Relatie been/hand (gas/rem).

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Issy

Re: Relatie been/hand (gas/rem).

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:40

interessant onderwerp, en er zit absoluut logica in deze manier van rijden. Maar nu nog het doen...valt niet mee hoor. Ik ben me nu steeds meer bewust van de hulpen die ik geef, en tot mijn schrik 9 van de 10 keer tegenstrijdige hulp. Vraag het me over een paar jaar nog eens en dan lukt het misschien haha....

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 17:05

Bij elke overgang houd je, je paard aan het been, De redenen is dat je zo de achterhand eronder houden. Als je terug in tempo komt of een overgang maakt naar stap of draf uit de galop houd je altijd je been eraan om te zorgen dat je paard ook niet uitelkaar valt als jij je paard alleen terug neemt op je hand en je zit (zit ook erg belangrijk) dan stort hij in. Door hem aan je been te houden en op die manier terug te rijden houd je zijn achterhand eronder en blijft hij ook nagefelijk. ophouding met je handen maak je ook en het is altijd twee teugels tegelijk bij een overgang, dus op beide teugels gelijke druk.
als je een paard aan je buitenhand wil houden of aan je binnenhand dan maak je altijd met één hand een ophouding maar weer altijd eerst je been eraan.

been hulp gaat altijd voor de hand hulp, en werken met je zit is ook heel belangrijk daar reageerd een paard ook goed op als je het op de juiste manier doet. om meer inmpuls te krijgen houd je,je paard aan het been dus zijn achterhand eronder en van voren iets opvangen. Impuls betekent meer van achteruit en ritme is dat je een gelijk tempo houd, en als je dat hebt dan houd je gewoon je kuit stil en geef je alleen druk wanner dat nodig is. je moet echt bewust zijn in wat je doet en voelt. Knipoog

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 17:26

Citaat:
Waarom zo veel hulpen? Kan het niet 'makkelijker'? Als ik er zo over nadenk denk ik dat ik het niet meer bij kan houden als ik zo moet gaan rijden

Ik ervaar het niet als veel hulpen geven. Het gaat om zulke subtiele schakelingen tussen zit, been en hand dat het vloeiend in elkaar overloopt. Ik gebruik hierbij nadrukkelijk mijn gevoel en varieer ook met mijn spierspanning. Door even wat meer spierspanning aan te nemen geef ik een drijvende hulp, roep ik impuls op. Het paard neemt dat over en gaat energieker voorwaarts, waar ik hem ook de ruimte voor geef. Daarna vang ik hem weer licht op met hand en zit. Het is een ritme van korte, opeenvolgende hulpen, vanuit het in gevoel houden van je hele lichaam met het paard. Dat laatste mis ik eigenlijk een beetje in de Anky-achtige benadering, dat lijkt mij soms te veel op knopjes aan en uitzetten met hand en been, terwijl je met je zit volkomen passief en neutraal blijft (of zie ik dat nu verkeerd?).
Maar ik rijd ook op een heel ander type paard, dat maakt vanzelfsprekend ook verschil Knipoog

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:40

Nou, ik ben van mening dat je sowieso been en been hebt.
Hóe geef je je beenhulp?
En hóe geef je je handhulp? Ik gebruik over het algemeen mijn hand puur voor het (bij)sturen en de stelling.
Met been en zit de rest (zo veel mogelijk)

Maargoed, alles moet nog geperfectioneerd worden Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:52

Remember schreef:
Je streeft 1 'gelijke' druk na, zowel in de oprichting als in het halsstrekken (moet eerlijk bekennen dat ik zover nog lang niet ben hoor, want in het loswerken en halsstrekken heb ik losser contact dan wanneer we meer aan het werk gaan Bloos ). Stel ik heb 'm bovenin lopen, en wil gaan halsstrekken. Ik breng mijn handen een fractie naar voren, waardoor de aanleuning 'minder' wordt, paard zal wat verlengen in de hals om de aanleuning weer op te zoeken ('herstellen') en dan laat ik langzaam de teugels meenemen naar beneden. Paard blijft dus verlengen en zoeken naar het aanleuningspunt, ik bepaal waar dat is door de lengte van de teugels (of in kleinere, subtiele variaties; door de verplaatsing van mijn handen). Zelfde kan ook de andere kant op, dus richting de oprichting, door de teugels weer korter te maken, kort wat meer aanleuning te hebben, paard zal 'terug' komen om de aanleuning weer losser te krijgen. Ik hoef dus niet extra been te geven als ik wil dat hij m'n hand volgt.

