk dat de meningen hierover erg verschillen dus laten we ophouden met bekvechten en verdergaan met eventueel rijtechnisch commentaar, ik denk dat alles hierover wel gezegd is.

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:14

haha
kom mij even vertellen hoe ik met paarden om moet gaan joh,
denk dat ik er toch veel meer als jou afweet,
Jij vind dat als een paard wegrent je geen ruk mag geven of omtrekken?

Maar is goed, als jij zo'n groot ego hebt dat je alles beter weet Knipoog
succes

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:16

Mellanii schreef:
haha

succes

Waar baseer je mijn ego op? en mijn betweteigheid?
En is het niet een beetje stom om te zeggen ik denk dat ik er meer vanaf weet? Hoezo denk je dat?
Ik weet wel zeker van niet als je je paard in zn mond rukt..
Ik vertel je niet hoe je met paarden om moet gan Knipoog
Ik vertel je dat ik vind dat je geen paard onder je kont waard bent!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:18

Mellanii schreef:
haha

succes

Dames, kan het met iets meer respect? (daar bedoel ik allebei mee)
Ik ben het er dus ook mee eens dat dit niet terecht is. Dat heeft niks met ego te maken maar met opvattingen van paardengedrag. Er wordt jou volgens mij helemaal niet verteld hoe je met je paarden om MOET gaan maar er worden meningen verteld, wat je daarmee doet moet je helemaal zelf weten.
(even vervelend doen: het is dan ipv als)

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:19

hier heb je het al
Ik IK Ik
daarvan kijk ik dat af, jij vind dit en dat en zus en zo,
nou sommige paarden zijn wat lastiger dan andere, je kan daarover niet oordelen vind ik.
Ieder zn eigen ding, maar ik blijf toch doen hoe ik het altijd heb gedaan en het werkt perfect!

Hierbij ben ik stil

aadjepower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 15:19

Doe is allemaal even rustig ik heb dit verhaal al meer als 10 keer gelezen en over dat in ze mond rukken, ik had deze bok niet verwacht, toen hij was 'neergekomen' van deze sprong had ik mijn handen al op het zadel vastgeklemd en heb ik hem netjes omgetrokken naar waar ik hem wou hebben.
Thuis doet hij dit normaal gesproken nooit, alleen als hij iets eng vind of omdat hij gewoon heel erg opgewonden is en het allemaal erg leuk vind, .
Dit is gewoon een soort ontploffing van hem.
Maar toch hoort hij dit neit te doen en mag hij best is een keer een rukje in ze mond krijgen.
Het ligt denk aan ons allebei, we waren allebei erg gespannen het was onze eerste wedstrijd buiten.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:21

aadjepower schreef:
Doe is allemaal even rustig ik heb dit verhaal al meer als 10 keer gelezen en over dat in ze mond rukken, ik had deze bok niet verwacht, toen hij was 'neergekomen' van deze sprong had ik mijn handen al op het zadel vastgeklemd en heb ik hem netjes omgetrokken naar waar ik hem wou hebben.
Thuis doet hij dit normaal gesproken nooit, alleen als hij iets eng vind of omdat hij gewoon heel erg opgewonden is en het allemaal erg leuk vind, .
Dit is gewoon een soort ontploffing van hem.
Maar toch hoort hij dit neit te doen en mag hij best is een keer een rukje in ze mond krijgen.
Het ligt denk aan ons allebei, we waren allebei erg gespannen het was onze eerste wedstrijd buiten.

Ik had het niet over het feit dat jij hem in zn mond trok, het was geen commentar op jouw rijstijl.. ik reageerde op iemand die het wel okee vond om je paard een ruk in zn bek te geven.. Lachen
Anyway, ik ben mn ei kwijt, ik ga, succes met je paardje nog Knipoog

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:22

robinelma schreef:
nope, Robinelma leeft in de wereld, waar de paardjes niet in hun mond gerukt hoeven te worden als ze in paniek raken Haha!

Gezellig, ik ook Haha!

Maar ok, er is hier duidelijk iets aan de hand, anders zou het paard zich niet zo achterlijk gedragen.
Bouw je zelf teveel spanning op als je op wedstrijd gaat? Je paard kan die spanning uiten in bokken.
Ben jij de hard voor hem, of ben je juist te afwachtend waardoor hij niet weet hoe hij moet reageren?

