Stoere Roel (3-jarige friese ruin) beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsea_nl

Re: Stoere Roel (3-jarige friese ruin) beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:01

KarinvdM schreef:
tartaarsaus schreef:
Hij is nu denk ik zo rond de 1.62, maar groeit nog wel eventjes door denk ik!

Jammer dat Friezen vaak wat klein zijn.
Hier staat er nog eentje op de verlanglijst, maar die moet wel groter zijn.

kun je echt lang zoeken. ik heb gewoon moeite gehad om een merrie te vinden boven de 1.60. wij hebben toevallig 2 friezen boven de 1.70 maar die zijn bijna niet te vinden helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:04

Er zijn genoeg grote Friezen, even goed zoeken! Alleen zijn ze zo gewild, dat er weinig te koop staan van rond de 1.70, omdat het een gewild maatje is.
Verder vind ik de foto's er mooi uitzien, en niks gehaast, hoor.

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:05

Er zijn genoeg friezen rond de 1.68m hoor!

En wat een gezeur over een slofteugel niet niet eens gebruikt wordt! TS weet heus wel waar ze mee bezig is!

Zoals ik op het andere forum ook al aangaf: Roel is een gaaf paard!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:30

@Marlies, dat gezeur kan er niet genoeg zijn het blijven ondingen.

Vind het een verschrikkelijk mooi dier, alleen jammer dat er niet eerst aan de ontspanning word gewerkt. Juist vanuit de ontspanning kan het paard leren zijn balans te vinden en dan pas komt de rest.

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 19:34

Benfan schreef:
@Marlies, dat gezeur kan er niet genoeg zijn het blijven ondingen.

Vind het een verschrikkelijk mooi dier, alleen jammer dat er niet eerst aan de ontspanning word gewerkt. Juist vanuit de ontspanning kan het paard leren zijn balans te vinden en dan pas komt de rest.

Wat ik serieus echt niet begrijp he... is dat mensen gelijk dit soort conclusies trekken.
Wie zegt dat ik niet eerst aan de ontspanning werk!?
Nu wil ik dat ik blijf zitten, dat hij gewoon braaf wat rechte lijntjes stapt en draaft. Pas als hij mij goed laat zitten kan ik pas ontspannen en dit bij hem door laten werken.
Hij heeft ook toendie helemaal braaf was lekker met los teugeltje uitgedraafd en gestapt, dus dat komt echt allemaal wel.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:42

lotjj92 schreef:
gewoon die slof eraf. ik heb niks tegen sloffen echt niks. maar wel tegen paarden die beleerd worden met slof. als ik jou was zou ik maar bij het begin beginnen. ophouden met proberen te galoperen. en hem de tijd te gunnen.

Dus alle paarden die zijn beleerd met slof heb jij een hekel aan? Knipoog

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 19:46

roxxxiejjj schreef:
lotjj92 schreef:
gewoon die slof eraf. ik heb niks tegen sloffen echt niks. maar wel tegen paarden die beleerd worden met slof. als ik jou was zou ik maar bij het begin beginnen. ophouden met proberen te galoperen. en hem de tijd te gunnen.

Dus alle paarden die zijn beleerd met slof heb jij een hekel aan? Knipoog

Nahjah ik begrijp Lotjj92 wel... als je op een paard gaat zitten, die slof erbij pakt en gaat lopen trekken en hangen vind ik het een ander verhaal, daar ben ik natuurlijk ook niet voor.
Maar gelukkig doen de meeste mensen dit niet..

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 19:50

Tja de slof...pff hoef ik verder niet over uit te wijken neem ik aan. Is genoeg over gezegd. Je kunt een slofteugel grof misbruiken, maar dat zie ik hier niet.

Verder prachtig paard, gaat vast wel goedkomen!

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:05

Joehoe bokt slaat weer aan..

lotjj92 je bent wel wat overdreven zeg... Wat maakt dat uit dat die slof daar hangt... die werkt toch niet in of wel?? Er zijn genoeg mensen die het op deze manier doen. Niet iedereen doet het op jou manier!!

Verder wat een coowle fries!! Ik vind het er netjes en braaf uit zien... Die galop komt van zelf... Galop is altijd een wat moeilijkere gang voor een fries!!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:15

Wel of geen slof: bij mij zou een hulpteugel een laatste redmiddel kunnen zijn, iom de instructrice. Maar goed, dat is mijn mening.

Wat mij opvalt is dat je onderbeen erg ver naar achteren legt, en dat je volgens mij (maar dat kan ik niet helemaal goed zien) met je knieen klemt. Misschien zijn de beugels wat te lang.

Verder een leuk paard, wees er maar zuinig op.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:16

Gave fries hoor! Ziet er goed uit!!

En Lotjj92, jij hebt het zeker wel druk met alle cursussen die je dag in dag uit moet geven over hoe je een paard moet beleren?
Want zo te lezen bestaat er maar 1 manier om dat te doen, en dat is jou manier, en daar mag niet vanaf geweken worden.

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 20:17

Morris schreef:
Wel of geen slof: bij mij zou een hulpteugel een laatste redmiddel kunnen zijn, iom de instructrice. Maar goed, dat is mijn mening.

Wat mij opvalt is dat je onderbeen erg ver naar achteren legt, en dat je volgens mij (maar dat kan ik niet helemaal goed zien) met je knieen klemt. Misschien zijn de beugels wat te lang.