Aanleuning behouden zie ik niet als 'hand gebruiken', want je hebt een bep. aanleuning nodig en daarvoor heb je gewoon je hand nodig. Hoeveel aanleuning je hebt zal per paard verschillen. Je hand gebruiken is bij mij alles wat je met je hand(en) doet behalve de aanleuning behouden zeg maar Haha!

Extra been geven om de hand te volgen doe ik dus ook niet(is mijn paard ineens weg in middendraf, ook leuk tijdens de proef Nagelbijten / Gniffelen ) maar wel als ik hem dan weer oppak en doorsluit richting oprichting. Ik moet wel zeggen dat ik niet blijf 'pompen', het is gewoon een keer 'tak' kuit eraan om hem even duidelijk te maken dat hij achteraan moet blijven gaan. Anders heb ik hem in twee stukken lopen. Ik moet zeggen: oprichting is voor hem ook gewoon nog heel zwaar en moeilijk, dus wie weet betert dat naarmate hij ouder en sterker is.

Ik denk dat onze manier van rijden bij nader inzien niet zo ver uit elkaar ligt. Bij de overgang terug moet ik nu nog even bijtikken met mijn kuit omdat hij anders van het achterbeen afkomt maar dat is ook iets wat er uiteindelijk uitmoet. Ik blijf iig niet drukken tijdens de hele overgang.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 09:26

Kingsley2 schreef:
Bij elke overgang houd je, je paard aan het been, De redenen is dat je zo de achterhand eronder houden. Als je terug in tempo komt of een overgang maakt naar stap of draf uit de galop houd je altijd je been eraan om te zorgen dat je paard ook niet uitelkaar valt als jij je paard alleen terug neemt op je hand en je zit (zit ook erg belangrijk) dan stort hij in.

Zou niet helemaal goed zijn als je paard dan instort hoor Nagelbijten / Gniffelen...

Urielle schreef:
Ik denk dat onze manier van rijden bij nader inzien niet zo ver uit elkaar ligt. Bij de overgang terug moet ik nu nog even bijtikken met mijn kuit omdat hij anders van het achterbeen afkomt maar dat is ook iets wat er uiteindelijk uitmoet. Ik blijf iig niet drukken tijdens de hele overgang.

Ik denk inderdaad dat we veel overeenkomsten hebben qua rijden. En ik moet ook nog weleens 'bijtikken' met mijn kuit hoor, en het gaat nog lang niet altijd goed Haha!, en sla mezelf nog weleens voor m'n kop als ik afstap en het veel beter had gekund Haha!, of als ik mezelf betrap op van die 'automatische foutjes' Vork , maar goed, dat is wat het leuk maakt hè, de weg naar de verbetering!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 10:08

Zep schreef:
malloesje schreef:
Voor mij geldt dus altijd mijn been en zo weinig mogelijk hand.

Maar waarop altijd je been. Je kunt immers ook impuls en verbinding opwekken zonder continu je been eraan te houden.

Ik denk dat daar een beetje de crux zit in het begrijpen, voor veel ruiters staat "been eraan" synoniem aan "impuls bewaren". Dat kun je loskoppelen van elkaar. Vereist overigens wel een beetje ruitergevoel en een onafhankelijke zit Knipoog

Ik denk dat we het 'been eraan' verschillend zien. Mijn been is er altijd aan, maar dat wil niet zeggen dat ik altijd wat met mijn been doe.

Ook las ik iets over een manier 'bij Theo'. Dit is precies ook mijn streven in het rijden.
Ik probeer altijd een actief achterbeen op te wekken met mijn been. Voel ik dat mijn paard op die hulp lang wordt probeer ik weerstand te bieden of zo nodig een hele ophouding te maken. (mijn paard is soms een duikboot dat ook liever harder gaat dan meer gedragen) Als ik dit consequent volhou krijg ik vanzelf oprichting, maar zonder dat het paard korter wordt in de hals. En tussen dat stukje; dus precies genoeg weerstand bieden bij eruit lopen en teveel weerstand bieden en dus korter maken zit imo het verschil tussen een gewone en een heel goede ruiter.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 12:09

Instort daar bedoel ik mee dat hij uitelkaar valt bij het terug rijden, dat hij niet bij je blijft in zijn lijf bv zijn hoofd in de lucht gooit niet netjes naar beneden blijft en zijn achterhand er niet meer onder.
Remember schreef:
Kingsley2 schreef:
Bij elke overgang houd je, je paard aan het been, De redenen is dat je zo de achterhand eronder houden. Als je terug in tempo komt of een overgang maakt naar stap of draf uit de galop houd je altijd je been eraan om te zorgen dat je paard ook niet uitelkaar valt als jij je paard alleen terug neemt op je hand en je zit (zit ook erg belangrijk) dan stort hij in.

