Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Narya schreef:33Bonita33 schreef:overigens vind ik de slof zelf ook geen leuk ding, maar bij sun kan het gewoon bijna niet anders, kan het wel anders dan vertel ons maar eens HOE anders, want daar heeft sylvie meer aan dan dat er alleen maar wordt gezegt ja die slof vind ik niks, of hij staat veelste strak.
Ik vond het les-idee, hierboven geopperd, toch wel het beste. Ik denk dat er maar weinig mensen M rijden zonder ooit enige les gehad te hebben.
Sonja schreef:Volgens mij is jouw paard niet het probleem, maar zit het er bovenop. Sorry dat ik het zo grof moet zeggen, maar ik geloof dat JIJ de eigenwijze van de twee bent.
"Ja maar" betekent trouwens "nee"
Sonja schreef:Omdat ze ondanks geen basis gewoon naar grove hulpmiddelen en te hooggegrepen oefeningen grijpt, en commentaar daarop constant beantwoordt met "ja maar".
En niet alleen een PAARD heeft een basis nodig, ook een ruiter

N_fotografie schreef:Ik zag de eerste foto en 3 pagina's en m'n eerste gedachte was: Rel topic :p
Tja, als je dit soort commentaar niet kan verdragen kan je beter niets meer op bokt zetten.
Maar nu rijtechnisch:
dat hij onder je doorrent heeft inderdaad iets te maken met het niet begrijpen/makkelijke weg kiezen. Mijn paard deed dit ook altijd (bijv. toen ik hem doorvroeg in de stelling of z'n voorhand iets van de hoefslag af wou plaatsen). Ik heb zelf toen veel aan grond werk gedaan, lekker afwisselen. Respect winnen van je paard. Want laten we eerlijk wezen er mist hier dus ook duidelijk iets in respect van beiden zijden.
Ik heb veel gewerkt aan dit respect (heb een vrij aanhankelijk paard maar negeerde mijn "teratorium") d.m.v. grond oefeningen. Ik wil je er wel een aantal opsturen als je hier geïntresseerd in bent?
Wees concequent, neem iedere keer eenzelfde sanctie zodat het duidelijk en gestructureerd wordt/blijft. Beloon hem op duidelijk goede momenten en wees zelf niet "angstig". Een paard is van nature een vluchtdier en reageert op jouw angst (kwestie van adrenaline). Hou je rustig, merk je dat je hem overvraagt, stapje terug. Hou het simpel en concreet en ik zou zeer zeker aanraden les te nemen.
Ik beken eerlijk, ik rij ook wel eens met slof. Ik hou mijn slof op een bepaalde lengte dat áls hij die giraffennek van hem omhoog gooit hij pas strak komt te staan. Dat is de bedoeling van een slof, geen dwang middel van een húlp middel.
Succes!
N_fotografie schreef:Ik zag de eerste foto en 3 pagina's en m'n eerste gedachte was: Rel topic :p
Tja, als je dit soort commentaar niet kan verdragen kan je beter niets meer op bokt zetten.
Maar nu rijtechnisch:
dat hij onder je doorrent heeft inderdaad iets te maken met het niet begrijpen/makkelijke weg kiezen. Mijn paard deed dit ook altijd (bijv. toen ik hem doorvroeg in de stelling of z'n voorhand iets van de hoefslag af wou plaatsen). Ik heb zelf toen veel aan grond werk gedaan, lekker afwisselen. Respect winnen van je paard. Want laten we eerlijk wezen er mist hier dus ook duidelijk iets in respect van beiden zijden.
Ik heb veel gewerkt aan dit respect (heb een vrij aanhankelijk paard maar negeerde mijn "teratorium") d.m.v. grond oefeningen. Ik wil je er wel een aantal opsturen als je hier geïntresseerd in bent?
Wees concequent, neem iedere keer eenzelfde sanctie zodat het duidelijk en gestructureerd wordt/blijft. Beloon hem op duidelijk goede momenten en wees zelf niet "angstig". Een paard is van nature een vluchtdier en reageert op jouw angst (kwestie van adrenaline). Hou je rustig, merk je dat je hem overvraagt, stapje terug. Hou het simpel en concreet en ik zou zeer zeker aanraden les te nemen.
