Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:Waarom zo veel hulpen? Kan het niet 'makkelijker'? Als ik er zo over nadenk denk ik dat ik het niet meer bij kan houden als ik zo moet gaan rijden
Remember schreef:Je streeft 1 'gelijke' druk na, zowel in de oprichting als in het halsstrekken (moet eerlijk bekennen dat ik zover nog lang niet ben hoor, want in het loswerken en halsstrekken heb ik losser contact dan wanneer we meer aan het werk gaan). Stel ik heb 'm bovenin lopen, en wil gaan halsstrekken. Ik breng mijn handen een fractie naar voren, waardoor de aanleuning 'minder' wordt, paard zal wat verlengen in de hals om de aanleuning weer op te zoeken ('herstellen') en dan laat ik langzaam de teugels meenemen naar beneden. Paard blijft dus verlengen en zoeken naar het aanleuningspunt, ik bepaal waar dat is door de lengte van de teugels (of in kleinere, subtiele variaties; door de verplaatsing van mijn handen). Zelfde kan ook de andere kant op, dus richting de oprichting, door de teugels weer korter te maken, kort wat meer aanleuning te hebben, paard zal 'terug' komen om de aanleuning weer losser te krijgen. Ik hoef dus niet extra been te geven als ik wil dat hij m'n hand volgt.
Aanleuning behouden zie ik niet als 'hand gebruiken', want je hebt een bep. aanleuning nodig en daarvoor heb je gewoon je hand nodig. Hoeveel aanleuning je hebt zal per paard verschillen. Je hand gebruiken is bij mij alles wat je met je hand(en) doet behalve de aanleuning behouden zeg maar
) maar wel als ik hem dan weer oppak en doorsluit richting oprichting. Ik moet wel zeggen dat ik niet blijf 'pompen', het is gewoon een keer 'tak' kuit eraan om hem even duidelijk te maken dat hij achteraan moet blijven gaan. Anders heb ik hem in twee stukken lopen. Ik moet zeggen: oprichting is voor hem ook gewoon nog heel zwaar en moeilijk, dus wie weet betert dat naarmate hij ouder en sterker is.Kingsley2 schreef:Bij elke overgang houd je, je paard aan het been, De redenen is dat je zo de achterhand eronder houden. Als je terug in tempo komt of een overgang maakt naar stap of draf uit de galop houd je altijd je been eraan om te zorgen dat je paard ook niet uitelkaar valt als jij je paard alleen terug neemt op je hand en je zit (zit ook erg belangrijk) dan stort hij in.
...Urielle schreef:Ik denk dat onze manier van rijden bij nader inzien niet zo ver uit elkaar ligt. Bij de overgang terug moet ik nu nog even bijtikken met mijn kuit omdat hij anders van het achterbeen afkomt maar dat is ook iets wat er uiteindelijk uitmoet. Ik blijf iig niet drukken tijdens de hele overgang.
, en sla mezelf nog weleens voor m'n kop als ik afstap en het veel beter had gekund
, of als ik mezelf betrap op van die 'automatische foutjes'
, maar goed, dat is wat het leuk maakt hè, de weg naar de verbetering! Zep schreef:malloesje schreef:Voor mij geldt dus altijd mijn been en zo weinig mogelijk hand.
Maar waarop altijd je been. Je kunt immers ook impuls en verbinding opwekken zonder continu je been eraan te houden.
Ik denk dat daar een beetje de crux zit in het begrijpen, voor veel ruiters staat "been eraan" synoniem aan "impuls bewaren". Dat kun je loskoppelen van elkaar. Vereist overigens wel een beetje ruitergevoel en een onafhankelijke zit
Remember schreef:Kingsley2 schreef:Bij elke overgang houd je, je paard aan het been, De redenen is dat je zo de achterhand eronder houden. Als je terug in tempo komt of een overgang maakt naar stap of draf uit de galop houd je altijd je been eraan om te zorgen dat je paard ook niet uitelkaar valt als jij je paard alleen terug neemt op je hand en je zit (zit ook erg belangrijk) dan stort hij in.
Zou niet helemaal goed zijn als je paard dan instort hoor...
