Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Anoeska schreef:Ik krijg hier weer zo'n 'bitloos is de oplossing voor al uw problemen' gevoel bij. Misschien is het handiger om uit te zoeken wat het probleem is, waar het door veroorzaakt wordt, dan om maar meteen te roepen bitloos is beter.
Ik zou beginnnen met het medisch checken van je paard. Gewoon nog een keer alles om het zeker te weten.
Misschien kan je je rijden een keer laten filmen, en dan vragen of er goed ingezoomd kan worden op je paard z'n mond, en de inwerking van het bit. Zie je daar misschien al iets op dat een aanwijzing kan geven.
Eventueel proberen of andere bitten het probleem op kunnen lossen. Niet ieder bit is geschikt voor iedere paardenmond, dikker/dunner, meer/minder tongboog. Vaak kun je in een ruitershop bitten lenen voor je iets aanschaft.
midgie schreef:En met bit begin je wel zomaar?
Anoeska schreef:OK, daar kan ik wel wat mee. Dan zie ik het eigenlijk een beetje als aanvulling op mijn 3e optie, het proberen van andere bitten. Naast het proberen van andere bitten, kan je natuurlijk ook prima eens bitloos proberen.
Blijft natuurlijk het probleem dat de TS voor haar wedstrijden het liefst het probleem MET stang en trens opgelost zou zien...

polly2 schreef:Het kan dus zijn dat het paard in een patroon zit van zijn tong klemdrukken tijdens werken. Indien je hem een tijd lang die mogelijkheid ontneemt....door tijdens het werk geen bit in te doen waartegen hij zich kan klemmen met zijn tong....daardoor zou het kunnen dat je daarna het bit (S&T) er in kunt doen en dat hij van de gewoonte af is.
Mijn paard had een ontsteking op rechts. Zij nam daardoor het bit vast op links en knarste daar dan mee. Dit deed ze om rechts de pijn te vermijden. Dit paard had dit al toen ik haar kocht, dus is lange tijd zo gereden. Omdat het paard verder helemaal verreden was, was de ontsteking ook lastig te ontdekken, omdat er zoveel aan het paard mankeerde. Toch heb ik het ontdekt (gelukkig), het laten verhelpen in de kliniek. Maar het paard weet niet dat de pijn weg is, die zat vast in de gewoonte van bit links vast pakken en knarsen. Het paard verwachtte pijn van het bit. Na een hele tijd bitloos te hebben gereden was deze gewoonte doorbroken en daarna was ze op het bit ook fijn. En dat was voor mij weer fijn, aangezien ik ook wedstrijden reed en dus op wedstrijden met bit moet verschijnen.

midgie schreef:@Superwoman
Oei jij blijft je erin bijten, maar leuk leuk, hou ik wel van.
Klinkt in door dat jij bitloos maar raar vind of eng??
midgie schreef:Ja maar de TS heeft de ervaring toch??
avhelmond schreef:Waarom zijn er mensen die aanvallerig reageren. Ze heeft al vanalles geprobeerd en via internet bereik je misschien net iemand die het toevallig heeft meegemaakt en de oplossing weet. Ik zou zeggen veel succes en hopelijk vind je de oplossing zodat je snel goed verder kunt met een happy paard!
Groetjes Anke
ladyenpippi schreef:Het gaat idd om het vosje uit mijn profiel.
Midgie hoe kom jij aan die foto? Heb die niet in mijn profiel staan.
Ik had gister les en heb er bijna de hele les over gehad! Mijn instructeur ziet ook duidelijk dat wanneer hij gespannen is hij zijn tong vast drukt! Heb ook gister weer het hoofdstel geprobeerd te verstellen maar dit hielp helemaal niks! Nu zei mijn instructeur dat ik moest blijven spelen met mijn hand, geen getrek maar gewoon rustig bewegen met mijn vingers! Ook moest ik van hem steeds weer mijn stangteugel los gooien (om het zo maar te zeggen) en verder op trens rijden, dus gewoon telkens spelen in met mijn handen!
En dit hielp heel erg goed! Hij begon nu gewoon zelfs te schuimen, zonder een suikerklontje of wat te geven! Hij was nu op links wel iets vast maar dit was aan het einde van de les ook weer goed! Zo af en toe drukte hij zijn tong weer tegen het bit aan! Maar mijn instructeur zei dat hij dit alleen doet wanneer er veel van hem werd gevraagd! En wanneer er gewoon duidelijk meer spanning was te zien! Nu zei hij dat ik het is weer moest gaan proberen met een andere stang met meer tongvrijheid en heb er een mee gekregen van hem! Die ga ik vanavond dus even uitproberen!
Merk wel dat ik dit even goed ga uitproberen kijken of dit blijft goed gaan!
Mijn instructeur zei ook duidelijk dat dit niks had te maken met een te kleine mond of iets dergelijks!
En neem van mij aan dat hij wel duidelijk verstand heeft van paarden met mond problemen en met de S&T.
Het bitloosrijden ga ik niet proberen! Ben niet tegen het bitloos rijden! Maar wil gewoon zoiets doen met het goede matriaal en met goede instructie! Want ik denk dat wanneer je iets gaat doen wat je nog nooit hebt gedaan gewoon iemand bij moet hebben die daar verstand van heeft toch?? Jullie kunnen wel zeggen dat je er weinig aan kunt verknooien nja dat mag je denken maar ik ga gewoon niet ergens alleen mee bezig wat ik nog nooit eerder heb gedaan!
