Mars(haarlem)@dressuurwork (S&T)Z1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mars(haarlem)@dressuurwork (S&T)Z1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 09:52

ladyzwien schreef:
Ja waar zal ik eens beginnen, we moeten allebei wennen aan S&T, en heb er ook nog niet veel mee gereden, hij hangt soms nu idd maar daar werken we aan.

Appyeren vindt ie erg moeilijk, hij heeft veel moeite met de lengte buiging en dat weet mijn instructrice ook.

We zijn ook veel bezig met schakelen, en hij liep van de week ook beter dan op deze foto's. Heeft misschien er ook mee te maken dat die net naar de tandarts is geweest ( die was er gister)
we oefenen gewoon verder en rijd ook nog met een trens.
Maar zoals hier wordt gezegt het wordt niet beter als je niet blijft oefenen.

Als je hem meer op het achterbeen krijgt, wordt het vanzelf makkelijker voor hem om met goede lengtebuiging door je appuyement te komen. Daar heb je dus werk liggen, niet in het vaak herhalen van een appuyement, snap je wat ik bedoel? Ik krijg de indruk dat je nu je stang gebruikt om sterker door te kunnen komen, omdat je ophouding anders niet voldoende doorkomt op het moment dat hij het een beetje moeilijk krijgt. Dat is redelijk glad ijs, want je versterkt er eigenlijk alleen maar mee dat hij in je hand gaat hangen, alleen voel je het minder. Het komt de kwaliteit van je oefeningen niet ten goede, en dat is jammer want je hebt een heel erg leuk en veelzijdig paard. Veel succes!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 10:07

Ik ben het eerlijk gezegd wel met Zep eens.
Ook zou ik voordat ik Z1 ging starten nog een tijdje doortrainen tot je hem beter voor elkaar hebt. Maar ik kan aan de andere kant ook wel snappen dat je graag Z wilt gaan starten, je bent voor het eerst zover en Z starten is toch best een 'magische' grens.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 11:00

Zep schreef:
Ik vind het beeld nog niet zo heel fijn om eerlijk te zijn. Zelf had ik die stang nog even achterwege gelaten want die geeft je in dit stadium in je africhting helemaal geen meerwaarde.

Het klinkt een beetje bot als ik het zo opschrijf, maar je paard is eigenlijk helemaal niet op het achterbeen, op vrijwel alle foto's duwt hij in je hand, en in de oefeningen al helemaal. In het appuyement heb je vrijwel geen lengtebuiging, hij kijkt wel in de richting waarin hij gaat maar daar is ook zo'n beetje alles mee gezegd. Ik vraag me af hoe je instructeur daarover denkt?

Ik zou zelf eerst - op trens - veel meer gaan werken aan de lossigheid en gedragenheid van je paard. Ga schakelen, en zorg daarbij dat hij écht vlot naar voor gaat op je been, en echt snel en duidelijk terug komt op je hand. Blijf er zelf ook niet aan hangen en opvangen maar zorg dat je een duidelijke reactie krijgt zodat je daarna en je hulp kunt ontspannen. Als je hem ronder maakt, houd hem dan op het achterbeen en zorg ook dat hij écht helemaal loslaat en nageeft (en belangrijker: jij ook). Als je dat kunt, kun je op een rechte lijn wat gaat werken aan je lengtebuiging door hem in dat lage en ronde "frame" langzaamaan in te buigen terwijl je hem gewoon rechtuit door laat lopen. Je hebt dan namelijk veel meer controle over de schouder.

De oefeningen rijden is niet zo moeilijk meer als je dat wat beter voor elkaar hebt. Heel veel succes!

Pfffoei, dit dacht ik dus ook precies. Maar ik durfde het niet neer te zetten. Ik vind hem totaal nog niet Z klaar. Hij moet veel meer in balans, verzameld, opgericht en veel nageeflijker.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 17:52

Ik ben het dan eigenlijk weer niet helemaal met Zep eens.
Vind hem helemaal niet zo verkeerd lopen.
Ik snap wel wat ze bedoelen maar je word juist beter in de Z door te oefenen ook als je er niet klaar voor bent vind ik.

Ja en ik kan erover meepraten mag Z2 starten en mijn paard is nog steeds met dagen niet goed op de achterhand hangerig in mijn hand en super in de oprichting.
Maar moet dat? Nee zou niet weten waarom je leert juist veel van de dingen die nog niet helemaal goed gaan waarop je kan trainen.
Meid ik zou gewoon lekker Z gaan starten als ik jou was als ik naar mensen zoals Zep had geluisterd had ik nu nog geen Z gestart en mag dus al Z2 starten.
Tuurlijk kan alles mog verfijnder maar door juist te starten leer je daarvan!
Pobeer hem met S&T mooi in de oprichting te krijgen dat toont in de proeven vaak net iets mooier maar hangerig in de hand zie ik er niet echt aan af.
Ik rijd nu ook alleen maar met trens maar dat komt omdat mijn paard daarop niet lekker liep bleef duiken en kan hem met gewone trens gewoon lekkerder rijden.
Als het op S&T lekker gaat prima mee blijven rijden en idd de kinketting strakker maar dat weet je zelf al.

