Hoe galopwissel (aan)leren ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Re: Hoe galopwissel (aan)leren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:26

Wat ik mij afvraag is wanneer jullie met de vliegende wissels beginnen?
Als ik mijzelf even als voorbeeld neem:

Ik rijd M2 en het gaat echt super. Daarbij gaan de Z1 oefeningen ook al super thuis.
Wat ik o.a. oefen:
linkergalop-stap-rechtergalop-stap-linkergalop-enz. en dit doe ik om de paar passen. Ik kan dat overal doen en op elke hand: volte, rechte lijn, hoefslag, binnenhoefslag, diagonaal, slangevolte, linksom, rechtsom, enz.

Ben ik op de goeie weg?

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:50

Ik volg dit even. Ik doe hetzelfde als Cardy en ik wil graag de wissels aanleren voor tijdens het springen. Hoeven dus geen keurige wissels te zijn.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:05

misschien kan jehet vinden in boeken
en als je een slange volte doet in galop moet je hel snel van Handveranderen
dus dan moet je snel je been verleggen zo heb ik het geleerd

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:09

Mijn paardje springt voor keurig om, maar achter niet. Ze is daarbij ook nog eens erg goed in contragalop en dat maakt het ook best lastig.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:14

als je L niveau loopt , en dan wissels gaat oefenen, zal ik niet doen wat ik hierboven lees, maar goed, iedereen mag zelf weten ,,

zorg nou maar gewoon eerst dat je de galop perfect in orde heb, erg verzamelen, bijna stapvoets, goede middengalop en bijn weer verzameld terugrijden, dat moet gewoon perfect zijn. Of achterwaarts, en voorwaarts aanspringen in arbeidsgalop, ga dat eerst super goed oefenen, Daarna ga je pas de EENVOUDIGE wissels doen, en dan met een goede instructeur, die op dat niveau getraint is, ga je pas de echte wissels doen, Hier was ik nog niet eens mee bezig in de M2, wat voor niveau rijd je nu ? ik weet natuurlijk ook niet het niveau van je paard Knipoog maar ga alsjublieft niet met balkjes knoeien Tong uitsteken

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:16

Cardy schreef:

Ik rijd M2 en het gaat echt super. Daarbij gaan de Z1 oefeningen ook al super thuis.
Wat ik o.a. oefen:
linkergalop-stap-rechtergalop-stap-linkergalop-enz. en dit doe ik om de paar passen. Ik kan dat overal doen en op elke hand: volte, rechte lijn, hoefslag, binnenhoefslag, diagonaal, slangevolte, linksom, rechtsom, enz.

Ben ik op de goeie weg?

dit bedoel ik , zorg maar eerst dat dit voor elkaar is , en dan later, als je eenmaal in de klasse met de vliegende wissels kom, ga dat dan pas maar trainen, je bent op de goede weg hoor

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:27

lalunamyo schreef:
als je L niveau loopt , en dan wissels gaat oefenen, zal ik niet doen wat ik hierboven lees, maar goed, iedereen mag zelf weten ,,

zorg nou maar gewoon eerst dat je de galop perfect in orde heb, erg verzamelen, bijna stapvoets, goede middengalop en bijn weer verzameld terugrijden, dat moet gewoon perfect zijn. Of achterwaarts, en voorwaarts aanspringen in arbeidsgalop, ga dat eerst super goed oefenen, Daarna ga je pas de EENVOUDIGE wissels doen, en dan met een goede instructeur, die op dat niveau getraint is, ga je pas de echte wissels doen, Hier was ik nog niet eens mee bezig in de M2, wat voor niveau rijd je nu ? ik weet natuurlijk ook niet het niveau van je paard Knipoog maar ga alsjublieft niet met balkjes knoeien Tong uitsteken

Waar lees je dat als ik vragen mag?
Dus wanneer je aan het springen bent moet het paard eerst op Z-niveau rijden voordat je een wissel kunt rijden Clown .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:30

Ook voor het springen zal je de achterhand goed moeten kunnen beheersen
De galop verkleinen daarbij op de achterhand blijven zonder sprongverlies
Verruimen zonder alleen maar te versnellen
ook de achterhand moet je kunnen verplaatsen.

Met een paard met van nature een fijne gallopade is dat minder moeilijk dan gedacht.
Maar ook dan kun je ook pas bij een springpaard een fijne wissel springen.
Want een wissel in 2en is ook voor het springen niet fijn voor je ritme

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:35

runningkawa schreef:
Ook voor het springen zal je de achterhand goed moeten kunnen beheersen
De galop verkleinen daarbij op de achterhand blijven zonder sprongverlies
Verruimen zonder alleen maar te versnellen
ook de achterhand moet je kunnen verplaatsen.

