Volgens mij wel want ze zecht dat ze er weer lol in heeft. Dat betekent dat er dus voordering in zit. Ik heb dit ook een paar maanden met mijn haf gehad dat ik het gewoon echt niet leuk meer vond om te rijden of naar haar toe te gaan.. Ze vond het zelf ook helemaal niet leuk meer dus toen ging het niet lekker. Sinds maart heb ik een prive trainer en we gaan echt met sprongen vooruit. We gaan zo hard en ik vind het zooo leuk en Mara ook.
Peeli, Bedankt voor het commentaar. Ik heb daar meer contact in de vorm dat hij goed op me let. Dat klopt. Ik kon hem daar ook iets los gaan laten. de combinatie van opletten en los laten voor zorgt er voor dat hij veel lekkerder kan lopen. Mijn haflinger heeft jaren voor problemen gezorgt. Het heeft ons ruim twee jaar gekost met hem onder het zadel te kunnen stappen door de bak (en hij was al beleerd). Ik had me niet ingesteld op weer zo'n lange basistraining. Daar had ik nou juist een compleet ander paard voor gekocht. Juist om dat niet weer mee te maken. Hoe veel je ook van het dier houd. Zo lang trainen aan 1 ding zorgt gewoon voor frustraties en tegenzin. En dat punt had ik bij Nilay dus ook bereikt. Dit topic heeft me al een heel eind geholpen om me weer zin te geven in de training. Om te bewijzen dat we het wel kunnen samen. (ik weet het, klinkt stom, maar het is wel een motivatie)
Yinari, Ik neem de tijd nu. Hij is nog steeds een geweldig paard. En ik wil gewoon dat het goed komt. We zijn al beter bezig nu. We werken eerst alleen aan ontspanning. Daarna komt de rest wel. Dat lijkt goed te helpen. Vooral als hij niets aan zijn hoofd heeft ontspant hij sneller. Ik werk nu dus gedeeltelijk met een touwtje om de hals inplaats van het halster. Dat zorgt er ook meteen voor dat ik veel lichter moet zijn in mijn hulpen en dat hij echt op eigen benen moet lopen. Ik kan hem nu niet storen in zijn hoofdhouding. Ik kan alleen zorgen dat hij in het juiste tempo loopt, de goede richting op en de goede kant op inbuigt. Dat zorgt er voor dat hij zijn eigen punt van balans beter kan zoeken. Hierdoor ontspant hij ook sneller. Het longeren geeft bij hem ook spanning. Eigenlijk al het werk zorgt voor spanning. Maar daar werken we aan.
O, dat is bij mij dan anders. Met longeren is hij wel erg druk en rennerig, maar daarbij gaat het eerder over dan met rijden. Hij ontspant gemakkelijker. Waarschijnlijk ook omdat ik geen rustige omgeving heb om te rijden en mijn longeerbakje dat wel is.
Ten eerste wil ik even zeggen dat je echt een super mooi paardje hebt.. en dat zadel lijkt me echt HEERLIJK! Als ik het goed begreep is je paardje erg voorwaarts en is ontspanning ver te zoeken! Ik heb dit probleem zelf ook gehad. Door middel van constant achtjes rijden kan je paardje niet onder je weg! blij korte rondjes draaien (volte 10m) stap en draf pas als de draf goed is kan er een galopje vanaf! Probeer tijdens de achtjes je paardje constant om te stellen. Je zal merken dat ze vanzelf los laat.. omdat dat veel lekkerder loopt!! Wat je nu echt niet moet doen is gaan hangen trekken ed. en recht stukken rijden! Super veel succes ben benieuwd hoe het vorderd!
sappho, dank je voorje bericht, Maar ik hang en trek niet de hele tijd aan de teugels hoor. Ik laat ze juist elke keer weer 'los'moet ze alleen ook erg veel weer op pakken omdat hij dan weer naar voren schiet 9ziet hij weer iets). maar langzaam aan gaat het beter. Ik ben er zelf niet zo voor om telkens maar kleine bochtjes te rijden met een paard dat zijn balans nog niet goed heeft. Dat is een veel te zware belasting voor het lichaam, met name de benen. maar we oefenen wel met wendingen hoor. Ik ben ook van plan om gebruik te gaan maken van slalom. Het paard moet dan telkens de andere kant op gesteld worden, maar de bochten zijn minder lang en vaak wat flauwer, door objecten te gebruiken echter wel heel duidelijkvoor zowel de mens als het paard.