Veel succes hoor komt vast goed!

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 09:18

Tooske schreef:
Pobeer hem met S&T mooi in de oprichting te krijgen dat toont in de proeven vaak net iets mooier

Hoe had je dat bedacht?
Oprichting ontstaat door gedragenheid, niet door er maar aan te gaan zitten scheuren.
Want dat is wat je suggereert met deze opmerking.
Ik ben het dan ook volkomen met ZEP eens.

Heb weleens eerder foto's van dit paard gezien en vind het nog knap dat je zo snel door de M2 bent gekomen.
Zou eerst wat meer trainen voor de Z1, want thuiskomen met bv. 190 punten is dan een teleurstelling.
En als je eenmaal Z bent gestart kun je niet meer terug.
Ik zou nog even lekker in de M2 doorrijden en pas Z starten als je er ook echt aan toe bent.
Het is veel leuker om te starten en gelijk winstpunt waardig te rijden.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 11:33

Ongeacht de discussie wel of niet met stang en trens rijden: je hangt er toch niet voor de eerste keer een S&T in als je paard net de dag ervoor naar de tandarts is geweest? Ik kan natuurlijk niet beoordelen wat je paard aan behandeling heeft gehad, maar het is wel rauw van binnen. Al is het alleen maar van de klem?

Voor de rest: leuke combinatie. Ik vind het beeld met halster prettiger dan het werk met S&T. Mis inderdaad wat lengtebuiging en gedragenheid (ja, dat kan je op de foto's wel wat zien in de reeks). Denk dat je goed op wegbent, maar zou voorlopig even vooral met gewone optoming doorrijden. Dan kan je met S&T de puntjes op de i-zetten. Bereik je naar mijn idee meer mee, maar duurt wellicht langer voor je zover bent?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:20

Tooske schreef:
Meid ik zou gewoon lekker Z gaan starten als ik jou was als ik naar mensen zoals Zep had geluisterd had ik nu nog geen Z gestart en mag dus al Z2 starten.
Pobeer hem met S&T mooi in de oprichting te krijgen dat toont in de proeven vaak net iets mooier maar hangerig in de hand zie ik er niet echt aan af.

Ongelooflijk. En dit rijd Z2? Alsjeblieft zeg.

En over de opmerking dat ze gewoon maar moet starten... tja ze kan het doen. Het is te hopen alleen dat ze niet bij mij in de ring komt want dit mag in het Z nooit winst rijden. Er wordt aan zoveel basisvoorwaarden niet voldaan, en ook aan veel beoordelingscriteria van een correct geschoold Z waardig paard ook niet.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 15:59

Zo dat gaat weer lekker hier zeg! Laat iedereen zijn eigen mening geven! Jij beoordeelt vanachter de computer of iemand Z-waardig is of niet?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:00

Beaux schreef:
Zo dat gaat weer lekker hier zeg! Laat iedereen zijn eigen mening geven! Jij beoordeelt vanachter de computer of iemand Z-waardig is of niet?

Ja dat beoordeel ik aan de hand van de foto's. Ik zie een paard wat niet verzameld is, niet op het achterbeen, wat zichzelf in balans probeert te houden op de hand van de ruiter. Geen correcte buiging en stelling, geen correcte aanleuning. Oftewel niet Z waardig.

Uiteraard kunnen dit ook allemaal hele slechte momentopnames zijn en dat zal het dan wel zijn.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:04

Ik doel ook op je opmerking naar Tooske toe.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:10

even los van of je paard er lekker op loopt: watwas je argument om met S&T te gaan rijden? Simpel het feit dat het nu mág en je dat graag wilo proberen of lagen er andere argumenten aan ten grondslag (bijv. had je af en toe problemen met de gewone trens (zag er op de eerdere foto's altijd heel mooi uit vond ik)?
Toen ik Z werd met m'n vorige paard heb stond ik de volgende dag in de ruitersportzaak voor een mooi S&T hoofdstel. Nu zou ik ook afwachten, zolang hij goed loopt met een trens (en jouw paard loopt op een halster al super!) zou ik doorgaan met trens.
Blijft een mooi paard (heb zelf ook een Haarlem Knipoog ).
Succes in het Z!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 17:17

Beaux schreef:
Ik doel ook op je opmerking naar Tooske toe.

