navaja @ work tijdens clinic van barbara koot

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Re: navaja @ work tijdens clinic van barbara koot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 20:47

[quote="verography"]Hey jorin,

leuk dat je heb meegdaan aan de clinic. Zal zeker erg leerzaam voor je geweest zijn. Ben het wel een beetje met bovenstaande (dus alles wat gezegd is) eens.

Ik las ergens het woord een weerstandbiedende hand, hier moest ik wel even om lachen aangezien een ander topic over eufemismen gaat en dit zeker daaronder valt. Of je nu zegt een weerstandbiedende hand of een trekkende hand, same thing. Tja zo kan je alles wel mooi verwoorden

Dat is natuurlijk niet waar.
weerstand heeft niets met trekken te maken. Bij weerstand laat je je hand staan en trek je niet terug, daarbij drijf je van achter uit en ontspan je zodra een paard zakt. Ook in het halthouden is je paard aan het been en blijf je licht drijven.

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 21:12

allereerst wil ik zeggen dat ik het echt een leuke pony vind! Haha!
lijkt me echt leuk om een clinic te krijgen, heel veel succes verder
over je houding weet je dat je daar nog het een en ander aan kan verbeteren
heel veel succes verder, en blijf je pony lekker doorrijden!

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 21:15

kohtje schreef:
verography schreef:
Hey jorin,

leuk dat je heb meegdaan aan de clinic. Zal zeker erg leerzaam voor je geweest zijn. Ben het wel een beetje met bovenstaande (dus alles wat gezegd is) eens.

Ik las ergens het woord een weerstandbiedende hand, hier moest ik wel even om lachen aangezien een ander topic over eufemismen gaat en dit zeker daaronder valt. Of je nu zegt een weerstandbiedende hand of een trekkende hand, same thing. Tja zo kan je alles wel mooi verwoorden

Dat is natuurlijk niet waar.
weerstand heeft niets met trekken te maken. Bij weerstand laat je je hand staan en trek je niet terug, daarbij drijf je van achter uit en ontspan je zodra een paard zakt. Ook in het halthouden is je paard aan het been en blijf je licht drijven.

dank je voor je post..dit was ook precies waar we mee bezig waren.. en dat er dan een hoofd omhoog gaat ja dat gebeurt wel eens.. het is dan ook niet leuk als je in protest gaat en je voelt weerstand

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 21:16

essiej_peace schreef:
allereerst wil ik zeggen dat ik het echt een leuke pony vind! Haha!
lijkt me echt leuk om een clinic te krijgen, heel veel succes verder
over je houding weet je dat je daar nog het een en ander aan kan verbeteren
heel veel succes verder, en blijf je pony lekker doorrijden!

dank je voor je compliment.. je moet het zeker eens proberen een clinic je kan er een hoop van leren..

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 10:41

Jorinda ik vond het er netjes uit zien , gaande de clinic zag je Navaja beter worden OK dan!

Even over al het commentaar in de topic , en ik heb niet alles gelezen.........
Mijn dochter was de andere combinatie die met Jorinda reed en zelf heb ik ook meegereden
en heb mijn paard onder mijn kont met de minuut beter voelen lopen Cool

Even wat uitleg de clinic stond in het teken van het 'atletische' paard , dus vooral gericht op hoe
maak ik mij paard/pony soepel in zijn lijf .
Wat Barbara bij Jorinda deed heeft ze ook bij onze pony gedaan en het was beslist geen zagen!!!!
Het was puur bedoeld om te laten zien en voelen hoe veel druk je soms moet gebruiken ,
bij de juiste reactie van je paard moet deze druk weer er af.
Navaja reageerde hier alleen ineens heel heftig op dit was dus echt een moment opname.

Wat betreft het nageven van je paard van uit je been naar voren dat is ook uiteindelijk
het doel.
Barbara haar uitleg hierbij was : 400 gram in handen , 500 gram vanuit je benen.
Dus wel degelijk van achter naar voor rijden.

