Bijna 3 te jong?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bijna 3 te jong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 12:28

Overdrijven maakt duidelijk Lachen Tong uitsteken

Kijken hoe ze er als 3 jarige uitzien...nog van die slungels of zijn ze al wat in de breedte aan het gaan.
Dan kun je rustig gaan inrijden.
Nee niet elke dag een uur, maar 3x in de week 20 min, daar krijgen ze echt niks van. Ook niet als ze ouder zijn.
Zij het slungels, laat je ze staan tot de herft of het jaar erop.

En ben je aan het rijden merk je als je wilt ook wat een paard aangeeft.
Doet hij het makkelijk of is er gesputter. Bij dat laatste ben je gewoon te veel aan het vragen.
Lekker het land op.
Of is een paard geestelijk nog niet klaar, ook het land weer op.
Maar ook genoeg paarden die het leuk vinden en het gewoon helemaal af kunnen.
Niks aan de hand dan daarmee verder te gaan.

Maar zo naar je paard kijken moet ook als hij 10 is...dat vindt ik gewoon standaard bij paardrijden horen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 12:31

runningkawa schreef:
Overdrijven maakt duidelijk Lachen Tong uitsteken

Kijken hoe ze er als 3 jarige uitzien...nog van die slungels of zijn ze al wat in de breedte aan het gaan.
Dan kun je rustig gaan inrijden.
Nee niet elke dag een uur, maar 3x in de week 20 min, daar krijgen ze echt niks van. Ook niet als ze ouder zijn.
Zij het slungels, laat je ze staan tot de herft of het jaar erop.

En ben je aan het rijden merk je als je wilt ook wat een paard aangeeft.
Doet hij het makkelijk of is er gesputter. Bij dat laatste ben je gewoon te veel aan het vragen.
Lekker het land op.
Of is een paard geestelijk nog niet klaar, ook het land weer op.
Maar ook genoeg paarden die het leuk vinden en het gewoon helemaal af kunnen.
Niks aan de hand dan daarmee verder te gaan.

Maar zo naar je paard kijken moet ook als hij 10 is...dat vindt ik gewoon standaard bij paardrijden horen

Zo doe ik het dus ook. En alles wat ik onder de kont heb gehad werd niet ingereden voor het drie was... maar pas als het drie was en daarbij wel kijkend naar de ontwikkeling...
Ik ben het volledig met je eens, Kawa...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 12:39

Afbeelding

Op het moment van de foto drie jaar en vier maanden. Hij was daar ook al zadelmak. Gemeen he Clown

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 14:36

oowie schreef:
dat is ook de reden waarom ik een paard van 1,5 koop,zodat ik het zelf op de manier kan doen waarvan ik denk dat het de beste is. Knipoog

maar deze manier van trainen bestaat al ontzettend lang,en het is geen trend,ik denk dat het meer een trend is -en ik hoop dat dat lang zo mag blijven- dat mensen tegenwoordig meer met het welzijn van hun paarden bezig zijn,en dus ook met een andere manier van trainen dan hup zadel erop,hup bit in hup rijden maar bij een paard van nog geen 3!
dit is niet aanvallend bedoeld ofzo hoor,maar ik denk dat daar tegenwoordig gewoon wat meer bij stilgestaan wordt.

Bij mij ook dat ik een 2jarige heb gekocht
Volgend jaar april wordt ie 3. kijken hoe we er dan tegenover staan en anders nog een jaartje wachten ofzo (wil beleren in de zomer doen).
kan hem tot die tijd alles leren wat ik wil en hem volledig naar mijn hand zetten. ik wou liever geen 'gebruikt' paard
Woooow suleilitha, dierenbeul Sigaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 14:39

Grinnik, erg he Suus, zoals je ziet blaas je dat beest ook zo omver!!!
Tja, ik ben er ook niet voor om een paard te rijden voor het drie jaar is... en als het eenmaal drie is dan kijk ik echt wel naar de constitutie en de bouw.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 14:41

Zo ziet ie er wel uit ja.
Knipoog

Precies
Heb daarnaast nog heel veel jaar te rijden dus heb niet zo veel zorgen of ik nou moet wachten of niet hii.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 14:46

Denk dat je naar het paard moet kijken...
Als het echt nog een peuter is dan moet je idd niet vaker dan 3x per week iets er mee doen en verder lekker peuter laten zijn.