Als hij thuis wel normaal doet, probeer dan uit te zoeken wat je op wedstrijd anders doet! Knipoog

Edit: Ik lees net dat je er gespannen was, waarschijnlijk is het probleem dus opgelost Knipoog

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:22

Ik vind het een ontzettend leuk paardje. En inderdaad je mag best wat trotser zijn met zo'n paard onder je kont.
Verder vind ik het frapant dat er gesproken wordt over een 'pittig' paard. De foto's welke ik zie vind ik absoluut niet schokkend en ik zie een paard en ruiter met een storinkje in de communicatie, volgens mij weet de ruiter dit zelf ook, en komen ze hier best samen uit!
Veel succes!

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:23

pppfff wat kunnen jullie verschrikkelijk mutsen met z'n allen zeg!!
Dit is puur een moment opname en ze zal het dier heus niet om de have klap in zijn mond zitten!! Denk eens aan haar en niet ALLEEN aan het paard, je kan wel zeggen dat de schuld bij de ruiter ligt maar dat is heus niet altijd het geval! Er zijn namelijk ook zat paarden die hier de grootste schik in hebben! Er hoeft niet altijd iets bij de ruiter verkeerd te zijn, het hoeft niet perse aan het zadel e.d. te liggen!

EN DEGENE DIE MIJ VAN MIJ PAARD DENKT AF TE TREKKEN MOET NOG GEBOREN WORDEN!

wie denk jij dat je bent.... de heilige "weet ik veel wie"!
Je ziet zelf toch ook wel dat dit niet een gemeende RUK in zijn mond is!Ik zie niets van opzet en denk ook niet dat dit de bedoeling is geweest!

Verder een super gaaf dier!Ga door! Denk als je er weer op zit dat je de hele wereld aan kan, dan steld dit paard niets meer voor! succes en laat je geen dingen aan praten!!!

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:24

mooi paardje, lijkt me idd wel een kleine "lastpak" zo heb ik er ook ene gekent, was alleen 10x erger dan die van jou, heb dankzij die merrie ook meerdere malen zand gehapt (was echt levensgevaarlijk aan 't worden) en dat over 'n ruk geven, je hebt 'n ruk en 'n ruk zit ook nog verschil in, ik zie op die giga bok foto gewoon dat 't een reactie op een actie is, dat er ook mensen zijn die niet goed te spreken zijn over 'n ruk in de mond kan ik nog inkomen aan gezien 't idd 'n hele gevoelige mond is. maar ik denk toch ook wel dat de TS dit daarna toch wel heeft weten op te lossen, en het is ook zoals 't eerder gezegd is een MOMENT opname, denk dat we daar wel verder over kunnen gaan discusieren over 't rukken en plukken of wat in de mond, als paard van mij aan de kletter gaat bestaat idd ook wel de kans dat ik 's 'n ruk geef, maar eerder uit een reflectie.. want op zo'n moment (iig als 't onverwachts komt) denk je daar niet over na van:" hmm waarom slaat ie nou eigk aan de kletter? wat kan ik nou eigenlijk doen?" denk dat je op zo'n moment gewoon íets doet, ookal is 't misschien voordat moment wel 't verkeerde...

aadjepower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 15:24

mobick schreef:
Ik vind het een ontzettend leuk paardje. En inderdaad je mag best wat trotser zijn met zo'n paard onder je kont.
Verder vind ik het frapant dat er gesproken wordt over een 'pittig' paard. De foto's welke ik zie vind ik absoluut niet schokkend en ik zie een paard en ruiter met een storinkje in de communicatie, volgens mij weet de ruiter dit zelf ook, en komen ze hier best samen uit!
Veel succes!

dankje Haha!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:26

Ik vraag me af of robinelma en Zwerte wel eens op een paard gezeten hebben dat compleet uit zijn plaat gaat op een druk losrijterrein, wellicht aan de openbare weg, waar naast tientallen andere combinaties ( waaronder kleine pony's ), loslopende kinderen, mensen met kinderwagens, een grote consumptietent en wat nog meer rondlopen? Dan heb je echt geen tijd om even te wachten en je paard langzaam tot rust te laten komen. Dan telt er maar één ding: jezelf en anderen niet in gevaar brengen.
Thuis, in je afgesloten rijbak of op buitenrit waar je de ruimte hebt, zal er niks beter werken dan rust bewaren en de tijd nemen. Helaas heb je daar op concours niet altijd de ruimte en de tijd voor. Dan moet je er gewoon voor zorgen dat er geen ongelukken gebeuren, en als dat even niet de schoonheidsprijs verdient, dan is dat maar zo. Thuis gewoon weer verder werken aan de controle en ontspanning, de veiligheid van jezelf en anderen zijn op dat moment belangrijker.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:27

leuk beestje, en netjes dat je bleef zitten

en aan die andere, vecht dat via pb uit
als je paard een rotbok geeft kan best zijn dat je even aan teugels hangt