Ook Jorinda haar handhouding was in dit geval noodzakelijk voor haar TRANING , en het is natuurlijk
niet de bedoeling om zo je proef te rijden ( en dat weet jorinda zelf ook wel ) het is een handhouding
waarbij je je paard min of meer begeleid naar de juiste positie om fijn te worden.
Kijk maar eens goed naar de handhouding van topruiters tijdens het LOSRIJDEN !!!!

Ook mijn dochter haar houding was gisteren niet al te best .........
Ik heb het er met Barbara over gehad waarom ze hier niets van zei .
Barbara vond het dit geval beter dat ze eerst onder knie krijgt en aan voelt wanneer haar
pony goed loopt en daarna pas aan de foutjes (iets voorover zitten ) in haar houding veranderd
mits zij de pony niet in de weg zit !!!
Om beiden tegelijk aan te pakken in 45 minuten met 2 ruiters dan is het bijna onmogelijk om
alles goed te krijgen.

En nogmaals de clinic was gericht het gymnastiseren van je paard !

xSoline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:29

Hee,

Leuk foto's jammer dat ik er niet bij was

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:29

Jezus zeg wat een commentaar.

Ik heb zoveel topics gezien op HAW met
ruiters die met een clinic honds-beroerd op hun
paard/pony zitten en die weinig tot geen commentaar
daarop krijgen.

Ik vind de TS ook niet super op haar pony zitten
maar beroerd is het zeker niet. We zijn tenslotte
ook niet allemaal Ankies toch?

Wanneer je probeert je benen lang te houden met
drijven en gewoon vanuit je kuit drijft in plaats
vanuit je hak en netjes je handen draagt en bij elkaar houd
is je houding door die twee kleine puntjes al stukken beter! Lachen

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:35

Mooie foto's maar die foto dat barbara je pony naar benede zaagt, zij moet als instructricé wel beter weten lijkt mij!
vind het echt belachelijk je het punt dat de pony zelf nageefelijk moet lopen maar vooral dat je een pony NIET naar benden moet zagen !
belachelijk.. ik vind dat jij je houding wel erg netjes heb en heb dara eigenlijk niet zoveel over op te merken Haha!

valiantS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:23

Shanedow schreef:
Mooie foto's maar die foto dat barbara je pony naar benede zaagt, zij moet als instructricé wel beter weten lijkt mij!
vind het echt belachelijk je het punt dat de pony zelf nageefelijk moet lopen maar vooral dat je een pony NIET naar benden moet zagen !
belachelijk.. ik vind dat jij je houding wel erg netjes heb en heb dara eigenlijk niet zoveel over op te merken Haha!

Sorry dat ik het weer opneem voor Jorinda maar Barbara was beslist NIET aan het zagen......
Knap dat je dat kan zien op een stilstaand beeld Haha!
Als je even de moeite neemt om mijn berichtje te lezen dan zou je misschien begrijpen dat je commentaar overbodig is op dit punt!

@j0rinda jammer van het commentaar op die ene foto , gelukkig weet je zelf beter !
Ik vind het al knap van je dat je die foto durft te plaatsen met al het commentaar altijd ........
Je durft tenminste fotos te tonen van MOMENTEN waarop het ook even niet wil............ Knipoog

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:33

WiliamLawson schreef:
j0rinda schreef:
ja, ze werd daar zo sterk, en zoals ik eerder zie, is het geen zagen, maar was het enkel druk.
Ze werd hier zo sterk en gaf veel protest op de druk, het was niet eens veel.

Als je even nadenkt weet je al dat het geen zin heeft druk tegen te geven in stilstand, je pony is toch veel sterker..
Van achteruit rijden en naar voor oplossen.
En je handen zijn echt storend, het is niet alleen je linkerhand.. Je zet ze op 13 van de 15 foto's vast op je bovenbenen.
Dat het af en toe gebeurt ok en een foto is ook wel momentopname maar zovaak, dan is er toch iets structureels mis met je handhouding..

