Wild in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wild in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:52

Hij liep toch geen M1 met jou, Supermacho?

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 15:01

suleilitha schreef:
Hij liep toch geen M1 met jou, Supermacho?

niet met mij mijn oom rijd er wedstrijden op.

Mag nog niet met een hengst op wedstrijden rijden.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:07

SuperMacho, ik stelde een vraag aan je, en suleilitha ook!
Wij willen heel graag een antwoordt van je.
Net als mijn vraag hoe ging je les?
En mijn idee over longeren.

En suleilitha met ruiter en paard ging het altijd goed tot hij viel.
dus dit heeft er niets mee te maken of dit paard wel of niet geschikt is voor haar. Friezen zijn niet makkelijk met de galop een meisje op stal heeft ook een fries en bij haar heeft het heel lang geduurd voordat haar paard kon en durfde te galoperen. Hij is nu 8 en heeft er nog moeite mee. En haar vorige instructeur heeft hem ook bijna naar de knoppen geholpen. en ik weet dat het niet makkelijk is om een hengst te trainen! Maar het is altijd goed gegaan ze heeft hem zelf met hulp ingereden.

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 15:19

Kingsley2 schreef:
SuperMacho, ik stelde een vraag aan je, en suleilitha ook!
Wij willen heel graag een antwoordt van je.
Net als mijn vraag hoe ging je les?
En mijn idee over longeren.

En suleilitha met ruiter en paard ging het altijd goed tot hij viel.
dus dit heeft er niets mee te maken of dit paard wel of niet geschikt is voor haar. Friezen zijn niet makkelijk met de galop een meisje op stal heeft ook een fries en bij haar heeft het heel lang geduurd voordat haar paard kon en durfde te galoperen. Hij is nu 8 en heeft er nog moeite mee. En haar vorige instructeur heeft hem ook bijna naar de knoppen geholpen. en ik weet dat het niet makkelijk is om een hengst te trainen! Maar het is altijd goed gegaan ze heeft hem zelf met hulp ingereden.

de les gister ging wel .

De instructeur zij je moet met hem praten en dan steeds een stapje harder en rustig blijfen praten.
Hij ging in galop maar toen kwam de bocht en ging hij vol op de rem.
De instructeur zij dat ik rustig moest blijfen zo dat ik hem niet straf en hem alleen maar banger maak.

En we hebben ook geprobeert te longeren.
Maar dan word hij alleen vervelerder want dan weet hij dat hij kan hangen en toen gingen we met 2 proberen maar dat is hij niet gewent dus deed hij wat raar en ga hem vanavond ook weer longeren.

en de instructeur zei: dat ik niet alleen moet probere te galoperen want als hij nog een keer uit glijd dan hebben we het helemaal voor elkaar.
En het kan ook zijn dat hij mij eraf bokt ofzo iets .

En als hij bokt en hij leerd dat hij me er zo afkrijgt zijn we nog veder van huis dan krijgen we de : Mijn paard bokt steeds topic:P

Maar heeft iemand voor het geval er een paard bij mij bokt een tip wat ik dna moet doen.
Weet wel dat ik achterover moet zitten.
Maar iets wat je dan tegen het paard moet doen.
Maar veder weet ik eigelijk niet.
Want het is 6 jaar geleden dat er voor het laast een paard bij mij gebokt heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:22

Kingsley, ik rij zelf een jonge fries (vier jaar nu) Stokmaat van over de 1.70 en hij heeft ook moeite gehad met de galop, maar het gaat al een tijd vlekkeloos. Kwestie van sterk maken in de achterhand door gericht te trainen en dan komt het vanzelf.
Ik heb nergens kunnen lezen dat het met Supermacho en haar Fries goed is gegaan, wel dat hij onder een andere ruiter M1 liep, vandaar dat ik denk dat dit niet het juiste paard is.
Je moet gewoon voldoende overwicht hebben en durven aanpakken en vooral doorpakken en dat zie ik hier nergens naar voren komen.
Verder is er echt iets aan de hand met een bereden Fries van alweer 8 jaar die nog steeds niet fatsoenlijk kan galopperen, Kingsley. Het is makkelijk om aan te nemen dat die van je het meisje op stal naar de knoppen is gereden maar dat hoeft niet zo te zijn. Je kunt ook te makkelijk en te zacht zijn overigens, en dan krijg je dit soort taferelen ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:25

