als ik meer tijd had had ik m'n andere paard wel weer zelf gaan rijden, hopelijk kan dat volgend jaar weer wat vaker
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
(niet slecht bedoelt hé) maar nu heb ik 2 bijrijdpaarden. 1 is een KWPN (Panter) en 1 is een BWP (Orlo) Ik heb al 1 keer gereden met Panter en dat was in de buitenpiste. Echt werken hebben we nog niet gedaan, nu was het eerder gewenning. En dan hebben we ook een stukje gewandelt. Orlo heb ik nog niet kunnen rijden maar die zal later meer moeten werken om conditie te krijgen. Eigenlijk hangt het ook af van welke karakter het is. Ik leer ook veel op paarden waarin nog wat actie in zit. Bij 'geprogrammeerde' paarden (niet slecht bedoelt) kun je de kneepjes van het vak leren. Verschillende paarden rijden is ook een goede afwisseling want elk paard reageert wat anders op de hulpen en zo kun je op verschillende manieren goed rijden. En zoals iemand al zei: "Je bent een goede ruiter op je eigen paard." en als je rijdt op verschillende paarden rijdt ben je een goed ruiter op dat vlak... Als je al jaren op je eigen paard rijdt en als je dan daarna 1 keer op een ander paard rijdt dat wat het tegenovergestelde is van jou paard dat zul je een stuk minder goed ruiter (let op het woordje minder) maar als je op verschillende paarden rijd ben je gewoon van de afwisseling en zo blijf je een goede ruiter. Je moet niet persé op verschillende paarden rijden. Het is eigenlijk ook een leuke afwisseling voor jezelf.
Hanne_x3 schreef:Ik vind wel dat je op verschillende paarden moet rijden... Niet op manègepaarden! Die zijn al zodanig geprogrammeerd dat je weinig anders kunt doen. Met pensionpaarden en andere kun je wel eens rijden.. Zelf rij ik op manègepaarden maar ik pak nooit de braafste, bij dressuur is het een heel vlotte en moet je goed voorwaarts neerwaarts rijden. Bij springen heb ik een pony die moeilijk te houden is. Je moet ook goed kunnen sturen want anders gaat ze in een soort appuyement naar de hindernis toe. Vroeger reed ik in de vrije tijd op 'verzorgpaarden' (het waren paarden van een meneer dat mijn pa kent) EV's zijn ook heel anders dan goedaardige manègeknollen..(niet slecht bedoelt hé) maar nu heb ik 2 bijrijdpaarden. 1 is een KWPN (Panter) en 1 is een BWP (Orlo) Ik heb al 1 keer gereden met Panter en dat was in de buitenpiste. Echt werken hebben we nog niet gedaan, nu was het eerder gewenning. En dan hebben we ook een stukje gewandelt. Orlo heb ik nog niet kunnen rijden maar die zal later meer moeten werken om conditie te krijgen. Eigenlijk hangt het ook af van welke karakter het is. Ik leer ook veel op paarden waarin nog wat actie in zit. Bij 'geprogrammeerde' paarden (niet slecht bedoelt) kun je de kneepjes van het vak leren. Verschillende paarden rijden is ook een goede afwisseling want elk paard reageert wat anders op de hulpen en zo kun je op verschillende manieren goed rijden. En zoals iemand al zei: "Je bent een goede ruiter op je eigen paard." en als je rijdt op verschillende paarden rijdt ben je een goed ruiter op dat vlak... Als je al jaren op je eigen paard rijdt en als je dan daarna 1 keer op een ander paard rijdt dat wat het tegenovergestelde is van jou paard dat zul je een stuk minder goed ruiter (let op het woordje minder) maar als je op verschillende paarden rijd ben je gewoon van de afwisseling en zo blijf je een goede ruiter. Je moet niet persé op verschillende paarden rijden. Het is eigenlijk ook een leuke afwisseling voor jezelf.
Goofy44 schreef:Als je regelmatig veel paarden rijdt, dan kan je misschien aardig wat met paarden doen en ervaring opdoen. Je leert door veel rijden goede maar ook verkeerde reacties.
Waar het omgaat is dat je reacties vanuit het rijden gezien zo vaak mogelijk goed zijn. Dan pas ben je een goede ruiter.
Er zijn tal van ruiters die 20 jaar dagelijks op tal van paarden rijden, maar er rijkunstig gezien baar weinig van bakken.....
Met je verstand en onder begeleiding moet je de goede reacties stimuleren en als je dat op meerdere paarden ontwikkelt, dan zijn je reacties vanzelf goed. Daar is tijd voor nodig. Als je dat niet vanzelf aanvoelt, dan kan je dat technisch leren en daar heb je eigenlijk direct een goede instructeur voor nodig en die zijn schaars .....
