Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ruitje schreef:Dat is de inmiddels achterhaalde ouderwetse methode. Lees het hele onderzoek eens door in de link die ik eerder gaf.Wij doen met onze jonge paarden 2 keer in de week voor een lichte sulk 4 kilomter( staat gelijk aan een kwartier ) draven op een harde rechte baan.
Ik denk toch dit een training op die manier niet slecht is voor bepaalde delen van het lichaam.
Jam schreef:Alicia2u schreef:Je moet elk paard en elke ruiter behandelen als individu, maar er zijn altijd wel gemiddelde leeftijden voor iets te noemen en dat is dus ook wat de meeste mensen zullen doen, tenzij je een specieke situatie met een specifiek (en goed beschreven) paard.
vind ik ook
heb ik toch liever nog geen ruiter op die rug. En profs hoe professioneel ook wegen wat en hun zadel ook. henkb schreef:Het commerciele belang speelt in ieder geval een grote rol, anderzijds is het natuurlijk met jonge hengsten ook zo dat men er ook vroeg mee moet gaan werken om niet te starten met "a-sociale krachtpatsers" noem ik het maar even oneerbiedig. Gelukkig heeft men als amateur tijd en kan men vroeg starten maar hoeft men niet al te vroeg relatief zwaar te belasten.
Karoliefje_ schreef:Je kan toch redelijk zien in hoe verre je paard ontwikkeld is, op een 'kind' ga ik niet rijden, al zijn 3 jarige inprincipe allemaal kinderen en 4 jarigen evengoed. Lichte training kan voor een jong paard niet slecht zijn, spelenderwijs dingen leren.
En ja ik start met mijn paard wedstrijd, maar dan hoef ik nog niet te presteren op jonge leeftijd?
Durf open te staan. Het allereerste paardje wat ik ooit heb ingereden was 3. Het kwam vers van de wei en de rijleraar vertelde ons dat we er nu mee moesten beginnen, (paard was van de rijleraar
) Nu weet ik meer en zou ik dat dus nooit meer doen. DubbelDun schreef:Want dat laatste is natuurlijk waarom het hele onderzoek is begonnen; het sneller kunnen kasseren van winsten.
? 
KiWiKo schreef:Ik heb meer moeite met een 5 jarige die beleerd wordt door een slecht zittende ruiter die niet weet wat deze aan het doen is, en meent 6 dagen in de week met het dier te moeten "trainen" dan met een 2 jarige (bij wijze van spreken dan he) die door een prof (uitzonderingen daargelaten, want ik ken ook profs die niet eens naar mijn paarden zouden mogen kijken) beleerd wordt op een correcte manier
xxKayleigHxx schreef:je moet naar het gedrag van een paard kijken maar ook naar hoe gezond het is voor het paard zo vind ik een paard van 2 jaar ofzo dat ze inrijden eigenlijk een beetje vroeg maar rond de 5 vind ik weer laat maar dat heeft ieder voor zich
DubbelDun schreef:@KiWiKo: ik kan ver met je mee gaan. Maar bij trainers speelt niet alleen mee dat ze er een boterham aan moeten verdienen (dus snelheid is gewenst), maar ook vaak dat de klant niet anders verwacht (want elke maand méér kost een hoop). Ik ken maar weinig trainers die hier een principe-kwestie van durven/kunnen maken.
want zo is het inderdaad maar net.......... het moet goed EN het liefst vandaag nog, want morgen kost het weer zoveel meer........ merrieveulen schreef:.
maar goed, dat is meer het geestelijke aspect. persoonlijk ben ik dus liever voor wat later beginnen dan eerder, een driejarig paard ohz vind ik nog redelijk vroeg, zéker om het ook gelijk door te rijden. een keertje zitten en wat dingetjes proberen, niets mis mee, maar een driejarig paard hoort mijns inziens niet 5x per week getraind te worden.
3 x in de week 20 minuten ohz is zat......... meer dan genoeg Shanna schreef:Mijn paarden zullen bij een (extreem) voorbeeld dus ook nooit zoals die sportpaardjes zijn die op 6 jarige leeftijd al minstens Z met winst moeten lopen en anders zijn ze te oud en is het zinloos en met 12 jaar gaan ze met pensioen en krijgen ze last van gebreken door het harde werk op zeer jonge leeftijd al.. Die van mij zullen als ze 25 jaar zijn nog lekker recreatief vrolijk lange ritten kunnen rijden op hun botten omdat die meer de kans en tijd hebben gekregen om goed sterk te worden..
Zo sta ik ertegenover, minumum leeftijd voor beginnen met de basis pas als 4,5 en niet eerder dan 5 a 5,5 jaar dat er iemand op de rug mag gaan klimmen.
Een enkeling heeft inderdaad wel wat problemen... maar dat gemiddelde ligt lager dan bij het zogenaamde "recreatie of basis" paard omdat deze paarden correct van achteren naar voren, van binnen naar buiten en recht gereden zijn en dat ze daarom geen overmatige belasting hebben van een ruiter of de oefeningen
wat bij een basis of recreatiepaard vaker voorkomt DubbelDun schreef:Want dat laatste is natuurlijk waarom het hele onderzoek is begonnen; het sneller kunnen kasseren van winsten.
ruitje schreef:Het onderzoek is gesponsord door mensen die hun brood verdienen in de racerij, niet door een onafhankelijk onderzoeksbureau.Ik kan ver met je meegaan in waarom je het misschien niet eens bent met het onderzoek, maar ik vraag mij af waar je deze gedachte vandaan haalt?

Vorig jaar ben ik nog meegeweest met een internationale springruiter omdat zijn groom niet kon. Een van de paarden die we mee hadden was een 17 jarige die het 1.50 zou springen.......... 17 jaar!
Eerst uit laten groeien en spieren opbouwen en langzaam voorbereiden en rustig mee werken. Ga je dan allemaal opbouwen en dan vervolgens hup de wei er mee op wat heeft dat dan voor zin. Ik denk bij mezelf elke dag een persoon van bijv. 200 kg slechts 15 minuten op een shet lijkt me ook niet gezond waarom dan een ruiter met zadel op een paard wiens botten nog niet stevig genoeg zijn, wel gezond om er 15 minuten op te zitten. Je kan natuurlijk met rugspieren opbouwen veel wegnemen, maar dat hoort bij de voorbereiding.
en de andere ook met 7 geen enkel probleem. Ik snap niet waar die angst vandaan komt dat ietsje later inrijden zulke problemen zou moeten geven.