Bij schrikken; enorm bokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Re: Bij schrikken; enorm bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 18:25

Ja dat is echt een geweldige oplossing..... voor jou Nors opkijken
En dan komt er vanzelf een eigenaar langs die het er uit slaat of het paard zo kapot maakt dat het niet meer durft te bokken.
Of iemand die gewond raakt omdat zij dachten een lief paard gekocht te hebben.... Ja echt een fijne oplossing.
Ik kies dan niet voor de weg van de minste weerstand maar om het probleem op te lossen.
Geen dankbaarder moment als dat je dit per dag ziet verbeteren..... misschien ook eens het proberen waard? Knipoog

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:08

Mijn paard doet het ook. Het is ook een quarter. Ik ben al heel lang bezig om erachter te komen wat het is, maar dat is niet makkelijk. Sommige periodes heeft hij helemaal geen last, andere periodes is hij echt onhandelbaar omdat hij zichzelf totaal niet in de hand heeft. Ik vind het zelf op een soort autisme lijken; alsof de hele wereld vreemd en vijandig is.
Als ik meer weet zal ik het wel laten weten. Als de TS het weet hoor ik het ook graag Haha!. Straffen heeft in ieder geval geen zin, en schriktraining ook niet. Pas op dat je zelf niet gewond raakt, want normale paardenlogica geldt niet in deze situatie. Ik zou met het beleren wachten op betere tijden.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 23:46

Ts:

ik snap zeker wat je bedoelt. ik ben op dit moment met een drie jarige bezig (die loopt nu twee weken onder het zadel) en als die schrikt, ontploft die dus ook echt, en nee niet bokken maar met 4 benen de lucht in, hoofd tussen zijn benen en zo afentoe een keer van achter uitklappen.

Ik heb vrijdag nog zon aanvaring met hem gehad.. Ik was heerlijk ontspannen in de buitenbak aan het rijden met hem.. tot ineens plotseling een bosmaaier achter de heg aan ging (had het zelf ook niet in de gaten want wist niet dat ze daar de sloot gingen uitmaaien) Dat is echt een gruwelijk hard geluid, een beetje kettingzaag achtig! Ik heb toen dus ook echt alle hoeken van de bak gezien, gelukkig kan ik hem tot nu toe nog goed uitzitten, het gaat wel met moeite want deze gaat ook echt heel extreem als die schrikt.. Ik denk dat mijn verhaal wel herkenbaar is voor je, en dat je uitermate snapt wat ik op dit moment bedoel.

Ik ben daarin een heel makkelijk denkent persoon, ik zet mijn verstand op nul en ondanks die gekke geluiden aan de andere kant van de heg rij ik hem gewoon door.. ik heb hem bewust ook tien minutjes langer gereden (+- 35 minuten) met de bewuste gedachte als hij daar fijn in ontspanning langs gaat, dan stop ik er ook mee en is het ook gewoon goed..

Het belangrijkste voor jezelf op zo'n moment is.. Voorwaarts blijven denken en zelf rustig blijven. Als een jong paard bij mij aan de Bok gaat, geef ik hem de ruimte van voren, zodat ik het paard zeker niet in de mond kom te zitten..

Mijn ervaringen onder het bokken is gewoon ontspannen blijven ga jezelf niet verstijven en blijf gewoon in het zadel zitten op alle mogenlijke manieren.. Als ik ga staan in het zadel, als het paard bokt, kan ik het paard niet de juiste begeleiding geven die die nodig heeft.. Ik zie vaak terug ook wel eens bij nieuwe lesklanten dat ze gaan staan en het paard maar onder zich door laten bokken en vergeten om voorwaarts te denken. De meeste ruiters, denken heel bewust enkel alleen aan het blijven zitten, omdat er ook heel vaak angst speelt om te vallen, onbewust betrap ik me daar zelf ook nog wel eens op. ik ben zelf in de laatste 4 jaar niet meer gevallen en heb onverdragelijke situaties meegemaakt wat dat betreft.. Heb ook van verschillende mensen gehoort van jonge wat kan jij blijven zitten, menig ruiter had al 20 keer tegen de bakrand op gelegen.