Als je iets direct goed aanleert, is je leercurve sneller. Dus beginnen met leren rijden op een schoolpaard dat goed gaat en goede instructie. Niet zelf aanrommelen, want daardoor leer je meer verkeerd aan dan goed is. Als je goed kan rijden en dat kan toepassen op meerdere paarden, dan kan je als je zelf enige referentie hebt, dus weet en voelt wat echt goed is, op meerdere paarden rijden. De meeste mensen die op veel paarden begonnen zijn en daar lang mee doorgaan, komen in de sport niet zo ver. Dat zijn eerder uitzonderingen...... In de rijkunst wordt één paard gekoppeld aan één vaste ruiter. Opleiding, training, instructie en rijden gebeurt volgens een eenduidig systeem dat je systematisch als ruiter en paard doorloopt. Ruiter en paard worden vanaf het begin van de opleiding aan elkaar gekoppeld en blijven meestal bij elkaar. Binnen dat systeem kun je aanpassingen maken voor zowel de ruiter als het paard. Een éénduidig systeem betekent dat elke ruiter die volgens hetzelfde systeem is opgeleid en rijdt, direct op een paard dat op dezelfde manier is opgeleid, getraind en wordt gereden wegrijdt..... Als een systeem van training, instructie, rijden éénduidig is, geeft dat aan een paard ook meer mogelijkheden bij verschillende eigenaars, ruiters.
Het rijden van meerdere paarden heeft veel voordelen. Het rijden van meerdere paarden zou je in je opleiding tot beter ruiter op de juiste momenten in je ruiter carriere moeten doen. Doe je dat op de verkeerde momenten, dan is dat als je ambitie hebt om iets goed te doen, contra-productief. Je hebt er als ruiter, instructeur of trainer alleen dan maar last van.
Afleren van verkeerd aangeleerde reacties is moeilijker voor een ruiter, dan het aanleren van goede reacties vanuit niets. Bij een paard is dat effect nog veel sterker, alleen leert een paard de reacties veel sneller aan, en die kunnen goed, maar ook slecht zijn. Als ruiter, instructeur, trainer moet je er voor zorgen dat elke response van het paard zo vaak mogelijk goed is. Het platvorm voor een betrouwbare leercurve is dan gelegd. Onder de druk van tijd en geld, schiet dit er meestal bij in. Een ruiter die in korte tijd minder paarden gereden heeft, maar meer goed geleerd heeft komt verder dan een ruiter die veel gereden heeft, zonder directe begeleiding. Die ruiter ontwikkelt zich, als het geen talent is, meestal tot grootste tegenstander van zich/haarzelf.....
De kunst is om alles op het goede moment te doen. Dat mag ook wel eens fout gaan. Alles zo veel mogelijk doen, is geen garantie voor succes.
Hanne_x3 schreef:Ik vind wel dat je op verschillende paarden moet rijden... Niet op manègepaarden! Die zijn al zodanig geprogrammeerd dat je weinig anders kunt doen. Met pensionpaarden en andere kun je wel eens rijden.. Zelf rij ik op manègepaarden maar ik pak nooit de braafste, bij dressuur is het een heel vlotte en moet je goed voorwaarts neerwaarts rijden. Bij springen heb ik een pony die moeilijk te houden is. Je moet ook goed kunnen sturen want anders gaat ze in een soort appuyement naar de hindernis toe. Vroeger reed ik in de vrije tijd op 'verzorgpaarden' (het waren paarden van een meneer dat mijn pa kent) EV's zijn ook heel anders dan goedaardige manègeknollen..(niet slecht bedoelt hé) maar nu heb ik 2 bijrijdpaarden. 1 is een KWPN (Panter) en 1 is een BWP (Orlo) Ik heb al 1 keer gereden met Panter en dat was in de buitenpiste. Echt werken hebben we nog niet gedaan, nu was het eerder gewenning. En dan hebben we ook een stukje gewandelt. Orlo heb ik nog niet kunnen rijden maar die zal later meer moeten werken om conditie te krijgen. Eigenlijk hangt het ook af van welke karakter het is. Ik leer ook veel op paarden waarin nog wat actie in zit. Bij 'geprogrammeerde' paarden (niet slecht bedoelt) kun je de kneepjes van het vak leren. Verschillende paarden rijden is ook een goede afwisseling want elk paard reageert wat anders op de hulpen en zo kun je op verschillende manieren goed rijden. En zoals iemand al zei: "Je bent een goede ruiter op je eigen paard." en als je rijdt op verschillende paarden rijdt ben je een goed ruiter op dat vlak... Als je al jaren op je eigen paard rijdt en als je dan daarna 1 keer op een ander paard rijdt dat wat het tegenovergestelde is van jou paard dat zul je een stuk minder goed ruiter (let op het woordje minder) maar als je op verschillende paarden rijd ben je gewoon van de afwisseling en zo blijf je een goede ruiter. Je moet niet persé op verschillende paarden rijden. Het is eigenlijk ook een leuke afwisseling voor jezelf.
Het mooie van een manege is dan weer dat je, als je zelf beter wordt, je ook moeilijkere paarden krijgt en dus meer uitdagingen