waarom S&T en/of aansnoerneusriem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Simba_

Re: waarom S&T en/of aansnoerneusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:41

Qimm schreef:
Ik dacht dat ZZ-L lichte tour was Blond

heb me daar nooit in verdiept haha

overigens kunnen paarden ook zonder S&T, aansnoerneusrienen en slofteugels verpest worden hoor, ik snap het drama niet

Nee Knipoog

Even kort voor jou dan Haha! Tong uitsteken :

Z1
Z2
ZZ-licht
ZZ-zwaar

Dan verplicht S&T :

PSG & Inter1 (lichte tour)
Inter2 (midden tour)
Grand Prix (zware tour)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:50

weer wat wijzer Clown

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:58

Qimm schreef:
weer wat wijzer Clown

Knipoog

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:13

Je hulpe verfijnen met S&T?? Je stouwt de mond van je paard vol met een hoop ijzer en rijden maar. Dat is mijn mening grof gezegd.

Er zijn ook mensen die met een hoop training, paarden zonder harnachement allerlei zware tour oeffeningen laten doen.

Dat heet hulpen verfijnen Knipoog je ziet niet dat ze bezig zijn en toch doet het paard precies wat de bedoelling is. Als je echt een goede ruiter bent kun je ook op een gewoon gebroken watertrensje je proeven rijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:15

het gekke is dat de mensen die het Z ontstegen zijn eigenlijk allemaal wel op een gewoon trensje trainen, vaak hangen ze alleen met de les een S&T in.........

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 18:39

heiditjj schreef:
Je hulpe verfijnen met S&T?? Je stouwt de mond van je paard vol met een hoop ijzer en rijden maar. Dat is mijn mening grof gezegd.

Er zijn ook mensen die met een hoop training, paarden zonder harnachement allerlei zware tour oeffeningen laten doen.

Dat heet hulpen verfijnen Knipoog je ziet niet dat ze bezig zijn en toch doet het paard precies wat de bedoelling is. Als je echt een goede ruiter bent kun je ook op een gewoon gebroken watertrensje je proeven rijden.

kijk Haha! je neemt de woorden uit mijn mond. *LOL*

en het gaat mij trouwens niet alleen om de Z (nog wat) ruiters maar ook om de ruitertjes die hier met allerlij rare bitten rijden om te showen (waarschijnlijk) en het weldegelijk verkeert gebruiken terwijl zij dat gewoon weten.

waarom rijden jullie met stang en trens niet alleen in wedstrijden maar ook gewoon in jouw bakkie ..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 06:23

ik rijd niet eens met S&T maar dat zal ik tzt echt wel gaan doen. Ik heb zojuist al uitgelegd wat het voordeel is van S&T en als je niet de moeite wil nemen om dat te lezen en een gefundeerde reactie te geven ipv maar wat te roepen, heeft deze discussie weinig zin.

De laatste opmerking raakt helemaal kant noch wal, het is best aan te raden om af en toe eens te trainen met het materiaal waarmee je ook op wedstrijden rijdt. Zowel paard als ruiter moeten eraan wennen nl Knipoog

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 06:28

KiWiKo schreef:
het gekke is dat de mensen die het Z ontstegen zijn eigenlijk allemaal wel op een gewoon trensje trainen, vaak hangen ze alleen met de les een S&T in.........

Ik weet het maar mijn reactie ging ook over de mensen die thuis met S&T rijden.

Ik vindt dat trouwens ook een fout van de KNHS
Bij dressuurwedstrijden wordt gekeken naar de mate van gymnastisering en beheersing van het paard.
Bron: http://knhs.nl/News.asp?ID=46&PCatID=15 ... ID=&men=07

Als je je paard beheerst, moet je dat ook kunnen zonder vanalles in zijn mond te stoppen (S&T en andere zware bitoptomingen) en er hulpteugels aan te hangen (tijdens training). Als jij en je paard een eenheid zijn (waar het min of meer om gaat bij de dressuur), heb je die dingen niet nodig, dat is waar de KNHS dus ook vanuit zou moeten gaan, dan moeten ze die dingen eigenlijk gewoon verbieden. Bitloos is ook verboden, terwijl dat in mijn ogen nog beter beheersing van het paard aangeeft.

