Picasso (Zuidhorn x Makelaar) @ springwork

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anouska

Re: Picasso (Zuidhorn x Makelaar) @ springwork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 11:20

xDaPhNex schreef:
Die heeft totaal geen plezier in het springen... oren plat, rug weggedrukt. Hoe komen jullie aan dit paard? 't ziet er een beetje uit alsof hij kapot gereden is in het springen.

Zou kunnen, dat idee heb ik zelf ook. Wij hebben hem bij een handelaar vandaan. In zijn paspoort staan veterinaire keuringen van o.a. Aacken, dus hij heeft internationaal gesprongen. Dit is echter maar een maand of 4 geweest.

_Quieto_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:24

Als hij met dressuren wel ontspannen loopt waarom blijf je je daar dan niet op concentreren? Waarom moet hij per se springen? Het ziet er niet erg naar uit dat het paard het leuk vindt om te doen.. dus missen zal hij het dan ook niet. Tong uitsteken

xDaPhNex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:26

4 Maanden is niet lang... zelfs niet om een paard te proberen te trainen. Hopelijk proberen jullie hem weer het vertrouwen terug te geven, maar dit doe je denk ik niet door gelijk oxers en dubbelsprongen neer te zetten.

Veel succes met hem

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:26

Genoeg over niet mee zitten, handen naar voren enz

Ik heb zelf ook zown beestje gehad, erg vervelend. Vooral omdat je er zelf niets aan kan doen, maar wel lekker veel commetaar krijgt. Ik heb mijn paardje uiteindelijk met een pessoabit gereden als ik ging springen. Daar kwam ze al een heel stuk van terug.
Verder moest ik natuurlijk super veel oefenen, is heel moeilijk om die snelheid eruit te krijgen. Dit heeft me wel een behoorlijke tijd gekost, maar uiteindelijk kon ik er wel fijn mee springen.
En wat mij opviel, naarmate ik hoger ging springen werd mijn diertje als maar rustiger. Ging ze beter naar me luisteren (qua tempo) omdat ze anders echt niet meer uit kwam (anders kreeg je noodsprongen).
Ik wens je er veel succes mee.

Overigens vind ik het een hardstikke mooi beestje. Dressuur matig loopt ie iig alwel lekker. Springen komt ook wel!!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:35

Ik heb er weinig aan toe te voegen.

Wel wil ik de Topicstarter een compliment geven, er zijn maar weinig die opbouwende kritiek zo goed oppakken!

Succes met het paard.

Een lange rij van lage in-uit-jes verlagen ook het basistempo van het paard.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:31

Anouska schreef:
xDaPhNex schreef:
Die heeft totaal geen plezier in het springen... oren plat, rug weggedrukt. Hoe komen jullie aan dit paard? 't ziet er een beetje uit alsof hij kapot gereden is in het springen.

Zou kunnen, dat idee heb ik zelf ook. Wij hebben hem bij een handelaar vandaan. In zijn paspoort staan veterinaire keuringen van o.a. Aacken, dus hij heeft internationaal gesprongen. Dit is echter maar een maand of 4 geweest.

Kan je niet gaan kijken of je iets kan vinden over zijn verleden ? Zou kunnen helpen en het zou zijn spring gedrag kunnen uitleggen ( weet even geen ander woord ) .. Knipoog

idd suc6 met hem !

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 12:36

Ik heb al iemand gemaild die bij Albert Zoer heeft gereden/gewerkt om te kijken of zij meer over hem weet. Verder is het moeilijk om iets over hem te vinden.

Kirsten01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:43

ik vind dat de ruiter totaal niet kan rijden, hij hindert het paard, zielig

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 12:45

Kirsten01 schreef:

Misschien moet je ook even de andere berichten lezen in plaats van enkel de foto's bekijken. Met dit soort berichten kan ik niks.

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 12:47

Yvonniej schreef:
Ik heb er weinig aan toe te voegen.

Wel wil ik de Topicstarter een compliment geven, er zijn maar weinig die opbouwende kritiek zo goed oppakken!

Succes met het paard.

Een lange rij van lage in-uit-jes verlagen ook het basistempo van het paard.