Dit ben ik niet helemaal met je eens.. Het gaat er hierom dat de pony ergens van schrok, en dus niet meer wilde lopen/hoofd omhoog gooide. (Hij deed het dus niet zomaar, en daar kon de ruiter niks aan doen) Het is niet zo'n grote pony, en als je hem door iets extra druk, wat de ruiter op dat moment niet heeft hem er doorheen kan krijgen, vind ik dat dat zeker wel kan.

En je doet net alsof alles helemaal perfect moet zijn.. Ze gaat daar toch heen om te leren? Of niet dan? Dan hoef je haar niet zo aan te vallen.. Misschien zet ze haar handen wel veel vast, maar dat kan je ook op een vriendelijke manier zeggen.

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 14:35

@ valiantS dank je voor je uitleg, ik voelde zelf ook dat ze met de minuut fijner werd en ja ik weet dat er op de foto niets bijzonders gebeurde vandaar ik hem gewoon geplaatst heb.. jammer dat ik jou en valiant gemist heb..

@ anna14: het schrikken was hier al voorbij ze reageerde ineens zo op de druk die ze kreeg verder bedankt

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 14:36

Shanedow schreef:

deze reactie slaat dus helemaal nergens op!
als je even de moeite had genomen om terug te lezen had je dat zelf ook doorgehad Haha!
en dat je mijn houding gewoon netjes vond is ook niet helemaal juist ik zit aardig voorover.

dempsyflaing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:32

Ik vond dat ie echt lekker ging lopen, hoor. Je zag duidelijk verschil.
Aan de hand van foto's kun je niets zien want dat is een momentopname. Ik vond de clinic erg leuk een leerzaam en voor herhaling vatbaar.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 13:54

Sjonge jonge, heel bokt valt weer over n topic heen!
Vind het gedurfd dat je de foto's hier geplaatst hebt. Zoals al vaak gezegd is, kun je aan je houding nog wel het een en ander verbeteren. Maar...je doet ook niet voor niks aan een clinic mee!
Ik weet niet of je les hebt, want ik heb niet alle reacties gelezen , (daar werd ik niet vrolijk van), ga in ieder geval onder begeleiding door met oefenen. Dan komt het vast goed!
Veel succes nog met je pony!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:48

Even over de discussie, wat is beter je houding of je paard?

Zonder een goede houding, geen goed paard, dus ik heb liever dat er aandacht aan mijn houding en zit geschonken word, dan gaat het paard vanzelf CORRECT lopen.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:04

valiantS schreef:
Jorinda ik vond het er netjes uit zien , gaande de clinic zag je Navaja beter worden OK dan!

Even over al het commentaar in de topic , en ik heb niet alles gelezen.........
Mijn dochter was de andere combinatie die met Jorinda reed en zelf heb ik ook meegereden
en heb mijn paard onder mijn kont met de minuut beter voelen lopen Cool

Even wat uitleg de clinic stond in het teken van het 'atletische' paard , dus vooral gericht op hoe
maak ik mij paard/pony soepel in zijn lijf .
Wat Barbara bij Jorinda deed heeft ze ook bij onze pony gedaan en het was beslist geen zagen!!!!
Het was puur bedoeld om te laten zien en voelen hoe veel druk je soms moet gebruiken ,
bij de juiste reactie van je paard moet deze druk weer er af.
Navaja reageerde hier alleen ineens heel heftig op dit was dus echt een moment opname.

Wat betreft het nageven van je paard van uit je been naar voren dat is ook uiteindelijk
het doel.
Barbara haar uitleg hierbij was : 400 gram in handen , 500 gram vanuit je benen.
Dus wel degelijk van achter naar voor rijden.

Ook Jorinda haar handhouding was in dit geval noodzakelijk voor haar TRANING , en het is natuurlijk
niet de bedoeling om zo je proef te rijden ( en dat weet jorinda zelf ook wel ) het is een handhouding
waarbij je je paard min of meer begeleid naar de juiste positie om fijn te worden.
Kijk maar eens goed naar de handhouding van topruiters tijdens het LOSRIJDEN !!!!