Nou iemand die de opmerking maakt dat je moet proberen met de stang en trens meer oprichting te verkrijgen heeft naar mijn mening ook weinig in het Z te zoeken. Zo'n opmerking getuigt van heel weinig kennis over de correcte scholing van een paard.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 18:09

Ik denk dat je ook wel weet wat Tooske daarmee bedoeld en dat is dat je de kracht die je van achter naar voren krijgt door de verzameling met stang en trens soms wat beter op te vangen is. Maar goed dat is mijn interpretatie.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 19:25

Ik ken deze combinatie en ik heb alle vetrouwen erin dat het helemaal goed gaat komen in het Z. Misschien ben je nu nog niet volledig ''Z waardig'' zoals ze zeggen. Dat zou voor mij ook geen reden zijn om maar in de m te blijven rijden. Als ik zie hoe Mars vanachter is gaan lopen in de afgelopen jaar... Dat kleine eindje wat je nu mist komt zeker ook wel. Het kan nu eenmaal niet in 1 keer perfect gaan. TS snapt dat en weet ook best hoe ze dat moet verbeteren. Ik denk alleen dat sommige hier dat niet snappen. Concours is niet alleen een prestaite moment, maar ook een trainings en leermoment. En ik denk dat het juist goed is om te starten. Kijken wat er gebeurt en waar er aan gesleuteld moet worden

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:21

Ik vind het geen fijn beeld geven.
Dit paard loopt totaal niet fijn over de rug, en ik vind hem wat duwerig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:23

Tuurlijk snap ik dat best dat nog niet alles perfect is en kan zijn. En als je zo de ring in wilt rijden, nou ja prima hoor. Ik vind alleen dat je je zaakjes eerst heel wat beter voor elkaar moet hebben wil je Z1 kunnen gaan starten. In de ring presteer je altijd minder als thuis. Als je je paard thuis al niet correct voor elkaar hebt, zal je dat op concours al zeker niet hebben.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:24

WinBinChes schreef:
Ik ken deze combinatie en ik heb alle vetrouwen erin dat het helemaal goed gaat komen in het Z. Misschien ben je nu nog niet volledig ''Z waardig'' zoals ze zeggen. Dat zou voor mij ook geen reden zijn om maar in de m te blijven rijden. Als ik zie hoe Mars vanachter is gaan lopen in de afgelopen jaar... Dat kleine eindje wat je nu mist komt zeker ook wel. Het kan nu eenmaal niet in 1 keer perfect gaan. TS snapt dat en weet ook best hoe ze dat moet verbeteren. Ik denk alleen dat sommige hier dat niet snappen. Concours is niet alleen een prestaite moment, maar ook een trainings en leermoment. En ik denk dat het juist goed is om te starten. Kijken wat er gebeurt en waar er aan gesleuteld moet worden

Helemaal mee eens!!!

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 20:36

Whow dat gaat best snel met jullie
Stoerr dat je al Z1 mag starten. Zou helemaal stoer zijn als je met halster de baan in komt Haha! Clown
iig heel veel succes!
Tot ziens op de SGW

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 22:07

Suzanne F. schreef:
Tooske schreef:

Ongelooflijk. En dit rijd Z2? Alsjeblieft zeg.

En over de opmerking dat ze gewoon maar moet starten... tja ze kan het doen. Het is te hopen alleen dat ze niet bij mij in de ring komt want dit mag in het Z nooit winst rijden. Er wordt aan zoveel basisvoorwaarden niet voldaan, en ook aan veel beoordelingscriteria van een correct geschoold Z waardig paard ook niet.

Ach ja dat jij dus dit soort opmerkingen maakt zegt meer over jou dan over mij toch?

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 23:02

Ik vind het wel een beetje ver gaan om te zeggen dat iemand niet moet gaan starten omdat het paard er nog niet klaar voor is. Het ligt helemaal aan het doel waarmee je gaat, als je voor hoge scores gaat, kun je maar beter niet gaan. Als je voor de ervaring en de fun gaat, waarom niet? maar dat moet je je niet druk maken over eventuele lage scores. Lachen

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 23:08

Heb niet alle 3 de pagina`s gelezen, dus wellicht ga ik nu eea dubbel zeggen... Haha!

Ik vind dat je paard nog erg op de voorhand loopt. Denk ook niet dat je dat met Stang en trens kunt verbetere, integendeel zelfs. De aanleuning kan imo nog een stuk beter, wat ik van de foto`s kan zien. Ik zou dat eerst op een trens voor mekaar willen hebben. Natuurlijk kan wennen aan een nieuwe optoming geen kwaad, maar hou het dan simpel rechtuit of op een voltetje, zonder andere oefeningen. Lachen

Verder vraag ik me af wat je binnenbeen zo vaak en veel naar achter doet? Haha!