Ik beken eerlijk, ik rij ook wel eens met slof. Ik hou mijn slof op een bepaalde lengte dat áls hij die giraffennek van hem omhoog gooit hij pas strak komt te staan. Dat is de bedoeling van een slof, geen dwang middel van een húlp middel.
Succes!
) en hij heeft respect voor mij, maar paarden laten dat op een andere manier kennen dan ons natuurlijk. Ik dacht: Hij wil dicht bij me zijn. Maar eigenlijk wil hij mij als zijn teratorium laten behoren (dominantie)! Probeer op een speelse manier gewoon lekker wat met hem uit! Laat hem paard zijn! Ga lekker met hem dollen in de bak. Doe is gek, speel ook 'ns als paard. Ik kan zo hele dagen naar mijn paard in de wei kijken observeren hoe hij dominant/onderdanig naar andere paarden toe doet en mijzelf hierin onderwijzen.N_fotografie schreef:Kijk, ik dacht ook: Mijn paard houdt van mij(dat zal ook wel zo zijn hoor) en hij heeft respect voor mij, maar paarden laten dat op een andere manier kennen dan ons natuurlijk. Ik dacht: Hij wil dicht bij me zijn. Maar eigenlijk wil hij mij als zijn teratorium laten behoren (dominantie)! Probeer op een speelse manier gewoon lekker wat met hem uit! Laat hem paard zijn! Ga lekker met hem dollen in de bak. Doe is gek, speel ook 'ns als paard. Ik kan zo hele dagen naar mijn paard in de wei kijken observeren hoe hij dominant/onderdanig naar andere paarden toe doet en mijzelf hierin onderwijzen.
Ik kan niet vanaf hier zien wat bij jou onder het zadel het probleem is. Ik kan je alleen vertellen: Take one stap at a time. Een paard heeft tijd nodig/herhaling nodig om een oefening duidelijk en goed onder de knie te krijgen. Wanneer gangen nog niet goed gereden kunnen worden (door bijvoorbeeld rennen o.i.d.) zou ik ook geen L of zelfs M oefeningen gaan uitvoeren.
Ik zou gaan voor les nemen. Iemand die er naast staat en verstand van zijn zaken heeft (dus niet het buurmeisje die ook net een shetlander heeft ingereden) ziet meer dan dat jij ziet en/of voelt!
Ook als je geïrriteerd raakt, ga even over in stap, of stap zelfs even af. Tel tot 10 en ga er dan weer op (evt. een rondje lopen). Zo bouw je allemaal spanningen op en uit je emoties die je achteraf niet wou uiten. Je paard kán hier niets mee! Als ik kwaad/geïrriteerd wordt op mijn paard wordt hij ook éxtra kijkerig of extra rennerig dan als ik geconcentreerd en met een positieve insteek op het paard wordt. Je gaat je dan alleen concentreren op negatieve gedachten/gedragingen.
Dus tip: Les nemen, al is het alleen voor het extra paar ogen!
33Bonita33 schreef:heej syl
kei leuke foto's, en ja natuurlijk jeroen moet weer maf doen hahah erg grappige foto![]()
en even over de slof, ik snap heeel erg goed dat je die om hebt gedaan.
je moet echt op sun hebben gereden wil je weten hoe onwijs eigenwijs hij is met zijn eigen zin doordraven.
daardoor is het beter dat sylvie met een slof rijd.
als dat ze de heletijd in zijn mond moet gaan hangen om hem rustiger te krijgen ( want op je zit of stem reageerd hij bijna niet onder het zadel)
bovendien, vind ik het super knap van sylvie wat zij heeft berijkt met sundance, want het is en blijft echt een super eigenwijs paard.
en het wijken ziet er super uit op die foto, en de travers heb je pas net aan begonnen en niet alles kan meteen perfect zijn en moet je gaan leren![]()
knap ook dat je zo erg open staat voor de reacties van een aantal bokkers hier.
die naarmate van de foto's toch wel erg snel hun mening klaar hebben, wat ook mag alleen ik vind dat je toch echt eerst zelf maar eens op sun hebt moeten rijden, wil je iets gaan zeggen over dat de slof veeeeelste strak staat of iets dergenlijks.
en over sun's zadel, zijn zadel ligt gewoon voor 100% hoor, daar is niks mis mee.