Ik zal me nu wel een hoop kritiek op de hals halen, maar het zij zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 06:40

Je merkt gewoon wie er ooit mee gereden heeft of zo maar wat in het rond bazuint...

De meeste kunnen het ook allemaal zonder S&T..maar ach, dat wordt pas geloofd als sommige zelf eens uit de L van Levenslang komen.
Juist uitspraken waar men geen kaas van heeft gegeten zouden verbouden moeten worden..ze zijn namelijk niet gebasseerd op eigen ervaringen. Zie het als een soort van roddel en wellicht bij sommige ook wel jalouzie...dat ze maar niet verder komen dan de L... en dan zeggen ze snel..maar dat wilde ik ook niet (zo ken ik er een in mijn omgeving...maar fanatieker trainen dan die doet er niemand)

En voor heidi dan maar..ik reed ook alleen in de les met S&T
ondertussen sprong ik elke week met een gewone trensje, ging regelmaig naar het bos met mijn gewone trensje.
Hobbelde vrolijk met een halster rond en vroeg dan ook een travers en de vliegende en eenvoudige wissel... dus hoe men toch altijd maar weer aan die vooroordelen komt over zonder S&T moet het ook kunnen? Dat kan ook gewoon zonder...maar op wedstrijd kun je net de puntjes op de i zetten.
Waar je anders een voldoende haalt op een trens krijg je een dikke voldoende met de S&T omdat je net wat meer kunt afwerken.

Maar mensen die tegen zijn...ervaar het eens...doet wonderen Haha!

Owja, de verwarring over waneer S&T verplicht is...voorheen was dat in de ZZ-Licht, dit is vorig jaar pas veranderd

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 06:50

mijn Z paard liep 2 * in de week op S&T, sprong daarnaast M en crosste L, dat laatste allemaal op een simpele gebroken trens Haha!

Verder sluit ik me helemaal bij kawa aan.

Lisannaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:12

Mijn paard loopt wel op S&T, heb haar eerst altijd alleen maar op trens gereden maar door de S&T heb ik net iets meer controle over haar, wat ik dus nodig heb in de ring. en dan hangt ie soms nog in een boogje!
Mijn andere paard(inmiddels verkocht) liep in de Z2 nog op trens, die had de S&T nog niet nodig maar ik oefende er wel mee.
Ik denk dat de S&T helemaal geen kwaad kan, het is voor de verfijning van de hulpen en dat heb je ook wel nodig op Zniveau of hoger.
Bij het springen worden meer rare bitten gebruikt hoor, waar wij niet eens mee de ring in mogen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:38

twistermahoi schreef:
ja en toch zie ik vaak mensen die weldegelijk bijde teugels strak hebben staan en of de aansnoer neusriem om dat mondje dicht te houden..

Maar ik zie ook heel vaak mensen die met een gewone trens rijden en de teugels ook veel te strak hebben Knipoog

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:42

Ik rijd met aansnoerneusriem omdat het bij het hoofdstel zat, niet om haar mond dichttehouden. Het vorige hoofdstel was niet mooi dus heb ik een nieuwe gekocht met dubbele neusriem. Maar deze zit helemaal niet strak en ze rijd super ik verpest haar zo echt niet

Er zijn wel mensen die S&T of een aansnoerneusriem gebruiken en hun paard verpesten maar dat ligt niet aan deze hulpmiddelen maar aan die personen Slapen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:21

heiditjj schreef:
Ik weet het maar mijn reactie ging ook over de mensen die thuis met S&T rijden.

Ik vindt dat trouwens ook een fout van de KNHS
Bij dressuurwedstrijden wordt gekeken naar de mate van gymnastisering en beheersing van het paard.
Bron: http://knhs.nl/News.asp?ID=46&PCatID=15 ... ID=&men=07

Als je je paard beheerst, moet je dat ook kunnen zonder vanalles in zijn mond te stoppen (S&T en andere zware bitoptomingen) en er hulpteugels aan te hangen (tijdens training). Als jij en je paard een eenheid zijn (waar het min of meer om gaat bij de dressuur), heb je die dingen niet nodig, dat is waar de KNHS dus ook vanuit zou moeten gaan, dan moeten ze die dingen eigenlijk gewoon verbieden. Bitloos is ook verboden, terwijl dat in mijn ogen nog beter beheersing van het paard aangeeft.