Met een paard met van nature een fijne gallopade is dat minder moeilijk dan gedacht.
Maar ook dan kun je ook pas bij een springpaard een fijne wissel springen.
Want een wissel in 2en is ook voor het springen niet fijn voor je ritme

Ben het helemaal met jou eens Haha! .

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:41

Merel_Claire schreef:
lalunamyo schreef:

Dus wanneer je aan het springen bent moet het paard eerst op Z-niveau rijden voordat je een wissel kunt rijden Clown .

Ik denk dat ze bedoeld wanneer je op dat punt bent aangekomen, nadat alles in orde is en je je gaat voorbereiden op de Z? Ik weet niet hoor misschien is dat het Lachen

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 18:45

lalunamyo schreef:
Cardy schreef:

Wat ik o.a. oefen:

Ben ik op de goeie weg?

dit bedoel ik , zorg maar eerst dat dit voor elkaar is , en dan later, als je eenmaal in de klasse met de vliegende wissels kom, ga dat dan pas maar trainen, je bent op de goede weg hoor

Ok bedankt! Maar wat zijn de volgende stappen waar ik aan moet werken/wat ik moet gaan doen?

Verzamelen gaat ook super, bijv. in de galop gaat ze echt zitten en maakt haar galopsprongen groter (hoe zeg je dat, je voelt dat ze goed haar achterbenen optilt waardoor de sprong groter wordt tijdens het verzamelen)

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:10

@ Cardy, ik ken jou en je pony/paard verder niet, ik geef verder ook geen les. ik krijg zelf les van een goede instructrice vind ik, en die verteld mij alles, en laat mij het pas doen als k er aan toe ben, ik zou zulke dingen echt niet via het internet kunnen zeggen.

@Joceline, ja als alles voorelkaar is, dan pas de `zwaardere oefeningen `. Ik heb het hier niet over springen.

ach ik heb alles gezegt in dit topic hoe ik erover denk, meningen zijn verschillend, mijn motto, niet alles overhaasten, eerst de basis,

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:14

Citaat:

ik heb het niet over het spring hoor Knipoog ik heb het gewoon over de dressuurwissels die helemaal verzameld en netjes zijn, springen is natuurlijk ook weer anders,

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:33

@lalunamyo

Met die/dat? motto ben ik het eens!

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 19:52

Daar ben ik het ook mee eens.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:29

lalunamyo schreef:
Cardy schreef:

Wat ik o.a. oefen:

Ben ik op de goeie weg?

Wat mijn instructrice nog meer doet als voorbereiding op de wissels is oefenen met je binnenbeen laten afhangen (buitenbeen van de galop die je rijdt) en (Contra)stelling vragen in de contragalop. zowel op de rechte lijn als op de volte. En daarin ook kunnen verruimen en weer terugverzamelen. Je paard moet namelijk in balans kunnen blijven als je je voorbereidt op de galopwissel. De voorbereiding bestaat o.a. uit rechtmaken, nieuwe stelling aannemen, en dan pas de "nieuwe" galophulp voor het werkelijke changement.

Ik heb laatst per ongeluk een changement gereden omdat we dus met die voorbereidende oefeningen bezig waren en ik haar vanuit de contragalop iets meer de hoek in wilde rijden omdat ze af wilde snijden en daardoor blijkbaar de juiste hulpen gaf. Ze sprong hem keurig beheerst in 1 keer, terwijl ik dacht dat zij het niet kon. (had wel eens geprobeerd of het knopje erop zat zeg maar) Ik was echt verbaasd. Goede voorbereiding is het halve (tot hele) werk bleek maar Haha!

Ik heb vroeger ook wel eens geknoeid met proberen een pony om te laten springen, maar rijtechnisch gezien is het niet verstandig hier zonder goede begeleiding aan te beginnen als je er zelf geen ervaring in hebt. Gevaar van te vroeg beginnen met de changementen is dat je paard een periode kan krijgen dat hij vanuit de contra galop steeds om gaat springen. Die contra moet dus heel goed bevestigd zijn en het is handig om een periode geen wedstrijden te hebben als je de wissels aan gaat leren omdat ze er soms van in de war raken. Dat legde mijn instructrice mij in elk geval uit. Zij leidt paarden op naar nationaal dressuurniveau.

eline_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:13

Wlke hand rijd voor hem het makkelijkst?
Dan kan je daarmee beginnen.
Je gaat op de ene hand aan galoperen,
verandert van hand en geeft de juiste hulpen!
Als het niet lukt. kan je ook kes nemen.
Privéles is het beste Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:05

eline_love schreef:
Wlke hand rijd voor hem het makkelijkst?
Dan kan je daarmee beginnen.
Je gaat op de ene hand aan galoperen,
verandert van hand en geeft de juiste hulpen!
Als het niet lukt. kan je ook kes nemen.
Privéles is het beste Knipoog

Als je hem aanleert Clown ?? Hoe weet dat paard dan wat te doen??

