Gedrag van boos paard onder het rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Re: Gedrag van boos paard onder het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 11:25

Haflinger van de manege gaat dan lekker (maar is meer om iemand uit te proberen) de eerste keren als je even niet op let tegen het schot staan te trappen met zijn 2 achterbenen. Als je geluk hebt en hem goed aanpakt doet hij dat maar paar keer en voorderest is het een schatje, maar ik zat een keer met een pisbui op hem, om het rondje stoppen en bokken (echt gemene bokken) die les vond ik dus niet zo Tong uitsteken Vork

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:31

Miss_Malfoy schreef:
Ik ben het hier totaal niet mee eens.
Mijn paard bokte tijdens het aangaloperen, als ik volgens jou dom was door gereden, was haar rug nu gewoon kapot.
Haar lenden zaten totaal vast, en het was maar goed dat wij er een ostheopaat voor lieten komen!
Het hangt helemaal af van hoe je paard bokt, dus misschien moet je éven nadenken voordat je dit er neerzet. Lips are sealed Of gewoon iets anders neerzetten.

Sorry, maar ik kan hier gewoon boos om worden. Bloos

Ja maar als een paard altijd bokt, dan snap je toch ook wel dat er iets mis is? Lijkt mij vanzelfsprekend.[/quote]

Inderdaad ! Het ging er toch niet over dat een paard ALTIJD bokt ? De vraag was : wat doet jouw paard als het boos is Knipoog
Als mijn paard altijd bokt bij het aanspringen, zou ik er wel vanuit gaan dat er iets mis is, en niet dat hij boos is namelijk.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:24

Het is heel zelden dat mijn pony 'boos' wordt tijdens het rijden, ik denk dat een beter woord 'gefrustreerd' is... Haha!

Alleen van de week moest ze even wat actiever worden met de achterbenen en ik was tempowisselingen aan het rijden en toen ik haar naar voren wou rijden begon ze van die kleine 'protest' bokjes te geven Haha!
Het zijn kleine bokjes die niet zo veel voorstellen, maar meer aangeven van 'hou is ff op met dat gepor' Haha!

Dan begin ik weer overnieuw en als ze dan wel goed op de hulpen reageert dan beloon ik haar ook en dan gaan die oortjes naar voren alsof ze denkt 'oooooh bedoelde je dat'.... Haha!

Wat ik trouwens wel verschrikkelijk vind is dat sommige mensen hun frustraties op hun paard uiten als het niet lukt Boos!
Ik zal niet zeggen dat ik nooit boos wordt op mijn pony (ben ook maar een mens), maar als ik boos of gefrustreerd ben ga ik gewoon niet rijden om het te voorkomen. Dan ga ik wel lekker wandelen of longeren ofzo...
Laatst bijgewerkt door Malibu op 07-04-08 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:26

mijn paard wordt dan erg druk. drukt zn kin op zn borst en gaat neidigemanier lopen/stampen

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 12:29

Die van mij zet me echt op m'n plek als ze boos word, vaak is dat door een bokje te geven of door te gaan staken, maar ze word wel alleen boos als ik het verkeerd doe.
Ze heeft ook wel eens als ze los is in de bak of aan de longeerlijn dat ze even niet meer weet wat ze doet en dan ontploft ze, dan begint ze uit het niets keihard te rennen en dat net zolang totdat ik haar bij me laat komen en haar rustig probeer te praten en met haar ga stappen.. Soms vind ik dat echt heel eng want ze bezorgt zich zelf nog eens een keer een hartaanval ofzo..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:20

Als mijn pony boos is gaat ze stilstaan en wacht ze net zo lang tot ik lief doe tegen haar, wat ik me overigens goed kan voorstellen.
Een paard wordt imo niet zomaar boos, daar is een reden voor. Als ruiter zou je dan naar jezelf moeten kijken, welke fout maakte je waardoor het paard 'boos' wordt.

Als mijn pony dus op de noodrem gaat, dan moet ik heel snel bedenken wat ik fout doe en meestal is dat niet zo moeilijk, ze geeft het heel goed aan. Wat ik op zo'n moment bij haar moet doen is even een klopje geven dat ze wel erg braaf is en dan rijd ik zo met haar verder.

Mijn paard heeft af en toe wel iets vreemds, ze is dan wat bozig wat eigenlijk niet echt nodig is. Ik geef geen details. Hierin moet ik haar echt door een bepaald punt heen begeleiden, zodra ze weet dat het goed is beloon ik haar en is het voor haar ook prima Lachen

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:25

mijn pony is liever lui dan moe. en soms heeft hij zo'n dagje dat hij niet wil draven of wat meer doorlopen. dan gaat hij zich omdraaien en achteruit en als ik dan een tikje geef gaat hij bokken. en dan moet die van mij toch draven en dan blijft hij een beetje boos Clown

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 12:42

Op stal en tijdens het poetsen en opzadelen is ons paard geen lieverdje, maar tijdens het rijden is hij niet snel gepikeerd ergens over. Enige waar hij niet goed tegen kan is rijden tussen pony's, zodra er een pony'tje bij hem in de buurt komt gaan zijn oren in zijn nek, en voel je dat hij het liefst even uit zou halen of een hapje pony zou willen nemen. We rijden praktisch nooit samen met pony's in de bak maar we hebben een keer voor de rijvereniging meegedaan met een demonstratie en moesten toen carrousel rijden. Daar deden ook pony's aan mee en tijdens het oefenen hadden de ouders van de ponyruitertjes verzonnen dat het er veel leuker uitzag als de kleinsten voorop reden. Omdat ik het grootste paard had was het gevolg dat wij achteraan moesten rijden, ver onder ons tempo en met allemaal pony's om ons heen. Gevolg, een drammerig paard wat steeds onder me weg wilde lopen. Ook heeft hij de hele proef met zijn oren in zijn nek gelopen.

LiekiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:49

als de mijne boos is gaat hij gewoon stilstaan en zet hij geen stap meer dan alleen achteruit.
als ik m dan een lief klopje geef kan het zijn dat hiju vooruit loopt maar de kansdat hij het doet is heel klein :S

Blesje_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 22:03

Mijne geeft een paar gekke sprongen of bokken Tong uitsteken
Of als ze met springen óf een sprong heeft gemaakt waarbij ze écht niet uitkwam, óf een hele goede sprong maakte waarvoor ze moeite moest doen, krijg ik na afloop echt een paar super grote bokken Huilen van het lachen