Elastiek, slof of martingaal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lovely1

Re: Elastiek, slof of martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 07:37

Liever met niks, teveel gedoe al dat tuig eraan Knipoog Hooguit een los martingaaltje als ik op een druktemaker naar buiten toe ga.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:30

Ik gebruik niets Lachen
Heb wel zitten denken aan een martingaal voor tijdens de buitenritten, op advies. Maar ik denk er nog even over na.
Ze vaak vaak zo'n zwanenhals opzetten met de neus flink de lucht in dat als ik mijn arm uitsteek haar neusje kan aanraken Haha!
Naast dat het vervelend zit, kan ze mij er ook pijn mee doen als ze haar hoofd achterover gooit.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:01

Mijn paard kan je met je pinken rijden en luisterd super na been hulpen. Ik heb al die flauwekul niet nodig. Maar het paard was al zo toen ik hem kocht, de vorige eigenaresse heeft hem gewoon super in gereden!

Maar als ik af en toe na het bos gaat doe ik toch voor de veiligheid een martigaal om.
Dan heb je net iets meer nodig om hem vanuit de galop terug te krijgen en het is een tuiger dus als die ze hoofd omhoog gooit?! (Ga vaak alleen op pad het bos in en we doen het nog niet zo heel vaak dus misschien in de toekomst zonder?!)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:30

Martigaal, van de rest heb ik geen kaas gegeten...Ga dus ook het gokje niet wagen om er mee te rijden.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:39

Mijn dochtertje heeft een martingaal voor buitenritten. Slof heb ik niet in mijn bezit Maar wat bedoelen jullie eigenlijk met een elastiek ? Waar dient dat voor ? (of ZOU dat voor moeten dienen, nog een verschil Haha! ) Heeft er iemand daar een plaatje van ? Blond

marielle_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:49

Heb geen plaatje van een elastiek voor je, maar het is een lang elastiel. Het gaat vanaf de singel (tussen de voorbenen) door het bit achter de oren langs, door de andere bitring terug naar de singel tussen de voorbenen. Het is bedoeld om je paard z'n "rug te verlengen". Het komt erop neer dat je paard druk boven op zijn hoofd krijgt als hij het omhoog doet.

ik gebruik in de rijbak geen gebruik van hulpteugels, buiten een martingaal...
tijdens het longeren vaak een pessoa tuig.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:23

Heet dat niet gogue ? of chambon ? Ik heb daar echt geen kaas van gegeten, van die ingewikkelde zaken.
(ik stelde mij er iets anders bij voor, dus dank voor je uitleg Haha! )

pessoatuig heb ik ook voor te longeren. Fijn spul Ja Beter dan dat geklooi met twee lijnen...

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:41

Elastiek is toch vanaf de singel naar het bit, in elastiekvorm?

Of heb ik het helemaal mis? Want hoe jij het uitlegt, lijkt het mij idd eerder een chambon of gogue?

Almeralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:34

geen een, het is onnodig en hartstikke zielig

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 14:41

Almeralover schreef:
geen een, het is onnodig en hartstikke zielig

Nou dat slaat ook nergens op Gestoord . Een goed gebruikte hulpteugel kan vriendelijker zijn dat een 'onrustige' hand. En onnodig is het eveneens niet, bij sommige paarden kan een hulpteugel echt helpen.

lovepardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:44

Ik gebruik ook helemaal niets, omdat het niet nodig is. Soms zou ze bij het buitenrijden wel een martingaal kunnen gebruiken want het is echt een bommetje! Ze rent zo hard door je heen en maar bokken totdat ze iets tegenkomt of je eraf ligt. Maar verder vind ik het nergens voor nodig

Lotte91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 18:12

Om te springen gebruik ik een martingaal. En voor dressuur heb ik een half jaar ofzo met een slof gereden omdat mijn paardje bang was om naar beneden te lopen. Dat heeft geholpen, ik rij nu nog maar zelden met slof. Ze loopt ook in manegelessen mee. Dat is enkel stap en draf en dan heeft ze een rek aan omdat ze anders haar hoofd heel hoog in de lucht houd.

xFellty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:27

Ik gebruik helemaal niks. Knipoog

Padoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:28

Ik rij altijd met martingaal zodat ik net wat meer te vertellen heb! Knipoog

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 12:28

xFellty schreef:
Ik gebruik helemaal niks. Knipoog

net in een ander topic zeg je dat je met elastiek rijd Knipoog

MioEnTia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 19:23

Ik gebruik bij mn eene paard niets mn andere paard is altijd een sterrenkijker daarbij gebruik ik een elastiek of en martingaal. Daardoor gaat het wel gewoon beter met rijden.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 19:27