SuperMacho, als hij bokt mag je hem best een opmieter verkopen en keihard voorwaarts rijden. Ik krijg echt het idee dat dit beest behoorlijk met je aan het kwallen geslagen is.
Zet er een keer een volwassene op en laat die even flink aanpakken, want volgens mij ga je dit niet meer zelf redden, omdat het beest al meerdere keren van je heeft gewonnen.

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 15:29

suleilitha schreef:
Kingsley, ik rij zelf een jonge fries (vier jaar nu) Stokmaat van over de 1.70 en hij heeft ook moeite gehad met de galop, maar het gaat al een tijd vlekkeloos. Kwestie van sterk maken in de achterhand door gericht te trainen en dan komt het vanzelf.
Ik heb nergens kunnen lezen dat het met Supermacho en haar Fries goed is gegaan, wel dat hij onder een andere ruiter M1 liep, vandaar dat ik denk dat dit niet het juiste paard is.
Je moet gewoon voldoende overwicht hebben en durven aanpakken en vooral doorpakken en dat zie ik hier nergens naar voren komen.
Verder is er echt iets aan de hand met een bereden Fries van alweer 8 jaar die nog steeds niet fatsoenlijk kan galopperen, Kingsley. Het is makkelijk om aan te nemen dat die van je het meisje op stal naar de knoppen is gereden maar dat hoeft niet zo te zijn. Je kunt ook te makkelijk en te zacht zijn overigens, en dan krijg je dit soort taferelen ook.

een fries boven de 1,70 is een afgekeurde fries.

En hij is nog maar 5 tot 6 jaar (weet niet of hij al jarig is geweest in ieder geval hij word bijna 6 of is 6)

En denkt dat het wel kan zijn dat ik tezacht met hem ben.
Maar hij loopt niet echt met me weg.

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 15:30

suleilitha schreef:
SuperMacho, als hij bokt mag je hem best een opmieter verkopen en keihard voorwaarts rijden. Ik krijg echt het idee dat dit beest behoorlijk met je aan het kwallen geslagen is.
Zet er een keer een volwassene op en laat die even flink aanpakken, want volgens mij ga je dit niet meer zelf redden, omdat het beest al meerdere keren van je heeft gewonnen.

Maar rij niet met zweep of sporen want dan schiet hij weg en heb nooit een zweep gebruikt met longeren gebruik ik de zweep ook niet.

En ook niet met aan galoperen want dan dwing ik hem in galop te gaan.
En heb zoon enig idee dat hem in galop dwingen hem alleen banger maakt.

Hoe denken jullie hier over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:41

Citaat:
een fries boven de 1,70 is een afgekeurde fries.

Waar baseer je dit op, het is een paard wat nog nooit is gekeurd, dus kan hij ook nergens op afgekeurd zijn. Verder is hij niet aangeboden voor de 1e bezichtiging dus ook niet afgekeurd als aspirant-dekhengst.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:43

Mijn advies zou zijn voorwaarts houden als hij bokt en hij mag best een tik krijgen.
En probeer met rijden als je les hebt en je bent in galop om de hoeken af te snijden soms hebben paarden zeker jonge paarden er moeite mee om de hoek door te komen omdat ze vrij hard gaan en bij jonge paarden bv die missen nog balans.
En zeker bij jou paard als hij toch iets te hard nog gaat op de lange zijde dan kan hij niet goed de hoek door komen.
en veel belonen maar ook echt concequent zijn. als jij concequenter wil zijn zou ik zeker met zweep rijden misschien helpt het al als je hem bij je hebt. En ik denk dat het weleens goed zal zijn om met zweep te rijden probeer het eens.
Hij wordt er echt niet bang van als jij maar rustig bent met je zweepje en alleen gebruikt wanneer het nodig is en dan gewoon een tik niet gelijk een mega knal misschien reageert hij al op een klein tikje, en ik weet niet of je oom met zweep rijd maar als hij dat wel doet dan is je paard echt niet bang voor een zweep. Gewoon proberen Knipoog
succes