Zou niet helemaal goed zijn als je paard dan instort hoor Nagelbijten / Gniffelen...

Urielle schreef:

Ik denk inderdaad dat we veel overeenkomsten hebben qua rijden. En ik moet ook nog weleens 'bijtikken' met mijn kuit hoor, en het gaat nog lang niet altijd goed Haha!, en sla mezelf nog weleens voor m'n kop als ik afstap en het veel beter had gekund Haha!, of als ik mezelf betrap op van die 'automatische foutjes' Vork , maar goed, dat is wat het leuk maakt hè, de weg naar de verbetering!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 12:30

Kingsley2 schreef:
Instort daar bedoel ik mee dat hij uitelkaar valt bij het terug rijden, dat hij niet bij je blijft in zijn lijf bv zijn hoofd in de lucht gooit niet netjes naar beneden blijft en zijn achterhand er niet meer onder.

Ik snap ook wel dat je het niet letterlijk bedoelt, maar er is toch iets mis in je rijden als je helemáál geen normale overgang kunt maken zonder maar been te blijven geven Knipoog.

Mag ik vragen over wat voor niveau je het hebt? En wat je wilt bereiken?

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:25

Mijn instructeur zei vannochtend nog zo mooi:

'Wanneer je benen en allebei je handen niet samen werken
als team kun je beter afstappen.' Ja

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 14:37

Das een mooie uitspraak, maar leg eens uit!? Wát moeten je benen en je handen samen doen, of juist niet, en wanneer, en hoe? Beetje gebakken lucht anders Bloos Vork

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:48

Vanaf je been naar je hand toerijden, en altijd je been erbij houden. Tuurlijk maakt iedereen wel eens een fout door je been der een keer niet helemaal erbij te houden zegmaar.
en hoe meer druk voor hoe meer been!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 14:52

miekske schreef:
en hoe meer druk voor hoe meer been!

Wil je dit wat nader uitleggen Haha! ?

miekske schreef:
, en altijd je been erbij houden. Tuurlijk maakt iedereen wel eens een fout door je been der een keer niet helemaal erbij te houden zegmaar

Sjips, dan maak ik de hele tijd fouten Vork

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:40

Ik ben het wel met Miekske eens, hoewel ik het erg moeilijk vind om het juist te verwoorden. Maar ik doe toch een poging.
Ik probeer met zo min mogelijk druk van voor én van achter te rijden. Maar als ik dan aan de voorkant of aan de achterkant (om het zo maar ff te zeggen) moet bijstellen, dan begeleid ik dat altijd met been resp. hand. Dus mijn hand doet nooit iets zonder mijn been en vice versa.
Wel is het mijn streven om dat zo minimalistisch mogelijk te doen. Je zou je zelfs bij elke hulp moeten afvragen of je hetzelfde resultaat zou kunnen bereiken met een kleinere hulp..

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:42

Remember schreef:
Toke schreef:
Altijd been bij overgang terug, zodat de motor vanachter wel blijft draaien Knipoog

Geef je in de auto ook gas bij als je afremt voor een stoplicht Knipoog ?

Een paard heeft geen stationair.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 15:52

malloesje schreef:
Wel is het mijn streven om dat zo minimalistisch mogelijk te doen. Je zou je zelfs bij elke hulp moeten afvragen of je hetzelfde resultaat zou kunnen bereiken met een kleinere hulp..

En in reactie daarop zeg ik, waarom zou je dan 2 hulpen (been en hand) tegelijk geven als het ook met 1 hulp kan? Waarom zou ik als ik een overgang terug zonder been kan rijden, mét impuls en voorwaartse drang, toch been gaan geven? Onder het mom 'anders valt hij misschien uit elkaar' ? Je manier van rijden moet je daarop wel afstellen, want als je van het een op het andere moment beslist dat je voortaan overgangen zonder been gaat rijden zal je paard inderdaad wel wat te veel terugvallen Haha!

Manon88 schreef:
Een paard heeft geen stationair

Hoe noem jij je voorwaartse drang tijdens het halthouden dan? Want ik mag toch hopen dat je die hebt Haha!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:53

Die hou je doordat je je been eraan houdt. Stationair blijft ook lopen zonder het gas ingedrukt te houden.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-08 15:56

Manon88 schreef:
Die hou je doordat je je been eraan houdt. Stationair blijft ook lopen zonder het gas ingedrukt te houden.

