Dirkje_ schreef:Er zijn wel mensen die S&T of een aansnoerneusriem gebruiken en hun paard verpesten maar dat ligt niet aan deze hulpmiddelen maar aan die personen
En zo is het.
Om je paard te verpesten heb je echt geen S&T of aansnoerneusriem nodig, de meeste mensen lukt dat ook al wel zonder deze dingen.
Oke, een S&T wordt vaak verkeerd gebruikt. Ga maar eens bij een gemiddelde Z dressuur ring kijken, en je zal versteld staan (of juist niet
) van het aantal mensen dat gewoon niet correct met S&T om kan gaan.
Gelukkig zijn er ook heel veel mensen die er wél op een correcte manier mee omgaan, dus ik zie de ophef ook niet zo. Het heeft niet specifiek iets met die S&T te maken, maar meer met iemands rijvaardigheid in het algemeen.
Ik rijd mijn Z paarden thuis altijd op een simpel dubbelgebroken trensje. Enkel tijdens de les of op concours gaat de S&T erin, voor pure verfijning en 'mocht het nodig zijn'.
Mijn instructeur doet me bijvoorbeeld tijdens de les echt iets aan wanneer ik de stang er onterecht bij pak, en de stang erbij pakken is in zijn ogen bijna altijd onterecht 
Het hele aansnoer-neusriem gedoe snap ik niet zo. Ook een gewone simpele neusriem kan je aardig strak aantrekken.
Een aansnoerneusriem is in mijn ogen juist vriendelijker; het is breder (verdeelt de druk dus beter), zachter en heeft ook nog zo'n 'kussentje' achter de kin (?) van je paard. Je hebt (bij juist gebruik, maar dat is met alles zo) gewoon veel minder kans op irritatie, wondjes en velletjes dan bij een gewone neusriem.