Volgende week komt de tandarts, hij wou hier toch even naar kijken omdat hij zo niet via de telefoon kon kijken wat het probleem precies was!
ladyenpippi schreef:Ja ik snap je best! Maar stel ik rij een tijdje zonder bit en dit gaat heel goed! Paard heeft nergens last van! Maar zodra ik weer met bit wil gaan rijden zijn de problemen weer aanwezig! Hoe dan? Ik heb zo'n gevoel dat het niet veel gaat helpen voor mijn paard. Ben het er absoluut mee eens dat het wel fijner is voor paard om geen bit in te hebben! Maar denk gewoon niet dat dit de oplossing is voor het probleem met S&T.
Kijk ik wil het best een keer proberen om bitloos te gaan rijden, maar wil dan wel graag dat het probleem is opgelost en niet dat ik dan spullen ga aanschaffen en dat het probleem daarna nog niet verholpen is!
Maar zou je mij nog een keer goed willen uitleggen waarom bitloos rijden mijn probleem gaat oplossen?
midgie schreef:avhelmond schreef:Waarom zijn er mensen die aanvallerig reageren. Ze heeft al vanalles geprobeerd en via internet bereik je misschien net iemand die het toevallig heeft meegemaakt en de oplossing weet. Ik zou zeggen veel succes en hopelijk vind je de oplossing zodat je snel goed verder kunt met een happy paard!
Groetjes Anke
Ja je hebt helemaal gelijk![]()
Als je een oplossing geeft dan krijg je hier vaak gelijk de deksel op je neus.
Welkom op bokt
ladyenpippi schreef:Het gaat idd om het vosje uit mijn profiel.
Midgie hoe kom jij aan die foto? Heb die niet in mijn profiel staan.
Ik had gister les en heb er bijna de hele les over gehad! Mijn instructeur ziet ook duidelijk dat wanneer hij gespannen is hij zijn tong vast drukt! Heb ook gister weer het hoofdstel geprobeerd te verstellen maar dit hielp helemaal niks! Nu zei mijn instructeur dat ik moest blijven spelen met mijn hand, geen getrek maar gewoon rustig bewegen met mijn vingers! Ook moest ik van hem steeds weer mijn stangteugel los gooien (om het zo maar te zeggen) en verder op trens rijden, dus gewoon telkens spelen in met mijn handen!
En dit hielp heel erg goed! Hij begon nu gewoon zelfs te schuimen, zonder een suikerklontje of wat te geven! Hij was nu op links wel iets vast maar dit was aan het einde van de les ook weer goed! Zo af en toe drukte hij zijn tong weer tegen het bit aan! Maar mijn instructeur zei dat hij dit alleen doet wanneer er veel van hem werd gevraagd! En wanneer er gewoon duidelijk meer spanning was te zien! Nu zei hij dat ik het is weer moest gaan proberen met een andere stang met meer tongvrijheid en heb er een mee gekregen van hem! Die ga ik vanavond dus even uitproberen!
Merk wel dat ik dit even goed ga uitproberen kijken of dit blijft goed gaan!
Mijn instructeur zei ook duidelijk dat dit niks had te maken met een te kleine mond of iets dergelijks!
En neem van mij aan dat hij wel duidelijk verstand heeft van paarden met mond problemen en met de S&T.
Het bitloosrijden ga ik niet proberen! Ben niet tegen het bitloos rijden! Maar wil gewoon zoiets doen met het goede matriaal en met goede instructie! Want ik denk dat wanneer je iets gaat doen wat je nog nooit hebt gedaan gewoon iemand bij moet hebben die daar verstand van heeft toch?? Jullie kunnen wel zeggen dat je er weinig aan kunt verknooien nja dat mag je denken maar ik ga gewoon niet ergens alleen mee bezig wat ik nog nooit eerder heb gedaan!
Volgende week komt de tandarts, hij wou hier toch even naar kijken omdat hij zo niet via de telefoon kon kijken wat het probleem precies was!
superwoman schreef:ladyenpippi ,fijn dat het beter ging. Ik denk dat je op de goede weg zit.
Zoals je zelf al zegt gaat het goed op een gewoon bit, dus de kans dat bitloos een gewoonte zal doorbreken geloof ik niet. Met bitloos rijden kan je hoogstens andere foutjes merken die je met bit niet zou merken, omdat je toch moet wennen en daardoor misschien gevoelig bent voor signalen. Of het zonder bit prettiger is voor je paard, daar is ook en discussie over geweest. Een bitloos hoofdstel geeft druk op de neus en dat deel is ook erg gevoelig.
sterkte iig !
superwoman schreef:avhelmond schreef:Waarom zijn er mensen die aanvallerig reageren. Ze heeft al vanalles geprobeerd en via internet bereik je misschien net iemand die het toevallig heeft meegemaakt en de oplossing weet. Ik zou zeggen veel succes en hopelijk vind je de oplossing zodat je snel goed verder kunt met een happy paard!
Groetjes Anke
Ja je hebt helemaal gelijk![]()
Als je een oplossing geeft dan krijg je hier vaak gelijk de deksel op je neus.
Welkom op bokt
[/quote]