Dus jij legt je been aan, tijdens het halthouden? En als je weg wilt stappen/draven/galoperen/achterwaarts geef je nóg meer been? Dan is voor mij een logisch gevolg om te zeggen dat jij je been er áltijd aan hebt, alleen om de motor te laten draaien? Dat doet 'ie mooi maar zelf hoor, en als 'ie vergeet dat 'ie een motor heeft herinner ik 'm er even aan en dan is het weer klaar met de 'hulp' Vork

Ik heb mijn been er niet aan nodig om voorwaartse drang te houden , als ik been geef is 'ie weg, hetzij naar voor, naar achter, naar links of rechts Clown

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:57

Dat ben ik helemaal met je eens remember, maar zoals je al aangeeft daar moet je rijden wel op ingesteld zijn. Mijn rijden is dat niet. Daarnaast moet je een paard hebben dat van nature gedragen en impuls loopt.
Ook moet ik zeggen dat het voor mij onnatuurlijk klinkt om meer met je hand dan met je been te doen. Maar dat is weer afhankelijk van hoe je het geleerd hebt. (krijg nu een waanbeeld van een ruiter met zijn tenen vér vooruit en maar sturen op de hand Tong uitsteken )

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:59

Remember schreef:
Dus jij legt je been aan, tijdens het halthouden? En als je weg wilt stappen/draven/galoperen/achterwaarts geef je nóg meer been? Dan is voor mij een logisch gevolg om te zeggen dat jij je been er áltijd aan hebt, alleen om de motor te laten draaien? Dat doet 'ie mooi maar zelf hoor, en als 'ie vergeet dat 'ie een motor heeft herinner ik 'm er even aan en dan is het weer klaar met de 'hulp' Vork

Ik heb mijn been er niet aan nodig om voorwaartse drang te houden , als ik been geef is 'ie weg, hetzij naar voor, naar achter, naar links of rechts Clown

Maar ook dat heb je je paard waarschijnlijk moeten leren door eerst (grote) hulpen te geven. Hoe verder je komt in de africhting hoe minder en hoe kleiner je hulpen zouden moeten zijn.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:00

Remember schreef:
Manon88 schreef:

Ik heb mijn been er rustig constant aan. Wanneer ik van gang wil veranderen (als in stap-draf, draf-galop) druk in mijn been ietwat aan.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:02

Je komt dan ook tot de discussie wat is been eraan? Heb je dan ook druk of niet?

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:11

Je begrijpt mij niet ik bedoel je kuit aangesloten houden als je een overgang maakt, en nee ik drijf niet constant ik geef been wanneer dat nodig is maar om je paard bijelkaar te houden bij een overgang dan houd je altijd je kuit aangesloten. Je geeft niet echt been maar je vangt hem wel op met je hand in een overgang terug en je houd je kuit aangesloten. Misschien is dit een betere uitleg als je te hard gaat in galop en je paard hangt op je hand dan geef je been en je vangt hem op met twee teugels zodat hij sprong blijft houden en dat hij niet meer hangt op je hand. je schopt hem niet hard je geeft been of houd je kuit aangesloten zodat hij reageerd en niet in draf terug valt omdat je hem van voren opvangt. en voor de rest houd je, je been stil.

mijn niveau is L2 maar met mijn jonge paard waar ik nu een 2 jaar mee bezig ben, hij moet nog 6 worden rijden we L1 en we oefenen L2 oefeningen. En we zien wel hoever we komen mijn instructeur is dik te vreden hoe hij nu loopt hij is nog jong dus we komen er wel. Ik hoef niet meer te presteren zoals vroeger.

Ik heb algezien dat jij veel hoger rijd als ik, en ik denk dat we het zelfde bedoelen alleen anders uitleggen. Haha!
Remember schreef:
Kingsley2 schreef:

Ik snap ook wel dat je het niet letterlijk bedoelt, maar er is toch iets mis in je rijden als je helemáál geen normale overgang kunt maken zonder maar been te blijven geven Knipoog.

Mag ik vragen over wat voor niveau je het hebt? En wat je wilt bereiken?

rietuhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:17

Bij een voorwaartse drang hoef ik niet been te geven tijdens de overgang draf-stap, dit doe ik op mijn zit en een ophouding. Een paard met drang naar voren (van achter naar voren gereden) hoef je alleen nog maar op mee te liften Cool

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:22

Drijven, kuit geven wanneer dat nodig is en voor de rest houd je,je been stil en aangesloten,
been er aan is dat je druk geeft met je kuit en niet schopt met je voet of kuit.

althans zo heb ik het geleerd maar daar zullen de meningen denk ik ook over verschillen, Knipoog
malloesje schreef:
Je komt dan ook tot de discussie wat is been eraan? Heb je dan ook druk of niet?