Je heb ook 3 jarige die geen peuter meer zijn.... net als met mensen, daar is de ene ook volwassener dan de andere

Maar als hij zo graag wilt rijden waarom heeft hij dan niet een wat oudere pony gekocht.

Je weet dat als je zo'n jong ding koopt dat je rustig aan moet doen andere verpest je het voor de toekomst.

Die van mij is nu 6 en met 4,5 pas ingereden 2x per week.
Dat was nog een echte peuter maarja Haffies zijn toch al laat peuter af.

Ik lees ook over jong springen.. die van mij mocht niet eerder dan zijn 6e jaar een hindernisje springen van max 30 cm... en dan nog los...
Ik wil nog heeeeeel lang van hem genieten... en we hebben alle tijd...

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:25

iedereen moet het inrijden doen op de manier waarvan hij denkt dat de beste is,en ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat dat pas na 3 jaar is,en pas als het paard er klaar voor is,zowel lichamelijk als geestelijk,het enige verschil is dat de een het beleren doet als zadel erop,bit erin longeren en een ruiter erop,en dat de ander eerst meer voorbereidend werk aan de hand doet.
de een zal misschien wel meteen 5x per week een uur gaan rijden,en de ander 2x per week 20 minuten.
ik denk dat dit toch dingen zijn waar mensen het nooit helemaal over eens zullen worden,ik denk dat als je je gezonde verstand gebruikt en eerlijk bent tegenover je paard dat het dan wel goed moet komen,en op wat voor manier je beleerd moet je zelf weten natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 17:27

Dat ben ik helemaal met je eens Ja
Probeer te luisteren naar je paard, dan komt het wel goed Ja

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:26

Persoonlijk vind ik het wel te jong, bijna 3.
Ik zou pas met 3 a 3,5 jaar beginnen met zadelmak maken.
Elke dag rijden is ook erg veel, dat zou ik houden op max. 3 keer in de week.

Daarnaast zou ik ook kijken naar het paard zelf. Lachen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 11:56

suleilitha schreef:
Zijgangen aanleren en dan pas inrijden??? Gestoord Gestoord Gestoord Gestoord Gestoord Gestoord Gestoord
Omgekeerde wereld ofzo??? Of is dit een nieuwe trend die ik als oude muts over het hoofd heb gezien???

Haha! Haha! ik denk dat het juist andersom is Knipoog
je paard opleiden aan de hand en daarna pas gaan rijden, is echt heel oud. Wordt tegenwoordig weinig meer gedaan, helaas. Is toch een stuk makkelijker voor het paard als hij alles al kent, dan hoeft hij alleen nog te wennen aan de ruiter.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:06

daNiielle_ schreef:
Als je er werkelijk je brood mee verdient koop je paarden die rond de 4 jaar zijn, die je in kunt rijden, in de sport uit kunt brengen, en weer terug naar de eigenaar.

Dat verkoopt niet. Mensen kunnen ook een vierjarige krijgen die L2 loopt. Ik heb een geweldig gave vijfjarige gereden. Super bewegen, echt een stuk elastiek, heel netjes springen, heel nuchter en een droom van een paard om te zien. Als ik toen geld had gehad.... ik was echt hartstikke verliefd op dat dier.
Paard heeft iig meer dan een jaar te koop gestaan en zelfs niemand die kwam kijken. Paard was nl. pas op zijn vijfde zadelmak gemaakt omdat de eigenaar zo ontzettend veel dieren had staan, en een vijfjarige zou M moeten lopen intussen...