inrijden met slof wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise_

Re: inrijden met slof wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:41

Ik ben zelf tegen het inrijden van een jong paard met een slof. Echter, pas was er op stal een geval apart. Een jongen die als beroep paarden zadelmak maakt, op een vriendelijke, rustige manier, was al een poos bezig met het zadelmak maken van een [zeer lastige] schimmel. Hij had het al vaak goedschiks geprobeerd, maar schimmeltjelief bleef erg lastig. Niet bang, maar écht lastig. Dus toen moest het [ook voor zijn eigen veiligheid] maar even kwaadschiks en ging er een slof om. Niet té strak of iets dergelijks, maar puur even voor zijn eigen veiligheid!

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:43

ik zou mijn paard nooit inrijden met een slof! verknal je in de meeste situaties je paard mee.. hij moet toch ook zonder slof gereden kunnen worden? dan zou ik zeker niet inrijden mèt

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 20:16

Bij de eerste keren zitten lijkt het mij niet bepaald verstandig om een slof te gebruiken. Maar als een paard gewoon rechtuit kan lopen in stap, draf en galop en enigzinds te sturen begrijp ik heel goed dat mensen er een slofje aan willen hangen bij een jong en speels paard. Hij kan er dan gewoon los aanhangen, maar stel dat zo'n dier en vandoor gaat dat je het altijd nog kan remmen.

lovepardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:43

Inrijden met slof is echt heel erg slecht. Ik heb eens een verzorgpaardje gehad bij wie dat was gedaan, hij moest snel M lopen zodat hij de springsport in kon. Resultaat op zijn 14e wilde hij niet eens meer nageefelijk lopen zonder! Ik vond het echt heel zielig en reed dan ook gewoon voor de fun met hem. Je moet je paard dus geen slechte gewoonte aanleren!

KusFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:43

Ik ben absoluut TEGEN de slof.
Rij alsjeblieft niet met slof, je rijd je hele paard naar de klote.

KusFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:44

aahhahaha ik zei niet eens stinkmodder maar k l o t e . maargoed.Tong uitsteken

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 23:16

Pensionnetje schreef:
Sinds wanneer is een slof een noodrem geworden??? Boos! Een martingaal állá, maar een slof?
Mijn hemel waar zijn jullie mee bezig? Een groen paard inrijden met slof, en deze dan als noodrem gebruiken? Leer eerst eens rijden!

Bij een jong paard kom je niet eens aan mond, laat staan hem "vast harken" met een slof!
Terugnemen doe met je gewicht en zit, niet met je handen!

Leer het jonge paard eerst aan de longe alle basiscommando's. Stap, draf, gallop, halt, achter etc etc... Dan heb je al dat gehark met hulpteugels niet nodig! Daarmee verpest je het jonge paard voor eens en altijd!

Dat vroeg ik me inderdaad ook af...
Toen mijn paard na een mislukte poging bij iemand naar iemand ging om het opnieuw te proberen ging ze er de eerste keer op met een touwtje aan het stalhalster (nog niet rijden enkel zitten) ik heel verbaasd toendertijd nog van whaa, zonder bit?? En ze zei heel netjes 'Ja, want als ze gaat heb ik toch niets aan het bit'. En toen had ik zoiets van verrek, dat mens is zo dom nog niet. Tong uitsteken Onder begeleiding heb ik het toen verder met haar gedaan en als ze ging moest ik het touwtje aan haar nek pakken en terugnemen op stem en dergelijke. Ik mocht absoluut niet aan het bit zitten. Laat staan een slof er aan hangen om die aan te trekken als rem... ze stopt vanzelf.

We zijn wel eens een rondje gegaan en ik heb het wel eens benauwd gehad, maar het is allemaal goed gekomen, zonder slof... en ik ben alles, behalve een goede ruiter. Des te meer reden voor mezelf om er geen slof aan te hangen. Knipoog

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 06:24

een paard inrijden doe je imo niet met een slof..

lekker op eigen benen laten lopen en als de ruiter de juiste feeling heeft, en het paard voor 100% goed kan begeleiden in het leerproces, komt de ontspanning en nagevelijkehid van zelf.

Al moet ik eerlijk zeggen, dat ik na een week of drie (als alles erop zit, stap draf galop) er uit voorzorg (bijvoorbeeld als ik het bos in stap lekker lanruit rechte wegen) er soms wel eens een slof om doe.. Ik ben verder tegen het gebruik van een slofteugel, maar dat komt omdat er heel erg veel mensen zijn die denken er op de juiste manier gebruik van te maken, en verpesten daarmee meer dan hun lief is.

maar ts.. vind je het erg als ik je niet meer serieus neem???? Je reageert namelijk ook niet meer in het andere topic, terwijl je die met een zelfde soort vraag geopent heb.

Ik hoop niet dat je van plan bent om een paard in te gaan rijden eerlijk gezecht. want dan kunnen er grote ongelukken gaan gebeuren...

