Waarom vastzitten aan leeftijden met het beginnen aan iets?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daisies

Re: Waarom vastzitten aan leeftijden met het beginnen aan iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:47

Je kan toch redelijk zien in hoe verre je paard ontwikkeld is, op een 'kind' ga ik niet rijden, al zijn 3 jarige inprincipe allemaal kinderen en 4 jarigen evengoed. Lichte training kan voor een jong paard niet slecht zijn, spelenderwijs dingen leren.

En ja ik start met mijn paard wedstrijd, maar dan hoef ik nog niet te presteren op jonge leeftijd?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:52

maar je zegt net dat een 3-jarige die dan blijkbaar niet meer op een 'kind' lijkt wel gereden wordt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:53

ruitje schreef:
Wij doen met onze jonge paarden 2 keer in de week voor een lichte sulk 4 kilomter( staat gelijk aan een kwartier ) draven op een harde rechte baan.

Ik denk toch dit een training op die manier niet slecht is voor bepaalde delen van het lichaam.
Dat is de inmiddels achterhaalde ouderwetse methode. Lees het hele onderzoek eens door in de link die ik eerder gaf.
Persoonlijk zou ik graag zien dat dit onderzoek een vervolg zou krijgen.
Hoe is het met de proefpaarden op dit moment
-lopen ze nog allemaal blessure vrij rond
-welke groep heeft meer gepresteerd c.q. meer geld opgeleverd

Want dat laatste is natuurlijk waarom het hele onderzoek is begonnen; het sneller kunnen kasseren van winsten.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 20:55

Jam schreef:
Alicia2u schreef:
Je moet elk paard en elke ruiter behandelen als individu, maar er zijn altijd wel gemiddelde leeftijden voor iets te noemen en dat is dus ook wat de meeste mensen zullen doen, tenzij je een specieke situatie met een specifiek (en goed beschreven) paard.

vind ik ook Haha!

Idd!! Daar ben ik het mee eens..

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 07:54

Het commerciele belang speelt in ieder geval een grote rol, anderzijds is het natuurlijk met jonge hengsten ook zo dat men er ook vroeg mee moet gaan werken om niet te starten met "a-sociale krachtpatsers" noem ik het maar even oneerbiedig. Gelukkig heeft men als amateur tijd en kan men vroeg starten maar hoeft men niet al te vroeg relatief zwaar te belasten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:02

Ik heb meer moeite met een 5 jarige die beleerd wordt door een slecht zittende ruiter die niet weet wat deze aan het doen is, en meent 6 dagen in de week met het dier te moeten "trainen" dan met een 2 jarige (bij wijze van spreken dan he) die door een prof (uitzonderingen daargelaten, want ik ken ook profs die niet eens naar mijn paarden zouden mogen kijken) beleerd wordt op een correcte manier

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:19

Ja maar wanneer je niet hoeft te kiezen Haha! heb ik toch liever nog geen ruiter op die rug. En profs hoe professioneel ook wegen wat en hun zadel ook.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 08:58

henkb schreef:
Het commerciele belang speelt in ieder geval een grote rol, anderzijds is het natuurlijk met jonge hengsten ook zo dat men er ook vroeg mee moet gaan werken om niet te starten met "a-sociale krachtpatsers" noem ik het maar even oneerbiedig. Gelukkig heeft men als amateur tijd en kan men vroeg starten maar hoeft men niet al te vroeg relatief zwaar te belasten.

Dat heeft alles te maken met hoe een hengst vanaf veulen in de hand geweest is. Heeft hij ondanks een goede opvoeding toch nog teveel praatjes dan zou hij alleen al qua karakter beter geruind kunnen worden. Immers good stallions make great geldings !!

@KiWiKo: ik kan ver met je mee gaan. Maar bij trainers speelt niet alleen mee dat ze er een boterham aan moeten verdienen (dus snelheid is gewenst), maar ook vaak dat de klant niet anders verwacht (want elke maand méér kost een hoop). Ik ken maar weinig trainers die hier een principe-kwestie van durven/kunnen maken.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 09:23

Karoliefje_ schreef:
Je kan toch redelijk zien in hoe verre je paard ontwikkeld is, op een 'kind' ga ik niet rijden, al zijn 3 jarige inprincipe allemaal kinderen en 4 jarigen evengoed. Lichte training kan voor een jong paard niet slecht zijn, spelenderwijs dingen leren.

