Te fel op zweep, maar zonder te traag...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kingsley2

Re: Te fel op zweep, maar zonder te traag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:06

Je handen een vuist boven voor het zadel houden, dan steunt je zweep op je bovenbeen. En dan raak je haar nooit aan als hij op je been steunt. En dan kan je gewoon bij tikken achter je kuit.

succes Knipoog

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 18:36

Heb vandaag weer gereden en ze liep heel fijn, ze was wel aardig vlot, maar nog wel weer terug te rijden. Dus super bedankt allemaal voor jullie tips!
En zal jou tip morgen proberen Kingsley want heb nog altijd ruzie met mijn zweep Tong uitsteken

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 18:40

Die zweep is bij mij ook zo'n probleem, maar als die er niet is dan gaat ze gewoon niet vooruit. Maar met de zweep dan ook zo snel gestresst, dan gaat ze rennen als ze net een tikje gehad heeft, en ja dan heb ik ook weer problemen. Ernaast heb ik er ook geen problemen mee! Tijdens het longeren reageert ze niet FEL op die zweep, wel genoeg om goed te zijn.
Maar haar verleden is ook niet al te best aangezien ze ook kopschuw is, en dus enorm reageert op die zweep, wat mij niet normaal lijkt te zijn.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-08 18:44

Nee lijkt mij ook niet al te best dan. Mijn pony is dat verder niet gelukkig, maar met longeren is ze heel boos en veel te snel op de zweep moet ze eerst even helemaal uitgaloperen en dan kan ze pas draven. En de eerste keren met zweep was het bij mij al dat ik hem vast had kon ze alleen maar gespannen draven. Maar hem er toch bij gehouden en toen werd het met overpakken wegsprinten in galop. Maar nu is het alleen nog zo fel op de zweep als ik met anderen in rijd. Dan wil ze ineens lopen, maar laat haar dan gewoon even net iets sneller draven dan zij en dan kan ik haar zo terug krijgen. En daarna loopt ze braaf.
Waar geef jij een tikje dan? Want dankzij een tip hier kwam ik erachter dat achter de kuit een tikje bij mijn pony veel fijner werkt dan op de kont.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 19:40

Ik geef enkel tikjes op de schouder, of achter de kuit maar dan moet ik altijd die teugels herpakken en dan valt die lichte ontspanning toch weer weg. En ook ja, door die hevige reactie erop. Maar het is veel verbeterd hoor, heb enkele keren gereden gewoon met die zweep in de hand zonder die te gebruiken, en op de duur ontspande ze toch, dus ik bleef gewoon proberen..

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 08:39

Als je, je zweep op de goede manier vasthoudt en als hij lang genoeg is kan je zowel je paard bij je houden en je teugels gewoon op maat houden. Dus dan gaat hij er ook niet vandoor, en tikjes op de schouder is afstraffen en tikje achter je kuit dat is de aandrijving dus niet op de hals tikken dat kan je doen als je paard ergens expres niet langs wil of als het niet lukt om je paard ergens voor op te vangen bij het bv naar binnenvallen op de volte als hij niet luistert naar je been en dan kan je ook nog duwen met je zweep tegen de hals inplaats van slaan want dan drijf je ze ook naar buiten.

en met een goed zit houd je paard ook goed op een volte of recht.

Ik denk dat jullie gewoon maar eens een keer met lange teugel moeten rijden en dan alleen op jullie zit letten en hoe jullie je handen moeten houden en zweep vasthouden en daar op concentreren.

succes meiden Knipoog

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:47

Maar die van mij is zowiezo niet lang genoeg, ik kan niet achter de kuit raken zolang ik de teugels vastheb dus ik zou eigenlijk een langere zweep nodig hebben. En die tip om op de zit te rijden heb ik al ergens gehad en daar werken we hard aan, omdat ze vaak nogal afhankelijk is van mijn handen, ze moet echt leren op haar eigen benen te lopen, en dat is één van onze werkpunten.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 19:53

Bij mij hetzelfde verhaal, ze is al een stuk 'steviger' gaan lopen, alleen in de wendingen valt ze nog heel erg door je benen heen en daar werken we nu ook hard aan. En je ziet ook zeker verbetering. En dit doen we vooral op zit en benen. Zowiezo mag ik van mijn instructeur niet alleen met mijn handen sturen (logisch, maar mocht eerder wel van andere mensen) en moet ook meer met mijn zit doen.