In-uitjes zeker maar eens proberen!

En opbouwende kritiek is altijd welkom, zeker omdat we weten dat er een probleem is en dit graag op willen lossen. Elke tip is daarom welkom. Met de ene kan ik misschien niks, aan de andere heb ik weer heel veel, maar alles kan geprobeerd worden!

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:49

Anouska schreef:
Ik heb al iemand gemaild die bij Albert Zoer heeft gereden/gewerkt om te kijken of zij meer over hem weet. Verder is het moeilijk om iets over hem te vinden.

Mischien kan je advertentie plaatsen , als hij echt in de sport heeft gesprongen , kan je vast wle iets over hem vinden. Mischien zelfs wel zijn vorge eigenaar , dan kan je vragen waarom hij er mee stopte met hem. Knipoog

En mischien is het een tip om het heeel erg rusitg op te bouwen , dat je hem gwn met losse teugels rijd errst balkjes enzo. En dan laat hem maar lopen.Knipoog

Heel veel suc6 en erg goed hoe je reageerd !

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 12:56

[quote="sannekeee"]En mischien is het een tip om het heeel erg rusitg op te bouwen , dat je hem gwn met losse teugels rijd errst balkjes enzo. En dan laat hem maar lopen.Knipoog[quote]

Ja, das makkelijker gezegd dan gedaan, haha. Maar we gaan het proberen. Ik denk dat ik dan Bas maar helemaal van tot tot teen in de beschermers doe Haha!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:08

Kirsten01 schreef:

Tja dat is niet echt eerder. Ik heb ook altijd een raket gereden hoe goed je ook kan rijden als een paard niet te plaatsen valt en altijd maar lukraak springt is meegaan echt super lastig. Sommige paarden willen zo graag dat ze bijna niet te rijden zijn.

Ik zou het springen even voor het springen laten en meer dressuurmatig trainen en met grondbalken. Hem leren te wachten op je zit en pas af te gaan op het moment dat jij wil.
Ik heb dit zelf een jaar lang moeten doen en dat heeft resultaat gehad.
Ik snap je instructeur niet als hij dit ziet hem nog steeds hoger laat springen maar het gewoon laag houdt en meer dressuurtraining voorschrijft.

Ik denk dat hij om deze reden misschien niet lang daar heeft gestaan en dan vraag ik mij af in hoeverre dit paard geschrikt is voor de springsport of voor een ruiter die nog erg veel moet leren. Helaas belanden veel van dit soort paarden die totaal verziekt zijn bij particulieren die als die niet oppassen verongelukken.

Als ik over zou doen wat ik nu weet zou ik een rustig en ervaren paard hebben gekocht die weet hoe hij moet springen een paard waarop ik kan leren en die mij dingen kan leren.
Dit paard is rijtechnisch zo moeilijk dat een super ervaren ruiter en met veel geduld en tijd wat van kan maken maar dat zal veel balkjes draven/galoperen worden.

Succes ik snap ook niet dat je dit soort foto's plaatst?. je weet dat je op bokt een hoop gezeur om kan krijgen. Als je er nu een rijtechnische vraag bij zet op een rijtechnisch forum zou ik zeggen GOED ZO.
Succes ik hoop dat je snel een andere instructeur neemt die tijd neemt zonder hoog springewerk.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:17

Wat is geleerd heb is in dit soort situaties van de mond af te blijven en rustig het contact op te gaan zoeken.
En vooral het paard voor en na de hindernis stil zetten. Misschien eerst met wat 'geweld' en dat steeds meer uitbouwen naar op je zit en houding. Ook stemhulpen als ondersteuning.
En idd, beginnen met balkjes en daar in verschillende door de ruiter gekozen tempo's overheen gaan.