Voor t buitenrijden een martingaal, verder nooit iets

ziatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:48

Met rijden niks Lachen
Met longeren soms elastiek.. paard dat ik rijd is heel erg gevoelig voor druk op dr mond.. en als ik dan met bijzet longeer voelt ze zich op een of andere manier heel erg opgesloten.. en omdat ik haar soms toch wil laten werken aan de longe hang ik de elastiek eraan, hoeft niet eens strak, dan weet ze al genoeg en loopt ze lekker ontspannen Lachen

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 20:50

Helemaal niks Pling

SjoosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 12:33

Voor mijn paard gebruik ik wel eens een slof.
Dit is puur omdat Natasja erg sensibel is, en dus op elke beweging van mij reageerd. Aangezien mijn zit niet optimaal is (waar ik aan werk) heb ik dmv de slof een hulpmiddel om te voorkomen dat zij haar kop in de lucht steekt en gaat rennen. Dit is dus een hulpmiddel wat nodig is voor de ruiter, waardoor ruiter en paard de kans krijgen om te verbeteren. Ik rijd er niet altijd mee, en ik weet hoe ik de slof moet gebruiken.

Ik gooi mezelf dmv deze foto's voor de leeuwen, dus niet afkraken haha.
Als de slof er niet om zat, stond het hoofd verticaal en ging ze met me aan de haal (rijm-de-le-rijm)
Afbeelding

Daarna weer goed v/d been naar de hand gereden
Afbeelding

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 13:02

ik opteer voor het moto: "hoe minder leder, hoe meer ruiter" het enige dat aan mijn paard hangt is een borstriem... ze vertelden me van de week dat ik hem maar een martingal moest aandoen, maar daar ben ik geen fan van... zal hem dan dressuurmatig wel wat doortrainen...
Voor de rest longeren met de pessoa-teugel... rijden liefst zonder slof of dergelijke...
Heb een tijdje een paard met slof gereden omdat ze anders echt met mij door de bossen vloog... ze wist dat de slof er aan hing, moest hem niet eens gebruiken dan... Knipoog
Paarden die ik nu moet rijden hebben allemaal martingal... is de keuze van de eigenaar, ik heb er als ruiter niets aan te zeggen...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 14:01

Niks.
Met rijden houd ik niet van hulpteugels. Je hebt als ruiter al genoeg om je paard mee te laten lopen zoals het hoort: 2 handen; 2 armen; 2 benen; een bekken en een kont. Moet genoeg zijn, toch?

In mijn opzicht:
Ik ben niet voor of tegen het gebruik van hulpteugels. Ik ben alleen VOOR goed gebruik en TEGEN slecht gebruik.
De ruiters, die de kunde hebben voor het goed gebruiken van hulpteugels hebben ze imo niet nodig.

RolexandMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:20

Ik zelf rijd soms is met een martegaaltje. Lachen maar dat doe ik dan als meneer te druk word met springen. verder gebruik ik een elastiek wel eens als ik longeer...maar dat is zeer zelden.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:48

LaFunkyJazz;
Die eerste foto; is er een reden dat je je benen zo ver afsteekt, of is dat automatisme als je gaat staan?

Kan nl zijn dat als je (jezelf aan)leert om je been er ook dán aan te houden, dat je dan minder snel een giraffenpaard krijgt?

Ben zelf tótaal geen voorstander van slof btw.

SjoosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:54

Nee dat is van het staan(Ik heb een slechte houding, ben ik me van bewust en werk ik aan, maar dit gebeurt nu eenmaal niet overnacht)
Het Giraffenpaard ontstaat door tegen mn been te komen, ik been geef, en ze wegspurt. Zo heeft ze mij uit balans, en kan ze dus gaan waar ze wil. De slof neemt dat stukje waar ze mij uit balans kan krijgen uit handen, waardoor ik kan blijven zitten en haar onder me kan houden.
Ik rij niet altijd met slof hoor! Maar soms heb ik hem even nodig. Ik vind het jammer dat er zo een vloek op rust want zo worden mensen die deze HULPteugel goed gebruiken, ook veroordeeld. Ik weet dat ik met mijn slofgebruik mijn paard geen schade aanbreng, en we zo samen kunnen verbeteren.