En ja ik start met mijn paard wedstrijd, maar dan hoef ik nog niet te presteren op jonge leeftijd?

Dan ben ik benieuwd hoe jij kan in zien in hoeverre de botgroei van de paarden, die je in (laat) rijden is.

Er zijn zoveel dingen in de paardenhouderij achterhaald, die maar gebeuren 'omdat het zo gebeurd'. Kan iemand mij een goed beargumenteerde mening geven, waarom het goed is om met 3 te beleren? En dan heb ik het niet over 'omdat het altijd zo gebeurd'.
Kijk alleen al naar het aantal paarden met 'stalondeugden'. Ik vind deze term verschrikkelijk. Het is GEEN ondeugd, maar een paard dat zich in trance probeert te maken, omdat hij niet met de stress om kan gaan (vaak 23/7 in zijn uppie op stal of pijn). Niks ondeugd!
Zoals: wanneer een paard koliek heeft moet je met het dier zolang blijven lopen totdat het heeft gemest. Ook achterhaald. Het kan wel eventjes, maar geen uren oid. Dan zijn jullie beide uitgeput als jullie nog naar de kliniek moeten en ze hoeven ook niet direct op te staan als ze liggen, als ze maar niet als een gek aan het rollen zijn.
Zo zijn er nog zoveel meer dingen. Kijk hoeveel paarden er verkeerd worden gereden. Waarom? Omdat iedereen het zo doet en je het van je instructrice leert. En zo kan ik nog wel even doorgaan met dingen, die zo 'gewoon' zijn binnen de paardenhouderij. Weinigen denken er over na en de meeste doen de dingen gewoon 'omdat het zo gebeurd'.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 11:21

Hier kan ik mij helemaal in vinden judje Clown Durf open te staan. Het allereerste paardje wat ik ooit heb ingereden was 3. Het kwam vers van de wei en de rijleraar vertelde ons dat we er nu mee moesten beginnen, (paard was van de rijleraar Haha! ) Nu weet ik meer en zou ik dat dus nooit meer doen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:56

Elk paard van 3,4, en 5 zijn kinderen.. En daar moet je ze ook naar behandelen! En natuurlijk kan je niet zien hoe ver een paard volgroeid is. Maar een een schatting is heus wel mogelijk. En met 4 jaar is een paard nog niet volgroeid is het dan wel goed? Kunnen we beter tot hun 6e jaar wachten..

Ik heb overigens geen paarden die zich vervelen of eentje met stal ondeugden.. Wij proberen onze paarden zoveel mogelijk buiten te laten staan, en vooral jong te laten zijn!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:46

Inderdaad is de leeftijd van 5 of nog liever 6 beter om in te rijden. Onbelast lopen en meenemen als handpaard is echter geen probleem. En het smoesje dat je zo vroeg mogelijk moet beginnen met hengsten anders worden ze onhandelbaar. Ze behoren handelbaar vanaf de grond te zijn, daarvoor hoef je er echt niet op te zitten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:08

DubbelDun schreef:
Want dat laatste is natuurlijk waarom het hele onderzoek is begonnen; het sneller kunnen kasseren van winsten.

Ik kan ver met je meegaan in waarom je het misschien niet eens bent met het onderzoek, maar ik vraag mij af waar je deze gedachte vandaan haalt Lachen ?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:35

KiWiKo schreef:
Ik heb meer moeite met een 5 jarige die beleerd wordt door een slecht zittende ruiter die niet weet wat deze aan het doen is, en meent 6 dagen in de week met het dier te moeten "trainen" dan met een 2 jarige (bij wijze van spreken dan he) die door een prof (uitzonderingen daargelaten, want ik ken ook profs die niet eens naar mijn paarden zouden mogen kijken) beleerd wordt op een correcte manier

en ik kies niet tussen één van deze twee 'kwaden', maar voor alles ruim de tijd geven én het correct doen. MOEST ik kiezen, ben ik het zeker met je eens Kiwiko.

ik verbaas mij erover dat een hoop mensen menen met drie jaar toch écht te moeten beginnen, men wacht tot het dier drie is en hup, aan 't werk ermee.