En mocht het niet werken allemaal, waarom dat idd niet bij dressuur houden?
Want ook dressuurmatig moet er veel gedaan worden, véel meer op de achterhand, er meer door en losser over de rug. Een mooie manier voor tijdens de dressuur laten wachten en ontspannen is op een volte steeds terug rijden naar bijna stap en er weer uit rijden. Dat dat misschien begint met wat 'geweld' om je paard terug te rijden, jammer dan, moet maar even. Maar zodra dat een paar keer herhaald wordt zal het steeds beter gaan en krijg je meer ontspanning.
Heel veel succes, en plezier natuurlijk Lachen

@ Prisca: ik vind het juist goed dat de TS foto's plaatst en duidelijk vermeld wat het probleem is, dat ze al aan het werk zijn en dat alle tips welkom zijn!

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 13:22

Hier was geen instructie bij, dit was even kijken wat hij op de hogere sprong zou doen, omdat hij zo hard ging bij de lage sprongen. Omdat hij zo hoog gelopen had, hadden wij het idee dat hij op de hoge sprongen misschien wat beheerster zou zijn, maar niet dus.

Dat er met dit soort foto's op bokt altijd een hoop "gezeur" komt weet ik, maar alleen gezeur heb ik niks aan en kijk ik niet naar. Als er 1 of 2 waardevolle tips tussen zitten ben ik al blij want daar kun je dan weer iets mee.

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 13:23

OoappeloO schreef:
Een mooie manier voor tijdens de dressuur laten wachten en ontspannen is op een volte steeds terug rijden naar bijna stap en er weer uit rijden. Dat dat misschien begint met wat 'geweld' om je paard terug te rijden, jammer dan, moet maar even.

Daar zullen we dan maar geen foto's van plaatsen Knipoog

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:24

Bij een heet en druk paard werkt voor de hindernis stilzetten vaak slecht ze worden dan onzeker en gaan nog vager springen. Vaak beledig je ze en worden gevaarlijk. Na de hindernis is wel een optie als het maar rustig gebeurt. Ik zou het eerder oplossen op dressuurvlak.

Ik weet niet of dit paard ook erg druk en nerveus is in de omgang?. Beschrijf het type paard eens?.

Omdat niet iedereen leuk kan reageren en het helaas vaak op ruzie uitloopt. Gelukkig valt het nu mee en blijft de TS erg rustig.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:30

Anouska schreef:
OoappeloO schreef:
Een mooie manier voor tijdens de dressuur laten wachten en ontspannen is op een volte steeds terug rijden naar bijna stap en er weer uit rijden. Dat dat misschien begint met wat 'geweld' om je paard terug te rijden, jammer dan, moet maar even.

Daar zullen we dan maar geen foto's van plaatsen Knipoog

Oke wat doet hij dan?. Ik snap niet dat mensen gaan springen als het dressuur gedeelte zo waardeloos is Haha!. Niet banketstaaf bedoelt hoor.

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 13:35

Prisca schreef:
Bij een heet en druk paard werkt voor de hindernis stilzetten vaak slecht ze worden dan onzeker en gaan nog vager springen. Vaak beledig je ze en worden gevaarlijk. Na de hindernis is wel een optie als het maar rustig gebeurt. Ik zou het eerder oplossen op dressuurvlak.

Ik weet niet of dit paard ook erg druk en nerveus is in de omgang?. Beschrijf het type paard eens?.

Omdat niet iedereen leuk kan reageren en het helaas vaak op ruzie uitloopt. Gelukkig valt het nu mee en blijft de TS erg rustig.

Het paard is verder erg cool en relaxed. Maakt zich nooit druk, wacht braaf op zijn beurt met voeren, is niet druk. Met rijden is hij wel eens wat meer wakker dan normaal, maar welk paard heeft dat nou niet? Hij is sociaal naar mensen en andere paarden. Hij wil alleen nog wel eens raar doen als je vergeet een bontje om de singel te doen, want daar is hij gevoelig.

Zou niet weten wat ik er meer over kan vertellen.

En tja, waarom zou je er ruzie om gaan maken, mensen mogen hun mening geven. Over sommige meningen denk ik weer het mijne. Daarbij komt dat kritiek mag, alleen is het dan ook wel fijn als diegene dan wel met een tip of eventuele oplossing komt.