Ik zal me nu wel een hoop kritiek op de hals halen, maar het zij zo

Maar die mensen kúnnen ook best met een trens rijden. Een s&t is niet 1 of ander martelmiddel om je paard in allerlei rare bochten te wringen ofzo... Scheve mond

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:26

Ik zie een aansnoerneusriem niet als hulpmiddel hoor? Verward
Ik gebruik het omdat bij aansnoerneusriem al zo'n zacht vlakje onder zit, anders krijg mijn paard en pony wondjes... Nagelbijten / Gniffelen
S&T ga ik niet op in.

En waarom wij niet op een normaal bit kunnen rijden in het crossen en springen?
Maybe omdat we niet willen verongelukken, en onze paarden ook niet? Verward Scheve mond
Ik wil mn paard graag kunnen houden in de cross, dat ie niet keihard doordendert..
Veiligheid voor alles, en ja, soms kan dat niet op een trensje.
Mijn paard wel, maar die is een stuk makkelijker in de mond, maar mn pony (tinker) die kan ik niet houden op een "simpel" bitje, ik wil wel de controle bijv. in de cross hebben om ze goed uit te laten komen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:27

Scum schreef:
twistermahoi schreef:
ja en toch zie ik vaak mensen die weldegelijk bijde teugels strak hebben staan en of de aansnoer neusriem om dat mondje dicht te houden..

Maar ik zie ook heel vaak mensen die met een gewone trens rijden en de teugels ook veel te strak hebben Knipoog

Inderdaad, ik zie genoeg mensen die met een trensje rijden maar toch hun handen ergens in hun oren (bij wijze van spreken he Clown ) hebben hangen Clown

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:41

Ik cross overigens wel op een gewoon bit hoor Haha!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:43

Ben wel van plan om dat met mijn paard te doen, want dat deed de vorige ook, maar met Bonny (tinker) kan dat echt niet Scheve mond *LOL*
Die is te enthausiast, anders komen er ongelukken van.
Maar ik doe wel steeds bijv. de teugel op gaatje hoger (minder scherp) mijn doel is rijden op een "gewoon" bitje Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:46

Ik zie dat zo: als je een erg enthousiast/sterk paard hebt en je moet met een gewoon bit er heel erg hard aan gaan hangen is dat ook niet zo gezond voor de kaak/nekspieren.
In dat geval kun je beter met een iets scherper bitje rijden en dus minder druk erop zetten.

Maar goed, ik ga nu teveel off topic. Wat ik eigenlijk duidelijk wilde maken is dat er sommige mensen zijn die met S&T niet vriendelijk rijden. Maar je hebt ook sommige mensen die beter niet mer sporen kunnen rijden. Maar je hebt ook sommige mensen die goed met een slof overweg kunnen. Het is gemakkelijk om overal over te oordelen.....

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:01

Wee lekker kort door de bocht, is alles nu weer zielig?

S&T zie ik niet als martelwerktuig waneer het in goede handen is. Klaar, maar is dat niet met een gewoon bit of hulpmiddel, bitloze optoming, ook zo? Ik snap je punt niet zo TS.
Ieder hulpmiddel/optoming is slecht waneer er niet goed mee omgegaan word. Als een zadel niet past is dit ook zielig? Nietwaar?

Ja ik rijd met S&T zo af en toe, puur omdat het verplicht is sommige M2 proeven met S&T te rijden. En aangezien we het over Noorwegen hebben zijn de regels/proeven anders.
Natuurlijk kan ik kiezen om geen S&T in te hangen en wedstrijden te skippen, en dan? Mijn paard bitloos optomen? Omdat een ander vind dat een sperriem of S&T zielig is? Nee zo gaat dat bij mij niet. Ik kan mijn paard prima op mijn zit rijden en zonder of op een gewoon bitje, zelfs bitloos, dat S&T ding hangt er alleen voor de sier op wedstrijd. Niets aan de hand toch? Een S&T is er simpelweg niet voor om je paard te dwingen net als ieder ander hulpmiddel/optoming.