Ook mijn dochter haar houding was gisteren niet al te best .........
Ik heb het er met Barbara over gehad waarom ze hier niets van zei .
Barbara vond het dit geval beter dat ze eerst onder knie krijgt en aan voelt wanneer haar
pony goed loopt en daarna pas aan de foutjes (iets voorover zitten ) in haar houding veranderd
mits zij de pony niet in de weg zit !!!
Om beiden tegelijk aan te pakken in 45 minuten met 2 ruiters dan is het bijna onmogelijk om
alles goed te krijgen.

En nogmaals de clinic was gericht het gymnastiseren van je paard !

wat nou 400 gram in je handen op de foto's zie je tog echt dat ze hem naar beneden probeert te trekken.
je kan zeggen wat je wil maar iedereen ziet ook wat er op de foto's gebeurt.
ik ben het er niet mee eens en als je zuljk comentaar niet wilt zou ik zeggen plaats je foto's dan niet!
en gymnastiseren van het paard doe je door het losser maken van de spieren niet door ze in de krul te trekken.
ik vind het er niet fijn uitzien.

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:25

Ik vind het wel erg knap dat iedereen kan zien dat ze zaagt.. Dat zie ik niet hoor, op een foto, ik ben van mening dat ze alleen weerstand biedt..

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:50

Een leuk paardje, maar volgens mij trek je hem teveel in de mond.
Je kunt het heel goed zien aan het bitje dat je hem teveel vast hebt.
Probeer wat meer te zorgen dat hij met lossere teugel ook rustig in
hetzelfde tempo blijft lopen, en dat je wel contact blijft houden.
Als je zoveel in de mond trekt word hij steeds sterker en word het
steeds moeilijker om dingen met je paardje te doen.

K hoop dat je wat met het commetaar kan Lachen

Verder wel een leuke combi Lachen En vind het een erg leuk paardje Lachen

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 20:36

xElsjeeh schreef:
wat nou 400 gram in je handen op de foto's zie je tog echt dat ze hem naar beneden probeert te trekken.
ik ben het er niet mee eens en als je zuljk comentaar niet wilt zou ik zeggen plaats je foto's dan niet!
en gymnastiseren van het paard doe je door het losser maken van de spieren niet door ze in de krul te trekken.

nou volgens mij erger ik me niet aan het commentaar.. ik heb de foto geplaatst omdat ik weet wat er op dat moment geneurde en dat eht niks ers was.. ik zou zeggen kom eens kijken dan zul je zien dat ik eerder een losse hand dan een strakke hand heb

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 20:41

GaitMonster schreef:
Een leuk paardje, maar volgens mij trek je hem teveel in de mond.
Je kunt het heel goed zien aan het bitje dat je hem teveel vast hebt.
Probeer wat meer te zorgen dat hij met lossere teugel ook rustig in
hetzelfde tempo blijft lopen, en dat je wel contact blijft houden.
Als je zoveel in de mond trekt word hij steeds sterker en word het
steeds moeilijker om dingen met je paardje te doen.

K hoop dat je wat met het commetaar kan Lachen

Verder wel een leuke combi Lachen En vind het een erg leuk paardje Lachen

dank je voor je tip..
enkel met het trekken ben ik het niet echt eens.
ik kan me voorstellen dat dit lijkt door mijn hand houding.. maar het bitje is niet eens goed te zien.
ik start ook iedere maand een wedstrijd en dan ziet het er zeker ook niet zo uit,
voor mijn houding heb ik altijd nette cijfers en met trekken in je paar zijn mond kom je ect niet ver ..

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 20:43

dempsyflaing schreef:
Ik vond dat ie echt lekker ging lopen, hoor. Je zag duidelijk verschil.
Aan de hand van foto's kun je niets zien want dat is een momentopname. Ik vond de clinic erg leuk een leerzaam en voor herhaling vatbaar.

vond ik zeker ook.. ze werd echt fijn en ik heb der zeker niet steeds druk op gehad of zoals men hier zegt "getrokken'

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 20:50

hier dan nog een foto voor degene die denken dat ik alleen maar trek!!

