Relien schreef:Verbeter me als ik het fout heb maar...
Jij wil je paardje rond hebben omdat het anders slecht is voor haar rug ?
En ze moet een wp halen omdat ze wil springen

TS, geloof me, bokt komt hard over en sommige mensen hadden het wat genuanceerder mogen zeggen. Maar uiteindelijk heeft iedereen de beste bedoelingen.
Wat wij willen zeggen is dat je per ongeluk de verkeerde manier van aan de teugel rijden hebt aangeleerd. Dit is duidelijk te zien op de foto's . En kunnen we ook uit jouw verhaal halen.
Want je zegt alleen dat je haar erdoorheen moet vragen. Ik hoor niks over actieveren en buigzaam maken. En dat komt eerst voor je ook maar iets aan de teugels mag doen.
Daarnaast wil je absoluut geen advies aan nemen. En dat is jammer, want het is echt goed bedoelt.
Wat je instructrice op die ene foto doet, heeft niks met rijkunst te maken. Daarom zijn wij bang dat jouw instructrice weinig kundig is.
Je kan een paard niet dwingen rond te lopen, ZEKER niet als deze stilstaat.
Aan de teugel rijden begint bij het activeren van de achterhand, terwijl je het paard buigzaam maakt om je binnenbeen. Zodra paard goed actief en buigzaam is,zal als gevolg het nek en kaakgewricht ontspannen. Nogmaals, je kan een paard niet dwingen rond te lopen.
Aan je teugels trekken (of vragen zoals je het noemt ) Is gewoon hartstikke FOUT.