Urielle schreef:Ik denk dat onze manier van rijden bij nader inzien niet zo ver uit elkaar ligt. Bij de overgang terug moet ik nu nog even bijtikken met mijn kuit omdat hij anders van het achterbeen afkomt maar dat is ook iets wat er uiteindelijk uitmoet. Ik blijf iig niet drukken tijdens de hele overgang.
Ik denk inderdaad dat we veel overeenkomsten hebben qua rijden. En ik moet ook nog weleens 'bijtikken' met mijn kuit hoor, en het gaat nog lang niet altijd goed, en sla mezelf nog weleens voor m'n kop als ik afstap en het veel beter had gekund
, of als ik mezelf betrap op van die 'automatische foutjes'
, maar goed, dat is wat het leuk maakt hè, de weg naar de verbetering!
Kingsley2 schreef:Instort daar bedoel ik mee dat hij uitelkaar valt bij het terug rijden, dat hij niet bij je blijft in zijn lijf bv zijn hoofd in de lucht gooit niet netjes naar beneden blijft en zijn achterhand er niet meer onder.
. 

miekske schreef:en hoe meer druk voor hoe meer been!
?miekske schreef:, en altijd je been erbij houden. Tuurlijk maakt iedereen wel eens een fout door je been der een keer niet helemaal erbij te houden zegmaar
Remember schreef:Toke schreef:Altijd been bij overgang terug, zodat de motor vanachter wel blijft draaien
Geef je in de auto ook gas bij als je afremt voor een stoplicht?
malloesje schreef:Wel is het mijn streven om dat zo minimalistisch mogelijk te doen. Je zou je zelfs bij elke hulp moeten afvragen of je hetzelfde resultaat zou kunnen bereiken met een kleinere hulp..
Manon88 schreef:Een paard heeft geen stationair
Manon88 schreef:Die hou je doordat je je been eraan houdt. Stationair blijft ook lopen zonder het gas ingedrukt te houden.
, als ik been geef is 'ie weg, hetzij naar voor, naar achter, naar links of rechts
) Remember schreef:Dus jij legt je been aan, tijdens het halthouden? En als je weg wilt stappen/draven/galoperen/achterwaarts geef je nóg meer been? Dan is voor mij een logisch gevolg om te zeggen dat jij je been er áltijd aan hebt, alleen om de motor te laten draaien? Dat doet 'ie mooi maar zelf hoor, en als 'ie vergeet dat 'ie een motor heeft herinner ik 'm er even aan en dan is het weer klaar met de 'hulp'![]()
Ik heb mijn been er niet aan nodig om voorwaartse drang te houden, als ik been geef is 'ie weg, hetzij naar voor, naar achter, naar links of rechts
Remember schreef:Manon88 schreef:Die hou je doordat je je been eraan houdt. Stationair blijft ook lopen zonder het gas ingedrukt te houden.
Dus jij legt je been aan, tijdens het halthouden? En als je weg wilt stappen/draven/galoperen/achterwaarts geef je nóg meer been? Dan is voor mij een logisch gevolg om te zeggen dat jij je been er áltijd aan hebt, alleen om de motor te laten draaien? Dat doet 'ie mooi maar zelf hoor, en als 'ie vergeet dat 'ie een motor heeft herinner ik 'm er even aan en dan is het weer klaar met de 'hulp'![]()
Ik heb mijn been er niet aan nodig om voorwaartse drang te houden, als ik been geef is 'ie weg, hetzij naar voor, naar achter, naar links of rechts
Remember schreef:Kingsley2 schreef:Instort daar bedoel ik mee dat hij uitelkaar valt bij het terug rijden, dat hij niet bij je blijft in zijn lijf bv zijn hoofd in de lucht gooit niet netjes naar beneden blijft en zijn achterhand er niet meer onder.
Ik snap ook wel dat je het niet letterlijk bedoelt, maar er is toch iets mis in je rijden als je helemáál geen normale overgang kunt maken zonder maar been te blijven geven.
Mag ik vragen over wat voor niveau je het hebt? En wat je wilt bereiken?
malloesje schreef:Je komt dan ook tot de discussie wat is been eraan? Heb je dan ook druk of niet?