Verder een leuk paard, wees er maar zuinig op.

Daar heb je me inderdaad... mijn benen zijn nogal een ramp..
Die lange slierten hebben werkelijk een eigen leven en ik kan er nog niet helemaal mee uit de voeten geloof ik.
Normaal zit ik zelf nog een gaatje langer... maargoed.
Ik geloof niet dat ik klem, misschien doe ik dat inderdaad onbewust. zal er eens op letten

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:19

Ik denk dat op een Fries je lange benen alleen maar meer opvallen, en dat het best lastig is om die lange slierten op de juiste plek te houden. Maar oefening baart kunst, dus het zal vast goed komen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:21

Ziet er netjes uit, snap niet zo goed waarom je er een slof bij hebt maar hij hangt mooi los dus zie het probleem er niet van. Wat zijn de afstammelingen van deze Fries en van welke datum is hij?

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 20:25

Roel is een Sape x Fetse.
Hij komt uit stam 11 en is nu net 3 jaar geworden.
(exacte datum weet ik even niet. ergens in april)
De planning is om hem eind van het jaar in de Eurobottle te rijden of hem te verkopen rond die tijd... dus kunnen we mooi een halfjaartje gaan trainen.

Walzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:31

ahh.. dit is weer typisch bokt!! Misselijk een hele tijd door lopen zeiken over een slof, terwijl op 9 van de 10 foto's de slof helemaal los hangt!!! daar kan ik zo slecht tegen! (sorry moest et ff kwijt Bloos )

ik vind het er al super uitzien voor de 3e keer er op! en echt een super fries! Kwijl
nog veel succes met hem!!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:03

Wat een leuke beest die Roel!! Cool
Vind dat je hem netjes rijdt!!! Slof hangt gewoon los, in tegenstelling tot sommige anderen hier op bokt waar géén commentaar op geleverd wordt Knipoog

__Orlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:06

ik vind het goed uit zien.
echt een mooie ruin.

;; als iemand een paard met slof beleerd en hij zit zo strak dat hij niet meer omhoog kan met zijn hoofd is het anders.

de slof hangt los dus wat is het probleem?

die eerste foto kan ook een moment opname zijn.

veel succes met het rijden.

emilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:13

Zo dan... anders zeuren er even mensen om helemaal niks! Ik vind dat je hem keurig rijdt, het blijft lastig als ze uit zichzelf zo opkrullen en met de kin op de borst willen lopen. Jelske had dit ook extreem... zelfs met lange teugel krulde ze op. Met de tijd komt dat helemaal goed. Je bent lekker met hem bezig!!

@lotjj92: jij hebt zeker al heel veel paarden beleerd, dat je het allemaal zo goed weet? Vork

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:17

emilie schreef:
Zo dan... anders zeuren er even mensen om helemaal niks! Ik vind dat je hem keurig rijdt, het blijft lastig als ze uit zichzelf zo opkrullen en met de kin op de borst willen lopen. Jelske had dit ook extreem... zelfs met lange teugel krulde ze op. Met de tijd komt dat helemaal goed. Je bent lekker met hem bezig!!

@lotjj92: jij hebt zeker al heel veel paarden beleerd, dat je het allemaal zo goed weet? Vork

ik heb inderdaad al een aantal paarden beleerd. ik heb ook heel veel manieren van beleren meegemaakt. i ksta ook open voor verschillende methodes. maar niet om er direct een slof om te hangen. ik vind eht heel belangrijk dat een paard de tijd krijgt om te voelen hoe het is iemand op zijn rug. om dingen goed aan te leren etc

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:19

je doet het netjes hoor!
van die slof heeft hij geen last onder het zadel, keep on going!

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:24

Nou, hier ook my comment: no comment.. Haha! Haha! !
Je weet waar je mee bezig bent danielle en je geeft hem de tijd, dat weten de mensen die je 'kennen'!

Off topic: wij hebben een fries van rond de 1.60 meter en eentje van 1.72 meter. Echter de 'kleine' toont net zo groot.
Overigens schijnen in LIMBURG de friezen een stuk groter te zijn.. en dit heb ik van een fries gehoord Haha! Haha! !

emilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:06

lotjj92 schreef:
emilie schreef:

ik heb inderdaad al een aantal paarden beleerd. ik heb ook heel veel manieren van beleren meegemaakt. i ksta ook open voor verschillende methodes. maar niet om er direct een slof om te hangen. ik vind eht heel belangrijk dat een paard de tijd krijgt om te voelen hoe het is iemand op zijn rug. om dingen goed aan te leren etc

Voordat je allemaal overhaaste conclusies trekt, kun je misschien beter vragen wat het paard al gewend is... Daan weet heel goed waar ze mee bezig is, ze stap er echt niet zomaar op zonder hem daar voor te laten wennen aan het longeren (bijgezet en zonder) en aan gewicht en mensen/beweging op zijn rug... Ze beleert hem prima! Jouw manier is niet per definitie de beste... en niet alles wat anders is dan jouw manier is fout of slecht.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:22

Ziet er goed uit. Mooi paard, Heb je hem op latere leeftijd laten castreren? Hij ziet er mooi vol uit.

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 22:37

Ja klopt, hij is afgelopen september gecastreerd. Dus hij is pas een half jaartje ruin