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 06:35

ik ben op dit moment ook bezig met inrijden van mijn jonge paard, maar ik HELEMAAL geen slof nodig. Hij is om sommige momenten al nageefelijk terwijl ik het niet vraag. Dat hij nageefelijk moet lopen hoeft niet metteen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 06:43

nageven heeft niks met een slof te maken Lachen

xLaus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 06:55

lie_ke schreef:
voor het inrijden van een jong paard bedoel ik (niet voor de wedstrijd)

Nee absoluut niet
echt niet

ik weet niet waarom jij een jong dier wilt inrijden met een slof... maar dit lijkt mij niet de juiste manier

Lotte91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:15

In het begin zeker zonder slof. Maar als het stap draf en galop was kan, kan je eventueel ook wel een slof gebruiken, om wat meer te vragen van het paard

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:25

ik vind dat gewoon gevaarlijk.
buiten het feit dat het ontzettend oneerlijk is voor het jonge paard.
raakt hij ook nogeens zo uit ballans dat hij gewoon kan vallen.
en als noodrem? als hij ervandoor gaat? en dan in de krul trekken? dan kan hij gewoon vallen!
ik vind het schandalig dat dit gebeurd.

negatieve ervaring met de mens op zijn rug is er dan gelijk. lekker handig

Santosww

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:27

norski schreef:
bij het inrijden gebruik je een zadel en hoofdstel voor de rest geen hulpmiddelen,, ja een zweep, en dan houd het op.

en op het voorterrein mag het ook niet, dan kun je worden gediskwalificeerd. Verder zou ik het bij een jong paard sowieso niet gebruiken.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:29

bij paarden die hoog in t bloed staan kan het een veilige optie zijn voor in het begin, als je het dan niet doet gebeuren er eerder dingen die je niet wil denk ik

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:10

Zeker niet !! Hem inrijden met een slof ? Of een net ingereden paard met een slof rijden is echt niet verstandig ! Rij hem maar eerst met een geboren bitje een een simpel zadel , de rest komt wel !
En als je hem nu met een slof gaat rijden , zal je hem waarschijnelijk altijd met slof rijden .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:13

Lieke, het valt mij al een tijdje op dat jij steeds topics begint met hele rare vragen. Clown
Is dat toeval of weet je gewoon niet zoveel van paarden???? Scheve mond

NEE, ik rij mijn eigen paard nooit van zijn leven in met slof. Hoe verzin je het.
Verder commentaar lijkt mij geheel overbodig.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:16

paars schreef:
suleilitha schreef:
Kun je al je onzinnige vragen niet in één topic zetten?
En Bokt heeft een zoekfunctie, daar kun je genoeg vinden over de slofteugel an sich.
En anders een fietsband.
De TS doet haar best om vééél topics te openen met vaak heel bijzondere vragen. Ik neem haar niet serieus.

Aaaah, ik ben niet de enige die het opgevallen is..... Knipoog

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 20:57

Santosww schreef:
en op het voorterrein mag het ook niet, dan kun je worden gediskwalificeerd. Verder zou ik het bij een jong paard sowieso niet gebruiken.

het mag degelijk wel op het voorterrein Lachen

digo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:11

Navidad schreef:
Santosww schreef:

Op het voorterrein mag je gaan slof gebruiken hoor. Alleen een martigaal of een tiedemanteugel althans bij de dressuur.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 15:14

ik heb mijn fries wel ingereden met een slof,alleen als begrenser,de slof hing er helemaal los bij,dus deed helemaal niets,ik had hem er net zo goed af kunnen laten....

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 17:42

Ik denk dat jullie de slof zien als een teugel, niet als een hulpmiddel.
Het lijkt net alsof iedereen met het kinnetje op de borst rijd en loopt te zagen. Een slof hoeft niet strak te zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 02:48

Citaat:

Op het voorterrein mag je gaan slof gebruiken hoor. Alleen een martigaal of een tiedemanteugel althans bij de dressuur.

Zelfs een martingaal mag niet, slechts een thiedeman is toegestaan. Bij het hanteren van andere hulpteugels wordt je gediskwalificeerd, als ze je betrappen. En terecht.

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 03:46

Al dat gezeik op bokt over de slof! met een slof rijden hoeft niet altijd verkeerd en paard verpestend te zijn hoor! als je m echt als hulp teugel gebruikt is er niks aan de hand! je moet gewoon los laten, maar dat doe je met gewone teugels toch ook daar zit je toch ook niet contenu aan te plukken en te trekken (helemaal niet zelfs als je t goed doet). rijden vanuit ontspanning kan ook met een slof! dus scheer niet iedereen die een slof gebruikt over 1 kam!!! want ja ook ik zie hier wel eens fotos waar ik niet goed van wordt met een heel strak gespannen slof maar als je bewust er mee rijdt is het echt geen martelwerktuig zoals jullie vinden! ow en ter info... nee ik rijd niet met slof, wel een tijd gedaan... en dat was uit veiligheids overwegingen!!!
maar ik hoop dat ik me punt duidelijk heb gemaakt dat al dat gezeur over hoe slecht een slof wel niet is een keer opgehouden moet zijn!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 08:18

ik zie een slof ook niet als martelwerktuig,je hebt helemaal gelijk.
Als hij gewoon los hangt is er toch niets aan de hand?
Ik zie weleens foto's van een slof die strakker staat dan de teugel....dat is fout...een slof moet los hangen,zonder druk erop.