Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
maar ga alsjublieft niet met balkjes knoeien
Cardy schreef:Wat ik mij afvraag is wanneer jullie met de vliegende wissels beginnen?
Als ik mijzelf even als voorbeeld neem:
Ik rijd M2 en het gaat echt super. Daarbij gaan de Z1 oefeningen ook al super thuis.
Wat ik o.a. oefen:
linkergalop-stap-rechtergalop-stap-linkergalop-enz. en dit doe ik om de paar passen. Ik kan dat overal doen en op elke hand: volte, rechte lijn, hoefslag, binnenhoefslag, diagonaal, slangevolte, linksom, rechtsom, enz.
Ben ik op de goeie weg?
lalunamyo schreef:als je L niveau loopt , en dan wissels gaat oefenen, zal ik niet doen wat ik hierboven lees, maar goed, iedereen mag zelf weten ,,
zorg nou maar gewoon eerst dat je de galop perfect in orde heb, erg verzamelen, bijna stapvoets, goede middengalop en bijn weer verzameld terugrijden, dat moet gewoon perfect zijn. Of achterwaarts, en voorwaarts aanspringen in arbeidsgalop, ga dat eerst super goed oefenen, Daarna ga je pas de EENVOUDIGE wissels doen, en dan met een goede instructeur, die op dat niveau getraint is, ga je pas de echte wissels doen, Hier was ik nog niet eens mee bezig in de M2, wat voor niveau rijd je nu ? ik weet natuurlijk ook niet het niveau van je paardmaar ga alsjublieft niet met balkjes knoeien
. runningkawa schreef:Ook voor het springen zal je de achterhand goed moeten kunnen beheersen
De galop verkleinen daarbij op de achterhand blijven zonder sprongverlies
Verruimen zonder alleen maar te versnellen
ook de achterhand moet je kunnen verplaatsen.
Met een paard met van nature een fijne gallopade is dat minder moeilijk dan gedacht.
Maar ook dan kun je ook pas bij een springpaard een fijne wissel springen.
Want een wissel in 2en is ook voor het springen niet fijn voor je ritme
. Merel_Claire schreef:lalunamyo schreef:als je L niveau loopt , en dan wissels gaat oefenen, zal ik niet doen wat ik hierboven lees, maar goed, iedereen mag zelf weten ,,
zorg nou maar gewoon eerst dat je de galop perfect in orde heb, erg verzamelen, bijna stapvoets, goede middengalop en bijn weer verzameld terugrijden, dat moet gewoon perfect zijn. Of achterwaarts, en voorwaarts aanspringen in arbeidsgalop, ga dat eerst super goed oefenen, Daarna ga je pas de EENVOUDIGE wissels doen, en dan met een goede instructeur, die op dat niveau getraint is, ga je pas de echte wissels doen, Hier was ik nog niet eens mee bezig in de M2, wat voor niveau rijd je nu ? ik weet natuurlijk ook niet het niveau van je paardmaar ga alsjublieft niet met balkjes knoeien
Waar lees je dat als ik vragen mag?
Dus wanneer je aan het springen bent moet het paard eerst op Z-niveau rijden voordat je een wissel kunt rijden.
lalunamyo schreef:Cardy schreef:Wat ik mij afvraag is wanneer jullie met de vliegende wissels beginnen?
Ik rijd M2 en het gaat echt super. Daarbij gaan de Z1 oefeningen ook al super thuis.
Wat ik o.a. oefen:
linkergalop-stap-rechtergalop-stap-linkergalop-enz. en dit doe ik om de paar passen. Ik kan dat overal doen en op elke hand: volte, rechte lijn, hoefslag, binnenhoefslag, diagonaal, slangevolte, linksom, rechtsom, enz.
Ben ik op de goeie weg?
dit bedoel ik , zorg maar eerst dat dit voor elkaar is , en dan later, als je eenmaal in de klasse met de vliegende wissels kom, ga dat dan pas maar trainen, je bent op de goede weg hoor
Citaat:Waar lees je dat als ik vragen mag?
Dus wanneer je aan het springen bent moet het paard eerst op Z-niveau rijden voordat je een wissel kunt rijden.
ik heb het gewoon over de dressuurwissels die helemaal verzameld en netjes zijn, springen is natuurlijk ook weer anders, lalunamyo schreef:Cardy schreef:Wat ik mij afvraag is wanneer jullie met de vliegende wissels beginnen?
Wat ik o.a. oefen:
Ben ik op de goeie weg?
dit bedoel ik , zorg maar eerst dat dit voor elkaar is , en dan later, als je eenmaal in de klasse met de vliegende wissels kom, ga dat dan pas maar trainen, je bent op de goede weg hoor

eline_love schreef:Wlke hand rijd voor hem het makkelijkst?
Dan kan je daarmee beginnen.
Je gaat op de ene hand aan galoperen,
verandert van hand en geeft de juiste hulpen!
Als het niet lukt. kan je ook kes nemen.
Privéles is het beste
?? Hoe weet dat paard dan wat te doen??
lalunamyo schreef:@ Cardy, ik ken jou en je pony/paard verder niet, ik geef verder ook geen les. ik krijg zelf les van een goede instructrice vind ik, en die verteld mij alles, en laat mij het pas doen als k er aan toe ben, ik zou zulke dingen echt niet via het internet kunnen zeggen.
@Joceline, ja als alles voorelkaar is, dan pas de `zwaardere oefeningen `. Ik heb het hier niet over springen.
ach ik heb alles gezegt in dit topic hoe ik erover denk, meningen zijn verschillend, mijn motto, niet alles overhaasten, eerst de basis,
ZarcoTje schreef:Linda_E schreef:ik word gewoon verdrietig als ik de reacties lees hoe je zogenaamd een paard een vliegende gallopwissel aan moet leren
dit is (dressuur)rijtechnisch gezien vloeken in de kerk wat hier allemaal word "geadviseerd"
Ik wil haar helemaal geen vliegende galopwissel aanleren.
Ik wil haar gewoon een wissel aanleren,bv. als ik op de rechterhand gallopeer,dat ik haar kan laten 'overspringen' tot de linkergalop
Vliegende galopwissel moet ik heus nog niet kunnen,dat zal ik veel later wel lerenEn daar zal ik met haar ook nooit aan beginnen