Afbeelding

ik hoop dat jullie hier dan tenminste kunnen zien dat ik niet enkel vasthoud..
en als jullie toestaan, duw je dan heel je handen naar voren of open je enkel je vingers?
Laatst bijgewerkt door j0rinda op 18-03-08 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 20:52

Frenka schreef:
Sjonge jonge, heel bokt valt weer over n topic heen!
Vind het gedurfd dat je de foto's hier geplaatst hebt. Zoals al vaak gezegd is, kun je aan je houding nog wel het een en ander verbeteren. Maar...je doet ook niet voor niks aan een clinic mee!
Ik weet niet of je les hebt, want ik heb niet alle reacties gelezen , (daar werd ik niet vrolijk van), ga in ieder geval onder begeleiding door met oefenen. Dan komt het vast goed!
Veel succes nog met je pony!

ja ik heb iedere week netjes les.. zal daar spoedig foto's van laten schieten..

j0rinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 20:57

xElsjeeh schreef:

ik zou zeggen kom eens kijken bij mijn les ofzo en de uitleg bij 400 in je handen 500 in je benen werd zo uitgelegd om te weten hoeveel been er nodig is bij hoeveel druk je gebruikt..
vind het ook erg knap dat je kunt zien dat er echt getrokken wordt..maar als je dus wilt komen kijken.. dan kom je maar..
en de reden dat ik de foto's plaats is omdat ik ook durf te laten zien wanneer het minder gaat dan anders.. en ook wat mindere momenten durf te laten zien.. ik weet zelf dat hier niet getrokken werd als het beeld door wat jij zegt iedereen anders gezien wordt, jammer dan

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:00

Hé meis,

stop toch met je verdedigen. JIJ weet toch hoe het zit?
Laat die mensen die het zo leuk vinden om te zeggen dat Barbara aan 'het zagen' was dat dan maar fijn vol blijven houden.
Je hebt het nu wel vaak genoeg uitgelegd. Ik neem aan dat je prima weet dat je je paard misschien zo nageeflijk krijgt, maar pas aan de teugel wanneer je van achteren naar voren rijdt. Nou dan.
Jij kent je pony het beste, je weet of hij fijner ging lopen, of je waardevolle tips hebt gehad en of je plezier hebt gehad tijdens de clinic. En daar gaat het toch om?

Ik ben het in zoverre met bovenstaande opmerkingen eens dat je met een zeer storende houding je paard in de weg zit, maar het gebeurt ook regelmatig dat mijn paard MIJ in de weg zit met HAAR houding.
En sorry, maar dan kan IK niet netjes zitten. Erg nobel streven hoor, altijd met een onberispelijke zit te paard, maar ik heb er een hard hoofd in.
Je moet ook prioriteiten kunnen stellen tijdens het rijden, en niemand maakt mij wijs dat ALLE punten van houding boven het 'gaan van het paard' staan.
En kom nou niet aan met een verhaal dat een ruiter die totaal uit balans zit en op en neer bonkt op een paardenrug een paard onder zich heeft dat zijn rug niet zal ontspannen, dat snapt een kind.
Bonken, klapperende benen, trekkende of zeer onrustige handen met een los/vast-verbinding, prikkende sporen... dat zijn allemaal open deuren.
Maar handen die voor het nette wat te breed/hoog/laag staan... kom nou. Dat komt in de afwerking wel. Keurige stille benen? Voor je uit kijken? Juiste mate van knik in de armen? Beetje afstekende benen? Net niet genoeg op je kont zitten?
Dat is in mijn geval nog niet aan de orde wanneer ik op een stuiterend energie-bommetje zit, of een paard met een hele stoute/dwarse bui.
Dan moet ik goed blijven zitten en er flink aan rijden of d'r eens op d'r mieter geven, flink naar voren rijden, allemaal termen waar ik iets mee opschiet. Niet: verbeter je pianohanden eens. Dat komt toch echt een stadium daarna. Cool

Veel succes met je pony!