@Prisca: Het dressuurgedeelte is helemaal niet waardeloos hoor, dit paard loopt (zonder hindernissen in de bak moet ik er wel bij zeggen) heel ontspannen en goed over de rug met een zeer goed achterhandgebruik.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:39

Idd Anouska, daar maar geen foto's van plaatsen Knipoog Want dat is toch wel zo zielig.
Nou vaak zat moet ik de eerste paar keer echt een rammel geven van voren, anders blijft ze doordrammen. Na een paar keer rammel en paard de kop in de lucht gaat het steeds beter en kunnen we het met een ophouding en vooral op zit en been. Met een daarbij ontspannen paard.

Okee voor de hindernis stop zetten werkt niet bij elk paard idd, je kan 'er ook weigeren mee oproepen. Maar wel stop zetten voor een balk.

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 13:42

Ik vind het trouwens wel jammer dat hierop zoveel gereageerd wordt, en het topic van Royal wordt bijna niet op gereageerd. http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 0&t=935731
Daar rij ik zelf mee en aangezien ik binnenkort wil gaat starten in B-springen, zou ik daar wel wat tips kunnen gebruiken!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:44

Oke dus het probleem zit hem echt in de sprong en niet in het algemene rijden. Dan zou ik idd toch helemaal terug gaan en alleen maar balken rijden totdat hij het op zijn gemak gaat doen en dit langzaam opbouwen.

Je hebt ook grote kans dat hij zo geforceerd springt door zijn verleden. Jonge paarden moeten vaak flink presteren om geld op te brengen sommige trekken dat en sommige niet en gaan rare dingen doen. Of hij nu springt uit angst of lol kan ik niet zo 123 zien dus vandaar een flinke stap terug en iedere keer met rijden met de balken aan slag net zolang totdat hij erg geen moeite meer voor doet.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:46

En als je hem nu vrij laat springen af en toe? dan wel lage sprongetjes en in-uitjes, maar er zit geen ruiter op waar hij rekening mee moet houden of die hem hinderd of iets dergelijks...

Dan kan hij zijn eigen tempo/springedrag uitzoeken, hij moet het gewoon dan zelf maar uitzoeken..

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:49

Prisca schreef:
Bij een heet en druk paard werkt voor de hindernis stilzetten vaak slecht ze worden dan onzeker en gaan nog vager springen. Vaak beledig je ze en worden gevaarlijk. Na de hindernis is wel een optie als het maar rustig gebeurt.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens.. Die van mij is ook zo'n heethoofd en of je nou 1.40 neer zet of 30 cm hij wil met 200 km per uur eroverheen. ze moeten leren wachten. Tuurlijk als het een onzeker paard van zichzelf dan moet je daar wat voorzichtiger mee omgaan. Stillzetten betekend ook niet boem hangen aan teugels en klaar. hij moet gewoon net als bij normaal halthouden stil staan pasje terug en weer opnieuw aanrijden. Je kan ze wel na de sprong terugzetten maar je heb paarden die doen wegrennen na de sprong, je hebt paarden die rennen naar de sprong toe en je hebt beide. Je moet per paard in mijn ogen gewoon kijken naar de aanpak. Hoe gevoelig is het paard, hoe is hij in dressuurmatig werk en hoe is hij in zijn koppie. En belonen, aangeven dat hij het goed doet is super belangrijk. En basis werk die moet er eerst inzitten voordat je echt de hoogte / breedte in gaat springen. Gun het paard zijn tijd Knipoog

ik maak altijd bij de dressuur een geluidje bij overgangen in tempo terug. Dit begint hij langzamerhand wat te snappen als hij een keer wat stuitert in de bak of weer hard probeerd te gaan. Misschien ook nog wel een tip Knipoog

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:51

Sjapaz schreef:
En als je hem nu vrij laat springen af en toe? dan wel lage sprongetjes en in-uitjes, maar er zit geen ruiter op waar hij rekening mee moet houden of die hem hinderd of iets dergelijks...

Dan kan hij zijn eigen tempo/springedrag uitzoeken, hij moet het gewoon dan zelf maar uitzoeken..

Dit kan inderdaad bij sommige paarden helpen maar heb het ook vaak averechts zien werken spijtig genoeg. Hierbij is rust en opbouw ook heel belangrijk. Anders komen ze om in de balken voor zich.