Ik zou gewoon goed les nemen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:09

De meeste snappen dat heel goed Ja
Jij geeft zo toch verschillende hulpen voor een rechter of linker galop?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:35

lalunamyo schreef:
@ Cardy, ik ken jou en je pony/paard verder niet, ik geef verder ook geen les. ik krijg zelf les van een goede instructrice vind ik, en die verteld mij alles, en laat mij het pas doen als k er aan toe ben, ik zou zulke dingen echt niet via het internet kunnen zeggen.

@Joceline, ja als alles voorelkaar is, dan pas de `zwaardere oefeningen `. Ik heb het hier niet over springen.

ach ik heb alles gezegt in dit topic hoe ik erover denk, meningen zijn verschillend, mijn motto, niet alles overhaasten, eerst de basis,

Heb je helemaal gelijk in! Het ging mij niet om de daadwerkelijkge vliegende galopwissel. Meer waar je nog meer aan moet werken, dus wat zijn de volgende stappen.
Vliegende galopswissel wordt toch pas gevraagd in de Z2, en als mijn paard en ik er klaar voor zijn..Dan zal inderdaad mijn instructrice er vanzelf mee beginnen.

voisinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:48

ZarcoTje schreef:
Linda_E schreef:
;( ik word gewoon verdrietig als ik de reacties lees hoe je zogenaamd een paard een vliegende gallopwissel aan moet leren :n dit is (dressuur)rijtechnisch gezien vloeken in de kerk wat hier allemaal word "geadviseerd"

Ik wil haar helemaal geen vliegende galopwissel aanleren.
Ik wil haar gewoon een wissel aanleren,bv. als ik op de rechterhand gallopeer,dat ik haar kan laten 'overspringen' tot de linkergalop ;)
Vliegende galopwissel moet ik heus nog niet kunnen,dat zal ik veel later wel leren ;) En daar zal ik met haar ook nooit aan beginnen :)

hallokes, ik ben jonge ruiter van 15 (rij al 3jaar) ik ben nieuw op bokt dus weet niet echt waar ik moet beginnen praten. Mijn vraag is hoe moet ik mijn paardj doen wisselen in galop? Ik ben springruiter en zo van da chic dressuur is niet echt mijn ding dus voor mijn parcours te springen en zo wil ik gewoon weten wat de hulpen zijn enz... mijn paardje kan heel goed springen en in dressuur al veel verbeterd tegenover het begin dus als iemand mij zou willen helpen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:00

Ik zal je berichtje even temmen, topic is bijna 3 jaar geleden. Ik zou een instructrice nemen.

angelzambezi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:08

Ik heb het mijn pony aangeleerd met balkje/hindernis. balkje neer leggen of kleine hindernis klaarzetten en dan als je boven de balk/hindernis je hand een beetje naar rechts doet (als je de lrechtergalop wil) spring hij rechts aan. En als je dan ook nog de 'goede' beenhulpen geeft doet je paardje het straks ook zonder balk/hindernis. ik heb het met n balkje gedaan.

Succes!

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:14

Ik zou voor het aanleren van de changementen geen balkjes gebruiken omdat je dan het risico loopt dat het paard de wissel in twee delen gaat springen.
Beter kun je m.i. bijv. werken vanuit de eenvoudige galopwissel en daar het stapmoment telkens een stukje korter maken. Overigens is het, voordat je hiermee begint, van groot belang dat het paard zijn galoppades in diens verschillende tempi sterk bevestigd, met een dragend achterbeen naar voren en door het lijf gereden zijn. Vanuit de contragalop op de rechte lijn kan ook, zolang het maar niet in de wending is en ervoor zorgt dat je je paard eerst goed rechtstelt voordat je de stelling naar de wissel vraagt.
Laatst bijgewerkt door JPS op 12-04-11 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:35

joehoeeee oud topic :7