Onervaren ruiter met eigen pony/paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: Onervaren ruiter met eigen pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:40

Tjah... ik weet het niet zo goed. Mijn Haflinger was eerst het beginnerpaard van een paar meiden en... in mijn ogen is ze daar op bepaalde punten door 'verpest'. Galop is bij haar een héel moeilijk punt en ik denk dat er bij hun uitgereden is aangezien ze eerst wel m2 ook gereden heeft etc. Mijn instructrice kent die meiden ook en denkt dat zelf ook. Zelf heb ik toen ik 8 was een shetlander gekregen hier had ik helaas geen goede begeleiding bij galop heb ik geloof ik een jaar lang niet gedaan.

Ik dénk dat het wel kan mits dus onder goede begeleiding én het juiste paard. Ik denk dat mijn haflinger zoiezo niet geschikt is als beginnerspaard in ieder geval niet wat betreft het galop gedeelte want ik denk wel dat dat voor haar altijd iets lastigere is geweest, dus niet dat dat helemaal de 'schuld' is van haar vorige eigenaressen.

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:47

Ach ik kan er zelf over meepraten, was heel jong toen ik mijn eigen pony kreeg (8 jaar) maar was achteraf gewoon niet de juiste pony voor mij en ik had geen professionele begeleiding erbij. Pony had al het nodige meegemaakt en was daardoor al niet de makkelijkste in de omgang en al helemaal niet met rijden.

Ik was daardoor heel bang geworden maar dankzij Sharon Lovers heb ik een heel groot deel van mijn vertrouwen weer teruggekregen en heb ik mogen ervaren hoe het is om een pony te hebben die je 100% kunt vertrouwen. Ik heb inmiddels zoveel vertrouwen dat ik nu een jonge pony heb en dat gaat hartstikke goed. Ja

Wil niet zeggen dat ik er volledig op tegen ben, hoor. Integendeel, maar wel als het een ontzettend braaf dier is en als de persoon in kwestie goede begeleiding heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:53

Ik had op mijn vijfde al een pony, waar ik wat op rond hobbelde, en mee speelde, rijden kun je het niet noemen. Gaandeweg leer je, en ik ga er van uit dat ouders zonder enige kennis van paarden niet zomaar een pony aanschaffen.
Mits onder toezicht ben ik absoluut niet tegen een eigen paard of pony voor een beginner.
In mijn omgeving is een kind wat een pony kreeg toen ze zeven was, ze gaat elke week naar les, ze hebben thuis een bak, de moeder is al jaren een zeer gedreven amazone met heel veel kennis in huis. Niks mis mee, alleen maar mooi, toch?

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:36

Ja precies, vind ik ook, zo'n situatie als jij nu beschrijft, dan is het toch prima. Juist helemaal te gek dat zo'n jonge meid die kans krijgt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:45

Ik vind het ook te zwart/wit gesteld dat iedereen eerst maar een paar jaar op een manegepaard moet gaan rijden, op die manier doe je er ook inderdaad jaren over, voor je fatsoenlijk kúnt rijden...... want wie kan het zich permitteren om vier keer in de week te gaan lessen op een manege?
Van al dat geld heb je een aardige aanbetaling op je eerste eigen paard en wat er verder bij komt kijken.
Jaaaaren geleden was er niks raars aan dat je na een tijdje wat rondgehobbeld te hebben bij vrienden of buren, in bezit was van genoeg geld en middelen om een paard te onderhouden, dat je er dan zelf eentje nam. Ik snap dan ook niet waarom men daar nu zo afwijzend over doet. Het lijkt me niet meer dan logisch dat niemand een paard aankoopt zonder een ervaren iemand achter de hand te hebben en ik denk ook niet, dat er geen denkwerk aan vooraf gaat, voor wat betreft leren rijden en omgaan met het dier en de overige aspecten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:47

LHS_80 schreef:
Ja precies, vind ik ook, zo'n situatie als jij nu beschrijft, dan is het toch prima. Juist helemaal te gek dat zo'n jonge meid die kans krijgt!

Dat vind ik dus ook. Verder is het een meisje wat de geboden kans ook met gretige handjes aanpakte. Ze is bijna elk vrij uurtje bij haar pony te vinden, kan er een heel leuk sprongetje mee maken, dressuur gaat ontzettend netjes en tutten en poetsen vindt ze helemaal super om te doen. Ik hoop dat zulke typjes het nog ver gaan schoppen in de toekomst!!!!!!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:53

vroeger toen ik nog een kleine meid was leste ik op een manege in drenten(woonde toen daar). terug verhuist naar rotterdam wou ik het rijden weer oppakken. ik kan je zeggen dat het mij beter heeft gedaan toen we een eigen paard kregen. ik leerde daar pas echt op rijden. terwijl ik om de manege helemaal in gezakt zat en er niks werd gezegt.

Shawny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:52

tja, je past je aan op elk paard.
bij het ene paardje werkt het zo de ander weer anders zal je je toch altijd bij moeten aanpassen elk beest is anders
manege paardjes leer je geloof ik ( ben zelf nooit een een manegeles oid geweest) de basis van hoe je er op moet zitten en hoe je je teugels vast houdt.
als je onervaren bent en hebt een eigen paardje ja, waarom niet. zie het probleem er niet van.
er zijn beginners paardjes en als je er graag zelf een wilt en ja daar een begeleider bij ..

ben wel van mening dat je wel uberhoudt op een paard gaat zitten voor je er 1 koopt.
stel je vind het niks ..

VlovesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:58

Je hebt ZEKER gelijk ,
ik ben opgegroeit tussen de paard vroeger altijd shetlanders gehad enzo ..
maar ja ik kon natuurlijk nog niet ECHT rijden 3 maanden op een manege gezeten en daarna ook een veulen gekocht , die ik met 8 jaar in ging rijden (ik heb nog nog steeds ! ) maar ja hij was HEEL wild en dat is hij nu nog steeds hier heb ik ZEKER veel van geleerd en ben er heel hard van geworden want in het begin veel valpartije gehad maar niet elke beginnede ruiter vindt het leuk om zo een paard in te rijden en geeft al snel op dus wat ik bedoel te zeggen is dat het eraan licht wat voor eigen paard/pony ze aanschaffen
ik bedoel een oude pony die luisterdt is DENK ik geen probleem
xx

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:41

Soms wel , soms niet..

Een vriendin van me reed in dezelfde manege als ik, je moest je elk jaar opnieuw inschrijven, en elke week zei ze van, jaaa ik schrijf me die zaterdag wel in..
Nu het is er nog altijd niet van gekomen, en volgende jaar krijgt ze haar eigen paard!.. ( 14 jaar is ze dan.)

Dus ze heeft een 2 jaar gereden ( misschien 3 ) nu een jaar stil en dan krijgt ze een eigen paard + ze neemt geen lessen meer.. Zoiets vind ik wel niet kunnen, want zij gaat geen privé-lessen nemen.. Ze heeft zo'n gedachte van, als ik een eigen paard heb hoef ik geen lessen meer.. Ghoh ik rij nu bijna 8 jaar heb een eigen paard en blijf nog dressuur doen hoor.. Nja, ik zeg niet dat elke persoon dat niet kan, maar je moet wel rekening houden met.. hé Lachen