Ik val eigenlijk puur niet omdat ik mezelf in zon situatie erg goed kan ontspannen en daarin ook heel nuchter kan nadenken, bokken kan gebeuren, vallen kan gebeuren, dat is nou eenmaal het risico van het vak..

Ik zou je paard zeker niet verkopen om deze reden zoals er eerder in dit topic is gezecht... Als je het zelf niet aandurft.. zou ik enkele keren iemand erbij laten komen die er juist ervaring in heeft.. Die jou paard ook uit kan zitten en kan voelen wat het paard onder hem doet... Die je paard naar zon situatie ook weer fijn op kan pakken gelijk kan corrigeren (rechtstellen) en net doet als of er niks gebeurt is en ook met zijn verstand op nul ermee door durft te rijden.. Al is het maar voor een paar keer.. dat je ook zelf even mee kan kijken hoe of wat, en daarna ook voor enkele keren fijne begeleiding kan krijgen van iemand die precies weet hoe jou paard wat dat betreft in elkaar steekt..

Succes ermee. en niks aan trekken van verkopen...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:52

Als hij het doet met rijden en grondwerk: eerst op de grond aanpakken.

Ten eerste: weet je zeker dat jij niet heel sluiperig bent. Het verhaal klinkt niet zo, maar ik zie het zo vaak Knipoog vraag het toch maar even. Heel veel mensen houden hun paard krampachtig rustig totdat de bom barst..

daarnaast: schriktraining helpt wel, maar je moet wel goed simuleren. Je paard is bang voor onverwachtse dingen, die moet je dus simuleren. Dingen in de bak zetten waar hij toch niet bang voor is, helpt niet. Kan er ook iemand onverwachts om de hoek komen rennen wapperend met een paraplu ofzo Clown het is niet de bedoeling dat je paard dan niet schrikt, jij moet hem alleen binnen een seconde terug kunnen krijgen, 100% aandacht op jou, niet op de rennende paraplu zwaaiende persoon. Wel rustig opbouwen natuurlijk, 22ft lijn eraan. Lukt dat niet, moet je eerst je grondwerk beter krijgen. succes!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 10:46

He bedankt dames, hier heb ik wat aan Go jij! Go jij!

LindaH; inderdaad, een soort volledige autistisch moment Ja Niet meer voor rede vatbaar.

Navidad; wat jij beschrijft in inderdaad precies wat er gebeurd. Het gaat nu heel goed maar gisteren ging ik dus wandelen en zodra ik het erf af ga is de wereld gevaarlijk Knipoog
Bijna niet meer bereikbaar, alle spieren gespannen en stijf. veel parelliwerk gedaan onderweg en dat ging beter. Maar een diepe zucht toen we weer thuis waren.
Dit wandelingetje hebben we al 300x gelopen hoor Knipoog
Daarna in de bak nog wat circling gedaan en toen was ze weer bijna te sloom Lachen
Verkopen is totaal geen optie voor mij, ben je gek. Ik vind deze puzzel geweldig! Was hem nog niet tegen gekomen maar daarom des de uitdagender.

Sanne: Nee ik ben niet sluiperig, goede vraag! Juist iets wat ik altijd tegen anderen roep "niet sluipen! je bent een roofdier nu!" *LOL*

Ik ben zelf ook niet angstig ofzo, ik ben heel rustig en blijf dit ook.
Wat jij zegt over het simuleren van angstige momenten is wel een goede, die ga ik zeker ook proberen. Zoiets was ook in de laatste savvyclub cd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 10:50

Nou, Vera, ik ben blij dat je zo bezig bent met dit jonge paard en dat je hem niet verkoopt, zoals sommigen blijkbaar zouden doen.
Alsof je daar iets mee oplost. Clown

Petje af, wat mij betreft. Ja
Ben benieuwd hoe het jullie verder vergaat de komende jaren......

