Springen met een drie jarige ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xNursiex

Re: Springen met een drie jarige ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:09

Er werd hier gevraagd om springtraining met een driejarige, niet om vrijspringen of rondhuppelen in het weiland. Dan kan het paard zelf bepalen hoe het loopt. Dat vind ik net even wat anders dan een parcours rond springen.
Overgens vind ik iedere intensieve training met een driejarige te vroeg. En wat ze in de paarden(wedstrijd)sport doen, ja er lopen ook tweejarige draves op de renbaan. Maar om nu te zeggen dat dit later zulke gezonde diertjes worden.

Dus: Springtrainingen of meerdere hindernissen springen met een driejarige vind ik niet kunnen. Er zijn dan nog genoeg andere dingen om op te concentreren.

Joya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 21:27

Dat kan best hoor! Misschien niet heel intensief, maar gewoon springen kan wel

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 17:22

Unique_ schreef:
Edit: Naar mijn mening, is springen met een drie jarige not done.
Ik bedoel met springen dan niet misschien 1x in de zoveel tijd een klein sprongetje doen, maar echt fanatiek rijden en dan ook flinke sprongen maken onder het zadel.
Ik vind sowieso het fanatiek rijden op een drie jarige, al niet verstandig, laat staan er mee te gaan springen.

Zelfde mening. Persoonlijk vind ik het beter als er gewacht wordt tot ze 4 jaar zijn.
Tegen die tijd vind ik bv balkjes of een cavalettie springen prima, maar meer ook echt niet.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 18:00

fanatiek springen is not done voor een driejarige.
als het goed is ben je net begonnen te rijden op je driejarige paardje.

toch ben ik wel van mening dat je vrij snel kunt beginnen met balkjes lopen. dit is alleen maar goed. paarden worden er alleen maar los van en krijgen meer evenwicht. tussen de balkjes kun je af en toe ook een balkje wat hoger leggen. niet om te springen maar voor de afwisseling.

als je paard dit een beetje rustig op heeft gepakt kun je zeker wel af en toe een kruisje springen. ik vind trouwens wel dat de galop redelijk beheerst moet zijn!

Cazzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:51

Ikzelf zou er nog even mee wachten om gelijk met een driejarige te gaan springen, maar af en toe een cavaletti lopen of een balkje is geen ramp!

Marusch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:07

Ik zou het persoonlijk nog niet doen. Het paard is dan nog zo weinig ontwikkeld, je rijd alles kapot. Wij hebben dan ook gewacht tot onze merrie 4 jaar was voordat we haar gingen inrijden en als ze 5,5 is beginnen we voorzichtig aan met het springen.

_Cares_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 11:12

Als je een 3-jarige aan het inrijden bent zal ik eerst maar eens bezig gaan met de basis dingen van de dressuur! Want voordat je gaat springen moet je je paard onder controle kunnen houden dus samen met je paard de dressuur onder de knie hebben als je dat hebt en hij kan goed een B proefje lopen dan zou ik pas aan springen gaan denken en dan ben je alweer een jaartje verder en is het paard ook beter ontwikkeld kwa spieren.