Edit: Typo

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 10:22

Voor mijn pony heb ik een hoofdstel met aansnoerneusriem. Vind het mooi en er zit een kussentje achter. Aansnoerneusriem wil niet zeggen dat ik hem flink aansnoer (dat zou uberhaupt met een normale neusriem ook kunnen) maar ik heb er altijd 2 vingers tussen.

Op mijn bijrijd merrie (2x Z2 geweest) rijd ik op het moment met S&T, Stang gebruik ik bijna niet. Merrie is wat vast gereden en is fijner te rijden op S&T. Zo kan ik haar makkelijker 'los' rijden met zachte hulpen. Zodra ze weer goed op 2 teugels is en ik met haar ga starten ga ik weer gewoon op trens rijden (tenzij we direct in het Z starten, dan hou ik de S&T er wel in).

Edit: met 'los' rijden bedoel ik niet dat ik hang/trek/zaag om haar los te maken maar ze pakt de S&T uit zichzelf beter op dan een gewone trens en nu ze wat vast zit maakt het dat voor mij ook wat makkelijker. Lachen

love_u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 23:42

S&T is verplicht van het ZZ-Zwaar
ik vind aansnoerneusriem gewoon ook netter staan

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 08:11

TS, in je openingspost vraag je een eerlijke discussie, maar toch reageer je zelf niet meer op die berichten waarin anderen aangeven wat een aansnoerneusriem eigenlijk is. Dat is imo geen eerlijke discussie.
Een aansnoerneusriem kan net zo gevaarlijk zijn als een gewone neusriem.

Ook vind ik een aantal berichten zeer kort door de bocht. En op dat vlak sluit ik me helemaal bij Runningkawa aan.

TS, heb je zelf ooit met S&T gereden?

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 08:28

Dirkje_ schreef:
Er zijn wel mensen die S&T of een aansnoerneusriem gebruiken en hun paard verpesten maar dat ligt niet aan deze hulpmiddelen maar aan die personen

En zo is het.
Om je paard te verpesten heb je echt geen S&T of aansnoerneusriem nodig, de meeste mensen lukt dat ook al wel zonder deze dingen.

Oke, een S&T wordt vaak verkeerd gebruikt. Ga maar eens bij een gemiddelde Z dressuur ring kijken, en je zal versteld staan (of juist niet Knipoog ) van het aantal mensen dat gewoon niet correct met S&T om kan gaan.

Gelukkig zijn er ook heel veel mensen die er wél op een correcte manier mee omgaan, dus ik zie de ophef ook niet zo. Het heeft niet specifiek iets met die S&T te maken, maar meer met iemands rijvaardigheid in het algemeen.

Ik rijd mijn Z paarden thuis altijd op een simpel dubbelgebroken trensje. Enkel tijdens de les of op concours gaat de S&T erin, voor pure verfijning en 'mocht het nodig zijn'.
Mijn instructeur doet me bijvoorbeeld tijdens de les echt iets aan wanneer ik de stang er onterecht bij pak, en de stang erbij pakken is in zijn ogen bijna altijd onterecht Haha!

Het hele aansnoer-neusriem gedoe snap ik niet zo. Ook een gewone simpele neusriem kan je aardig strak aantrekken.
Een aansnoerneusriem is in mijn ogen juist vriendelijker; het is breder (verdeelt de druk dus beter), zachter en heeft ook nog zo'n 'kussentje' achter de kin (?) van je paard. Je hebt (bij juist gebruik, maar dat is met alles zo) gewoon veel minder kans op irritatie, wondjes en velletjes dan bij een gewone neusriem.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 08:34

TS, wat wil je nu eigenlijk met dit topic?
hier zijn op Bokt al zoooveel discussie over geweest...
vervolgens ga je alleen in op de dingen die gezegd worden in het topic die je aanstaan en de dingen die je niet aanstaan, daar ga je over "doorzagen" (hoe toepasselijk Knipoog ) of tegenaan schoppen?
Wil je nu echt een discussie uitlokken? zoja, dan moetje ook discussiëren met de mensen die een andere mening hebben en openstaan voor wat zij zeggen...