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 10:52

met die paraplu? vond ik een erg goed stukje Ja
goed onderscheid tussen focus houden bij rb gedrag en schriktraining (ala: dingen neerleggen en je paard er dingen mee laten doen)

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 13:31

Vera schreef:
Navidad; wat jij beschrijft in inderdaad precies wat er gebeurd. Het gaat nu heel goed maar gisteren ging ik dus wandelen en zodra ik het erf af ga is de wereld gevaarlijk Knipoog
Bijna niet meer bereikbaar, alle spieren gespannen en stijf. veel parelliwerk gedaan onderweg en dat ging beter. Maar een diepe zucht toen we weer thuis waren.
Dit wandelingetje hebben we al 300x gelopen hoor Knipoog
Daarna in de bak nog wat circling gedaan en toen was ze weer bijna te sloom Lachen
Verkopen is totaal geen optie voor mij, ben je gek. Ik vind deze puzzel geweldig! Was hem nog niet tegen gekomen maar daarom des de uitdagender.

Btw ben een jongen ROFL

Ik denk dat je zelf wel op de goede weg bent.. Ik persoonlijk besteed er heel weinig aandacht aan.. Wel zoek ik de enge objecten en de enge hoeken juist op als ik erop zit.. puur om het paard in volledige ontspanning erdoor heen te rijden.. Mijn verstand gaat op zon moment op nul en als ik het verwacht en een van de paarden schrikt.. is het gewoon enkel wat met 4 benen de lucht in.. maar daarna is het ook goed en rij ik weer normaal ontspannen weg, maar let op dat is als ik het verwacht..

En zelf gewoon ook denken van als die een keer geschrokken is in die hoek.. gewoon doen alsof er niks aan de hand is en of er niks gebeurt is.. blijf er fijn nuchter onder en werk het paard er gewoon doorheen zoals je altijd zou doen Lachen

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 13:43

Neem aan dat je niet in de buurt woont; te zien aan je onderschrift Knipoog
Anders was je van harte welkom Haha!

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:47

Vera schreef:
Ja dat is echt een geweldige oplossing..... voor jou Nors opkijken
En dan komt er vanzelf een eigenaar langs die het er uit slaat of het paard zo kapot maakt dat het niet meer durft te bokken.
Of iemand die gewond raakt omdat zij dachten een lief paard gekocht te hebben.... Ja echt een fijne oplossing.
Ik kies dan niet voor de weg van de minste weerstand maar om het probleem op te lossen.
Geen dankbaarder moment als dat je dit per dag ziet verbeteren..... misschien ook eens het proberen waard? Knipoog

Wat ik zeg hoeft gelukkig iemand te doen,ik zeg alleen mijn mening..ik ga niet mijn nek opofferen alleen maar om paard te berijden..
Ben van de week nog in Heliomare bij wijk en zee geweest..echt ontzettend gezellig om daar de verhalen aan te horen van mensen die gevallen zijn van hun bokkende paard..en nu verder mogen in hun rolstoel Verdrietig
Maar veel success met je paardje, net wat je zegt,waarom een ander die ellende geven als je het zelf allemaal kan Clown

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 17:49

Er zaten ook vast mensen die een auto ongeluk hadden gehad... of een fiets ongeluk... of een huishoudelijk ongeluk.....
Doe je nu ook allemaal niet meer, zeker Haha!

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:52

Nee ik zit alleen nog maar thuis Tong uitsteken

Ik vergelijk paarderijden meer met hobby,en niet met auto rijden etc..
Ik vind ook mensen die van een rots afspringen ,of vanuit het vliegtuig ook een eige risico met zich mee brengen..en helemal als je pas na 50 meter naar beneden gaat springen..
En daar bedoel ik mee,dat paardrijden op zich al genoeg risicos met zich mee brengt,en dan helemaal als een paard nog jong is:)

Maar ik hou der over op..ik wens je veel success met je paard:)