laatst is nog een zadelmaker langs geweest om te checken, want sylvie is namelijk aan het uitzoeken wat de oorzaak is van dat (onderuitrennen) van hem.
maar tot nu toe is er niks uit gekomen waar het echt aan zou kunnen liggen.
overigens is het wel minder geworden, dusja.
xx denise
Citaat:je hebt echt wel gelijk hoor en ik ontken ook niet dat de slof hardstikke los hangt en dat we de travers al goed hebben maar nu ik een paar goede tips heb zal ik er op letten ik weet ook dat ik mijn hand veeeeel te hoog hou/hield dit wist ik eerst niet meer door de foto's ben ik hier achter gekomen dusja ik doe ook mijn best en als jullie goede tips geven kan ik er mee werken;) maar ik kan sun zonder slof ook netjes rond rijden en rustig drafje enzo;)
Simba_ schreef:Citaat:je hebt echt wel gelijk hoor en ik ontken ook niet dat de slof hardstikke los hangt en dat we de travers al goed hebben maar nu ik een paar goede tips heb zal ik er op letten ik weet ook dat ik mijn hand veeeeel te hoog hou/hield dit wist ik eerst niet meer door de foto's ben ik hier achter gekomen dusja ik doe ook mijn best en als jullie goede tips geven kan ik er mee werken;) maar ik kan sun zonder slof ook netjes rond rijden en rustig drafje enzo;)
Dat we de travers al goed hebben ?????
We zeggen je 100x dat het nergens op lijkt en dat je eerst de basis onder controle moet zien te krijgen!
We hebben je uitgelegd wat je moet doen hoor...
Bonita_Bon schreef:Sun is blijkbaar een heeeeel bijzonder paard. De aller koppigste en de aller sterkste en de aller moeilijkste. Meid geloof ons als we zeggen dat Sun een gewoon paard is, zoals alle anderen. Ik ken Sun niet persoonlijk, alleen er zijn maar weinig probleempaarden, wel een hoop paarden met problemen (lees: ruiters). Ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat ik moeilijkere paarden dan Sun onder mn kont heb gehad, en in alle gevallen heb ik 1 keer naar een slof gegrepen (geen positieve ervaringen mee, het leek te werken maar ben nog maanden bezig geweest om 'slof'-gedrag af te leren)en daar heb ik van geleerd. Niet doen als het niet hoeft.
Beter zelf leren, goede instructie zoeken, jij verdient dat en je paardje ook. Jij wilt het beste voor hem en ik vind het knap dat je hem 'op deze leeftijd' (want een paard van 13 nog de basis dressuur en meer moeten leren is zoooveel moeilijker dan een paard van 4 ditzelfde aanleren) alles wilt leren. Maar leer het hem dan goed aan en dat kun je niet alleen.
En accepteer dat Sun gewoon een paard is zoals alle anderen, en dus niet dwars, sterk en koppig. Hij probeerd je waarschijnlijk wat te vertellen....
_Sundance_ schreef:ja oke maar het probleem is
oke dankje;) maar iedereen zegt dat
het lukt opzich echt wel maar als ik dan bezig ben met
ja maar sun is al 13 hij is nooit echt dressuur matig bereden
ik zeg niet dat het niet kan zonder slof maar ik vind het makkelijker met maar dat is mijn mening
maar die ophoudingen sun rent daar echt door
ik kan het wel al een beetje zonder slof maar om het hem te leren
maar ik kan sun zonder slof ook netjes rond rijden
ook dat hij rustig rijd maar als ik dan een oefening
over het algemeen niet strak maar gewoon een beetje gespannen
die strak staat maar opzich valt dit best
maar over de handhouding
maar omdat ik nu het wijken en schouderbinnewaarts en travers
sronnie schreef:Haal de slof er van af, vergeet de zijgangen en begin gewoon bij het begin.
Zorg dat je paard eerst correct aan de hulpen staan, actie = reactie en dan ook de juiste reactie.
Rij hem op 2 teugels en op 2 benen (gelijke druk op beide teugels, gelijke druk geven met jouw benen), veel schakelen en overgangen maken.
Pas als de basis echt goed/in orde is kun je gaan kijken naar zijgangen etc.