ik denk ook dat het gros van de mensen die hierover beslissen niet de kennis en het inzicht hebben om een paard echt goed te beoordelen... een paard past zich makkelijk aan en is beïnvloedbaar, en daarbij heeft een paard geen idee wat voor gevolgen vroeg inrijden kan hebben, iig niet tot de gevolgen naar buiten komen en het dier last krijgt.

gelukkig zijn er ook nog die paarden die wél van zich laten horen en niet zomaar alles pikken, maar helaas zijn er daarvan nog niet genoeg.

een reden om eerder te beginnen is inderdaad dat het dier op latere leeftijd sterker is en dan ook niet meer te hanteren. imo gaat dat écht niet op, je kunt een hoop met een paard doen voor het de leeftijd bereikt heeft om ohz te gaan, of aan de longe te gaan. ook veulens van onder de drie kan je een hoop leren, en in hoeverre het dier mee wil werken of niet hangt af van de opvoeding en manier waarop ermee omgegaan wordt.
de enige reden dat die regel wél opgaat is dat mensen hun dier tot drie jaar amper aanraken behalve voor noodzakelijke dingetjes, en op driejarige leeftijd ineens een hoop van het dier verwachten. dat zo'n paard, dat alles rauw op z'n dak krijgt, er tegenin gaat vind ik niet eens abnormaal.
imo is het zaak dat ook veulens (maw alles onder drie jaar, globaal genomen) weten wat een mens is, wat lichtheid op bijv. halsterhulpen is, hoe ze met mensen moeten omgaan, wat wel en niet kan, etc. zo'n dier heeft al een hoop voorbereiding op het latere werk, vertrouwen in de mens is nr. 1 voor een plezierige start en dat is imo erg belangrijk.

ik kies voor mezelf tot dusver altijd voor veulens, mijn eerste paard is net 10 geworden, de tweede is 4,5 en de derde wordt volgende week 2 jaar. de eerste loopt sinds zijn 3,5 onder het zadel, geen problemen mee gehad, gene bokje, niets. hij kende de mens al dusdanig dat er geen reden was tot wantrouwen, onze leiderschapsverhouding lag en ligt goed... Flicka spande ik ook zo in, toen ze 3,5 was. geen problemen, ze liep alsof ze het allang kende. helaas hebben we toen wel een ongelukje gehad maar dat staat hier verder los van.

mijn veulen (zie ook filmpjes in onderschrift) doet niets meer dan kleine stukjes aan de fiets lopen, wandelen en spelletjes. voetjes geven kan hij netjes, en alle andere basisdingen (en meer) zitten er ook in. ik verwacht dat hij net zo makkelijk wordt als de andere twee.

maar goed, om mijn punt duidelijk te maken, zo'n voorbereid dier heeft gewoon een stapje voor op dieren die uit een opfok komen waar amper persoonlijke aandacht geweest is. zo'n paard wordt overdonderd. ikzelf geef de voorkeur aan paards opgroeien, 24/7 buiten met maatjes van verschillende leeftijden, maar óók met mensen. op een bepaald punt komt het dier 'onder de mensen', waarna het er zijn hele leven mee om moet kunnen gaan. een paard dat daar netjes mee opgegroeid is verbaast zich daar niet meer over, het wordt een tweede natuur.

maar goed, dat is meer het geestelijke aspect. persoonlijk ben ik dus liever voor wat later beginnen dan eerder, een driejarig paard ohz vind ik nog redelijk vroeg, zéker om het ook gelijk door te rijden. een keertje zitten en wat dingetjes proberen, niets mis mee, maar een driejarig paard hoort mijns inziens niet 5x per week getraind te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:47

xxKayleigHxx schreef:
je moet naar het gedrag van een paard kijken maar ook naar hoe gezond het is voor het paard zo vind ik een paard van 2 jaar ofzo dat ze inrijden eigenlijk een beetje vroeg maar rond de 5 vind ik weer laat maar dat heeft ieder voor zich