En superMacho probeer je paard eens los te longeren dan hoef je niet aan de lijn te hangen en kan je paard op eigen benen lopen. Knipoog

En Suleilitha bij die fries ligt het niet aan het baasje want ze kan heel goed rijden. ze heeft nu een hele goede instructrice die heel veel geduld heeft en het gaat nu steeds beter. Hij was in het begin ook heel lui. en nu loopt hij heel goed voorwaarts.

Door de vorige instructeur is hij naar de knoppen geholpen door dat diegene dus heel veel verwachte van het paard in hele korte tijd. dus de spieren van dat paard hebben een behoorlijke opduvel gehad. het paard heeft heel veel pijn gehad daardoor ging de galop helemaal niet meer en de rest van de gangen ging ook slechter. Die instructeur zij zelfs op een gegeven moment dit is geen goed paard voor de sport. Toen heeft ze hem de laan uit gestuurd. paard rust gegeven en therpie geloof ik ze staat nog niet zolang bij ons op stal maar goed. Het gaat steeds een stukje beter met dit paard. Dankzij een goede aanpak en veel geduld.

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 15:49

Kingsley2 schreef:
Mijn advies zou zijn voorwaarts houden als hij bokt en hij mag best een tik krijgen.
En probeer met rijden als je les hebt en je bent in galop om de hoeken af te snijden soms hebben paarden zeker jonge paarden er moeite mee om de hoek door te komen omdat ze vrij hard gaan en bij jonge paarden bv die missen nog balans.
En zeker bij jou paard als hij toch iets te hard nog gaat op de lange zijde dan kan hij niet goed de hoek door komen.
en veel belonen maar ook echt concequent zijn.
succes

En superMacho probeer je paard eens los te longeren dan hoef je niet aan de lijn te hangen en kan je paard op eigen benen lopen. Knipoog

En Suleilitha bij die fries ligt het niet aan het baasje want ze kan heel goed rijden. ze heeft nu een hele goede instructrice die heel veel geduld heeft en het gaat nu steeds beter. Hij was in het begin ook heel lui. en nu loopt hij heel goed voorwaarts.

Door de vorige instructeur is hij naar de knoppen geholpen door dat diegene dus heel veel verwachte van het paard in hele korte tijd. dus de spieren van dat paard hebben een behoorlijke opduvel gehad. het paard heeft heel veel pijn gehad daardoor ging de galop helemaal niet meer en de rest van de gangen ging ook slechter. Die instructeur zij zelfs op een gegeven moment dit is geen goed paard voor de sport. Toen heeft ze hem de laan uit gestuurd. paard rust gegeven en therpie geloof ik ze staat nog niet zolang bij ons op stal maar goed. Het gaat steeds een stukje beter met dit paard. Dankzij een goede aanpak en veel geduld.

dus je denkt dat het wel goed is om met zweep te rijden voor het geval hij vervelend word.

want hijw ord de laaste tijd wel steeds vervelender en me vader zecht ook steeds je moet hem een keer goed op zijn sodemieter geven.

maar gewoon met zweep rijden voor als hij vervelend mag worden want als hij bokt kan ik moeilijk nog even de zweep paken:P

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:12

als jij je zweep goed vast hebt dan kan je hem zo een tik geven als hij bokt, als je hem maar van voren ook opvangt op het moment dat je hem een tik geeft want hij kan vooruit schieten
maar houd hem wel aan de gang. Jij bent de baas en niet hij en wil je verbetering dan zul je echt concequent moeten worden. En als je hem liever niet slaat dan geef je hem een rot schop als hij bokt en als dat niet werkt toch een tik geven.

maar je vader heeft wel gelijk. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:19

Ja, ben ik het ook mee eens hoor. Die van mij had er een tijdje geleden een handje (voetje) naar om naar de zweep te trappen als ik die een keertje nodig had en hij weet ook echt wel hoe je moet bokken. Met een tik of een goedgemikte schop kun je veel ellende voorkomen, zo heb ik het ook opgelost.
Resultaat: als ik hem rij, niks aan de hand. Zet je er een andere ruiter of amazone op, dan gaat de hele trukendoos van het begin tot het einde opnieuw open.