Dan zijn die van mij zeker pas op ''bejaarde'' leeftijd ingereden, mijn fries op 6 jarige leeftijd, en KWPNer (153 cm stokmaat maar) is nu ook 6 en ook nog steeds niet ingereden.. De shet was ook 5 toen hij ingereden werd en met de 2 veulens wil ik ook absoluut niet eerder dan 4,5 jaar beginnen met ze aan het werk te zetten (longeren e.d.).. Het is maar net op welke manier je paarden houd, meestal is een 3 jarig paard wat makkelijker omdat die zijn/ haar karakter nog wat beter moet vormen en dus makkelijker nieuwe dingen leert, een ouder paard is het karakter al gevormt en is dus veel lastiger om die dingen bij te leren, daarbij zijn die lichamelijk ook veel sterker en ze kunnen dus inderdaad lastiger zijn om te beleren op latere leeftijd, maar onmogelijk is het niet!!
Mijn paarden zullen bij een (extreem) voorbeeld dus ook nooit zoals die sportpaardjes zijn die op 6 jarige leeftijd al minstens Z met winst moeten lopen en anders zijn ze te oud en is het zinloos en met 12 jaar gaan ze met pensioen en krijgen ze last van gebreken door het harde werk op zeer jonge leeftijd al.. Die van mij zullen als ze 25 jaar zijn nog lekker recreatief vrolijk lange ritten kunnen rijden op hun botten omdat die meer de kans en tijd hebben gekregen om goed sterk te worden..

Zo sta ik ertegenover, minumum leeftijd voor beginnen met de basis pas als 4,5 en niet eerder dan 5 a 5,5 jaar dat er iemand op de rug mag gaan klimmen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:57

DubbelDun schreef:
@KiWiKo: ik kan ver met je mee gaan. Maar bij trainers speelt niet alleen mee dat ze er een boterham aan moeten verdienen (dus snelheid is gewenst), maar ook vaak dat de klant niet anders verwacht (want elke maand méér kost een hoop). Ik ken maar weinig trainers die hier een principe-kwestie van durven/kunnen maken.

Maar ondertussen lopen ze hier wel te meuten Haha! want zo is het inderdaad maar net.......... het moet goed EN het liefst vandaag nog, want morgen kost het weer zoveel meer........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:00

merrieveulen schreef:
.

maar goed, dat is meer het geestelijke aspect. persoonlijk ben ik dus liever voor wat later beginnen dan eerder, een driejarig paard ohz vind ik nog redelijk vroeg, zéker om het ook gelijk door te rijden. een keertje zitten en wat dingetjes proberen, niets mis mee, maar een driejarig paard hoort mijns inziens niet 5x per week getraind te worden.

dat zowiso Lachen 3 x in de week 20 minuten ohz is zat......... meer dan genoeg

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:07

Shanna schreef:
Mijn paarden zullen bij een (extreem) voorbeeld dus ook nooit zoals die sportpaardjes zijn die op 6 jarige leeftijd al minstens Z met winst moeten lopen en anders zijn ze te oud en is het zinloos en met 12 jaar gaan ze met pensioen en krijgen ze last van gebreken door het harde werk op zeer jonge leeftijd al.. Die van mij zullen als ze 25 jaar zijn nog lekker recreatief vrolijk lange ritten kunnen rijden op hun botten omdat die meer de kans en tijd hebben gekregen om goed sterk te worden..

Zo sta ik ertegenover, minumum leeftijd voor beginnen met de basis pas als 4,5 en niet eerder dan 5 a 5,5 jaar dat er iemand op de rug mag gaan klimmen.

Dit is wel een fabel. JOnkies die op 6 jarige leeftijd in het Z lopen, doen dat over het algemeen met een training van 3 a 4 x per week een half uur ohz......... worden correct gereden en doen de oefeningen met twee hoeven in de neus. Het Z is geen belasting voor een paard, is slechts basis Haha!

Ik ken heel veel paarden nog van vroegah, toen ik als jong meiske in de paarden werkte, en die liepen ook allemaal als jonkies hoog in de sport mee........... en ze doen het nog allemaal Haha! Een enkeling heeft inderdaad wel wat problemen... maar dat gemiddelde ligt lager dan bij het zogenaamde "recreatie of basis" paard omdat deze paarden correct van achteren naar voren, van binnen naar buiten en recht gereden zijn en dat ze daarom geen overmatige belasting hebben van een ruiter of de oefeningen Haha! wat bij een basis of recreatiepaard vaker voorkomt

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:20

Ik kom het ''paard is drie, dus aan het werk'' helaas ook vaak tegen. Dat hoeft imo geen probleem te zijn, als zo'n dier langzaam mag wennen (zowel lichamelijk als mentaal) aan het longeren, zadel op de rug, ruiter, etc. Ook een lange vakantie na het eerste beleren verdient mijn voorkeur zeker. Als het paard duidelijk lol heeft in het werk en je rustig aan blijft doen, lijkt het me niet dat je moet wachten tot het paard bv vijf is (al zou ik zelf nooit voor de drie jaar beginnen).