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 16:21

Kingsley2 schreef:
als jij je zweep goed vast hebt dan kan je hem zo een tik geven als hij bokt, als je hem maar van voren ook opvangt op het moment dat je hem een tik geeft want hij kan vooruit schieten
maar houd hem wel aan de gang. Jij bent de baas en niet hij en wil je verbetering dan zul je echt concequent moeten worden. En als je hem liever niet slaat dan geef je hem een rot schop als hij bokt en als dat niet werkt toch een tik geven.

als we over gaan op me vaders strategie dan kan hij denk ik binnen 5 minuten galoperen..

Als er personen zijn die benieuwt zijn naar deze strategie vraag er dan maar om.

Want anders zit ik een verhaal voor nix te typen

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 16:43

Als jou vader het lukt dan lukt het jou ook en misschien op een iets rustiger manier maar wel op een concequete manier.
jij bent de baas.

Maar vertel hoe doet je vader het?
SuperMacho schreef:
Kingsley2 schreef:

als we over gaan op me vaders strategie dan kan hij denk ik binnen 5 minuten galoperen..

Als er personen zijn die benieuwt zijn naar deze strategie vraag er dan maar om.

Want anders zit ik een verhaal voor nix te typen

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 16:54

Mijn vader ment met hem..

En hij heeft 1 x gebokt voor de kar.
Omdat hij in galop moest.

En toen heeft me vader hem een tik gegeven
En is heel boos geworden .

En omdat mijn vader een man is heeft hij een wat zwaardere stem dus dan luisterd een paard denk ik sneller net zo als een hond denk ik.

En daar bij komt ook nog dat mijn vader groot,breed en gespiert is.

En ik een beetje klein een dik..

Maar heeft weet nu gewoon dat hij niet met me vader moet ouwehoeren.

Toen we hem kregen als veulen omdat zijn moeder overleden was(lang verhaal)
moesten we meneer halstermak maken dat heeft me vader gedaan en het aller eerste wat hij leerde was : Ik (mijn vader) is en blijft de baas!!
Hij heeft nicks te willen!
En als hij het leuk vind wat hij moet doen is het mooi mee genomen voor hem.
Zo niet heeft hij pech.

Mijn vader is ook weer niet zo wreed tegen hem (voor dat er mensen zijn die dat denken )

en me vader vraagt ook geen dingen van hem wat hij niet kan.

Maar hij moet gewoon luisteren en als hij vervelend word moet hij gewoon een tik hebben .
Luisterd hij dan nog niet tik je harder net zo lang tot het tot zijn verstandje door dringt dat hij moet luisteren..
Dit is ongeveer wat mijn vader zegt.

Maar ik heb hem 1 keer een tikje met de zweep geven .
Maar sla hem of een ander paard gewoon liever niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:02

Kwestie van overwicht, dus...
Maar niet om het een of ander, Supermacho, hoe kom je erbij te vertellen dat mijn Fries afgekeurd is???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:14

Citaat:
Artikel 4 - Keuringsrubrieken
A.Keuringen voor opname in het Stamboek. Hiervoor komen in aanmerking 3-jarige of oudere merries ingeschreven in het veulenboek. De minimum stokmaat dient 1.50 meter te bedragen. Bij voldoende kwaliteit van exterieur en beweging kunnen de merries ook ster worden verklaard. Hierbij moet aan de minimum stokmaat van 1.55 meter worden voldaan.
B.Keuring voor opname in het Ruinen-Stamboek. De 3-jarige en oudere ruinen die hiervoor in aanmerking komen, dienen inge­schreven te staan in het veulenboek. Voor inschrijving in het stamboek moeten de ruinen een minimum stokmaat hebben van 1.50 meter. Bij voldoende kwaliteit van exterieur en beweging kunnen de ruinen ook ster worden verklaard. Hierbij moet aan de minimummaat van 1.55 meter worden voldaan.
C.Keuring voor het predikaat Ster (= graadverhoging). Hiervoor komen in aanmerking merries en ruinen die reeds staan ingeschreven in het Stamboek en minstens een stokmaat hebben van 1.55 meter.

Overgenomen uit het stamboekreglement van 2008. Er staat wel een minimum-stokmaat maar er wordt nergens een letter gerept over het overschrijden van de 1.70 meter. Dus de opmerking dat mijn paard een afgekeurde Fries is, raakt kant noch wal...

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 17:28

suleilitha schreef:
Kwestie van overwicht, dus...
Maar niet om het een of ander, Supermacho, hoe kom je erbij te vertellen dat mijn Fries afgekeurd is???

omdat de normale regel is dat alles boven de 1,70 afgekeurt is.

en een fries boven de 1,70 zijn er niet.

En mijn hengst was al de grootst op de keuring (toen hij keuring liep)
En hij is 1,68 en dat is al bizonderlijk groot

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:33

Klopt geen bal van. Ze houden globaal 1.70 als max aan maar een prima paard met goede papieren wat een paar centimeter groter is, wordt niet afgekeurd.
Verder heeft die van mij een volledig papier, (niet te verwarren met een vol papier trouwens want dan zou er drie keer achter elkaar ster achter moeten zitten aan moederskant)
Zowiezo zijn er steeds meer Friezen van boven de 1.70.
Kanttekening is dat een ruin natuurlijk wel iets langer doorgroeit.
Ik ga die van mij van de zomer voor ster laten keuren. Volgens insiders is hij met zijn royale stokmaat goed genoeg, Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:35

M en 6.......... en niet kunnen galopperen........

een instructeur die je toch wel vreemde raad geeft.......

hier gaat ergens iets niet goed Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:44

Kiwiki, ik heb wel veel van je raadgevingen gelezen ook met het oog op moeilijke paarden. Zelf ben ik ook zo'n wijf van niet miepen maar aanpakken (mits ik zeker weet dat er met het paard in kwestie fysiek niks aan de hand is)
Hamvraag, wat zou jij doen???

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:47

gewoon aangalopperen en niet meuten Lachen

Zitten op de kont, binnenachterbeen vrij houden door een correcte stelling zonder enige druk op het bit......

Ding is niet onzeker van het glijden, want dan zou hij ook niet los of aan de lijn galopperen. Dit soort dingen zijn altijd ruiterfout Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:52

Toch weer sterk hoe je dit in een paar zinnen even krachtig neerzet. En inderdaad, als hij echt niet kon galopperen deed ie het los of aan de longe ook niet. Mijn devies is ook, aanpakken.
Met mijn eigen heeft het in het begin ook even moeite gekost maar dat gaat door door te pakken inmiddels subliem!!!
Zwijmel, mijn mooie op stokmaat door Supermacho afgekeurde paardje...

SuperMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 18:23

Dus gewoon aanpakken
en als hij gaat aanstellen gewoon door gaan...

ik geloof best dat jullie het raar vinden dat hij niet wil galoperen de meesten zetten dat hier neer als niet kan.

Maar hij kan best galoperen.
Maar door dat hij is uitgeglden durft hij wil hij niet meer galoperen.

Maar het meeste advies hier gaat over rustig aan doen.

en anderen zeggen gewoon scheuren met die hap Cool

Maar als ik gewoon in galop ga maak ik hem dan misschien niet banger???

Maar zijn der ook mensen die met me vader mee gaan want nu zit me vader weer over de 5minuten galopeer curces van hem te zeuren dat hij dan vannavond galopeerd als hij mij mag helpen .. Vork

Maar op hij die 5 minuten curces leuk vind is bijna zeker dat dat niet zo is:P