Tijdje terug ook een 'mooi' voorbeeld gehoord:
Merrie werd drie, en ''dus'' kwam de eigenaar met het volgende programma:
- uit de opfok
- naar het dekstation
- keuringsklaar maken + stamboekopname
- naar een africhtingsstal
Eigenaar had een schema waarmee het paard in de herfst B-klaar zou zijn ... alleen het arme dier kon al deze veranderingen niet verwerken, en werd ziek van de stress en kreupel van de intensieve oefeningen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:38

DubbelDun schreef:
ruitje schreef:
Ik kan ver met je meegaan in waarom je het misschien niet eens bent met het onderzoek, maar ik vraag mij af waar je deze gedachte vandaan haalt Lachen ?
Het onderzoek is gesponsord door mensen die hun brood verdienen in de racerij, niet door een onafhankelijk onderzoeksbureau.
Het is dus logisch dat eigenaren/trainers er baat bij hebben om een paard te hebben met sterkere botten; minder uitval door blessures + gaat langer mee op verdienend wedstrijdniveau = meer winst.
Vanuit hun visie bekeken is daar niets mis mee, het paard lijkt er ook mee gebaat en winst vind ik geen vies woord.
Maar of het paard er op langere termijn ook baat bij heeft verteld het onderzoek niet.

Majbritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:43

Het ligt er ook aan of het paard het zelf aan kan met de groei enzoo want je kan wel dan zeggen als ze 2 jaar zijn jaa hij gedraagt zich goed enzo en dan kan ik hem gaan inrijden maar de botten zijn dan nog lang niet uitgegroeit. Maar het ligt er ook aan of het paard zelf er wel klaar voor is maar als je gewoon oefent kan elk paard ervoor klaar zijn.
Laatst bijgewerkt door Scum op 04-04-08 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: bold eruit gehaald.

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:49

Heel veel springpaarden worden ook al heel jong klaargemaakt, en beginnen heel vroeg met serieuze springwedstrijden...bij die paarden zijn dan ook al vrij vroeg de gewrichten niet goed meer, omdat het paard gewoon nog niet volledig ontwikkeld was...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:53

dat is niet waar Isjtar Lachen

Zeker niet bij de profs Lachen Vorig jaar ben ik nog meegeweest met een internationale springruiter omdat zijn groom niet kon. Een van de paarden die we mee hadden was een 17 jarige die het 1.50 zou springen.......... 17 jaar!

Klopt wel als je zegt dat de wannabe Raaymakers met zijn/haar niet voor de sport geschikte paard het paard overvragend naar een niveau wil rijden wat het lichamelijk nooit aan zou kunnen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:56

dubbeldun dat was precies wat ik dacht maar niet wist. Iemand moet toch voor zo'n onderzoek betalen.
Het woordje te ergens voor is natuurlijk niet goed. Te lang rijden enz.Maar ik snap dat principe niet van even onder het zadel en daarna op de wei de tijd geven om uit te groeien Verward Eerst uit laten groeien en spieren opbouwen en langzaam voorbereiden en rustig mee werken. Ga je dan allemaal opbouwen en dan vervolgens hup de wei er mee op wat heeft dat dan voor zin. Ik denk bij mezelf elke dag een persoon van bijv. 200 kg slechts 15 minuten op een shet lijkt me ook niet gezond waarom dan een ruiter met zadel op een paard wiens botten nog niet stevig genoeg zijn, wel gezond om er 15 minuten op te zitten. Je kan natuurlijk met rugspieren opbouwen veel wegnemen, maar dat hoort bij de voorbereiding.
Mijn eigen paardjes ingereden o.a. met 5 en met 7. Nou de een was een hengst en ik kon er zelfs met krukken opkomen Haha! en de andere ook met 7 geen enkel probleem. Ik snap niet waar die angst vandaan komt dat ietsje later inrijden zulke problemen zou moeten geven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:58

@dinopino: onder het mom van 'wat ze geleerd hebben vergeten ze niet meer' wordt dat idd vaak gedaan. Alleen vergeten de baasjes dan weleens het paard op de wei te zetten, 'want het gaat nu net zo lekker' Cool